Plana skivbromsfäste

Plana skivbromsfäste
Hej!
Köpte i min iver en kokosgaffel från kina i fjol. Monterade fast den på cykeln idag. Skivbromsfästet är jävligt out of tune! När man drar fast oket så kröker det skivan! Finns det något annat sätt än att använda park tools äckligt dyra planfräs för detta ändamål?

Pfaff

Aktiv medlem
Plana skivbromsfäste
Hej!
Köpte i min iver en kokosgaffel från kina i fjol. Monterade fast den på cykeln idag. Skivbromsfästet är jävligt out of tune! När man drar fast oket så kröker det skivan! Finns det något annat sätt än att använda park tools äckligt dyra planfräs för detta ändamål?

Lämna till en cykelmek som har sagda verktyg?

Plana skivbromsfäste
Ja.... joo, jag har faktiskt jobbat på den verkstan själv förut! Kommer dock inte på något vettigt sätt förutom en jävligt stadig hand och en bra fil. Med tanke på hur små ytorna är så är det nog väldigt lätt att det inte blir helt rakt. Men visst, har man en vanlig planfräs och spänner fast i axeln och gaffelröret så borde det bli rakt. Avids konbrickor mellan ok och fäste är ju genialisk.
Kanske det borde gå att föra över den konstruktionen till ett Shimano ok?!

Plana skivbromsfäste
Hur snett är det? Räcker det inte att schimsa ena sidan? En bild kanske?
Hur ser såna schims ut?
Jag får för mig att det borde vara något som är snedslipat för att räta upp detta! Tror monteringen kallas flat mount, radiella bromsar i mc sammanhang.
Ska försöka få fram en bild efter jobbet!

emilh

Aktiv medlem
Plana skivbromsfäste
Ja.... joo, jag har faktiskt jobbat på den verkstan själv förut! Kommer dock inte på något vettigt sätt förutom en jävligt stadig hand och en bra fil. Med tanke på hur små ytorna är så är det nog väldigt lätt att det inte blir helt rakt. Men visst, har man en vanlig planfräs och spänner fast i axeln och gaffelröret så borde det bli rakt. Avids konbrickor mellan ok och fäste är ju genialisk.
Kanske det borde gå att föra över den konstruktionen till ett Shimano ok?!
Det har med flatmount kontra post mount snarare än Avid/Shimano/etc att göra. Flatmount är inte designat för shims utan det hela hänger som du märkt helt på att alla ytor är planade enligt spec. Vissa ramtillverkare slarvar mer än ändra.

Plana skivbromsfäste
Det har med flatmount kontra post mount snarare än Avid/Shimano/etc att göra. Flatmount är inte designat för shims utan det hela hänger som du märkt helt på att alla ytor är planade enligt spec. Vissa ramtillverkare slarvar mer än ändra.
Och troligen slarvar man mest i Kina!
För den som är intresserad så tror jag att jag har lyckats lösa problemet. Spände upp gaffeln i ögonhöjd och använde mig av vinkelhake och vattenpass. På så vis fick jag gaffeln/hjulaxeln horisontal. Sen ställde jag vinkelhaken mot bromsskivan och kunde se att fästena är ingjutna snett i plasten. Tog den bredaste filen jag hittade och filade tills förhållandet verkade stämma. Nu stämde dessvärre inte skruvhålen! Dom var ju lika snea som fästena var ingjutna! Hur jag än försökte dra fast oket så drog det iväg på snedden. Lösningen blev dom konkava brickorna från ett par v-bromsklossar. Nu fungerar det och jag kan använda skivbromsen som jag tänkt!DSC_0980.JPG

emilh

Aktiv medlem
Plana skivbromsfäste
Och troligen slarvar man mest i Kina!
För den som är intresserad så tror jag att jag har lyckats lösa problemet. Spände upp gaffeln i ögonhöjd och använde mig av vinkelhake och vattenpass. På så vis fick jag gaffeln/hjulaxeln horisontal. Sen ställde jag vinkelhaken mot bromsskivan och kunde se att fästena är ingjutna snett i plasten. Tog den bredaste filen jag hittade och filade tills förhållandet verkade stämma. Nu stämde dessvärre inte skruvhålen! Dom var ju lika snea som fästena var ingjutna! Hur jag än försökte dra fast oket så drog det iväg på snedden. Lösningen blev dom konkava brickorna från ett par v-bromsklossar. Nu fungerar det och jag kan använda skivbromsen som jag tänkt!Visa bilaga 427167
Fast det där är ju post mount och inte flat mount :)
Shims/brickor är alltså rätt väg att gå. Bra att det funkar!

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer