Platformspedaler på lätt XC-cykel?

martin_rox

Ny medlem
Jag har provat SPD-pedaler flera gånger med trivs inte riktigt med det. Har även några stygga vurpor bakom mig. Funderar på att köpa mig en vanlig platt pedal men alla ser så klumpiga ut. Finns det nån bra platt pedal som är riktad mot XC och lättare Trail? Har beställt en lätt XC cykel med leverans om några veckor och tänkte hitta en lämplig trampa tills dess. Jag behöver ingen stor trail/downhill variant.

Velocipeden

Aktiv medlem
Jag har provat SPD-pedaler flera gånger med trivs inte riktigt med det. Har även några stygga vurpor bakom mig. Funderar på att köpa mig en vanlig platt pedal men alla ser så klumpiga ut. Finns det nån bra platt pedal som är riktad mot XC och lättare Trail? Har beställt en lätt XC cykel med leverans om några veckor och tänkte hitta en lämplig trampa tills dess. Jag behöver ingen stor trail/downhill variant.
Bara för du kör XC blir ju inte fötterna mindre...😇
Finns lätta, jag har stora Stamp och de är rätt massiva, vet inte hur tunga small är, men håller med om att One-up är ett bra val, jag har haft två Nukeproof i plast som jag är väldigt nöjd med.

Berk

Aktiv medlem
Min son har haft den här, men dom saknar grepp i stök:

Sonen har den på lvgcyke och är nöjd, men vet inte om man vill har dom på en MTB:

JohanRR4

Aktiv medlem
Jag har kört både OneUp i plast och DMR V11. Skulle nog gissa att OneUp pedalerna är lite lättare och dem har även lite bättre grepp enligt mig.

Valhalla_

Aktiv medlem
Inget konstigt med plattisar för xc. Få som kör så, men det spelar väl ingen roll? Är plattisar mer bekvämt och känns bättre, kör på det. Som en bonus får du bättre teknik i många avseenden.
Några saker att tänka på:

* Köp bra pedaler. T.ex är CB Stamp 7 tunna och man får bra grepp.
* Köp bra skor. Detta är nog viktigast av allt, viktigare än bra pedaler. 5.10 freerider pro är bäst, mjukt gummi och greppar så in i helsike. Shimano å andra sidan greppar inte så bra alls.
* Kombipedaler har alltid fel sida upp. Bättre köra det ena eller det andra.

Lingon

Aktiv medlem
Varför skulle pedalen vara mindre för att man skall cykla xc? Glöm inte smalbensskydd. Om du vurpar med spd kommer du skrapa upp smalbenen med plattisar. ;)

Skogling

Aktiv medlem
Det var lite stökigt med vurpor och annat i början för mig med.

Det är bara att bita i det sura ty det är faktiskt helt överlägset med SPD när du väl fått in vanan.

De som säger annorlunda har nog aldrig fått in vanan...

Jag har haft SPD i 18 år. 😉

ething

Aktiv medlem
Jag skall vara den tråkige och säga att lär dig ställa in SPD och köp multi-release klossar så att du slipper vurpor pga av dem. För XC blir det så mycket bättre cykling. Är du mer åt Endurohållet fölrstår jag dock tanken.

Makten

Aktiv medlem
Skit i hur det ser ut; köp pedaler som passar dina fötter och skostorlek.
Och nej, SPD är inte "helt överlägset" om det gör en feg. Gäller mig till exempel. Det går alldeles utmärkt att cykla XC eller LVG med plattisar om man vill.

mjarlson

Aktiv medlem
Jag är en av dom som kör SPD på min stora endurohoj till 95%, skulle aldrig få för mig att tävla utan till exempel. Men när jag sätter mig på vår "xc"/stig hoj så kör jag flats just för att det är en lekigare hoj, lättare att hoppa runt med, lite trixigare lixom :) Vet andra som kör samma.

För ni som tycker att "bit i det sura äpplet och kör spd" har nog svårt att se någon annans synsätt. Jag, och många andra har verkligen "inne vanan" och väljer ändå att köra flats ibland. Kör på det som du tycker är roligast och får dig att vilja cykla mest!

mjarlson

Aktiv medlem
Och just det, crankbrothers stamp i plast i den mindre modellen är inget jag rekommenderar. Min fru hade dom för hon har små fötter, och var inte alls nöjd, och inte jag heller, båda med bra fiveten skor. Bytte till DMR Vault och nu är hon hur nöjd som helst.

Skogling

Aktiv medlem
Skit i hur det ser ut; köp pedaler som passar dina fötter och skostorlek.
Och nej, SPD är inte "helt överlägset" om det gör en feg. Gäller mig till exempel. Det går alldeles utmärkt att cykla XC eller LVG med plattisar om man vill.

Man kan cykla med träskor också. Inga problem.

Makten

Aktiv medlem
Och just det, crankbrothers stamp i plast i den mindre modellen är inget jag rekommenderar. Min fru hade dom för hon har små fötter, och var inte alls nöjd, och inte jag heller, båda med bra fiveten skor. Bytte till DMR Vault och nu är hon hur nöjd som helst.
De i plast suger för att de är konvexa. De fräsigare modellerna med bussningar istället för kullager har mycket vettigare form.

Man kan cykla med träskor också. Inga problem.
Om du tycker att det verkar lämpligt, visst. Tror nog du är rätt ensam om det dock.
Däremot är vi många som inte ser några större nackdelar med plattisar och cykelskor avsedda för dylika.

Skogling

Aktiv medlem
Jag orkar e.g. inte argumentara med dig för du är sjukligt principfast.

Men kör du enklare XC så är det överlägset med SPD. Precis som det är med landsväg om du cyklar långt och snabbt. Så är det bara. Kör man jättetekniskt är det säkert tryggt med plattisar. Det skulle t.o.m. jag hålla med om.

Men folk får cykla med vad dom vill. Det struntar jag blankt i. Det viktigaste är att man mår bra och har kul på sin cykel. 👍

Så.

Makten

Aktiv medlem
Jag orkar e.g. inte argumentara med dig för du är sjukligt principfast.

Men kör du enklare XC så är det överlägset med SPD. Precis som det är med landsväg om du cyklar långt och snabbt. Så är det bara. Kör man jättetekniskt är det säkert tryggt med plattisar. Det skulle t.o.m. jag hålla med om.

Men folk får cykla med vad dom vill. Det struntar jag blankt i. Det viktigaste är att man mår bra och har kul på sin cykel. 👍

Så.
Det är snarare du som är principfast när du påstår att något är överlägset, medan jag tycker att man ska välja det man är bekväm med oavsett vad andra anser.
Alla prioriterar inte största möjliga effektivitet, effektuttag och sånt. Det finns faktiskt folk som bara cyklar för att det är roligt, tro't eller ej. 😉

Edit: Och om man tycker det är obehagligt att sitta fast så blir cyklingen troligen inte rolig.

BFS

Aktiv medlem
Jag är en av dom som kör SPD på min stora endurohoj till 95%, skulle aldrig få för mig att tävla utan till exempel. Men när jag sätter mig på vår "xc"/stig hoj så kör jag flats just för att det är en lekigare hoj, lättare att hoppa runt med, lite trixigare lixom :) Vet andra som kör samma.

För ni som tycker att "bit i det sura äpplet och kör spd" har nog svårt att se någon annans synsätt. Jag, och många andra har verkligen "inne vanan" och väljer ändå att köra flats ibland. Kör på det som du tycker är roligast och får dig att vilja cykla mest!
Uppmuntrar du verkligen en cyklist att göra som hen tycker är bäst!?

KungJulian

Aktiv medlem
Det är snarare du som är principfast när du påstår att något är överlägset, medan jag tycker att man ska välja det man är bekväm med oavsett vad andra anser.
Alla prioriterar inte största möjliga effektivitet, effektuttag och sånt. Det finns faktiskt folk som bara cyklar för att det är roligt, tro't eller ej. 😉

Edit: Och om man tycker det är obehagligt att sitta fast så blir cyklingen troligen inte rolig.
Jag ser det mer som omtanke. Jag cyklade utan SPD förr, för jag tyckte det var obehagligt. Det gjorde mig dessutom feg. Sen övertalade en av gubbarna på gatan att ge SPD ett seriöst försök och inte ge upp efter två turer. Jag visste att det inte skulle hjälpa så det kunde jag ju ge honom. Problemet uppkom därefter när jag till min förvåning och mot min övertygelse fann att när jag väl började vänja mig med SPD så blev cyklingen ännu roligare än innan, både uppför och nedför och på enkel platt mark och bland stenar och rötter. Fegheten byttes mot mod. Problemet med det var att jag var tvungen att ge min något irriterande granne rätt. Men det var jag tvungen att tugga i mig.

Så utifrån mitt perspektiv är går det att göra XC-cyklingen än roligare om man tar sig förbi plattisarna. Men vill TS hålla fast plattisar ( jobbigt att autocorrect vill byta till plattfiskar hela tiden, men jag lägger ingen värdering i det) så blir jag inte ledsen för det. Det är bara ett tips i all välmening.

Lingon

Aktiv medlem
Det var lite stökigt med vurpor och annat i början för mig med.

Det är bara att bita i det sura ty det är faktiskt helt överlägset med SPD när du väl fått in vanan.

De som säger annorlunda har nog aldrig fått in vanan...

Jag har haft SPD i 18 år. 😉
+1
Min första "riktiga" MTB, en Scott Superlite, kom med clipspedaler med korgar. Dom var lite jobbiga att lära sig cykla med i skogen. :D
Senare samma år släppte shimano sina första spd, m737 tror jag dom hette. Jag köpte dom direkt, + ett par orange-lila shimano dojjor. 🤣

På premiärturen blev det såklart några spd-vurpor. Den första, på väg till Delsjön i göteborg, var när jag stannade vid rödljuset på Avenyn mitt framför förvånade söndagsflanöter på övergångsstället. 😄

Skogling

Aktiv medlem
Jag cyklade också utan SPD första 13 åren. För att jag ej var bekväm med att sitta fast.

Men 2004 tuggade jag i mig och "lärde" mig cykla med SPD. Tycker det är helt fantastiskt!

mjarlson

Aktiv medlem
Precis som flera av er har en inbillning att alla som någonsin kör med flats aldrig provat eller lärt sig köra med spd, så tror jag faktiskt många av er som har sett ljuset med SPD, inte har kört och "lärt er" köra med BRA flats och skor för dessa.

BFS

Aktiv medlem
Ibland är det roligare med SPD. Ibland är det roligare med plattformare. Det finns fördelar med SPD. Det finns fördelar med plattformspedaler. Men, visst kan man gräva ner sig i endera lägret.

Berk

Aktiv medlem
Ibland är det roligare med SPD. Ibland är det roligare med plattformare. Det finns fördelar med SPD. Det finns fördelar med plattformspedaler. Men, visst kan man gräva ner sig i endera lägret.

Här är det dock bara några SPDare som gräver sig ner i deras lägret.

Stista gång att jag körde (XC-)MTB utan SPD var för 30 år sen, så jag kan inte uttala mig om vad funkar eller inte (även om jag tycker att SPD är mycket bättre för mig).

BFS

Aktiv medlem
Här är det dock bara några SPDare som gräver sig ner i deras lägret.

Stista gång att jag körde (XC-)MTB utan SPD var för 30 år sen, så jag kan inte uttala mig om vad funkar eller inte (även om jag tycker att SPD är mycket bättre för mig).
Man kan fortfarande cykla utan SPD (men man vinner nog inga rejs). Och folk FÅR göra som de vill. Man måste inte lära sig cykla med SPD (även om det finns fördelar med SPD). Man måste inte ens ha kul när man cyklar men det är därför JAG cyklar.

Makten

Aktiv medlem
Jag ser det mer som omtanke. Jag cyklade utan SPD förr, för jag tyckte det var obehagligt. Det gjorde mig dessutom feg. Sen övertalade en av gubbarna på gatan att ge SPD ett seriöst försök och inte ge upp efter två turer. Jag visste att det inte skulle hjälpa så det kunde jag ju ge honom. Problemet uppkom därefter när jag till min förvåning och mot min övertygelse fann att när jag väl började vänja mig med SPD så blev cyklingen ännu roligare än innan, både uppför och nedför och på enkel platt mark och bland stenar och rötter. Fegheten byttes mot mod. Problemet med det var att jag var tvungen att ge min något irriterande granne rätt. Men det var jag tvungen att tugga i mig.

Så utifrån mitt perspektiv är går det att göra XC-cyklingen än roligare om man tar sig förbi plattisarna. Men vill TS hålla fast plattisar ( jobbigt att autocorrect vill byta till plattfiskar hela tiden, men jag lägger ingen värdering i det) så blir jag inte ledsen för det. Det är bara ett tips i all välmening.
För mig är det precis tvärtom. Tragglade med SPD i många år och kom aldrig överens med att sitta fast. När jag till slut gav upp och började med plattisar åkte utvecklingskurvan betydligt brantare uppåt.

Jag förespråkar inte det ena eller det andra, utan att man kör med det man är bekväm med. Det är mitt tips, i all välmening.

Raemoe

Aktiv medlem
Jag skall vara den tråkige och säga att lär dig ställa in SPD och köp multi-release klossar så att du slipper vurpor pga av dem. För XC blir det så mycket bättre cykling. Är du mer åt Endurohållet fölrstår jag dock tanken.

Efter ett år med SPD så gör jag fortfarande missen att stanna och inte klicka ur innan cykeln faller åt sidan. Hade helt missat att det finns multi-release för puckon som mig, tack!

s

Aktiv medlem
Tror det är en vanlig missuppfattning att cykla med plattisar är något som alla kan och behärskar till fullo. Man hade ju plattisar på trehjulingen och alla cyklar genom skolåren så vad kan det finnas kvar att lära?
Jo, massor.
Innan man lärt sig plattistekniken till fullo blir det lite meningslöst att komma å säga att något är bättre eller sämre. Ja, SPD är 'överlägset' pedalerna på trehjulingen men nu är det kanske inte de vi skall jämföra med.

Jag körde spd i c:a tio år innan jag bytte till plattisar på MTB:n och det tog mig säkert 2 säsonger av övning innan jag kände mig helt bekväm med dem i skogen. Ytterligare tio år senare byter jag lite till och från.
Vilket jag tycker är bäst? Vet ej. Inget är då 'överlägset' det andra utan varje pedaltyp har sina för och nackdelar och gör cyklingen rolig på sitt vis. Så längt är jag säker. Det och att om man inte lägger ner tiden på att lära sig plattisar ordentligt så kommer det vara skit.

Mashimaro

Aktiv medlem
Jag har kört både platta och SPD i skogen i ganska många år. Om du ska gå från SPD till plattisar så rekommenderar jag att du köper så tunna pedaler som möjligt. Du kommer slå i pedalerna mer p.g.a. bredden på pedalerna, och varje millimeters tjocklek som du kan bli av med kommer hjälpa dig. Vissa SPD är tjockare än plattisar, men i och med att de är så små så är det mindre risk att de slår i stenar och rötter.

Jag får ofta sluta trampa och istället rulla igenom riktigt rotiga och steniga partier när jag kör plattisar. Fötterna studsar helt enkelt av pedalerna om jag trampar. Med SPD kan jag trampa så länge pedalerna inte slår i något. Men när den där oväntade OTB:n kommer så är plattisar helt klart trevligare.

1650545850433.png

Berk

Aktiv medlem
Jag får ofta sluta trampa och istället rulla igenom riktigt rotiga och steniga partier när jag kör plattisar. Fötterna studsar helt enkelt av pedalerna om jag trampar. Med SPD kan jag trampa så länge pedalerna inte slår i något. Men när den där oväntade OTB:n kommer så är plattisar helt klart trevligare.

Har det hänt dig vid en oväntad OTB?

Vid min ändå oväntade OTB cyklade jag på en stig och inom vad verkade vara en sekund lag jag platt på marken med cykeln på ryggen.

Mina andra OTB var förväntad några sekunder inför de hände. Det har aldrig hänt mig att skor satt fast i pedalerna.

Topp