PF-vevlager som man skruvar ihop. BB386

Leffe

Aktiv medlem
Är det nåt att ha eller är det bättre att pressa in. Det känns ju som att det borde vara bättre men….
Sen är frågan vilket bb386 för shimano jag ska ha? Ett Token kanske?

gandhi

Aktiv medlem
Vad har du för vevlagerhus på ramen? BB86, BB30, PF30, BB386,...?
Det avgör vilken typ av vevlager du ska ha.

Hawk Racing slår det mesta i vevlagerväg och lagren går att byta (och behålla lagerkopparna) när de är slut.

gandhi

Aktiv medlem
Är det nåt att ha eller är det bättre att pressa in. Det känns ju som att det borde vara bättre men….
Sen är frågan vilket bb386 för shimano jag ska ha? Ett Token kanske?

Skruva eller pressa i är egentligen likvärdigt. Om ramens vevlagerhus inte är rakt eller koncentriskt så hjälper det inte med ihopskruvat. Fördelen är att man slipper pressverktygen och urstötarna och bara behöver de "vanliga" lagerkoppverktygen.

Med det sagt är det troligen Hambinivevlager som är bäst då de är tillverkade mot tajta toleranser, men de kostar också. https://www.hambini.com/product-category/bottom-brackets/bb386evo-bike-frames/

Token, CemaBearing, m fl är ok, men om de är tillverkade mot vevlagerstandarden (eller för den delen ramens velagerhus) är en annan fråga. Utanför toleranserna brukar innebära knak, trögsnurrade vevar och förtida lagerhaverier.

HawkRacing har jag använt många år på flera cyklar och de har varit mycket bra och prisvärda. Inga keramiska lager utan bara högkvalitativa stållager i standardstorlekar vilket innebär att man kan byta lagren när de är slut mot nya från SKF, NTN, NSK eller FAG.

Senast ändrad:

Leffe

Aktiv medlem
Hambini har jag sett men de är ju fruktansvärt dyra. Hawk verkar nice, men de har inget rör som vevaxeln går i? Det vill jag nog ha för ramen har helt intern kabeldragning.
Hope glömde jag, ska se vad de har

gandhi

Aktiv medlem
Hambini har jag sett men de är ju fruktansvärt dyra. Hawk verkar nice, men de har inget rör som vevaxeln går i? Det vill jag nog ha för ramen har helt intern kabeldragning.
Hope glömde jag, ska se vad de har

Lotto Soudal kör med belgiska Cema Bearing. Jag har själv inte testat Cema, men Lotto Soudal kör ju inte med skit på cyklarna. Deras Interlock är skruvade.

Välj inte keramiska lagren utan stållagren som de kallar "inox". Lagren verkar vara utbytbara så du kan behålla lagerkopparna.

Jag är själv nyfiken på Cema till Divergen som jag har ett vevlager från Wishbone som jag inte är helt nöjd med...

Starbike har till bättre pris

Senast ändrad:

Leffe

Aktiv medlem
Billigare från hollande väl? Starbike har inte stålversionen i lager. Jag blir också lite tveksam som fort en adapter är inblandad…

Manurhin2

Aktiv medlem
Skruva eller pressa i är egentligen likvärdigt. Om ramens vevlagerhus inte är rakt eller koncentriskt så hjälper det inte med ihopskruvat. Fördelen är att man slipper pressverktygen och urstötarna och bara behöver de "vanliga" lagerkoppverktygen.

Med det sagt är det troligen Hambinivevlager som är bäst då de är tillverkade mot tajta toleranser, men de kostar också. https://www.hambini.com/product-category/bottom-brackets/bb386evo-bike-frames/

Token, CemaBearing, m fl är ok, men om de är tillverkade mot vevlagerstandarden (eller för den delen ramens velagerhus) är en annan fråga. Utanför toleranserna brukar innebära knak, trögsnurrade vevar och förtida lagerhaverier.

HawkRacing har jag använt många år på flera cyklar och de har varit mycket bra och prisvärda. Inga keramiska lager utan bara högkvalitativa stållager i standardstorlekar vilket innebär att man kan byta lagren när de är slut mot nya från SKF, NTN, NSK eller FAG.
Va?
Pressade och gängade pressfit är en oscean av skillnad.
Pressade linjerar efter sidan på vevhuset, gängade linjerar med gängorna.

gandhi

Aktiv medlem
Va?
Pressade och gängade pressfit är en oscean av skillnad.
Pressade linjerar efter sidan på vevhuset, gängade linjerar med gängorna.
Det är tokmycket mer spel mellan hane- och hongängor så det är ändå de "plana" ytorna mellan vevlagerhuset och vevlagerkoppen som "bestämmer" eftersom de har mycket tajtare toleranser och är greppassning eller åtminstone på gränsen till det.

Cema Interlock (och andra liknande) är per definition pressfitlager. Lagren är ipressade i lagerkopparna. T o m BSA är per definituon pressfitlager. Det är bara gränssnitten mellan vevlagerhuset på ramen och lagerkopparna som skiljer.

Senast ändrad:

Manurhin2

Aktiv medlem
Det är tokmycket mer spel mellan hane- och hongängor så det är ändå de "plana" ytorna mellan vevlagerhuset och vevlagerkoppen som "bestämmer" eftersom de har mycket tajtare toleranser och är greppassning eller åtminstone på gränsen till det.

Cema Interlock (och andra liknande) är per definition pressfitlager. Lagren är ipressade i lagerkopparna. T o m BSA är per definituon pressfitlager. Det är bara gränssnitten mellan vevlagerhuset på ramen och lagerkopparna som skiljer.
Du borde provmontera ett wheels mfg gängat pressfitlager.....

gandhi

Aktiv medlem
Vet ej, men de ligger i samma prisklass som Cema, lite över Token. Wheels mfg använder lager från Enduro vilka inte hör till de bästa lagertillverkarna. Enduro är inte skit, men kostar lika mycket som premiumlager från SKF, NTN, NSK och FAG/INA.

Viktigt för mig är att kunna byta ut lagren men återbruka lagerkopparna. Lager är slitdelar och lagerkoppen måste därför vara konstruerad så att man kommer åt lagret med en utdragare (utan att skada koppen). Det gör man inte på t ex belgiska c-bear. Deras vevlager är bra, men är tyvärr engångsartiklar. C-bear använder keramiska hybridlager (keramiska kulor i stålbanor) vilka har kortare livslängd än lager där både bana och kulor är stål. Det och det högre priset på keramiska lager är orsaken till att jag föredrar stållager. Även rostfria lager har kortare livslängd än vanliga stållager pga ökade skärningsbenägenheten och de har högre intern friktion än vanligt stål. https://www.hambini.com/support/bearings/bearing-technical-information/#Stainless_Steel

ejma

Aktiv medlem
Lite ot, min Aeroad har rullat ca 1800 mil och vevpartiet har börjat ”gneka” vid belastning. Andra delar som gnäller brukar bli tysta efter lite friktionspasta. Är det värt att trycka ut de gamla lagrena, smörja sätena och trycka in de gamla lagrena?
Det är inget glapp eller annat fel på lagrena.

Leffe

Aktiv medlem
Vet ej, men de ligger i samma prisklass som Cema, lite över Token. Wheels mfg använder lager från Enduro vilka inte hör till de bästa lagertillverkarna. Enduro är inte skit, men kostar lika mycket som premiumlager från SKF, NTN, NSK och FAG/INA.

Viktigt för mig är att kunna byta ut lagren men återbruka lagerkopparna. Lager är slitdelar och lagerkoppen måste därför vara konstruerad så att man kommer åt lagret med en utdragare (utan att skada koppen). Det gör man inte på t ex belgiska c-bear. Deras vevlager är bra, men är tyvärr engångsartiklar. C-bear använder keramiska hybridlager (keramiska kulor i stålbanor) vilka har kortare livslängd än lager där både bana och kulor är stål. Det och det högre priset på keramiska lager är orsaken till att jag föredrar stållager. Även rostfria lager har kortare livslängd än vanliga stållager pga ökade skärningsbenägenheten och de har högre intern friktion än vanligt stål. https://www.hambini.com/support/bearings/bearing-technical-information/#Stainless_Steel

Trodde enduro ansågs som bra, men det kanske beror på att de riktat in sig på cykelmarknaden och pratas mycket om på forumen. På wheels mfg BB kan man byta ut lagren iaf.

Trim

Aktiv medlem
Jag hittade vevpartiet VP-BC73ME ett sjuster Bart vevparti med fyrkantiga axel betäckning följande är L=vänster (BC1.37x24T) Gäng standard? R=Högre.
68+2x124.5 = vevpartiet fäste 68 till 70 mm och axel längd 124.5 mm
Det är bara (BC1.37x24T) undra över om jag tolkar rätt betydelse.

gandhi

Aktiv medlem
Lite ot, min Aeroad har rullat ca 1800 mil och vevpartiet har börjat ”gneka” vid belastning. Andra delar som gnäller brukar bli tysta efter lite friktionspasta. Är det värt att trycka ut de gamla lagrena, smörja sätena och trycka in de gamla lagrena?

Tryck ut de gamla lagren och ersätt med nya. Extraktion av lager innebär att man bara tar tag i inre lagerbanan och det blir en axiell snedbelastning och risken är att man får sk "brinelling" (gropar i lagerbanan av de hårda kulorna). När man trycker i ett lager så har verktyget håll om både inre och yttre lagerbanan och belastningen blir då jämnare över lagret.

Lager är slitdelar. Byt till ett nytt från en av de industriella stortillverkarna (SKF, NTN, NSK, FAG/INA) och välj lagertätning efter din körstil/vägmiljö.
Lager från Enduro är inte dåliga, men de är långt från de ovan nämnda i kvalitet, toleranser och friktion, men håller samma pris som dem. Enduro har satsat på cykelmarknaden och gör en del lagerdimensioner som inte är standard viljet kan vara bra ibland, men det finns orsaker till varför de stora inte gör dem.

Trim

Aktiv medlem
Jag hittade vevpartiet VP-BC73ME ett sjuster Bart vevparti med fyrkantiga axel betäckning följande är L=vänster (BC1.37x24T) Gäng standard? R=Högre.
68+2x124.5 = vevpartiet fäste 68 till 70 mm och axel längd 124.5 mm
Det är bara (BC1.37x24T) undra över om jag tolkar rätt betydelse.
Ärligt vet inte om det är rätt ställe fråga på men 24T borde vara axel standard?

Trim

Aktiv medlem
Jag tog tittade i Luna gaiden tum till millimeter från inche till centimeter multiplicera med 2.54 till centimeter och 0.3937 till inches 1.37x25.4=34.798 mm eller 25.4+1.778+7.62=34.798 mm
0.07=1.778 mm
0.3= 7.62 mm.

gandhi

Aktiv medlem
Hur ser lagerbanorna ut på vevaxeln? Om det börjar knaka och gneka efter ett tag så kan det indikera att de är slitna, men det är väl Shimanovev = stålaxel som inte är lika känslig som en aluminiumaxel. (härdat stål mot härdat stål är bättre än härdat stål mot anodiserat aluminium)
BB86-lager väl? Hawk gör BB86 https://www.ultimatewatts.com/products/bb86-90-92

Jag råkar ha ett sådant liggandes till ett projekt som bytte vevlagerstandard om du är intresserad. 6805-lager som är utbytbara

ejma

Aktiv medlem
Hur ser lagerbanorna ut på vevaxeln? Om det börjar knaka och gneka efter ett tag så kan det indikera att de är slitna, men det är väl Shimanovev = stålaxel som inte är lika känslig som en aluminiumaxel. (härdat stål mot härdat stål är bättre än härdat stål mot anodiserat aluminium)
BB86-lager väl? Hawk gör BB86 https://www.ultimatewatts.com/products/bb86-90-92

Jag råkar ha ett sådant liggandes till ett projekt som bytte vevlagerstandard om du är intresserad. 6805-lager som är utbytbara
Ja, bb86 och Shimano. Skickar dig ett pm om hawklagret.

Leffe

Aktiv medlem
Det blev ett wheels mfg, väldigt dyrt kan jag tycka som nästan aldrig sliter ut vevlager, men det blir nog bra.

Kneecap

Aktiv medlem
. T o m BSA är per definituon pressfitlager. Det är bara gränssnitten mellan vevlagerhuset på ramen och lagerkopparna som skiljer.

Tjena!

Nu drog du många över en kam. Har tillverkats massor av BSA-gängade vevlager som inte är pressfit. T.ex. XTR BB-M950 som har en fantastisk blandning av öppna nållager och öppna koniska lager.
Fram till nittiotalet var det väldigt vanlig med BSA vevlager som var nån form av cup and cone variant.
Idag, not so much.

gandhi

Aktiv medlem
Tjena!

Nu drog du många över en kam. Har tillverkats massor av BSA-gängade vevlager som inte är pressfit. T.ex. XTR BB-M950 som har en fantastisk blandning av öppna nållager och öppna koniska lager.
Fram till nittiotalet var det väldigt vanlig med BSA vevlager som var nån form av cup and cone variant.
Idag, not so much.
Ja, du har helt rätt! Jag var lite vårdslös och glömde bort de äldre. De finns ju på en del billiga cyklar fortfarande, men har i huvudsak ersatts av utanpåliggande ipressade i en kopp som skruvas i ramen.

Topp