Passar denna geo mig? 56 vs 58.

CBrandel

Aktiv medlem
Hallå Happy! Behöver eran hjälp då jag ska försöka köpa mig en ny ram eftersom min nuvarande blev skrot efter kollision med en bil.

Jag tänkte köpa mig en Kina-ram men behöver hjälp att välja storlek. Se bild för geo.

20191121173020_65931.jpg

Jag har fram tills nu cyklat på en Merida Cx 600 i storlek M/L eller 54cm.

Här kan man se geon på den. Stack = 579, Reach = 389.

Kör med 3cm spacers under stammen och har vänt den uppåt. Cykeln känns okej så, men skulle gärna haft den något högre samt längre.

Mitt grenmått är 87.5cm på 183cm längd. Min torso är 63.5cm. Armar runt 64cm.

Frågan är, skulle kinakolet i storlek 58 passa mig? Eller är det 56 jag ska ha? Eller kanske en helt annan geo?

Har försökt finna svaret själv utan framgång, så får helt enkelt vända mig till proffsen här 😀👍.

moros

Aktiv medlem
Kolla om kinahojen finns med i bike insights, geometry geeks eller liknande så kan du jämföra cyklarna där och få lite mer info

CBrandel

Aktiv medlem
Kolla om kinahojen finns med i bike insights, geometry geeks eller liknande så kan du jämföra cyklarna där och få lite mer info

Jodå, jag har själv lagt till på geometrygeeks. Jag är rätt säker på att 58 skulle passa mig bra om man ser till stack och reach. Den är 12mm längre och 17 högre än min nuvarande.

Mest är jag rädd för längden på top tuben som blir 22mm längre.

Men det kanske går lösa med mindre offset på sadelstolpen bara?

Bengt-re

Aktiv medlem
Hallå Happy! Behöver eran hjälp då jag ska försöka köpa mig en ny ram eftersom min nuvarande blev skrot efter kollision med en bil.

Jag tänkte köpa mig en Kina-ram men behöver hjälp att välja storlek. Se bild för geo.

Visa bilaga 472677

Kör med 3cm spacers under stammen och har vänt den uppåt. Cykeln känns okej så, men skulle gärna haft den något högre samt längre.

Frågan är, skulle kinakolet i storlek 58 passa mig? Eller är det 56 jag ska ha? Eller kanske en helt annan geo?

Har försökt finna svaret själv utan framgång, så får helt enkelt vända mig till proffsen här 😀👍.

Jag skulle säga 56an, men rita upp och jämnför med hur du vill sitta. Jag är lika lång som du och kör konsekvent på 54-56 or. Nu skilljer sig ju geon mellan olika ramar så går inte jämnföra rakt av.

Nörda ner dig och plotta in befintliga cyklar, hur du vill utrusta den nya, hur du vill sitta och du kommer att komma fram till ett riktigt svar för dig.

Bengt-re

Aktiv medlem
Jodå, jag har själv lagt till på geometrygeeks. Jag är rätt säker på att 58 skulle passa mig bra om man ser till stack och reach. Den är 12mm längre och 17 högre än min nuvarande.

Mest är jag rädd för längden på top tuben som blir 22mm längre.

Men det kanske går lösa med mindre offset på sadelstolpen bara?

Då hamnar du lite knasigt gentemot vevpartiet. Börja med att placera sadel gentemot vevparti och välj sedan styrstam så att du får styret där du vill ha det. Att sitta långt fram på en flr stor cykel är inte bekvämt och kommer att belasta handlederna mer.

CBrandel

Aktiv medlem
Då hamnar du lite knasigt gentemot vevpartiet. Börja med att placera sadel gentemot vevparti och välj sedan styrstam så att du får styret där du vill ha det. Att sitta långt fram på en flr stor cykel är inte bekvämt och kommer att belasta handlederna mer.

Jo det har du kanske en poäng i.

Har nördat ner mig nu i flera dagar och hade också kommit fram till 56an. Men sen när jag tog kontakt hade de bara 58 i lager.

Försöker även jämförs med Rose Backroad i storlek 57 som jag är/var sugen på och som jag tror skulle passa mig.

Backroad är 6mm kortare och 10mm lägre än Kina-ramen i storlek 58.

Jämför man med 56an blir Backroad 2mm längre och 14mm högre.

Så min hjärna säger att 58 borde fungera, men hjärtat säger 56 är bättre.

Man vill ju kunna cykla lite i sommar och eftersom bara 58an finns i lager... Svårt alltså.

Bengt-re

Aktiv medlem
Jo det har du kanske en poäng i.

Har nördat ner mig nu i flera dagar och hade också kommit fram till 56an. Men sen när jag tog kontakt hade de bara 58 i lager.

Försöker även jämförs med Rose Backroad i storlek 57 som jag är/var sugen på och som jag tror skulle passa mig.

Backroad är 6mm kortare och 10mm lägre än Kina-ramen i storlek 58.

Jämför man med 56an blir Backroad 2mm längre och 14mm högre.

Så min hjärna säger att 58 borde fungera, men hjärtat säger 56 är bättre.

Man vill ju kunna cykla lite i sommar och eftersom bara 58an finns i lager... Svårt alltså.

Det är inte helt enkelt.... personligen har jag lite fobi över (för) stora ramar då jag hade en lite för stor ram på en cykel en gång där jagaldrig fick till det optimalt - topröret var för långt helt enkelt, men tja -58 fungerar kanske. Jag vågar dock inte påstå det - du får se om någon med mer magiska ögon lyckas bli så övertygad om att det fungerar så att hen vågar lova att det fungerar.

CBrandel

Aktiv medlem
Det är inte helt enkelt.... personligen har jag lite fobi över (för) stora ramar då jag hade en lite för stor ram på en cykel en gång där jagaldrig fick till det optimalt - topröret var för långt helt enkelt, men tja -58 fungerar kanske. Jag vågar dock inte påstå det - du får se om någon med mer magiska ögon lyckas bli så övertygad om att det fungerar så att hen vågar lova att det fungerar.

Ja du har nog rätt ändå. Det är på gränsen alltså men jag tror också toppröret är något långt. 😭

glitch

Aktiv medlem
Vad hade du för längd på stammen på Meridan?
Jag är 181, typ 88 grenmått, oklart armmått och hade kört 56an med en 110 stam. Har 392 reach på nuvatande. Hade inte velat ja större men inte mindre heller.

båtbensbudet

Aktiv medlem
Köper du 56an får du ju fortsätta ha 3cm spacers plus styrstam vänd uppåt som idag (om jag for stod dig rätt). Ja o kanske en halv cm till om man bara går på siffrorna.

Jag hade inte köpt en ny cykel med så pass mkt lägre stack än jag behövt. 58an e ju bättre i det avseendet med riskerar bli lite lång. Skulle säga du behöver en 57a ;) alt en cykel med annorlunda geo för en mer upprätt possition. Om du nu tycker nuvarande possition är optimal iaf..

Men samma ram med mindre spacers upplevs ju oxå längre, antar du provat att ha färre spacers på den du har idag och inte trivts? Ibland tar det det ju bara en stund att vänja sig vid lite aggressivare sittställning men e ju svårt att sia om hur det skulle vara för just dig såklart

Senast ändrad:

CBrandel

Aktiv medlem
Vad hade du för längd på stammen på Meridan?
Jag är 181, typ 88 grenmått, oklart armmått och hade kört 56an med en 110 stam. Har 392 reach på nuvatande. Hade inte velat ja större men inte mindre heller.

Jag har på originalstammen nu, den är 100mm med 6 graders vinkel (vänd uppåt).

Införskaffade mig en 110mm stam med ställbar vinkel för att laborera lite. Det var ganska skönt, men krävde att jag vinklade den mera uppåt så valde att gå tillbaka.

När jag köpte Meridan så gick jag bara efter deras rekommendationer då jag köpte den online och det var min första racer. Hade jag köpt samma modell idag så hade jag valt storlek 56. Den har samma reach men 14mm högre stack och 15m längre top tube. Tror det hade varit spot on i mitt fall.

Köper du 56an får du ju fortsätta ha 3cm spacers plus styrstam vänd uppåt som idag (om jag for stod dig rätt). Ja o kanske en halv cm till om man bara går på siffrorna.

Jag hade inte köpt en ny cykel med så pass mkt lägre stack än jag behövt. 58an e ju bättre i det avseendet med riskerar bli lite lång. Skulle säga du behöver en 57a ;) alt en cykel med annorlunda geo för en mer upprätt possition. Om du nu tycker nuvarande possition är optimal iaf..

Men samma ram med mindre spacers upplevs ju oxå längre, antar du provat att ha färre spacers på den du har idag och inte trivts? Ibland tar det det ju bara en stund att vänja sig vid lite aggressivare sittställning men e ju svårt att sia om hur det skulle vara för just dig såklart

Jag har tänkt samma tanke som du. Man får dock 7mm längre BB drop så tänker man kan ha sadeln något lägre? Vilket borde ge något högre effektiv stack så att säga.

Haha ja en 57a skulle sitta perfekt. Känner själv att jag är mittemellan och det gör det så svårt att välja... Vet inte om nuvarande position är optimal, men den funkar utan att jag får ont. Kan även sitta väldigt Aero med ryggen mer eller mindre parallell med marken.

Har provat mindre spacers, längre stam och olika vinklar på stammen. Men jag vill absolut inte ha mera sadel till styr drop än vad jag har nu.

Däremot skulle något längre reach med styret lite högre fungera bra tror jag.

båtbensbudet

Aktiv medlem
Tyvärr är bb drop måttet redan inkluderat i uträkningen för stack så du kan ignorera den datan när det gäller sadel till Styre drop.

BB drop när man ändå kikar på reach o stack istället för sadelrör- o topprörslängder påverkar då endast standover måttet och tyngdpunkt på cykeln

Edit aha du menar nog i min jämförelse mellan headtubesen. Ja det har du rätt i!

Gano

Aktiv medlem
Jag är 1,85 och min kinaram i storlek 56 (aero, liknar din) mäter 543 mm i stack och 385 mm i reach. Har styrstam på 120 mm vilket var max man kunde välja (integrerat styre). Jag tycker det funkar bra.
56_R9.png

Senast ändrad:

CBrandel

Aktiv medlem
Jag är 1,85 och min kinaram i storlek 56 (aero, liknar din) mäter 543 mm i stack och 385 mm i reach. Har styrstam på 120 mm vilket var max man kunde välja (integrerat styre). Jag tycker det funkar bra.Visa bilaga 472891

Hur långa ben kontra överkropp har du? 543mm stack låter sjukt lågt för mig.

Mätte lite på cykeln i källaren och har 95cm från pedalaxel till toppen av sadeln.

60cm från sadelstolpen till styret (men det är 25mm setback på klämman) och har kort sadel (Pro Stealth) som är nästan framskjuten så långt man får.

Drop mellan sadel till styre låg på 7-8cm något.

mao

Medlem

Visa bilaga 472677

I stort sett har jag liknande mått som dig, möjligen något längre armar, och på din Merida skulle jag plockat bort alla spacers, kanske satt dit en 5 mm, samt valt en 110 mm styrstam och vänt på den så att den pekar neråt.
= det är alltså väldigt individuellt vad som känns bra.
Men givet att du vill få upp styret lite och även ha lite längre fram till det så borde väl en 58 funka tycker jag . Stack är 596, alltså 16 mm högre än din Merida. Reach 401 är 12 mm längre. Så med 2 cm spacers kommer du upp lite (4 mm) och med samma styrstam får du styret lite längre fram (blir nog inte exakt 12 mm här eftersom du lagt till spacers och gaffelröret lutar lite) men det är nära nog. Blir det får långt kan du använda en kortare stam. Om du har 100 mm nu så går det ju att korta till 90 men mycket mer är kanske lite kort. 56:an ger nog lite mer möjligheter åt båda hållen men om den inte finns så...

CBrandel

Aktiv medlem
I stort sett har jag liknande mått som dig, möjligen något längre armar, och på din Merida skulle jag plockat bort alla spacers, kanske satt dit en 5 mm, samt valt en 110 mm styrstam och vänt på den så att den pekar neråt.
= det är alltså väldigt individuellt vad som känns bra.
Men givet att du vill få upp styret lite och även ha lite längre fram till det så borde väl en 58 funka tycker jag . Stack är 596, alltså 16 mm högre än din Merida. Reach 401 är 12 mm längre. Så med 2 cm spacers kommer du upp lite (4 mm) och med samma styrstam får du styret lite längre fram (blir nog inte exakt 12 mm här eftersom du lagt till spacers och gaffelröret lutar lite) men det är nära nog. Blir det får långt kan du använda en kortare stam. Om du har 100 mm nu så går det ju att korta till 90 men mycket mer är kanske lite kort. 56:an ger nog lite mer möjligheter åt båda hållen men om den inte finns så...

Ja, visst är det individuellt. Tror jag generellt kör med ganska böjda armar mot vad de flesta gör. Därför vill jag ha högre stack / inte lika mycket drop till styret.

Jag hittade en ruggit bra hemsida där man kan mata in sina värden och jämföra. Här finns den om någon har samma dilemma.

Jämför jag lite värden mellan Meridan och den jag först tänkte (Tantan X21) i storlek 56 alt 58 cm så ser 58 ut att passa bättre för mig ändå.

I storlek 56 skulle mitt sadel- till styrdrop bli 97mm jämfört med nuvarande 63. "Effektiv längd" skulle öka runt 15mm (mätt med 90 stam). I storlek 58 blir det istället 73mm drop och runt 20mm längre, vilket känns mera rimligt.

Men sen gick jag såklart och hittade en gravel som fanns i min storlek.

Så nu har jag mer eller mindre bestämt mig för att köra på en sådan istället 😀. Jag tackar å ödmjukast för all expertis ni delat med er av 🤗.

Mr Bottecchia

Aktiv medlem
Ja, visst är det individuellt. Tror jag generellt kör med ganska böjda armar mot vad de flesta gör. Därför vill jag ha högre stack / inte lika mycket drop till styret.

Jag hittade en ruggit bra hemsida där man kan mata in sina värden och jämföra. Här finns den om någon har samma dilemma.

Jämför jag lite värden mellan Meridan och den jag först tänkte (Tantan X21) i storlek 56 alt 58 cm så ser 58 ut att passa bättre för mig ändå.

I storlek 56 skulle mitt sadel- till styrdrop bli 97mm jämfört med nuvarande 63. "Effektiv längd" skulle öka runt 15mm (mätt med 90 stam). I storlek 58 blir det istället 73mm drop och runt 20mm längre, vilket känns mera rimligt.

Men sen gick jag såklart och hittade en gravel som fanns i min storlek.

Så nu har jag mer eller mindre bestämt mig för att köra på en sådan istället 😀. Jag tackar å ödmjukast för all expertis ni delat med er av 🤗.
Även om jag förstår ditt resonemang så skulle jag säga att böjda armar påverkar reach i högre utsträckning än stack. Kör själv med rätt mycket böj på armarna och om något så följer överkroppen med nedåt (kräver lägre stack) på grund av detta. Hade därför funderat på om jag ville mer reach på nya jämfört med gamla cykeln, men en centimeter hit eller dit spelar säkerligen ingen roll, då det går att reglera med kortare styrstam. Sedan har jag själv alltid haft en förkärlek för små cyklar.

Gano

Aktiv medlem
Hur långa ben kontra överkropp har du? 543mm stack låter sjukt lågt för mig.

Mätte lite på cykeln i källaren och har 95cm från pedalaxel till toppen av sadeln.

60cm från sadelstolpen till styret (men det är 25mm setback på klämman) och har kort sadel (Pro Stealth) som är nästan framskjuten så långt man får.

Drop mellan sadel till styre låg på 7-8cm något.
Jag har grenmått 87-88 cm på en längd på 1,84 nu när jag mätte. Har tydligen krympt 1 cm på längden. Nu blev jag lite intresserad av allt nörderi runt mått etc. Här ska nördas.

Sadelhöjden är 1045 mm från marken och mått från marken upp till ovansida av styrstammen är 920 mm. Det blir 125 mm drop från sadel till styre. Försökte mäta mellan vevaxelcentrum och ovansida sadel, det blev väl ca 800 mm eller nåt sånt (svårt att mäta tyckte jag).

CBrandel

Aktiv medlem
Jag har grenmått 87-88 cm på en längd på 1,84 nu när jag mätte. Har tydligen krympt 1 cm på längden. Nu blev jag lite intresserad av allt nörderi runt mått etc. Här ska nördas.

Sadelhöjden är 1045 mm från marken och mått från marken upp till ovansida av styrstammen är 920 mm. Det blir 125 mm drop från sadel till styre. Försökte mäta mellan vevaxelcentrum och ovansida sadel, det blev väl ca 800 mm eller nåt sånt (svårt att mäta tyckte jag).

Vi verkar sitta relativt lika ändå. Jag mätte från pedalaxelcentrum, vilket i ditt fall blir 800 + vevarmslängd. Alltså 25mm högre än jag, givet att du också har 175mm vevar. För jag antar du mätte i samma vinkel som sadelröret och inte vinkelrätt?

Sen har du kanske 50-60mm högre drop då. Det verkar stämma ganska bra om man ser till skillnaden i stack på din ram och tar med den högre sadeln.

Utöver det gissar jag att du har något längre reach också med tanke på din långa stam.

Jag har förövrigt hittat en cykel på hemmaplan som är "komplett" som tickar av alla mina boxar (nåja, inte hjulen). Tänkte åka och titta på den i helgen, så får jag cykeln direkt i handen.

Man vill ju ut så fort som möjligt 😀. Uppdaterar tråden med info om det blir köp.

Gano

Aktiv medlem
Vi verkar sitta relativt lika ändå. Jag mätte från pedalaxelcentrum, vilket i ditt fall blir 800 + vevarmslängd. Alltså 25mm högre än jag, givet att du också har 175mm vevar. För jag antar du mätte i samma vinkel som sadelröret och inte vinkelrätt?

Sen har du kanske 50-60mm högre drop då. Det verkar stämma ganska bra om man ser till skillnaden i stack på din ram och tar med den högre sadeln.

Utöver det gissar jag att du har något längre reach också med tanke på din långa stam.

Jag har förövrigt hittat en cykel på hemmaplan som är "komplett" som tickar av alla mina boxar (nåja, inte hjulen). Tänkte åka och titta på den i helgen, så får jag cykeln direkt i handen.

Man vill ju ut så fort som möjligt 😀. Uppdaterar tråden med info om det blir köp.

Jag kör 170 vevar på denna cykel, passar bra för mina stela och tröga benmuskler. Jo, jag mätte längs sadelröret.

mkl

Medlem
Började leta i tråden efter någon som nämnt detta oerhört underskattade verktyg. Jag ritar upp alla mina cykelbyggen i Bike Geometry Calculator innan köp. Här är ett exempel. Största bristen är väl att det bara finns stöd för bockstyren. Ska också tillägga att det är en svenne som byggt det. Big ups to Anders Torger. Han har också en fantastisk DIY bikefit guide. Nu ska jag sluta kapa tråden. 🙂

CBrandel

Aktiv medlem
Lite update i tråden nu då efter jag var och hämtade ny cykel idag.

Blev en Orbea Orca M30 i storlek 55 👍.
Var inne på att köpa den i storlek 57, men den kändes gigantisk när jag väl satt på den!

Så med facit i hand är jag glad att jag inte köpte kinaramen i storlek 58.

Och här är en bild på nya åket i riktigt dålig ljus 😀.

Bilagor

• IMG_20210305_184810.jpg
    IMG_20210305_184810.jpg
    452.7 KB · Besök: 20

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer