Jag var med om ett cykelförbud i Tivedens nationalpark. Problemet som uppstod var bara en tillsägelse av parkarbetaren. Men då jag har dålig erfarenhet av folk som vill stifta egna lagar (särskilt som skateboardåkare på 90-talet) så sket jag helt enkelt i tillsägelsen. Som tur var utan påföljder.
Förspelet: När vi kom in i nationalparken, vid sjön Trehörningen, stannade vi för att läsa igenom alla föreskrifter o info som erbjôds på infotavlorna. Det stod absolut ingenting där om cykelförbud. Fanns heller ingen skylt som förbjöd cykling.
Inte för att vi cyklade omkring hej vilt heller, utan använde cyklarna en dag de 500 m till o från tältplatsen.
Parkarbetaren menade på att det var vårt ansvar att ta reda på reglerna fôr parken innan ankomst.
Jag säger inte att jag hade rätt o han hade fel, inte heller tvärtom. Det jag vill säga är att jag försökte göra rätt, o säkerligen han med. Men logiken krockade helt enkelt. Hur ska turister gôra, som kanske råka befinna sig i närheten o väljer att svänga fôrbi för att cykla lite? Det finns 30 nationalparker i sverige o alla har olika regler - det är något som e svårt att förhålla sig till, särskilt om inte ens nationalparken kan visa upp reglerna när man frågar (jag bad honom att visa reglerna för mig).
Slutet gott allting gott. Han o jag var inte hövliga mot varann, men jag tänkte mig fôr nästa gång vi skulle kliva upp på cykeln o förhoppningsvis har han framfört problemet t högre makter så d skett fôrändringar. Jag håller inte honom ansvarig fôr parkens brister.