Par får nästan 20 000 kronor i böter för att ha cyklat i naturreservat

SocialGimp

Aktiv medlem
Det är sant. Känner några som blivit av med körkort med dyra böter på det.
Rätt tycker jag.
Själv åkte jag dit för rattfylla i en golfbil för 8 år sedan. Vissa tycker det var löjligt att bötfälla för det.
Hade 2.3 i promille. Dumt gjort...jag vet.
Och dyrt blev det. Nästan 14 000.
Men får inte göra så.
Så jag betalade snällt och skämdes.😑
Så jag anser att det var rätt.
Lagar och regler är till för att det finns en anledning.
2.3? Du var ganska yrslig då antar jag? Imponerad av att du fick igång golfbilen överhuvudtaget. 😂

Hep

Aktiv medlem
@Glisseur Visst finns risken att ni får skit för det här och att det försvårar ert jobb, men se till att agera snabbt och klokt så kan ni vända på det. Fort ut på sociala medier, med insändare i lokaltidningen och alla kanaler ni har och skriv något liknande: "Äntligen - nu kan vi skilja ut de få rötägg som finns bland stigcyklister och få bort dem från känslig natur. Vi som jobbar hårt för samarbete, tillgänglighet och har konstruktiva diskussioner med både Länssyrelsen och andra intressegrupper, är så trötta på att några få förstör för oss andra. Men nu med det som hände de två som bötfälldes, kan det kanske bli riktigt bra. Nu kan vi från föreningen fortsätta med det vi är bra på - dvs att informera och försöka påverka alla naturintresserade cyklister genom våra nätverk och kanaler och så kan Länsstyrelsen samtidigt bötfälla de egoister som förstör. På det sättet borde vi snart kunna få en bra situation där alla kan njuta av naturen på ett hållbart och trevligt sätt." Kanske inte ordagrant så, för nu bara hällde jag ur en massa tankar ur huvudet och det var länge sedan jag jobbade med lobbying. Fast jag tror att ni har en hel del att vinna genom att vara snabba, tydliga, lagom fräcka och kidnappa frågan.

marran

Aktiv medlem
Utvalda tänker jag, och inte den norska som visar att cykling skadar mer än vandring om det inte är torra och hårda stigar (och det lär väl sällan vara fallet i Åre?).

I den studien kör de cykellopp (enduro på den ena, xc på den andra) på cykelstigarna för att öka trafiken, men på vandringsstigarna uppmuntras bara vandring. Skräll att rejs sliter på stigarna, jag undrar vad som hade hänt om de organiserat traillöpning eller orientering på vandringsstigarna...

Fredrik80

Aktiv medlem
Har själv råkat cykla i förbjudet naturreservat när jag passerade igenom. Jag tittade på alla skyltar jag såg på vägen och där stod inget om att cykling var förbjudet, säkert 4 skyltar och anslagstavalor passerade jag utan att det stod att cykling var förbjudet. Träffade människor på vägen och saktade ner, stannade och visade hänsyn etc som man alltid ska göra, vi hälsade och det var ingen som reagerade på att jag cyklade där. Sedan några veckor senare hittade jag ett dammigt dokumet på länsstyrelsen hemsida om att cykling var förbjudet där. Hepp.

Visst, man ska veta själv men lite lurigt kan det allt vara ibland. Tycker nog att första gången kan gott vara ingen gång i sådana här frågor, speciellt när det är så dåligt skyltat. Tänk om man är tysk eller engelsman som är ute på cykelsemester? Ska de gå in och läsa ett dokument på länsstyrelsen hemsida som är svårt att hitta och bara finns på svenska? Fet chans att de lyckas med det :rolleyes:

kais01

Aktiv medlem
Har själv råkat cykla i förbjudet naturreservat när jag passerade igenom. Jag tittade på alla skyltar jag såg på vägen och där stod inget om att cykling var förbjudet, säkert 4 skyltar och anslagstavalor passerade jag utan att det stod att cykling var förbjudet. Träffade människor på vägen och saktade ner, stannade och visade hänsyn etc som man alltid ska göra, vi hälsade och det var ingen som reagerade på att jag cyklade där. Sedan några veckor senare hittade jag ett dammigt dokumet på länsstyrelsen hemsida om att cykling var förbjudet där. Hepp.

Visst, man ska veta själv men lite lurigt kan det allt vara ibland. Tycker nog att första gången kan gott vara ingen gång i sådana här frågor, speciellt när det är så dåligt skyltat. Tänk om man är tysk eller engelsman som är ute på cykelsemester? Ska de gå in och läsa ett dokument på länsstyrelsen hemsida som är svårt att hitta och bara finns på svenska? Fet chans att de lyckas med det :rolleyes:
så inte ens en hittepå-cykelförbudsskylt. ja somliga åklagare och även medmänniskor samt till och med några här på happy finner det alltså rimligt att din kunskapsbrist och laglöshet bör pungslå dig på typ tiotusen sekiner.

"med uppsåt eller av oaktsamhet"

jarek996

Aktiv medlem
2,3 ??? Polacker vågar inte vrida nyckeln i tändningslåset om de har inte 2,5 :LOL:

Kompletnie pijany Tadeusz S. wsiada do samochodu po alkoholu i powoduje wypadek. Polak ma we krwi aż 14,8 promila. Badanie jego upojenia daje tak wysoki wynik, że badanie było przeprowadzane pięciokrotnie. Mężczyzna umiera kilkanaście dni później w wyniku odniesionych w wypadku obrażeń.
Jego “wynik” można uznać jako oficjalny rekord Polski (przeżył).

Tadeusz S., helt berusad, går in i bilen efter att ha druckit alkohol och orsakar en olycka. Polacken har så mycket som 14,8 promille i blodet. Testet av hans berusning ger ett så högt resultat att testet utfördes fem gånger. Mannen dör flera dagar senare till följd av sina skador. Hans "resultat" kan betraktas som det officiella polska rekordet (han överlevde).
( genom translator )

De menar att han överlevde 14,8 promille , men inte sina skador !!!!

Senast ändrad:

weldion

Aktiv medlem
@kais01 Resonerar du likadant vid t.ex. ett fågelskyddsområde om du kommer från vattnet? Om det inte står en skylt x meter ut från stranden om när det är tillträdesförbud så är det inte ditt ansvar att inte kliva i land?

För de som vill sköta sig - https://skyddadnatur.naturvardsverket.se/
Intressant länk. Har tydligen fått ett nytt naturreservat några hundra meter hemifrån. Ett ställe där jag brukar cykla till och med. Började att gälla i somras tydligen.

Guaruska

Aktiv medlem
2,3 ??? Polacker vågar inte vrida nyckeln i tändningslåset om de har inte 2,5 :LOL:

Kompletnie pijany Tadeusz S. wsiada do samochodu po alkoholu i powoduje wypadek. Polak ma we krwi aż 14,8 promila. Badanie jego upojenia daje tak wysoki wynik, że badanie było przeprowadzane pięciokrotnie. Mężczyzna umiera kilkanaście dni później w wyniku odniesionych w wypadku obrażeń.
Jego “wynik” można uznać jako oficjalny rekord Polski (przeżył).

Tadeusz S., helt berusad, går in i bilen efter att ha druckit alkohol och orsakar en olycka. Polacken har så mycket som 14,8 promille i blodet. Testet av hans berusning ger ett så högt resultat att testet utfördes fem gånger. Mannen dör flera dagar senare till följd av sina skador. Hans "resultat" kan betraktas som det officiella polska rekordet (han överlevde).

De menar att han överlävde 14,8 promille .....
Haha. När jag var 19 år bodde jag i Washington D.C. Våra kontakter var inte för vanliga dödliga. För att inte hålla någon ansvarig kan jag bara säga att vi kunde köpa Polsk "vodka" med 97% alkohol...den kanske var 96% - kommer ej ihåg exakt. Det var tider det.
Idag e d andra tider o dom polskor jag träffat...dom har gjort saker jag önskar att den 96%iga vodkan kunnat orsaka för 20 år sen. Iaf, dom polskorna har varit fantastiskt kunniga inom sitt område...

Fredrik80

Aktiv medlem
Om man drar en röd tråd genom tråden "so far" så har några polska kvinnor som är kunninga inom sitt område, men inte sysslar med bomber eller fortkörning, cyklat dyngfulla på 95% alkohol genom en norskt naturreservat. De arbetade mest bakom en "paywall" men sedan stod polisen på stigen och tog dom på bar gärning. Det var lite "natural selection" på g. Detta fick dom betala ca 20k pix för. Några i tråden opponerar sig här och menar att det skulle behövts en tillsyningsman.

Är jag med so far?

Elhojtok

Aktiv medlem
Flashback må vara skräp på många sätt, men efter att ha läst åtskilliga uppladdade förundersökningar och domar förstår jag att saker ofta inte har gått till som man inbillat sig, eller på det sätt som inblandade eller andra försöker påskina.

Kanske sa cyklisterna helt fräckt "Vi skiter väl i skyltar som inte är vägmärken och du har inga befogenheter för du är ingen polis, så tillsynsman du är. Dessutom, polis eller ej, vi cyklar vart vi vill".

Eller så sa de "Aj fan.. Vi såg en pil på skylten och trodde cykelförbudet bara gällde högra slingan. Det är förstås inte vår avsikt att bryta mot några regler. Förlåt, vi ska genast vända om. Nu har vi lärt oss något nytt".

Sådant kan göra skillnad i en rättegång, när det handlar om uppsåt, men framförallt om tillsynsmanen kommer att rapportera överträdelsen eller ej.

Reflektion angående resonemanget om "hemgjorda" skyltar - är det i sin ordning att beträda och fotografera militärt område eller ta sig in i transformatorstationer eller byggarbetsplatser? De skyltarna är ju inga vägmärken - alltså måste de vara hemgjorda och "olagliga", eller?

kais01

Aktiv medlem
till NLC; nej, jag brukar följa skyltning och ta hänsyn.

problemet som jag ser det är dels att jag hittills bara träffat på illegitima surgubbeskyltar med liknande cykelförbudsmotiv som i det här fallet, eller snarare mer officiellt utseende skyltar. hur ska man veta att just den här skylten sas gäller?

och dels är påföljden att passera skylten helt och fullständigt orimlig.

ooms

Aktiv medlem
till NLC; nej, jag brukar följa skyltning och ta hänsyn.

problemet som jag ser det är dels att jag hittills bara träffat på illegitima surgubbeskyltar med liknande cykelförbudsmotiv som i det här fallet, eller snarare mer officiellt utseende skyltar. hur ska man veta att just den här skylten sas gäller?

och dels är påföljden att passera skylten helt och fullständigt orimlig.
Man har inte bara rättigheter, man har skyldigheter också. Du använder dig av rättigheten allemansrätten för att färdas i naturen, men du har också skyldigheten att ta reda på var den inte gäller. Tycker du verkligen att det är orimligt?

Manurhin2

Aktiv medlem
För fortkörning är påföljden penningböter och det är först vid riktigt höga överträdelser so, ärendet går vidare till åklagare för åtal om vårdslöshet i trafik där straffet minst 30 och högst 150 dagsböter, i det perspektivet är väl inte parets påföljd orimlig?
Ja, över dubbla hastigheter leder till obligatoriskt åtal.

M

Fundadores

Aktiv medlem
Reflektion angående resonemanget om "hemgjorda" skyltar - är det i sin ordning att beträda och fotografera militärt område eller ta sig in i transformatorstationer eller byggarbetsplatser? De skyltarna är ju inga vägmärken - alltså måste de vara hemgjorda och "olagliga", eller?
Det här är ju ett jättebra exempel på ett skyltsystem som fungerar. De är inarbetade symboler som alla förstår, även turister. Jag tror att något sådant behövs i naturen.

ooms

Aktiv medlem
Det här är ju ett jättebra exempel på ett skyltsystem som fungerar. De är inarbetade symboler som alla förstår, även turister. Jag tror att något sådant behövs i naturen.
Perfekt! Då kan de s.k. ”surgubbarna” köpa in såna skyltar och sätta upp! Lycka till att sedan skilja de ”olagliga” skyltarna från de lagliga!

jarek996

Aktiv medlem
Ursäkta OT men fritt ur minnet så finns inte etanol starkare än 95% eftersom det alltid binder 5% vatten. Om det blir världskrig får jag googla fram fakta.
[/QUOTE

Ursäkta OT , men jag visar bilder på två flaskor ; en 95% och en 70%. Resten är vatten som du skriver .........

bllx

Medlem
Ursäkta OT men fritt ur minnet så finns inte etanol starkare än 95% eftersom det alltid binder 5% vatten. Om det blir världskrig får jag googla fram fakta.
Det stämmer att man inte kan destillera etanol renare än till ca 95%, men det finns andra sätt att få >99.9% ren etanol. Men då vill man inte konsumera den och får tänka på hur den förvaras.

Sarvi

Aktiv medlem
Det finns fall där personer brutit mot föreskrifter i naturreservat/fågelskyddsområden och de sluppit eller fått nedsatt påföljd. Men då har det i regel handlat om att föreskrifterna varit för otydliga eller inte kungjorts på rätt sätt.

I de flesta fall har domstolarna ofta resonerat i linje med att ”det här är ett särskilt utpekat område som är tydligt markerat i terrängen och/eller på kartor. Rör man sig i ett skyddat område kan man förvänta sig att det finns särskilda regler för vad man får göra och inte. I sådana områden har man en skyldighet att ta reda på vad reglerna säger”.

Emil777

Aktiv medlem
@Glisseur Visst finns risken att ni får skit för det här och att det försvårar ert jobb, men se till att agera snabbt och klokt så kan ni vända på det. Fort ut på sociala medier, med insändare i lokaltidningen och alla kanaler ni har och skriv något liknande: "Äntligen - nu kan vi skilja ut de få rötägg som finns bland stigcyklister och få bort dem från känslig natur. Vi som jobbar hårt för samarbete, tillgänglighet och har konstruktiva diskussioner med både Länssyrelsen och andra intressegrupper, är så trötta på att några få förstör för oss andra. Men nu med det som hände de två som bötfälldes, kan det kanske bli riktigt bra. Nu kan vi från föreningen fortsätta med det vi är bra på - dvs att informera och försöka påverka alla naturintresserade cyklister genom våra nätverk och kanaler och så kan Länsstyrelsen samtidigt bötfälla de egoister som förstör. På det sättet borde vi snart kunna få en bra situation där alla kan njuta av naturen på ett hållbart och trevligt sätt." Kanske inte ordagrant så, för nu bara hällde jag ur en massa tankar ur huvudet och det var länge sedan jag jobbade med lobbying. Fast jag tror att ni har en hel del att vinna genom att vara snabba, tydliga, lagom fräcka och kidnappa frågan.
Konstruktivt ! Bra uttryckt.

Aron

Moderator
Forumvärd
Efter att ha läst igenom väl över hundra reservatsföreskrifter kan jag konstatera att det finns ett fåtal undantag där cykelförbud är undangömt i något appendix. Men de är mycket få, i nästan alla reservat framgår det tydligt både på Länsstyrelsens hemsida och på skyltar vid entréerna vilka regler som gäller.

Naturreservat och nationalparker sköts av Tillsynsmän, de har bricka och befogenheter motsvarande en väktare.

Jag har cyklat i intilligande Pyramiderna och där finns det extra skyltning ute längs stigarna som förklarar vad som gäller, utöver skylt vid entrén. Glisseur får rätta mig om jag har fel, men jag har för mig att jag sett bilder på motsvarande skyltar på Blanktjärnsrundan.

(e) I ÖT-artikeln framgår också att 20 vandrare är polisanmälda för att ha brutit mot föreskrifterna i Blanktjärn.

Senast ändrad:

H.

Aktiv medlem
Skicka dom på en finlandskryssning.
Om inte annat kan de få det som straff för att de brutit mot reglerna. "Om du inte kan följa reservatföreskrifterna är finlandskryssningar som denna den enda naturupplevelse som dina barn kommer få uppleva i framtiden!"

Bikzz

Aktiv medlem
Får man pinka & skita i Blanktjärn ? Kan inte hitta något i föreskrifterna om att det är förbjudet.

grondahl

Aktiv medlem
Vill minnas att det redan före 2020 hade varit en ökning av antalet besökare på Blanktjärnsrundan med flera hundra procent. Man kanske bara ska stängsla in området i ett par år och släppa lös några flockar hangarhundar innanför stängslet så att området hinner återhämta sig en aning.

Sarvi

Aktiv medlem
Får man pinka & skita i Blanktjärn ? Kan inte hitta något i föreskrifterna om att det är förbjudet.
Du får ha rätt bra rännskita om du ska lyckas, det är beträdnadsförbud på marken runt tjärnarna. Åtminstone ett par meters kaskad av fekalier krävs. Sen kan man börja bläddra i Stora Blå för att se vad du kan tänkas åka dit på.

kais01

Aktiv medlem
Perfekt! Då kan de s.k. ”surgubbarna” köpa in såna skyltar och sätta upp! Lycka till att sedan skilja de ”olagliga” skyltarna från de lagliga!
surgubbeskyltning kanske också borde rendera 30 dagsböter...

tobiascyklar

Aktiv medlem
Vill minnas att det redan före 2020 hade varit en ökning av antalet besökare på Blanktjärnsrundan med flera hundra procent. Man kanske bara ska stängsla in området i ett par år och släppa lös några flockar hangarhundar innanför stängslet så att området hinner återhämta sig en aning.
området kommer aldrig hämta sig är mitt stalltips. Det var en kraftig ökning 2015 , men folk fortsätter komma (de flesta innanför avspärrningarna och utan cykel utom idioterna i denna tråd), så om man skulle släppa avspärrningarna återupptas antagligen slitaget. Det borde ta flera flera decennier att få tillbaka ett stabilt ytskikt även om det lämnas i fred.

tobiascyklar

Aktiv medlem
Opassande språkbruk
Raderat // moderator

Senast redigerad av en moderator:

kais01

Aktiv medlem
autister och aspergare brukar dock vara noggrannare än andra att följa regelverket.

bokaj

Aktiv medlem
@kais01 Resonerar du likadant vid t.ex. ett fågelskyddsområde om du kommer från vattnet? Om det inte står en skylt x meter ut från stranden om när det är tillträdesförbud så är det inte ditt ansvar att inte kliva i land?

För de som vill sköta sig - https://skyddadnatur.naturvardsverket.se/
Gudars så bra! tänkte jag när jag såg länken, tills jag kollade hur det ser ut runt omkring där jag bor och konstaterade att det inte står något på sidan om att man inte får cykla i säterdalen (vilket det sitter skyltar om på plats). Tack och lov så står det på t.ex. trailforks vilka stigar man får och inte får cykla på i fjällen, men det bygger ju på att någon uppdaterar informationen där... Kom på att Funäsområdet satsar mycket på göra informationen lättillgänglig, både på plats och på nätet, angående var man får och inte får cykla och vandra sen nåt år tillbaks.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer