Per Löwdin har lämnat oss

HaraldN

Ny medlem
Otroligt tråkig nyhet.

Pers gedigna sammanställning av mtb-stigar runt Uppsala har varit en riktig institution bland nya och gamla cyklister, så trots att jag aldrig träffat honom har han bidragit till väldigt mycket cykelglädje för mig.

Per var också sedan lång tid ansvarig för att bevaka doktoranders intressen på UU, där jag fram till nyss jobbade. Även där har han bidragit mycket till att säkerställa goda villkor för bland annat mig.

Han kommer att saknas på många håll.

dnleriksson

Aktiv medlem
Jag träffade aldrig honom men hans sida med stigar är det ett fantastiskt jobb bakom! Vad händer med den sidan nu? Måste man ladda ner alla sidor för säkerhets skull?

Azog

Aktiv medlem
Väldigt tråkigt. :-(

Jag kände honom bara genom forumet, men här hade han mycket att bidra med, jag har fått stor inspiration av alla reseberättelser till o lika delar av världen.

JojjeM

Aktiv medlem
Citerar mig själv från Uppsalatråden.

Nu var det länge sedan jag cyklade med honom men jag brukade morsa på honom då och då, senast bara för ett par dagar sedan. Han och Elisabeth har ju hjälpt igång många skogscyklister i Uppsala (mig inkluderat) med onsdagscyklingarna och sin sammanställning av stigar. Tråkigt.

/Johan

MagnusA

Ny medlem
Otroligt tråkigt :-(

Jag har cyklat med honom och Elisabeth många gånger. När jag började cykla här i Uppsala så var det han som höll i många onsdagscyklingar.

mattel

Aktiv medlem
Riktigt tråkigt.

Träffade bara per (och elisabeth) ett par gånger men han verkade ha en skön inställning till livet. Tankarna går till elisabeth och anhöriga.

42Hz

Aktiv medlem
Oj, tror knappt det är sant! Endast 65år, träffat Per och Elisabeth flyktigt ett par gånger, båda verkligen trevliga. Beklagar sorgen, givetvis känner man för de anhöriga, speciellt då min egen far gick bort plötsligt och alldeles för tidigt... :(

Läst om de fantastisk cykelresorna i olika delar av världen.

saltgurkan

Aktiv medlem
Oj, verkligen ledsamt att höra. Cyklade en del med deras Onsdagsturer när jag bodde i Uppsala och fick finfin guidning i Lunsen av Löwdin och Elisabeth m fl. Hans "mtb runt uppsala" var en riktigt stig-bibel, det är en hel del ställen man aldrig skulle ha cyklat på om det inte varit pga den.
En stor förlust, tankarna går till Elisabeth och anhöriga.

pnkcow

Aktiv medlem
Riktigt tråkigt att höra. Cyklade med honom bara en gång för länge sedan men träffade honom lite då och då genom jobbet. Hans "MTB runt Uppsala" var ovärderlig när jag först flyttade till Uppsala för många år sedan.

MoeJoe

Ny medlem
Aj aj, det var väldigt tråkiga nyheter. Jag var med på ett antal Lunsenturer med honom som guide , han kändes ju som en guru i Uppsala. Vila i frid.

erik h

Aktiv medlem
Oj, oväntat och sorgligt, stor omtanke till Elisabeth.

En man som verkligen bidragit till cykelcommunityt och som verkar tagit vara på sin tid på jorden som få andra.

lundatok

Aktiv medlem
Ett av mina första Per-relaterade garv var hans tråd när han skulle köpa MTB-vänlig bil.

Det visade sig vara en Mercedes E500, en lite annan bil än de som tipsats om i tråden men Per verkade mycket nöjd. Tråden dyker för övrigt upp nu och då.

s

Aktiv medlem
Väldigt tråkig nyhet. Onsdagscykling i Uppsala var under många år den fasta punkten för happy rides i Uppsala och har betytt mycket för många nya skogscyklister, inklusive mig själv.

wobblie

Aktiv medlem
Vila i frid. Även om jag aldrig träffat honom har han betytt mycket för min cykling. Ser på andra håll hur folk prisar hans engagemang för doktorander, så han verkar ha lämnat ett stort positivt avtryck efter sig.

Monglo

Aktiv medlem
Näää vad sorgligt. Har bara träffat Per och Elisabeth några gånger men de hade en fantastisk förmåga att få alla att känna sig välkomna.

Tankar till Elisabeth och andra anhöriga.

Vi övriga får väl fundera lite på hur vi vill använda de dagar vi har...

Han gjorde mycket för svensk happycykling, framförallt i Uppsala men inspirationen nådde nog stora delar av landet. Han var hjälpsam här på forat och en god debattör för sin sak - det var var ofta roligt att tangentbordsstångas med honom. Desto roligare var det att cykla samman med honom, något jag fick göra en handfull gånger i Lunsen. Tack Per!

Mina tankar går till hans fru Elisabeth, som också hon var med på flera turer.

Må de stigar du flowar fram på nu vara värda minst fem chilis!

0504031444IMG_0760PerampPeter.JPG

Senast ändrad:
Tråkigt, jag träffade honom visserligen aldrig. Men när jag flyttade till Uppsala för att plugga så var det Per's stigkartor jag använde för att lära mig hitta de vettigaste cykelstigarna.

glitch

Aktiv medlem
InlineOla skrev:
-------------------------------------------------------
> Har aldrig träffat Per men minns hans grymma
> reseberättelser och bilder de tidiga
> happyåren... Tråkigt.

+1! De var en stor inspiration i början.
Vila i frid Per!

pean

Aktiv medlem
Mycket tråkigt och ledsamt.

Borde vi köra en klassisk Onsdagscykling i Nåsten med start från Finn Malmgrens plats klockan 18.00 på onsdag?

Cristoffer

Ny medlem
Luthman Photography skrev:
> Tråkigt, jag träffade honom visserligen aldrig.
> Men när jag flyttade till Uppsala för att plugga
> så var det Per's stigkartor jag använde för att
> lära mig hitta de vettigaste cykelstigarna.

+1

Jag hade alltid Nåstenkartan i ryggfickan och lyckades nog till slut cykla alla beskrivna stigar. Även om jag aldrig träffade Per är han helt klart en stor bidragande orsak till att jag fastnade för skogscykling.

Vila i frid.

/Cristoffer

Arnesson

Medlem
pean skrev:
> Mycket tråkigt och ledsamt.
>
> Borde vi köra en klassisk Onsdagscykling i
> Nåsten med start från Finn Malmgrens plats
> klockan 18.00 på onsdag?

Någon som känner Elisabeth? Kanske skulle vara uppskattat att starta en tur utanför begravningen i hans minne.

Jag har aldrig träffat honom vad jag vet men hans sida har använts flitigt.

Rippa

Ny medlem
Mycket tråkigt att höra. Per var ju verkligen Mr Lunsen och fick många av oss Stockholmare att åka dit och njuta av fin-fin Uppsalacykling.

Pelle Hå

Aktiv medlem
Det var tråkigt att höra.
Jag träffade aldrig Per men minns hans fina, inspirerande resereportage med hustrun från bl.a Usa och sina hemmastigar.
Vila i frid.

Jerry

Aktiv medlem
Väldigt tråkigt att höra.

Har under många år haft nöjet att läsa hans reseskildringar och andra inlägg.

Vila i frid.

anderski

Aktiv medlem
Väldigt tråkigt, blev chockad i Lördags när jag fick reda på det.
Vila i frid.
Cyklade med Per, Elisabeth mfl 2006 Hellas-Handen, det var en höjdare.

Aktiv medlem
Lite sent, såg detta först nu. Väldigt tråkigt. Jag gillade Per och turerna i Lunsen. Var där igår igen.

Vila i frid Per.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer