Pendlarskor

Gushem

Aktiv medlem
Pendlarskor
Hade tänkt köpa ett par ordentliga cykelskor så jag slipper slita ut mina finskor och sneakers. pendlar 12km enkel väg i stockholm. Hade tänkt cykla i vinter också. Har aldrig tidigare haft ett par spd-skor? Heter det så? Hade tänkt köpa nya pedaler (kombinationspedaler som går att cykla med utan cykelskorna) till båda mina cyklar (en mtb och en hybrid) i samband med skoköp. Så vad rekomenderar ni? Hur ska jag tänka? vilka typ av skor är aktuella att prova/kolla närmare på?

grondahl

Aktiv medlem
Pendlarskor
Blir det kallt i vinter så vill du ha två par skor, ett par vanliga och ett par varma. Ett par billiga mtb/touring-skor borde funka prima större delen av året. Jag kör med Shimano RT82, de är lite dyrare än de allra billigaste men bekväma och känns lagom styva. Vet dock inte hur de står sig på fjång-skalan.

swedo

Aktiv medlem
Pendlarskor
Jag kör vinterskor året om. Redan nu, med finväder är det ju 10 grader vid 7 snåret.

Kombipedaler blir svårare att klippa i eftersom du enligt murphys lag kommer att få fel sida upp. Bäst är då att köpa bredare spd pedlare, typ shimano 520, så du kan köra med vanliga skor också om det kniper.

grondahl

Aktiv medlem
Pendlarskor
swedo skrev:
-------------------------------------------------------
> Kombipedaler blir svårare att klippa i eftersom
> du enligt murphys lag kommer att få fel sida upp.
> Bäst är då att köpa bredare spd pedlare, typ
> shimano 520, så du kan köra med vanliga skor
> också om det kniper.

Fast det blir ju inte svårt. Kör med A-530 på pendlaren och de funkar bra både med och utan spd.

ratatosk

Ny medlem
Pendlarskor
grondahl skrev:
> Blir det kallt i vinter så vill du ha två par
> skor, ett par vanliga och ett par varma.

Eller billigare, ett par skoöverdrag de kalla dagarna.

Gushem

Aktiv medlem
Pendlarskor
Tack för tipsen!

Jag köper hellre ett par varma skor som funkar året runt än att ha två par för olika årstider. Och kan man cykla hjälpligt direkt på spd-pedalen så får det nog bli såna istället för nå kombinatinsvariant. Neoprenskydd får det nog bli!

En helt annan fråga, om det tar ca 30 min att cykla 12 km nu under sommaren på en snabb hybrid, hur lång tid tar det på vintern med snö, is och elände på en mtb?

BOFH

Aktiv medlem
Pendlarskor
Jag har kombi på vintercykeln (egentligen dåligt-väder-och-ställa-ifrån-sig-cykeln) och det funkar hur bra som helst. Eftersom spd-sidan ofta hamnar i samma läge lär man sig efter ett tag att peta till den med tån innan man klickar i utan att behöva titta. Skulle dock aldrig ha det på min mtb.

Jag kör med ett par gamla mtb-skor tills det blir för kallt, går sen över till MW-81:or och vid misärkyla blir det riktiga kängor med vanlig-pedalsidan. Så kallt är sällsynt, men vet man med sig att man ska cykla i sträng kyla så är MW81 för kallt. Då kanske Lake eller 45Nrth eller något liknande är bättre.

Min pedal är M324 och jag tycker att de har lite för kort livslängd, men det kan bero på att jag bara använder dem i dåligt väder. Ett år verkar de hålla. De brukar dock vara billiga på nätet.

BOFH

Aktiv medlem
Pendlarskor
Gushem skrev:

> En helt annan fråga, om det tar ca 30 min att
> cykla 12 km nu under sommaren på en snabb hybrid,
> hur lång tid tar det på vintern med snö, is och
> elände på en mtb?

Med dubb och mkt misär: 45 min till 1h. Totalmisär längre tid.

emmer

Ny medlem
Pendlarskor
Gushem skrev:
> En helt annan fråga, om det tar ca 30 min att
> cykla 12 km nu under sommaren på en snabb hybrid,
> hur lång tid tar det på vintern med snö, is och
> elände på en mtb?
Sommar begränsas av ork
Vinter begränsas av mod/dumdristighet

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer