Par får nästan 20 000 kronor i böter för att ha cyklat i naturreservat

erik h

Aktiv medlem
Eftersom artikeln är bakom paywall så kan jag inte läsa det jag är mycket nyfiken på - hur det blev ett rättsfall av det? Hur "åkte de dit"?

Håller rullstensåsen på att ramla ner i tjärnen låter det väl rimligt att sluta knuffa ner den med cyklar även om det är ett himla fint ställe att frilufta på.

Emil777

Aktiv medlem
Jag skrev just det, "vår trovärdighet skjuts i sank". Att människor är människor men det spelar ingen roll eftersom vi cyklister klumpas ihop som en homogen grupp i den här frågan. Jag har suttit på otaliga möten med LS dom senaste åren och pratat om exakt dom här frågorna på dom här platserna, så jag vill hävda att jag har lite bättre insikt i frågan än vad du har. I höstas var det en liknande incident på leden vid Issjödalen som fick ganska stor uppmärksamhet i lokalmedia. Varje enskild grej kanske inte ser ut som så mycket för världen men lägger man ihop dom räcker det gott och väl som ammunition för dom som vill få till ett totalt cykelförbud.

Jag förstår helt ärligt varför vi ens tjafsar om det här. Vi har tagit upp frågan om skyltning och kommunikation med LS men det tar ändå inte bort det personliga ansvaret. Ett ansvar som om det inte tas riskerar att få konsekvenser för betydligt fler än en själv. Det är liksom ingen åsikt, det är ett faktum.
Stämmer det att i Norge ska det för skoteråkning stå att det är OK, annars är det automatiskt inte OK ?
Det är ju en slags omvänt tänk mot hur vi resonerar i Sverige. Men jag tycker det är klarare så, som Norskarna tänker.
Då blir det mer konstruktivt prat om själva cyklingen än "hur" och "var"-diskussion gällande skyltar för naturreservat.

weldion

Aktiv medlem
Eftersom artikeln är bakom paywall så kan jag inte läsa det jag är mycket nyfiken på - hur det blev ett rättsfall av det? Hur "åkte de dit"?

Håller rullstensåsen på att ramla ner i tjärnen låter det väl rimligt att sluta knuffa ner den med cyklar även om det är ett himla fint ställe att frilufta på.
Det står ingenting i artikeln om hur de åkte dit.

tmalm

Aktiv medlem
Just där det här hände är (var) det väl en väldans massa folk som går och cyklar och det är mjuk slitagekänslig mark, det är inte just att det cyklas där som är ett problem, man ska inte vara där alls.
Förbudsskyltar är ju bra om man vill att folk ska veta om att det är förbjudet att tex cykla någonstans, informationsskyltar om varför är ännu bättre imho så folk förstår varför det är förbjudet.
Sen finns ju tokstollar som aldrig fattar oxå...

/T

Der Kaiser

Aktiv medlem
Just där det här hände är (var) det väl en väldans massa folk som går och cyklar och det är mjuk slitagekänslig mark, det är inte just att det cyklas där som är ett problem, man ska inte vara där alls.
Förbudsskyltar är ju bra om man vill att folk ska veta om att det är förbjudet att tex cykla någonstans, informationsskyltar om varför är ännu bättre imho så folk förstår varför det är förbjudet.
Sen finns ju tokstollar som aldrig fattar oxå...

/T
Men bara cykling förbjöds

Senast ändrad:

mzi

Aktiv medlem
Länsstyrelsen har också kontroller på platsen och det var under en sådan som två kvinnor i 20-25-års åldern togs på bar gärning när de hade passerat avspärrningarna.

Valhalla_

Aktiv medlem
Men den stora frågan är, hur fan åkte de fast? Stod polisen en bit in på stigen och tog dem på bar gärnig ? Kan inte läsa artikeln (betalsajt) kanske det framgår där.

H.

Aktiv medlem
Men den stora frågan är, hur fan åkte de fast? Stod polisen en bit in på stigen och tog dem på bar gärnig ? Kan inte läsa artikeln (betalsajt) kanske det framgår där.
Här åkte två vandrare dit för att ha gått förbi avspärrningar. Då var det personal från LS som tog dem på bar gärning.

Stervelo

Aktiv medlem
Det är inte så konstigt att det blir fel fast man vill väl.
Gruppen cyklister är ingen homogen grupp, det är individer.
I gruppen cyklister ryms subgrupper som rövhattar, paragrafryttare och så vidare. De i sin tur består av subgrupper, tills vi komer ner till individer. Det är bara det som finns, individer, allt annat grupptänk är snetänk. Så, ge inte sken av att representera en grupp så kan det gå bättre.

Att de här nissarna blev fällda, borde vara bra, det borde få individer som cyklar att uppmärksamma det och samtidigt bli avskräckta, det är något som kan hända, det finns risk att åka dit.

Jag tror det är bra, eller hoppas att det är bra, det vore fan om två individer som är rövhattar på cykel ska förstöra.

Valhalla_

Aktiv medlem
Här åkte två vandrare dit för att ha gått förbi avspärrningar. Då var det personal från LS som tog dem på bar gärning.

Otroligt

ejma

Aktiv medlem
Men den stora frågan är, hur fan åkte de fast? Stod polisen en bit in på stigen och tog dem på bar gärnig ?
Kanske en tillsyningsman? Inte helt ovanligt att båtfolk polisanmäls för intrång i fågelskyddsområden och bötfälls. Samma sak här som med naturreservat, det är personens skyldighet att i förväg känna till eventuella förbud i området.

Det lär informerats en hel del om den hårdare övervakningen som tex här https://sverigesradio.se/artikel/7498165

Valhalla_

Aktiv medlem
Kanske en tillsyningsman? Inte helt ovanligt att båtfolk polisanmäls för intrång i fågelskyddsområden och bötfälls. Samma sak här som med naturreservat, det är personens skyldighet att i förväg känna till eventuella förbud i området.

Det lär informerats en hel del om den hårdare övervakningen som tex här https://sverigesradio.se/artikel/7498165
Jo men ställer de alltså folk ute i naturen då eller? Och varför atannar man ens kvar med dem om man blir påkommen? Det är väl i princip bara att sticka om de inte är poliser.

ooms

Aktiv medlem
Jo men ställer de alltså folk ute i naturen då eller? Och varför atannar man ens kvar med dem om man blir påkommen? Det är väl i princip bara att sticka om de inte är poliser.
De kanske har ett uns av samvete?
F.ö. verkar det väl vara brott mot miljöbalken det är frågan om som så vitt jag vet har fängelse i straffskalan, och då har ju vem som helst rätt att gripa och hålla kvar den misstänkta brottslingen.

Sarvi

Aktiv medlem
F.ö. verkar det väl vara brott mot miljöbalken det är frågan om som så vitt jag vet har fängelse i straffskalan, och då har ju vem som helst rätt att gripa och hålla kvar den misstänkta brottslingen.
Nej, bara förseelse mot områdesskydd och det har inte fängelse i straffskalan. Men det finns ofta särskilt förordnade naturvårdsvakter (26 kap 23 § miljöbalken) som har vissa lagliga befogenheter. Finns ju liknande för t.ex. fisketillsynsman som också har vissa strängt avgränsade befogenheter enligt specifika lagrum.

Visst kan man både som cyklist och tjuvfiskare sparka tillsynsmannen på smalbenen och lägga benen på ryggen, men många människor har trots allt viss respekt för myndighetspersoner (även obeväpnade sådana).

Scut

Aktiv medlem
Helt rätt. Dessutom så har naturbevakare vissa län befogenhet att utfärda böter på plats utöver att avvisa och beslagta fortskaffnings medel.

Valhalla_

Aktiv medlem
Jo men det finns något som kallas rimlighet, och 18 000 kr i böter är inte rimligt med tanke på "överträdelsen".

"Brott mot miljöbalken" är rätt svepande. Det kan ju innebära att du gräver ner tonvis med arsenik i en grop nära ett vattendrag, eller så kan det uppenbarligen också innebära att man sätter sin fot (eller däck) i "fel" skog utan att nämnvärt störa eller skada. Det ena ger fängelse som rimlig utgång, det andra bör inte ha någon konsekvens alls enligt min mening. Menar du på allvar att vem som helst får "gripa brottslingen"? Herre min skapare.

ooms

Aktiv medlem
Jo men det finns något som kallas rimlighet, och 18 000 kr i böter är inte rimligt med tanke på "överträdelsen".

"Brott mot miljöbalken" är rätt svepande. Det kan ju innebära att du gräver ner tonvis med arsenik i en grop nära ett vattendrag, eller så kan det uppenbarligen också innebära att man sätter sin fot (eller däck) i "fel" skog utan att nämnvärt störa eller skada. Det ena ger fängelse som rimlig utgång, det andra bör inte ha någon konsekvens alls enligt min mening. Menar du på allvar att vem som helst får "gripa brottslingen"? Herre min skapare.
Det här med vad som är ”rimligt” är det lagstiftaren och domstolen som bestämmer, inte vi som lekmän på ett forum.

Ja, har ett brott fängelse i straffskalan får vem som helst gripa förövaren. Men ska förstås också omedelbart kalla på polis så att de kan överta gripandet.

NLC

Aktiv medlem
Det är väl en domstol som dömt, va? Inte en tillsyningsman eller polis.
Ja det är en domstol som dömt. Dessutom är det (fortfarande) dagsböter och inte penningböter. 30 dagar är det lägsta antalet och beloppet per dag bestäms av den dömdes inkomst. De 18000 kronorna är dessutom, vad jag förstår, den sammanlagda summan och inte var och en för sig vilket betyder att de (i genomsnitt) fick ett bötesbelopp på 300 kr/dag (i en månad).

sdx

Aktiv medlem
Naturbevaksrna har samma rätigheter som polisman i reservaten och nationalparkerna.

Scut

Aktiv medlem
Naturbevaksrna har samma rätigheter som polisman i reservaten och nationalparkerna.
Inte samma. De har vissa befogenheter med stöd av miljöbalken och bla. terrängkörningslagen.

Som naturbevakare kan du inte utreda bokföringsbrott och tex. Våldsbrott bara för att de skett inom reservats eller parks gränser.

Sarvi

Aktiv medlem
Återigen, de har alltså fått den lägsta påföljden som man kan få, för den överträdelse de gjort. 30 dagsböter är det minsta antal dagsböter som kan dömas ut. Beloppet på varje dagsbot får sättas mellan 50-1000 kr beroende på vad den tilltalade har för inkomst (mfl förhållanden). En fattig CSN-student hade kanske kommit undan med 50 kr i dagsbelopp, 50 x 30 = 1500kr. Men tanken med dagsböter är just att det ska vara kännbart även för folk med hög inkomst och att dessa inte ska kunna betala en tusenlapp och rycka på axlarna, medan någon arbetslös får leva på potatissoppa resten av månaden.

nisseson

Aktiv medlem
Återigen, de har alltså fått den lägsta påföljden som man kan få, för den överträdelse de gjort. 30 dagsböter är det minsta antal dagsböter som kan dömas ut. Beloppet på varje dagsbot får sättas mellan 50-1000 kr beroende på vad den tilltalade har för inkomst (mfl förhållanden). En fattig CSN-student hade kanske kommit undan med 50 kr i dagsbelopp, 50 x 30 = 1500kr. Men tanken med dagsböter är just att det ska vara kännbart även för folk med hög inkomst och att dessa inte ska kunna betala en tusenlapp och rycka på axlarna, medan någon arbetslös får leva på potatissoppa resten av månaden.
Rätt OT, men i Finland så saknas den övre gränsen, alternativ är _väldigt_ hög. Fortkörning? 40 dagsböter, det blir 1,2 miljoner kronor tack. https://www.hbl.fi/artikel/is-finlandsk-ishockeystjarna-fortkorde-och-far-bota-120-000-euro/

Emil777

Aktiv medlem
Sen har ju naturbevakarna/tillsynsmän också skyldigheter och arbetsuppgifter... vilket har en effekt. Jag tycker det är bra att det efterlevs.

MEN vad hittar jag här...

erik h

Aktiv medlem
"Dömd för miljöbrott" ser ju iallafall sjukt bra ut i CVt när man ska bli kollad inför nytt jobb...

kais01

Aktiv medlem
Det är väl en domstol som dömt, va? Inte en tillsyningsman eller polis.
det beskrevs i en artikel jag hamnade på som ett strafföreläggande från åklagare, dvs ett förslag till avslut. accepteras inte det ses man i rätten. med den amatörskyltningen och det beloppet hade jag nog som tilltalad övervägt det senare.

tycker det är minst sagt konstigt att minimistraffet är såpass högt som 30 dagsböter. särskilt i ljuset av av vad andra likande brott renderar med sina fastställda bötesbelopp. var väl ett liknade problem med mobilprat i bil där några fick dagsböter innan beloppet fastställdes till tror jag 1500 sek.

beloppet att cykla in i ett naturvårdsområde förbi skyltar av hemmagjort utseende borde definitivt inte ge mer böter än att cykla mot enkelriktat i trafik. om man nu skall ha ett rimligt konsekvenstänk.

blir också mänskligt sätt lättare att döma ut böter eller avgifter om de är rimligt satta. den preventiva effekten lär bli god oavsett,

grondahl

Aktiv medlem
Internationellt så finns det ju vandringsleder där man man måste köpa biljett för att få nyttja, om den här boomen för inhemsk turism håller i sig så är det nog kanske en nödvändighet även i Sverige. Biljetten kan ju vara gratis, men att det krävs förbokning för nyttjandet iaf.

grondahl

Aktiv medlem
Internationellt så finns det ju vandringsleder där man man måste köpa biljett för att få nyttja, om den här boomen för inhemsk turism håller i sig så är det nog kanske en nödvändighet även i Sverige. Biljetten kan ju vara gratis, men att det krävs förbokning för nyttjandet iaf.
Svarar mig själv: Förhoppningsvis kanske turismen istället sprids mer. Visst jämtlandsfjällen är väl helt OK men när alla har sett sitt första kalfjäll så kanske man kommer söka upp lite mer ensliga trakter. Vi har ju ingen direkt brist på yta i det här landet.

mzi

Aktiv medlem
Ja, det vore ju synd om allemansrätten skulle försvinna.

123456789

Aktiv medlem
För fortkörning är påföljden penningböter och det är först vid riktigt höga överträdelser so, ärendet går vidare till åklagare för åtal om vårdslöshet i trafik där straffet minst 30 och högst 150 dagsböter, i det perspektivet är väl inte parets påföljd orimlig?
Det är sant. Känner några som blivit av med körkort med dyra böter på det.
Rätt tycker jag.
Själv åkte jag dit för rattfylla i en golfbil för 8 år sedan. Vissa tycker det var löjligt att bötfälla för det.
Hade 2.3 i promille. Dumt gjort...jag vet.
Och dyrt blev det. Nästan 14 000.
Men får inte göra så.
Så jag betalade snällt och skämdes.😑
Så jag anser att det var rätt.
Lagar och regler är till för att det finns en anledning.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer