Par får nästan 20 000 kronor i böter för att ha cyklat i naturreservat

Aron

Moderator
Forumvärd
Jag brukar göra på följande sätt för hitta reservatsregler:

* Först letar jag upp reservatets namn och utbredning på https://kso.etjanster.lantmateriet.se/
* Sedan Googlar jag reservatsnamnet och går in på den länk som pekar till adress under lanstyrelsen.se.
I det aktuella fallet finns informationen på: https://www.lansstyrelsen.se/jamtland/besoksmal/naturreservat/valadalen.html
* Varje reservatssida har en grå ruta längst ned kallad Föreskrifter, där framgår om det finns restriktioner för cykling.
* Sedan läser jag såklart informationstavlor på plats, utöver regler finns där en massa intressant information om sevärdheter i området.

borano20

Aktiv medlem

* Först letar jag upp reservatets namn och utbredning på https://kso.etjanster.lantmateriet.se/
* Sedan Googlar jag reservatsnamnet och går in på den länk som pekar till adress under lanstyrelsen.se.
I det aktuella fallet finns informationen på: https://www.lansstyrelsen.se/jamtland/besoksmal/naturreservat/valadalen.html
* Varje reservatssida har en grå ruta längst ned kallad Föreskrifter, där framgår om det finns restriktioner för cykling.
* Sedan läser jag såklart informationstavlor på plats, utöver regler finns där en massa intressant information om sevärdheter i området.
Hej.. Å FAAAN! Vääääldigt osvenskt att göra något själv! Ta ansvar bara så där, på eget initiativ! ( Den här tråden, och tråden om Sörmlandsleden brukar jag läsa när jag vill skratta och komma i montypythonfeeling ) mvh borano20

kais01

Aktiv medlem

konstruktivt och bra 🚵🏼‍🚵🏼‍♂️🚵🏼

Snuten

Aktiv medlem
Vet inte om ngn redan nämnt det, men finns det ingen varningsapp där man kan lägga in de olika cykelförbudsområdena? Den kunde väl pipa när man måste vara uppmärksam?

joeldevahl

Aktiv medlem
Vet inte om ngn redan nämnt det, men finns det ingen varningsapp där man kan lägga in de olika cykelförbudsområdena? Den kunde väl pipa när man måste vara uppmärksam?
TrailForks har stöd för att lägga in områden. Det är gjort runt Blanktjärn och ser ut så här:
1611308338708.png

Sedan står det i beskrivningen på leden i fråga att vissa bitar måste gås.

Inget pip i fickan dock

Kneecap

Aktiv medlem
TrailForks har stöd för att lägga in områden. Det är gjort runt Blanktjärn och ser ut så här:Visa bilaga 465790
Sedan står det i beskrivningen på leden i fråga att vissa bitar måste gås.

Inget pip i fickan dock
Tjena!

Jag är nyfiken på varför området sträcker sig så långt söderut. Har det börjar röra sig folk där? För när jag var där sist så cyklade vi vandringsleden som går från Blanktjärn söderut längs Lundörrsån. Ganska fort märktes det att den användes väldigt lite.
Den är ju inte ens med på fjällkartan länge.

SLI

Aktiv medlem
till NLC; nej, jag brukar följa skyltning och ta hänsyn.

problemet som jag ser det är dels att jag hittills bara träffat på illegitima surgubbeskyltar med liknande cykelförbudsmotiv som i det här fallet, eller snarare mer officiellt utseende skyltar. hur ska man veta att just den här skylten sas gäller?

och dels är påföljden att passera skylten helt och fullständigt orimlig.
Vilket himla tjat om hittepåskyltar och surgubbeskyltar! I det här fallet är det tydliga skyltar med hänvisning till lagparagrafer och undertecknat av länsstyrelsen. Det finns inget att missförstå.

Blanktjärn är en unikt vacker plats värd att skydda. Du har uppenbarligen inte varit där, utan du blir bara sur över cykelförbud i allmänhet.

kais01

Aktiv medlem
Vilket himla tjat om hittepåskyltar och surgubbeskyltar! I det här fallet är det tydliga skyltar med hänvisning till lagparagrafer och undertecknat av länsstyrelsen. Det finns inget att missförstå.

Blanktjärn är en unikt vacker plats värd att skydda. Du har uppenbarligen inte varit där, utan du blir bara sur över cykelförbud i allmänhet.
jag har inte sett skyltningen på plats, det kan finnas legitim skyltning för allt vad jag vet. men bilderna på symbolerna som länkades till var definitivt av karaktären inofficiell hittepå. och sverige är fullt av liknande skyltar, och då nästan undantagslöst utan laglig bas för ett förbud, ta hallandsleden bara som ett exempel.

i dessa fall skapar man mycket mer ömsesidig förståelse för en skylt där det står cykling undanbedes. eller kanske skapa sektioner där situationen är känslig och man skriver 'här går vi bredvid vår cykel'. inte för att det nödvändigtvis är bättre men däremot ett sätt att samsas och visa hänsyn.

snarare än att urholka betydelsen av förbudsskyltar.

problemen med slitage finns där, och oftast beroende på att stigen dragits på olämplig plats, alltså lokalt där och då i terrängen. det finns nästan alltid en bättre möjlighet bara några tiotal meter bort. det gäller både mtb och vandring. t ex mtb-stigar på torrt stabilt underlag förblir 3-4 dm breda torra streck år efter år. personligt medverkat till mer sådan stig än det skulle ta dig att cykla en heldag och de står sig smala och fina trots flitig användning. det här är inte kärnfysik direkt. det handlar mycket om att välja lämplig årstid för projektet; senhöst eller tidig vår avslöjar våta problemplatser obönhörligt, och när träden saknar löv är det lättare att få överblick. är det mycket möten som breddar stigen; enkelrikta.

och betänk sedan att igenväxande stigar är ett mycket större problem än slitage sett över sverige i ett större perspektiv.

ett förbud som i det nu aktuella fallet är ett tråkigt, fantasilöst och troligen ineffektivt sätt att hantera ett problem där lösningen oftast är att dra om stigen. den gamla växer över på några få år.

och den aktuella nivån på böterna är ingenting annat än stötande sett till hur man behandlar andra överträdelser i vårt samhälle.

ooms

Aktiv medlem
På vilket sätt är igenväxande stigar ett problem? Används de inte finns det ju inget behov av dem.

NotReallyGunde

Aktiv medlem
Det var ju uppe på nyheterna att det skulle bli cyklingsförbud redan innan.
Att sedan folk är dumma i huvdet kommer inte ens Coronavaccin råda bot på.
Så många som anser att lagar regler och rekommendationer inte gäller dem.

H.

Aktiv medlem
I det aktuella området har man ett reellt problem med markslitage av känslig och unik natur. Man har infört ett tidsbegränsat förbud som berör tillträde för både vandrare och cyklister för att kunna utvärdera dess effekter, låta naturen läka, och kanske leda om leder för framtiden(?). Detta är inte kontroversiellt även om det så klart är synd för dem som nu inte får uppleva tjärnarna i all sin prakt. Men syftet är rätt klart och med det tror jag att nästan alla är beredda till uppoffringar för att kunna bevara den unika miljön.

Vad gäller Pyramiderna så är ju dessa ändå som vackrast en bit bort, så tillträdesförbudet på själva pyramiderna har ju typ ingen nackdel.

kais01

Aktiv medlem
1+
om de verkligen gjorde så.
(alltså att göra det uppenbara att skapa en hållbar ny stigsituation. varför inte göra det redan nu:)?

böterna likväl bortom allt förnuft.

Senast ändrad:

SLI

Aktiv medlem
jag har inte sett skyltningen på plats
Nej, det är uppenbart!
i dessa fall skapar man mycket mer ömsesidig förståelse för en skylt där det står cykling undanbedes.
Varför då? Det är ju FÖRBJUDET att cykla där.
problemen med slitage finns där, och oftast beroende på att stigen dragits på olämplig plats, alltså lokalt där och då i terrängen. det finns nästan alltid en bättre möjlighet bara några tiotal meter bort.
Det här är ett naturområde stort som Öland. Inte ett 5km elljusspår som man kan dra om som det passar.
och betänk sedan att igenväxande stigar är ett mycket större problem än slitage sett över sverige i ett större perspektiv.
NÄ! Igenväxande stigar är ett mycket mindre problem, och inte ett skäl att köra sönder skyddsvärd natur.
den aktuella nivån på böterna är ingenting annat än stötande sett till hur man behandlar andra överträdelser i vårt samhälle.
Det finns platser där man inte får vara, t ex skyddsobjekt, fågelskyddsområden, militära områden, delar av naturreservat... Fattar man inte det så får man böter, det är inget konstigt med det.

Sammanfattningsvis, du vet verkligen INGENTING om den aktuella platsen. Du är bara en surgubbe som sitter lååångt därifrån och gör hittepå-invändningar om ett fiktivt felskyltat elljusspår.

Glisseur

Aktiv medlem
(alltså att göra det uppenbara att skapa en hållbar ny stigsituation. varför inte göra det redan nu:)?
För att läget i verkligheten är betydligt mer komplext än att bara skapa en ny stigsituation. Alla förslag som framkommit i den här tråden har redan framförts av Åre Bergscyklister ett flertal gånger i våra diskussioner med Länsstyrelsen, och vi kommer att fortsätta att lägga fram konkreta förslag på lösningar. Men om man inte har koll på den aktuella situationen med alla dess specifika nyanser och problematik så bör man nog akta sig för att uttala sig.

Tills dess: läs uppmaningarna som står på skyltar i området och lyd dom blint. Oavsett om man gillar formuleringerna eller inte...

Senast ändrad:

kais01

Aktiv medlem
ja åt det kan man säga att det är mycket lättare att få applåder för förbud än att göra något (varaktigt) åt grundproblemet.

glisseur, hoppas ni lyckas i era strävanden, ni har åtminstone fullt stöd från mig.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer