Par får nästan 20 000 kronor i böter för att ha cyklat i naturreservat

x-country

Medlem
En kvinna och en man får böter för att de i somras cyklade vid Blanktjärnarna, Åre kommun. Kvinnan döms till 30 dagsböter på vardera 350 kronor och mannen döms till 30 dagsböter på vardera 250 dagsböter. Den totala summan landar på 18 000 kronor.

Länk till artikel i ÖP

hnrks3

Medlem
Någon hann före dig, i cykel i media-tråden

Rassemouse

Aktiv medlem
Vist är det så att cykling i naturreservat inte per automatik är fördbjudet? Cykleförbud är väl snarare en tilläggs regel för vissa naturreservat?

ooms

Aktiv medlem
Vist är det så att cykling i naturreservat inte per automatik är fördbjudet? Cykleförbud är väl snarare en tilläggs regel för vissa naturreservat?
Varje reservat har föreskrifter, vad som står i dem varierar fr reservat till reservat. Som vanligt gäller det att läsa på innan.

NLC

Aktiv medlem
Området har inte bara förbud mot cykling utan vissa delar är även avstängda för vandrare.

kais01

Aktiv medlem
det är väl bra om en så här viktig fråga inte begravs i media-tråden.

nu är jag inte direkt bevandrad i juridik, men straffet förefaller intuitivt hårdare än om jag döms för att ha stulit cykeln som jag passerat den diskreta skylten på. är den ens lagligt utformad?

eller om man relaterar det till en fortkörning; hur illa måste man köra för att komma upp i 30 dagsböter?

så en stötande dom, sett till hur man behandlar andra lagöverträdare. hoppas den faller i högre instans.

Fundadores

Aktiv medlem
Det stämmer. I Lunsen i Uppsala är delar ett naturreservat men i reservatet är det tillåtet att cykla (och rida) på de stigar som är uppmärkta leder.

ooms

Aktiv medlem

nu är jag inte direkt bevandrad i juridik, men straffet förefaller intuitivt hårdare än om jag döms för att ha stulit cykeln som jag passerat den diskreta skylten på. är den ens lagligt utformad?

eller om man relaterar det till en fortkörning; hur illa måste man köra för att komma upp i 30 dagsböter?

så en stötande dom, sett till hur man behandlar andra lagöverträdare. hoppas den faller i högre instans.
Du är skyldig att känna till vilka lagar och regler som gäller där du befinner dig. Punkt. Dvs ta reda på vad som gäller innan du ger dig ut. Att skylla på att man inte sett nån ”diskret skylt” är ju ungefär som att säga att ingen läste upp lagboken för mig...

Fundadores

Aktiv medlem

Och om man ska ha en så hård straffskala så måste ju varje liten stig in mot platsen var tydligt utmärkt med cykelförbud. Har de medvetet cyklat runt så är det ju en sak, men som du säger så i paritet med andra överträdelser i naturen (tjuvfiske eller t o m tjuvjakt) så får man ju jobba på för att komma upp i den summan.

NLC

Aktiv medlem
För fortkörning är påföljden penningböter och det är först vid riktigt höga överträdelser so, ärendet går vidare till åklagare för åtal om vårdslöshet i trafik där straffet minst 30 och högst 150 dagsböter, i det perspektivet är väl inte parets påföljd orimlig?

Fundadores

Aktiv medlem
Du är skyldig att känna till vilka lagar och regler som gäller där du befinner dig. Punkt. Dvs ta reda på vad som gäller innan du ger dig ut. Att skylla på att man inte sett nån ”diskret skylt” är ju ungefär som att säga att ingen läste upp lagboken för mig...
Tyvärr fungerar inte människor så. Man får ju fundera på vad som är syftet med förbudet. Att få vandrare och cyklister att inte störa platsen. Då behöver man ju tydlig skyltning.

Glisseur

Aktiv medlem
Det är förbjudet att cykla på vissa delar av leden till och från Blanktjärn. Det gäller rullstensåsen som går parallellt med tjärnen eftersom den är ganska utsatt för erosion. Dessutom får du inte längre gå ner till vattnet, något som såklart gäller. Det står skyltar på plats.

Enkla regler som dom flesta cyklister i Åre respekterar och följer, förutom ett par rötägg då som i och med det här riskerar att skapa ringar på vattnet och ännu mer cykelförbud på andra ställen och konflikter med andra brukargrupper.

Fundadores

Aktiv medlem
Det är förbjudet att cykla på vissa delar av leden till och från Blanktjärn. Det gäller rullstensåsen som går parallellt med tjärnen eftersom den är ganska utsatt för erosion. Dessutom får du inte längre gå ner till vattnet, något som såklart gäller. Det står skyltar på plats.

Enkla regler som dom flesta cyklister i Åre respekterar och följer, förutom ett par rötägg då som i och med det här riskerar att skapa ringar på vattnet och ännu mer cykelförbud på andra ställen och konflikter med andra brukargrupper.
Ja, då får man ju skylla sig själv. Är det tydligt skyltat så har man ju gjort ett aktivt val att bryta mot lagen.

Hozo

Medlem
Tyvärr fungerar inte människor så. Man får ju fundera på vad som är syftet med förbudet. Att få vandrare och cyklister att inte störa platsen. Då behöver man ju tydlig skyltning.
+1

Samma anledning varför man kan ha fartkameror som inte har en fungerande kamera. Syftet är att sänka hanstigheten vid en farlig korsning och spara människoliv. Inte få in lite kaffepengar.

Om det är bra skyltat och de ändå cyklade så är det helt fair, och har man råd att åka iväg dit för att cykla har man råd att betala böterna också gissningsvis.

Glisseur

Aktiv medlem
Ja, då får man ju skylla sig själv. Är det tydligt skyltat så har man ju gjort ett aktivt val att bryta mot lagen.
Jag skulle inte säga att skyltningen är exemplarisk. Men den finns där precis som förbudet, som dessutom kommuniceras på andra ställen, och det är allas vår skyldighet att veta vad som gäller för cykling i ett naturreservat. Vi i Åre Bergscyklister kommer definitivt inte få det enklare i vårt arbete med myndigheterna efter det här, det är svårt redan som det är.

kais01

Aktiv medlem
när det gäller t ex gäller felparkering finns tydliga lagkrav på skyltens utformning. den måste bland annat vara reflekterande, och får inte vara vaktmästarhittepå som på bilden i östersundsposten.

annars gäller inte eventuella kontrollavgifter, eller böter om du föredrar det uttrycket.

ett liknande arrangemang med en avgift synes lämpligt i det här fallet.

kais01

Aktiv medlem
pre
Fast skyldigheter gäller ju för båda håll med. Lex alla falska cykelförbud skyltar som dyker upp i tid och otid. Borde inte de isåfall bötfällas med en 30dagsböter per skylt?
precis min tanke marr. såna där i flertalet fall olagliga hittepå-skyltar ses både här och där.

Fundadores

Aktiv medlem
när det gäller t ex gäller felparkering finns tydliga lagkrav på skyltens utformning. den måste bland annat vara reflekterande, och får inte vara vaktmästarhittepå som på bilden i östersundsposten.

annars gäller inte eventuella kontrollavgifter, eller böter om du föredrar det uttrycket.

Känns ju som att det behövs en ny uppsättning symboler och skyltar för natur. Trist med "vägskyltar" i naturen men jag tror man måste få en myndighetskänsla över dem, annars är de risk att de upplevs som hemmasnickrat av någon surgubbe och då vet vi ju vad som händer.

Glisseur

Aktiv medlem
Fast skyldigheter gäller ju för båda håll med. Lex alla falska cykelförbud skyltar som dyker upp i tid och otid. Borde inte de isåfall bötfällas med en 30dagsböter per skylt?
Det här känns inte som rätt läge för whataboutism. Två personer har brutit mot gällande regler, bötfällts och skapat rejäla problem för alla cyklister i Åretrakten, och troligtvis längre bort också – det är frågan här.

ooms

Aktiv medlem

Nu jämför du äpplen och päron. Det är ju som du säger, en kontrollavgift, inte ett straff (eftersom du inte begått nåt brott). Då ställer naturligtvis samhället krav att den som tar ut kontrollavgiften gör det enligt fastställda regler. Att ta ut kontrollavgift ändå strider mot samhällets regler, och då duger det inte att säga ”jag visste inte, det satt ingen skylt som talade om för mig hur jag ska göra”.

ooms

Aktiv medlem
Det beror på vilket brott som begås och vad straffskalan är.

kais01

Aktiv medlem
ooms, men andra förbud kräver alltså inte en legalt utformad skylt....?

H.

Aktiv medlem
Vi i Åre Bergscyklister kommer definitivt inte få det enklare i vårt arbete med myndigheterna efter det här, det är svårt redan som det är.
På vilket sätt är händelsen ert ansvar? Ni är väl tydliga i er kommunikation? Några slumpartade människor har brutit mot ett förbud och fått böter. Omskrivs i media --> fler får kännedom om förbudet och vet att det också kan ge kännbar påföljd --> ärendet överspelat.

Senast ändrad:

marr

Moderator
Forumvärd
Det här känns inte som rätt läge för whataboutism. Två personer har brutit mot gällande regler, bötfällts och skapat rejäla problem för alla cyklister i Åretrakten, och troligtvis längre bort också – det är frågan här.
Borde det inte gynna er sak om det fanns en anpassad skyltning från myndighetshåll att ha i naturen. Lite som vägskyltar. En standard så folk inser att det inte är nån surmulen gubbe som hemmaskyltar?

Glisseur

Aktiv medlem
På vilket sätt är händelsen ert ansvar? Ni är väl tydliga i er kommunikation? Några slulpartade människor har brutit mot ett förbud och fått böter. Omskrivs i media --> fler får kännedom om förbudet och vet att det också kan ge kännbar påföljd --> ärendet överspelat.
Det är absolut inte vårt ansvar, det skrev jag inte heller. Däremot så har vi en löpande dialog och frekventa möten med Länsstyrelsen och Åre kommun om bland annat cykelförbudet på åsen vid Blanktjärn, Issjödalen med flera. Och hoppas kunna få till ett möte där representanter för Tossåsens sameby är med. Vi försöker hela tiden agera i samförstånd och komma fram till lösningar som funkar för alla parter och händelser som den här gör det arbetet bra mycket svårare då vår trovärdighet skjuts i sank. Hur kan vi med gott fog hävda att cyklister följer regler när vissa helt enkelt skiter i dom regler som finns?

Visst, skyltningen i Vålådalen är inte perfekt men det ursäktar inte beteendet för den sakens skull, det är din skyldighet att veta vad som gäller. Utformning och placering av skyltar, och information i stort är en av dom saker som vi pratar om med Länsstyrelsen.

Glisseur

Aktiv medlem
Borde det inte gynna er sak om det fanns en anpassad skyltning från myndighetshåll att ha i naturen. Lite som vägskyltar. En standard så folk inser att det inte är nån surmulen gubbe som hemmaskyltar?
Läs mitt svar ett hack upp här. Oavsett hur kass skyltningen är har man ett ansvar som cyklist att veta vad som gäller, det är liksom inte ens en diskussion.

H.

Aktiv medlem
Det är absolut inte vårt ansvar, det skrev jag inte heller. Däremot så har vi en löpande dialog och frekventa möten med Länsstyrelsen och Åre kommun om bland annat cykelförbudet på åsen vid Blanktjärn, Issjödalen med flera. Och hoppas kunna få till ett möte där representanter för Tossåsens sameby är med. Vi försöker hela tiden agera i samförstånd och komma fram till lösningar som funkar för alla parter och händelser som den här gör det arbetet bra mycket svårare då vår trovärdighet skjuts i sank. Hur kan vi med gott fog hävda att cyklister följer regler när vissa helt enkelt skiter i dom regler som finns?

Visst, skyltningen i Vålådalen är inte perfekt men det ursäktar inte beteendet för den sakens skull, det är din skyldighet att veta vad som gäller. Utformning och placering av skyltar, och information i stort är en av dom saker som vi pratar om med Länsstyrelsen.
Du svarade inte på frågan. Förstår verkligen inte hur det kan försvåra ert arbete att människor är människor? Givetvis kommer inte alla följa ett förbud. Men efter detta kommer medvetenheten om både förbudet och påföljderna vara större hos allmänheten än innan. Hur kan det försvåra ert arbete?

Glisseur

Aktiv medlem
Du svarade inte på frågan. Förstår verkligen inte hur det kan försvåra ert arbete att människor är människor? Givetvis kommer inte alla följa ett förbud. Men efter detta kommer medvetenheten om både förbudet och påföljderna vara större hos allmänheten än innan. Hur kan det försvåra ert arbete?
Jag skrev just det, "vår trovärdighet skjuts i sank". Att människor är människor men det spelar ingen roll eftersom vi cyklister klumpas ihop som en homogen grupp i den här frågan. Jag har suttit på otaliga möten med LS dom senaste åren och pratat om exakt dom här frågorna på dom här platserna, så jag vill hävda att jag har lite bättre insikt i frågan än vad du har. I höstas var det en liknande incident på leden vid Issjödalen som fick ganska stor uppmärksamhet i lokalmedia. Varje enskild grej kanske inte ser ut som så mycket för världen men lägger man ihop dom räcker det gott och väl som ammunition för dom som vill få till ett totalt cykelförbud.

Jag förstår helt ärligt varför vi ens tjafsar om det här. Vi har tagit upp frågan om skyltning och kommunikation med LS men det tar ändå inte bort det personliga ansvaret. Ett ansvar som om det inte tas riskerar att få konsekvenser för betydligt fler än en själv. Det är liksom ingen åsikt, det är ett faktum.

H.

Aktiv medlem
Och jag menar att ni borde kunna vända på spektaklet till er fördel i diskussionen med dem. För jag tror inte att LS är så puckade att de anser att ni som förening ska ansvara för hur all världens cyklister beter sig i Åres omgivningar. Är det som du säger är det ju dock bara att lägga ner direkt. Helt ärligt. Ni kan ju aldrig ta ansvar för vad individer tar sig till.

Om vi nu utgår från att de på LS inte är puckade borde de tex kunna se det som en klar framgång om cyklingen på de aktuella platserna har minskat med 95%. Ja, det finns de som bryter mot reglerna. Det kommer det alltid göra. Men nu har det uppmärksammats i media att det kan kosta dig 10k att göra det, då kanske ytterligare några avstår från att cykla där. Så att det nästa säsong går att se att det minskat med 97%. Alltså, framgång. Detta anser jag är det objektiva sättet att mäta den nya regleringens effekt.

Har man inställningen att det ska vara 100% regelefterlevnad dag 1 och att varje enskild överträdelse är ett bevis på att regeln är verkningslös så blir det ju så klart annorlunda. Men så kan väl ingen vettig resonera?

Senast ändrad:

rix

Aktiv medlem

Om det nu är så att cyklar förstör så mycket, vad ska diskussionen kring förbudet leda till? Det låter ju som att cykla är jämförbart med att anlägga en gruva enligt vissa här. Om det nu är sant så är det ju en omöjlig diskussion att vinna. Det känns som det som borde sättas på sin spets är om det verkligen är så illa för naturen att folk cyklar. Det känns väldigt godtyckligt.

kais01

Aktiv medlem
Läs mitt svar ett hack upp här. Oavsett hur kass skyltningen är har man ett ansvar som cyklist att veta vad som gäller, det är liksom inte ens en diskussion.
det komplicerar ju saken att helt liknande men olagliga skyltar syns lite överallt. när man träffar på en sådan undrar man stilla om den gäller juridiskt eller inte. i nittionio procent inte.

en blå och vänlig skylt med 'cykling undanbedes' inger faktiskt mer respekt.

Sarvi

Aktiv medlem
Precis. Cykling är förbjudet i delar av Vålådalens naturreservat enligt naturreservatets föreskrifter, som är en form av områdesskydd beslutat enligt miljöbalkens regler. Bryter man mot sådana föreskrifter kan man dömas för ”förseelse mot områdesskydd” enligt 29 kap 2 a § miljöbalken. Påföljden är böter. Ska böter dömas ut som påföljd tittar man i brottsbalken 25 kap 1-2 § och ser bl.a. att antalet dagsböter ska vara minst 30 och högst 150. I det här fallet har de båda alltså fått de minsta böterna som finns i straffskalan för den förseelsen.
ooms, men andra förbud kräver alltså inte en legalt utformad skylt....?
Cykelförbud i reservat är en föreskrift i reservatsbeslutet. Rent formellt är kravet att reservatets gränser märks upp i naturen och att beslutets innebörd och omfattning kungörs till allmänheten och delges sakägarna. Vid naturliga entréer till reservat brukar reservatsförvaltaren sätta upp informationsskyltar med bl.a. föreskrifterna för reservatet men Vålådalens naturreservat är 1187 kvadratkilometer stort, dvs till ytan nästan lika stort som Öland, och riksdagen ger nog inte tillräckligt med anslag till länsstyrelsen för att samtliga möjliga inmarscher till områdes ska kunna förses med anslag? Jag äger ingen kännedom om reservatet mer än att jag har hört om det i media men som jag förstått det har det blivit extremt välbesökt under senare år och många besökare (hjulburna eller inte) sliter, så enkelt är det.

Glisseur

Aktiv medlem
Och jag menar att ni borde kunna vända på spektaklet till er fördel i diskussionen med dem. För jag tror inte att LS är så puckade att de anser att ni som förening ska ansvara för hur all världens cyklister beter sig i Åres omgivningar. Är det som du säger är det ju dock bara att lägga ner direkt. Helt ärligt. Ni kan ju aldrig ta ansvar för vad individer tar sig till.

Om vi nu utgår från att de på LS inte är puckade borde de tex kunna se det som en klar framgång om cyklingen på de aktuella platserna har minskat med 95%. Ja, det finns de som bryter mot reglerna. Det kommer det alltid göra. Men nu har det uppmärksammats i media att det kan kosta dig 10k att göra det, då kanske ytterligare några avstår från att cykla där. Så att det nästa säsong går att se att det minskat med 97%. Alltså, framgång. Detta anser jag är det objektiva sättet att mäta den nya regleringens effekt.

Har man inställningen att det ska vara 100% regelefterlevnad dag 1 och att varje enskild överträdelse är ett bevis på att regeln är verkningslös så blir det ju så klart annorlunda. Men så kan väl ingen vettig resonera?
Självklart kan man se det så, och det är det mest rimliga sättet att se på saken. Tyvärr har frågan om cykling blivit så infekterad i Åretrakten att det på fullaste allvar räcker med ett par cykelspår genom ett lerhål – eller som här, två personer som bryter mot ett förbud – för att alla andra cyklister ska ifrågasättas. Och det är i det läget vi befinner oss just nu, tyvärr och den enda lösningen enligt många är mer förbud.

Glisseur

Aktiv medlem
Om det nu är så att cyklar förstör så mycket, vad ska diskussionen kring förbudet leda till? Det låter ju som att cykla är jämförbart med att anlägga en gruva enligt vissa här. Om det nu är sant så är det ju en omöjlig diskussion att vinna. Det känns som det som borde sättas på sin spets är om det verkligen är så illa för naturen att folk cyklar. Det känns väldigt godtyckligt.
Det är ju en fråga för stigcyklingen i stort men vi gör det vi kan och visar på dom studier som finns i ämnet. Och föreslår hela tiden preventiva åtgärder för att förstärka leder eller rent av dra om dom vid känsliga partier.

Glisseur

Aktiv medlem
det komplicerar ju saken att helt liknande men olagliga skyltar syns lite överallt. när man träffar på en sådan undrar man stilla om den gäller juridiskt eller inte. i nittionio procent inte.

en blå och vänlig skylt med 'cykling undanbedes' inger faktiskt mer respekt.
En del i vår diskussion med Länsstyrelsen är att förbättra skyltningen och informationen generellt. Men det tar likförbannat inte bort individens ansvar att känna till vad som gäller där dom befinner sig just där och då.

mzi

Aktiv medlem
visar på dom studier som finns i ämnet
Utvalda tänker jag, och inte den norska som visar att cykling skadar mer än vandring om det inte är torra och hårda stigar (och det lär väl sällan vara fallet i Åre?).

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Det är klart att en incident som den här påverkar den allmänna debatten. Tyvärr är det så det fungerar. :(

Tur att det finns en organisation som driver cyklisternas sak också. Tack!

NAnders

Aktiv medlem
Det är lite luddigt, men jag skulle tro att trafikregler enligt föreskrifter om rätten att färdas och vistas (miljöbalken 7 kap. 30 §, förordning om områdesskydd enligt miljöbalken) inte har något underförstått krav att märkas ut till skillnad från trafikregler enligt trafikföreskrifter (trafikförordningen).

Däremot skulle jag vilja vända på frågan och säga att om någon sätter upp en tavla som är lik ett vägmärke så ska det vara utformat enligt vägmärkesförordningen med tillhörande föreskrifter (under förutsättning att innebörden av vägmärket är korrekt, förstås). Officiella vägmärken har fördelen att de är tydliga och välkända. I fallet med naturreservat med cykelförbud så skulle jag föreslå att man använder områdesmärke E20 med förbudsmärke C10 infogat.

Just i terräng är det lite vilda västern med utmärkning av förbud och påbud, sannolikt eftersom terräng inte omfattades av de vanliga trafikreglerna före 1999. Jag, som jobbar med sånt här, möter fortfarande förvånade blickar när jag nämner att ridning i terräng sedan mer än 20 år ska regleras enligt trafikförordningen och inte enligt ordningslagen.

Glisseur

Aktiv medlem
Utvalda tänker jag, och inte den norska som visar att cykling skadar mer än vandring om det inte är torra och hårda stigar (och det lär väl sällan vara fallet i Åre?).

Precis som alla andra använder vi ju självklart enbart studier som bevisar vår tes... Närå. Jag tror den där norska är med faktiskt men vi använder den mer som bevis på att med åtgärder för att dränera leder, förstärka spänger och/eller dra om ledpartier så kan man lösa dom flesta problem som finns. Sen är det klart att det är blött i Åre men långt ifrån överallt och hela tiden.

Guaruska

Aktiv medlem
Jag var med om ett cykelförbud i Tivedens nationalpark. Problemet som uppstod var bara en tillsägelse av parkarbetaren. Men då jag har dålig erfarenhet av folk som vill stifta egna lagar (särskilt som skateboardåkare på 90-talet) så sket jag helt enkelt i tillsägelsen. Som tur var utan påföljder.
Förspelet: När vi kom in i nationalparken, vid sjön Trehörningen, stannade vi för att läsa igenom alla föreskrifter o info som erbjôds på infotavlorna. Det stod absolut ingenting där om cykelförbud. Fanns heller ingen skylt som förbjöd cykling.
Inte för att vi cyklade omkring hej vilt heller, utan använde cyklarna en dag de 500 m till o från tältplatsen.
Parkarbetaren menade på att det var vårt ansvar att ta reda på reglerna fôr parken innan ankomst.
Jag säger inte att jag hade rätt o han hade fel, inte heller tvärtom. Det jag vill säga är att jag försökte göra rätt, o säkerligen han med. Men logiken krockade helt enkelt. Hur ska turister gôra, som kanske råka befinna sig i närheten o väljer att svänga fôrbi för att cykla lite? Det finns 30 nationalparker i sverige o alla har olika regler - det är något som e svårt att förhålla sig till, särskilt om inte ens nationalparken kan visa upp reglerna när man frågar (jag bad honom att visa reglerna för mig).
Slutet gott allting gott. Han o jag var inte hövliga mot varann, men jag tänkte mig fôr nästa gång vi skulle kliva upp på cykeln o förhoppningsvis har han framfört problemet t högre makter så d skett fôrändringar. Jag håller inte honom ansvarig fôr parkens brister.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer