Pedal feligängad

cyklariskogen

Aktiv medlem
Pedal feligängad
Köpte en begagnad cykel. Nu när jag ska pilla lite ser jag att ena pedalen är iskruvad lite snett och inte går att lossa utan rätt mycket våld. Finns det något sett att rädda detta, eller är det bara att skruva ur och byta vevarm?

s

Aktiv medlem
Pedal feligängad
Hur snett och hur mycket våld?
Kan vara pedalen som är deformerad. Har man missat att smörja gängorna så kan det krävas ultravåld för att lossa den.
Bara å skruva ur och inspektera gängan. Testa med en anna pedal t.ex.

cyklariskogen

Aktiv medlem
Pedal feligängad
Nån mm ungefär, har inte riktigt vågat prova hur hårt den sitter ännu, behöver en backupplan först så måste kolla att det finns nya vevar att köpa först, det är en Frog barncykel. Jag antar om det är gängpaj så är det kört, det går inte fixa?

Pfaff

Aktiv medlem
Pedal feligängad
Nån mm ungefär, har inte riktigt vågat prova hur hårt den sitter ännu, behöver en backupplan först så måste kolla att det finns nya vevar att köpa först, det är en Frog barncykel. Jag antar om det är gängpaj så är det kört, det går inte fixa?
Om inte cykeln är antikvarisk går det att lösa med Helicoil. Pedaler har åtminstone än så länge en standardiserad gänga. Bättre cykelmekar har verktyg och insatser för att fixa det.

moros

Aktiv medlem
Pedal feligängad
Vänster eller höger? Är det vänster och standardvev typ fyrkant så hade jag kollat lite snabbt på ny vev. Är kanske inte hela världen om det inte är identisk. Räcker att hitta rätt längd

cyklariskogen

Aktiv medlem
Pedal feligängad
Bra tips alla. Det är höger och den här ingängad hela vägen in, svarade knasigt. Pedalen sitter alltså någon mm fel, men hela vägen in, hur de nu lyckades med det. Har kontaktat Frog för att se vad de säger.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer