Personvåg som mäter fett, muskelmassa och vattenmängd för rimlig peng?

Nito

Aktiv medlem
Är på jakt efter en ny personvåg då den jag har nu är i sämsta laget med vikter som kan diffa upp till 2kg från att jag går av och på vågen.

Har ägt vågar med extra funktioner som räknar ut fett- och muskelmassa för ca 5 år sedan och var inte direkt imponerad över precisionen. Kändes mest som att de höftade utefter kroppsvikt. Dessa vågar var i 500-700kr-klassen. Bl.a. Beuer BF 750 eller någon liknande version vill jag minnas https://www.prisjakt.nu/produkt.php?pu=1433300

Hur ser dagens vågar ut? Någon som har bra erfarenheter från vågar med smart-funktioner som synkar med appar etc? Hittar inga vågar som har fått konsekvent bra omdömen på nätet. Är det ens någon idé att kolla efter personvågar som hävdar ha ovanstående funktioner för ca 1000kr, eller ska man bara köpa en duglig våg för att mäta vikt och sedan köra med kalipermätare i sidfläsket?

konscious

Aktiv medlem
Garmin index smart scale avslöjar ditt innehåll av vatten och fett %, skelett och muskel massa.

Håller dig uppkopplad med connect appen och kommunicerar med My FitnessPal.

Upplever att den leverar stabila värden men om det stämmer vetitusan.

BuTTuS

Aktiv medlem
Har också en Garmin och den verkar vara exakt på vikt, de övriga värdena tar jag med en stor nypa salt... (då jag inte kan verifiera dom på något sätt...)

Kaviatar

Ny medlem
Som jag förstått det är enklare vågar som mäter fett och liknande väldigt otillförlitliga. Precis som du skriver i TS känns det som att det mest gissas när den mäter.

Kanske kanske att man kan få ett litet hum om hur fördelningen ser ut men knappast så mycket mer.

/En som jobbar med att sälja liknande grejer.

Nito

Aktiv medlem
Kaviatar sa:
Som jag förstått det är enklare vågar som mäter fett och liknande väldigt otillförlitliga. Precis som du skriver i TS känns det som att det mest gissas när den mäter.

Kanske kanske att man kan få ett litet hum om hur fördelningen ser ut men knappast så mycket mer.

/En som jobbar med att sälja liknande grejer.

Ja, kanske blir att skaffa en basic våg som mäter vikten dugligt. Behöver egentligen inte massa lull lull i form av automatisk synkning av vikt när man kan skriva in det manuellt på 5 sec. Hade mest varit intressant att få pålitliga värden på fett och muskelmassa, som blivande fysioterapeut och träningsnörd.

miklax

Medlem
Borde man inte få en ganska vettig bild om man tar en kaliper och mäter bukfetma, då ser man åt vilket håll det går iaf…

Nito

Aktiv medlem
Raggamuffin sa:
Självfallet funkar det gott för en lekman som mig. Gissar dock att det kan appliceras på 90% av alla tillbehör och teknik kring cykling som diskuteras på happy. Det är bara rolig teknik som gör träningen intressantare. ;)

Jensen

Aktiv medlem
09CDBA21-AC69-424D-91A5-91BA7D70A949.png

MickeS här på forumet (som jag tror forskar på något i detta område) räknade väll för några år sen upp denna typ av mätning som osäkrare än ögonmåttet :-)

geologen

Aktiv medlem
MickeS har nog inte de svaren, men kanske Micke S.

Hur som helst så har jag använt en tidig bioimpedansvåg av märket Tanita, köpt 2002 på Irland, i nu 17 års tid. Inte varje dag, men dagligen i längre perioder, från flera månader till ett par år i sträck. Vägning och mätning varje morgon, efter morgonpiss och före intag av mat och dryck. Vågen mäter hela procent, och det har aldrig diffat mer än +/- 1 procentenhet från en vägning till en annan, förutom om jag har haft kraftig vätskebrist, t ex efter ett svettigt långpass utan vätskeintag. Oftast visade den samma varje morgon, så länge kroppen i övrigt inte hade förändrats.

Den har också följt vikttrenden fint när jag varit inne i viktminskningsperioder. När jag plottat vikt, magomkrets och vågens fettprocentvärde så har de följt varandra som förväntat.

Vad vågen däremot inte klarar är att ange ett korrekt absolutvärde. För mig underskattar den fettprocenten rejält, men felet verkar vara en pålitlig offset, så det är ändå användbart för att se trender. T ex har den visat så lågt som 10-11 procent för mig, och jag är säker på att jag aldrig i hela mitt liv varit under 15-16 procent. Just nu visar den 22-23 procent, och min fettprocent är 30 eller strax över. Så i runda slängar visar den ett värde som är 40-50 procent för högt.

Hep

Aktiv medlem
Nito sa:
Någon som vet hur Nokia Body+ https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4349898 står sig mot Garmin index smart scale? Som jag fattat det är det samma våg som Withings Body+? Är ju ganska stor prisskillnad trots allt.

Ja visst vet jag det. Inte för att jag vet hur Garmins funkar, men jag vet precis hur bra Nokiavågen är. Inte ett dugg. Nio gånger av tio jag ställer mig på den, talar den om vad jag väger, att jag inte har någon puls och att det inte går att få fram de andra värdena. Och så avslutar den med att visa en nästan helt slumpmässig väderprognos och så stänger den av sig.

Nito

Aktiv medlem
Hep sa:
Nito sa:
Någon som vet hur Nokia Body+ https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4349898 står sig mot Garmin index smart scale? Som jag fattat det är det samma våg som Withings Body+? Är ju ganska stor prisskillnad trots allt.

Ja visst vet jag det. Inte för att jag vet hur Garmins funkar, men jag vet precis hur bra Nokiavågen är. Inte ett dugg. Nio gånger av tio jag ställer mig på den, talar den om vad jag väger, att jag inte har någon puls och att det inte går att få fram de andra värdena. Och så avslutar den med att visa en nästan helt slumpmässig väderprognos och så stänger den av sig.

Låter inte lovande. Tack för din input!

Jensen

Aktiv medlem
geologen sa:
MickeS har nog inte de svaren, men kanske Micke S.

Hur som helst så har jag använt en tidig bioimpedansvåg av märket Tanita, köpt 2002 på Irland, i nu 17 års tid. Inte varje dag, men dagligen i längre perioder, från flera månader till ett par år i sträck. Vägning och mätning varje morgon, efter morgonpiss och före intag av mat och dryck. Vågen mäter hela procent, och det har aldrig diffat mer än +/- 1 procentenhet från en vägning till en annan, förutom om jag har haft kraftig vätskebrist, t ex efter ett svettigt långpass utan vätskeintag. Oftast visade den samma varje morgon, så länge kroppen i övrigt inte hade förändrats.

Den har också följt vikttrenden fint när jag varit inne i viktminskningsperioder. När jag plottat vikt, magomkrets och vågens fettprocentvärde så har de följt varandra som förväntat.

Vad vågen däremot inte klarar är att ange ett korrekt absolutvärde. För mig underskattar den fettprocenten rejält, men felet verkar vara en pålitlig offset, så det är ändå användbart för att se trender. T ex har den visat så lågt som 10-11 procent för mig, och jag är säker på att jag aldrig i hela mitt liv varit under 15-16 procent. Just nu visar den 22-23 procent, och min fettprocent är 30 eller strax över. Så i runda slängar visar den ett värde som är 40-50 procent för högt.

Haha sorry. Missade ett mellanslag :-) han sa väll även att de var konsekvent fel så länge man vägde på samma, alltså fortfarande bra för att mäta förändringar, bara inte det exakt verkliga värdet så att säga. Så inte skit, men man ska vara medveten om det.

Senast ändrad:

fhloston

Aktiv medlem
Nito sa:
Hep sa:
Nito sa:

Låter inte lovande. Tack för din input!

Min Whitings/Nokia funkar felfritt. Det är bara pulsen som kan strula ibland. Det löses snabbt genom att torka av damm och skit med en våt trasa.

Edit: jag vet iofs inte hur rätt den väger, med den är gör inga tvära hopp från dag till dag, utan trender ser ut att vara "rätt" (vikt och fett). Jag mäter mig nästan varje dag efter toa, innan frukost.

Senast ändrad:

Fältprästen

Ny medlem
En våg mäter massa/tyngd. Inget annat.
Att den skulle kunna skilja mellan fett, muskler mm gör den bara i fantasins värld.

geologen

Aktiv medlem
Fältprästen sa:
Att den skulle kunna skilja mellan fett, muskler mm gör den bara i fantasins värld.

Är du alls medveten om vilken typ av våg tråden handlar om? Bioimpedansvågar använder sig av ett eller flera par elektroder (många enbart mot fötterna, men en del har även handtag) som mäter kroppens ledningsförmåga, och kan då, med hjälp av statistiska modeller skapade från större mätserier under kontrollerade former, ge en uppskattning av förhållandet mellan fettvävnad och annan vävnad i kroppen.

ForesterGuy

Aktiv medlem
geologen sa:
Fältprästen sa:

Är du alls medveten om vilken typ av våg tråden handlar om? Bioimpedansvågar använder sig av ett eller flera par elektroder (många enbart mot fötterna, men en del har även handtag) som mäter kroppens ledningsförmåga, och kan då, med hjälp av statistiska modeller skapade från större mätserier under kontrollerade former, ge en uppskattning av förhållandet mellan fettvävnad och annan vävnad i kroppen.

..och det är därför det står såna vågar på alla läkarmottagningar.

geologen

Aktiv medlem
ForesterGuy sa:
geologen sa:
Fältprästen sa:

..och det är därför det står såna vågar på alla läkarmottagningar.

Gör det? Jag är väldigt sällan hos läkare.

Men oavsett om det gör det eller inte, så kvarstår faktum. De fungerar, om man vill se trend. De fungerar inte om man vill ha absolutvärden.

grenhall

Aktiv medlem
Jag har en Withings WS-60 Body Cardio som jag haft i min viktresa från 108kg till 69kg. Vikten litar jag på till 100% men kroppssammansättningen litar jag inte på alls. Den sjönk till runt 10% sedan har den stannat där. Men i normala fall så är inte siffran relevant utan trenden. Så ni som argumenterar för att vågen ska vara träffsäker i fettprocent, njae, det anser inte ens Withings själva utan instruktionen från tillverkaren är att ha koll på trendkurvan.

Trots det så vill jag nog ändå hävda att det inte fungerar. Inte för mig iaf. Jag har mätt med kaliper och med det mest raffinerade sättet jag känner till nämligen ögonmått och känner själv hur stor skillnad det är sedan förra året. Min våg hävdar dock att jag fortfarande ligger på 10% kroppsfett, vilket jag inte gör utan snarare runt 20-ish skulle jag gissa. Muskelmassa/vätska har inte heller förändrats. Skelettvikt har inte heller förändrats men det vore ytterst märkligt om den förändrades när man är 35 år gammal.

Så fördelar nackdelar:

+ Snabb mätning med olika profiler för alla i hushållet
+ Synkronisering till massvis av andra tjänster
+ Batteritid, laddar typ vågen 1 gång per år och då vägs det 1 gång om dagen.

- Kroppssammansättning osäker, för mig
- Pulsmätning onödig

Jag gav runt 1500:- och det har den nog inte varit värd. En billigare våg utan extra finesser som ändå känns osäkra hade funkat lika bra.

Senast ändrad:

bellasoda

Aktiv medlem
Det är ganska populärt med vågar som "räknar" ut fettprocent, om man knappar in kön, ålder, längd och sedan mäter vikten. Det kan till och med sitta metallplattor på ovansidan vågen, för att den ska se mer tekniskt avancerad ut. De kan dessutom vara hyfsat dyra.

Fettprocenten mäts dock inte, utan räknas bara ut enligt en enkel formel, och varierar absolut inte från person till person (så länge som ålder, längd, kön och vikt är samma). Det är lätt att blanda ihop dessa vågarna med impedansmätande vågar.

nisseson

Aktiv medlem
bellasoda sa:
Det är ganska populärt med vågar som "räknar" ut fettprocent, om man knappar in kön, ålder, längd och sedan mäter vikten. Det kan till och med sitta metallplattor på ovansidan vågen, för att den ska se mer tekniskt avancerad ut. De kan dessutom vara hyfsat dyra.

Fettprocenten mäts dock inte, utan räknas bara ut enligt en enkel formel, och varierar absolut inte från person till person (så länge som ålder, längd, kön och vikt är samma). Det är lätt att blanda ihop dessa vågarna med impedansmätande vågar.

Jag köpte en personvåg för 15 år sen som jag över tiden insåg troligen gjorde just det. Ganska bortkastade pengar.

zanoii

Aktiv medlem
Hep sa:
Nito sa:

Jag har en Withings WS-50, dvs tredje generationen, från 2013. Instämmer i vad andra säger om att den inte ger ett absolut värde för fettprocent men att trenden verkar stämma skapligt.

När det gäller väderprognos och pulsmätning är det ju bara att stänga av funktionerna om man inte vill ha dem. Jag har inte brytt mig om att kolla om vågens CO2-värde stämmer överens med Netatmons värde heller, just för att jag inte bryr mig om det.

stoffe123

Ny medlem
Vågar som har två handtag man får hålla i med händerna är mer tillförlitliga för då går den lilla strömmen som används för impedansmätningen genom hela kroppen istället för bara nederdelen.

Detta fungerar hyfsat eftersom muskler och fett har olika elektrisk impedans.
Här är ett exempel på en våg med handtag.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer