Passar de här fälgarna till min ram?

Ashen

Medlem

Berk

Aktiv medlem
Det är inte fälgarna, det är hjul (som fälgarna är en del av).

Hjul funkar nästan ihop. Du skulle behöva byta till quick-release, men konverteringskit följer med. Jag tror att din cykel har centerlock mount bromsar. Då skulle du behöva köpa till centerlock-converter eller 6-bult bromsskivor.

Hjul funkar nästan ihop. Du skulle behöva byta till quick-release, men konverteringskit följer med. Jag tror att din cykel har centerlock mount bromsar. Då skulle du behöva köpa till centerlock-converter eller 6-bult bromsskivor.
Fälgar och hjul är samma sak...

Stumpy

Aktiv medlem
Så, då var det klart.
1653035858750.png

GoranS

Aktiv medlem
Ja jag är inte blind. Den ena har ett nav+nät monterad och den andra inte, äpplen och päron!!
Så du ser att en fälg inte har ett nav medan ett hjul har det. Därmed torde det vara klarlagt att fälg och hjul inte är samma sak. F.ö. rekommenderar jag dig att studera terminologin som gäller kring hjulets delar. Om du går in till en cykelaffär och ber att få köpa ett nät till dina hjul kommer de att ha väldigt svårt att förstå vad du menar.

Berk

Aktiv medlem
Så du ser att en fälg inte har ett nav medan ett hjul har det. Därmed torde det vara klarlagt att fälg och hjul inte är samma sak. F.ö. rekommenderar jag dig att studera terminologin som gäller kring hjulets delar. Om du går in till en cykelaffär och ber att få köpa ett nät till dina hjul kommer de att ha väldigt svårt att förstå vad du menar.

Nej. Ser inlägget ovanför din.

Fast bara för du sätter in ett nav i en fälg blir det ju inte en helt annan produkt? Det är som att säga att för att jag vevar upp rutorna på bilen blir det en buss.

GoranS

Aktiv medlem
Det har jag aldrig sagt så sluta hitta på. Jag har bara sagt att ett hus utan en dörr är fortfarande ett hus, inte en elefant.
Ta en bordsskiva och ben då. En bordsskiva är inget bord. Ben till ett bord är inget bord. Tillsammans blir de ett bord.

Vill du köra din egen terminologi står det förstås dig fritt att göra det. Det kommer dock inte att underlätta din kommunikation med andra. Alla hyggligt seriösa försäljare av cykeldelar gör skillnad mellan fälg och hjul vilket gör att du inte kommer att hitta några hjul under rubriken fälgar och inga fälgar under rubriken hjul om du går in på nätsajter.
1653039353261.png

Ta en bordsskiva och ben då. En bordsskiva är inget bord. Ben till ett bord är inget bord. Tillsammans blir de ett bord.

Vill du köra din egen terminologi står det förstås dig fritt att göra det. Det kommer dock inte att underlätta din kommunikation med andra. Alla hyggligt seriösa försäljare av cykeldelar gör skillnad mellan fälg och hjul vilket gör att du inte kommer att hitta några hjul under rubriken fälgar och inga fälgar under rubriken hjul om du går in på nätsajter.
Visa bilaga 556386

Kolla här då::: De kallar en fälg för fälg och hjul så känns inte som det är jag som har fel i det här fallet...
Capture.PNG

GoranS

Aktiv medlem
Kolla här då::: De kallar en fälg för fälg och hjul så känns inte som det är jag som har fel i det här fallet...
Visa bilaga 556396
Det är ett framhjul med aluminiumfälg. Att man specificerar ingående delar i en sammansatt produkt är inte helt ovanligt. Här anges t.ex. att denna cykel har Ultegra Di2-delar:
1653040770957.png

Det är ju knappast s.a. cykel och komponentgrupp är samma sak bara för att komponentgruppen nämns.

Berk

Aktiv medlem
Nu väntar vi bara på beviset för att framlyse och vevparti är detsamma.
Det är ett framhjul med aluminiumfälg. Att man specificerar ingående delar i en sammansatt produkt är inte helt ovanligt. Här anges t.ex. att denna cykel har Ultegra Di2-delar:
Visa bilaga 556402

Det är ju knappast s.a. cykel och komponentgrupp är samma sak bara för att komponentgruppen nämns.

Du hade rätt här. Men bilden är väl beviset att en (BMC?) cykel = 3.

EDIT: undrar nu vad det säger tillsammans med att optimala antal cyklar att har är n+1

bekväm grop hejdå

Aktiv medlem
Ah, så därmed är även ekernippel och cykel synonyma. Tror jag börjar fatta galoppen nu.
exakt! om cyklingens inre essens har jag skrivit om förut. men jag vill hävda att detsamma gäller själva cykeln, den är inte en enskild och specifik samling teknologier, den är en idé om att det finns god teknologi, att teknologi inte har en enda utvecklingskurva som vi råkar befinna oss någonstans på. cykeln är en idé om att vi som kollektiv behöver välja vår materiella tillvaro. cykeln skulle t ex kunna ha ben istället för hjul och ändå vara en slags cykel.

Berk

Aktiv medlem
exakt! om cyklingens inre essens har jag skrivit om förut. men jag vill hävda att detsamma gäller själva cykeln, den är inte en enskild och specifik samling teknologier, den är en idé om att det finns god teknologi, att teknologi inte har en enda utvecklingskurva som vi råkar befinna oss någonstans på. cykeln är en idé om att vi som kollektiv behöver välja vår materiella tillvaro. cykeln skulle t ex kunna ha ben istället för hjul och ändå vara en slags cykel.

Nu förstår jag meningen av bilden GoranS postade! Cykeln är en treenighet!

Ashen

Medlem

Tack för svar :)

Skrev tydligen fel men det verkar ha fostrat en viktig diskussion.

GoranS

Aktiv medlem

I och med Berks svar kändes det som att du fått din fråga besvarad. Man kan förstås tycka vad man vill om att tråden sedan spårar ur i (fredags)tramsande. Genom att du fått svar på frågan kanske det inte är så mkt skada skedd dock. Jag tycker det är värre om frågor tramsas bort innan de fått svar.

GoranS

Aktiv medlem
det var ju du som tryckte upp ett dharmacakra i våra nyllen!

edit: äsch, det var ju trolluffe som ritade ett sånt. jaja. men ändå.
Får erkänna att jag blev tvungen att googla dharmacakra då det ordet ej var mig bekant tidigare. Som jag fattar det handlar dock det om ett åttaekrat hjul så jag är lite tveksam till existensen av något sådant i denna tråd.

bekväm grop hejdå

Aktiv medlem
Får erkänna att jag blev tvungen att googla dharmacakra då det ordet ej var mig bekant tidigare. Som jag fattar det handlar dock det om ett åttaekrat hjul så jag är lite tveksam till existensen av något sådant i denna tråd.
jag yrade, fattade inte vad berk syftade på för treenighet, scrollade upp och såg ett dharmacakra och tänkte att det måste vara nåt med det. och så var det inte ens du som hade postat det. jag förtjänar avgångskrav.

(men jag tror att det kan vara lite alla möjliga olika antal ekrar i dharmacakran: "There are different designs of the Buddhist dharmachakra with 8, 12, 24 or more spokes In different Buddhist traditions, the different number of spokes may represent different aspects of the Buddha's Dharma (teaching)." Wikipedia)

((trolluffe har troligtvis någon hemmasnickrad variant av buddhas läror, med nio ekrar i hjulet))

DarkMatter

Aktiv medlem

Som ny medlem finns det många egenheter på forumet som kan te sig obegripliga.
På fredagar är sannoliketen för "viktiga diskussioner" överhängande, särskilt om TS fått sin ursprungsfråga besvarad och något enstaka konto (nämner inget nick, du kan nog gissa) är troligtvis troll.

Vi hoppas givetvis att detta fenom inte har avskräckt dig och att du stannar kvar i träsket länge och väl.

Topp