Please hjälp mig med Karate Monkeyn

BuTTuS

Aktiv medlem
Återigen, dropper!
Tror inte du förstår hur kul den här cykeln kommer bli
Jaja, lugn å fin nu! 😊
Alla mina andra MTBs har dropper så det är väl ingen högoddsare att den här får det också...

Monkey Nuts på plats, så nu kan däcken få svälla bäst de vill. De gick från 66 til 69mm över natten, iofs med onödigt högt tryck men jag vill se att de håller tätt över tid vilket inte tycks vara något problem än så länge.

FF5B9AD5-5D6E-4EED-9F7F-2348F4FF7519.jpeg

revben

Aktiv medlem
Sticker in med en liten fråga här, hoppas inte TS misstycker. Om man är typ 1,77 ska man ha en M eller L Karate Monkey då? Den skulle isåfall köras endast helstelt och jag har en annan stighoj om jag vill köra snabbt rakt igenom grejer. Surlyn skulle isåfall vara mer lyssna på fågelkvitter med ett par tre öl innanför västen typ av cykel.
Kollar jag på enbart reach så är det ju en L jag borde ha enligt mina preferenser men eftersom användningsområdet inte är #enduro så kanske jag borde kolla på en M? De har ju ganska lång ETT som jag har svårt att bedöma känslan i utan att prova cykeln ifråga. Lär väl bli mest sittcyklande tror jag.
Jag vet att det inte går att få tag på varken en M eller L just nu (om ingen här har en ram att sälja).

Den där gröna Surlyn är bra frän förresten!

BuTTuS

Aktiv medlem
Sticker in med en liten fråga här, hoppas inte TS misstycker. Om man är typ 1,77 ska man ha en M eller L Karate Monkey då? Den skulle isåfall köras endast helstelt och jag har en annan stighoj om jag vill köra snabbt rakt igenom grejer. Surlyn skulle isåfall vara mer lyssna på fågelkvitter med ett par tre öl innanför västen typ av cykel.
Kollar jag på enbart reach så är det ju en L jag borde ha enligt mina preferenser men eftersom användningsområdet inte är #enduro så kanske jag borde kolla på en M? De har ju ganska lång ETT som jag har svårt att bedöma känslan i utan att prova cykeln ifråga. Lär väl bli mest sittcyklande tror jag.
Jag vet att det inte går att få tag på varken en M eller L just nu (om ingen här har en ram att sälja).

Jag är 188 och gick på en XL, men hur den känns vet jag ju inte än då jag fortfarande inte fått mitt angleset...
Dock är mitt tänkta primära användningsområde samma som ditt, så styret ska ha mycket backsweep och sitta ganska högt, då blir den ju "kortare" också:-)

jolov

Aktiv medlem
Har du någon sidobild med

Är 183 och har en large. Skulle kunna tänkt mig en xl :)

BuTTuS

Aktiv medlem
Så kom då äntligen pusselbit 1A, ett två graders angleset från Works Components. Direkt från frysen så var det bara att banka dit.

IMG_0982.JPG

Dra in starnuten.

IMG_0985.JPG

Och touchdown!

IMG_0986.JPG

Veven på plats. Det får räcka för ikväll, gonatt!

IMG_0988.JPG

Senast ändrad:

BuTTuS

Aktiv medlem
En sak stör mig dock, även om det säkert är mest kosmetiskt och funkar utmärkt att cykla med, att framhujet inte ligger helt lodrätt i gaffeln. Det "lutar" 3-4mm i överkant av däcket, men jag tänker att det bara är att försiktigt försiktigt utvidga hålet för axeln uppåt på ena sidan? Orkar inte börja skicka tillbaka något...

jolov

Aktiv medlem
En sak stör mig dock, även om det säkert är mest kosmetiskt och funkar utmärkt att cykla med, att framhujet inte ligger helt lodrätt i gaffeln. Det "lutar" 3-4mm i överkant av däcket, men jag tänker att det bara är att försiktigt försiktigt utvidga hålet för axeln uppåt på ena sidan? Orkar inte börja skicka tillbaka något...

Prova först att vända på hjulet och se ifall problemet är hjulet eller gaffeln.
(Är det förskjutet åt samma sida efter du vänt på hjulet är det gaffeln, byter det sida är det dishningen på hjulet)

Oavsett så hade jag hellre dishat om hjulet än att börja försöka fiffla med infästningen av hjulaxeln

BuTTuS

Aktiv medlem
Prova först att vända på hjulet och se ifall problemet är hjulet eller gaffeln.
(Är det förskjutet åt samma sida efter du vänt på hjulet är det gaffeln, byter det sida är det dishningen på hjulet)

Oavsett så hade jag hellre dishat om hjulet än att börja försöka fiffla med infästningen av hjulaxeln
Okej, tack, hade ingen aning om att det kan vara snett i navet också, eller du menar att navet inte sitter "i mitten" då förståss...? Ska testa.
Och om det är gaffeln så fixar jag nog hellre den än hjulet ifall man vill anväda det i fler cyklar (eller tvärtom)

jolov

Aktiv medlem
Okej, tack, hade ingen aning om att det kan vara snett i navet också, eller du menar att navet inte sitter "i mitten" då förståss...? Ska testa.
Och om det är gaffeln så fixar jag nog hellre den än hjulet ifall man vill anväda det i fler cyklar (eller tvärtom)

Nej, jag menar att hjulet är byggt så att det inte är helt centrerat. Googla på "wheel dishing"

Skillnaden mellan att justera hjulet och börja slipa i gaffeln är att hjulets justering inte är destruktiv.

onegear

Aktiv medlem
Jag tror att hjulet är lite snett byggt, bara att släppa lite lite på ekrarna och sen spänna över fälgen åt det håll som det är störst mellanrum åt. Knappast gaffeln som är sned.

BuTTuS

Aktiv medlem
Ni hade rätt, det är hjulet. Har aldrig justerat ekerspänning, om man vill flytta hjulet ett par millimeter, snackar vi då ett kvarts eller typ två varv på nipplarna?

jolov

Aktiv medlem
Lossa kvarts varv på ena sidan och dra åt kvarts varv på motsatta. Kanske blir typ 1varv? Men gör det i små steg

BuTTuS

Aktiv medlem
Lossa kvarts varv på ena sidan och dra åt kvarts varv på motsatta. Kanske blir typ 1varv? Men gör det i små steg
ok, men jag gissar man lär svära sig blå om man försöker sig på detta med typ en skiftnyckel?
Så då jag sitter lugnt i båten tills jag har någon order på g nånstans, att bara beställa en ekernyckel känns lite ovärt :-)

BuTTuS

Aktiv medlem

BuTTuS

Aktiv medlem
Kvällens huvudsakliga meck, bromsar. Har dock kvar att korta framslangen också.

IMG_0994.JPG

Största huvudbryderiet just nu är dock fälg-dekalernas vara eller icke vara, jag tycker olika varje gång jag tittar :-)

IMG_0993.JPG

IMG_0992.JPG

Och just ja, framhjulet... Jag testade två andra hjul och det blev lika med dom, så jag gnuggade bort ytterst lite i axelhålet med en borr så nu är det ganska ok. Varför det ändrades när jag vände på hjulet tidigare vet jag inte, kanske slarvade jag med axeln?

DarthVidar

Aktiv medlem
Jag är sjukt avis på din apa! En helstel apa eller en Jones SWB står högt på önskelistan!

Vad gäller att få dit angleset så monterade jag ett sådant häromdagen för första gången med hjälp av träkloss och klubba! Det verkar ha gått bra!

Men behöver du verkligen angleset på den hojen? Jag har 69.5 grader nu med -2 graders angle set och jag kände väl inget skriande behov av flackare vinkel innan bytet egentligen. Att jag ändå slängde på ett angleset beror på en kombination av nyfikenhet och att jag ville ha ett styrlager byggt för 1 1/8” gaffelrör (istället för att lita på en tunn Alu-adapter).

BuTTuS

Aktiv medlem
Jag är sjukt avis på din apa! En helstel apa eller en Jones SWB står högt på önskelistan!

Vad gäller att få dit angleset så monterade jag ett sådant häromdagen för första gången med hjälp av träkloss och klubba! Det verkar ha gått bra!

Men behöver du verkligen angleset på den hojen? Jag har 69.5 grader nu med -2 graders angle set och jag kände väl inget skriande behov av flackare vinkel innan bytet egentligen. Att jag ändå slängde på ett angleset beror på en kombination av nyfikenhet och att jag ville ha ett styrlager byggt för 1 1/8” gaffelrör (istället för att lita på en tunn Alu-adapter).
Ingen aning, har ju inte cyklat en meter på den än? :-)
Men även med anglesetet nu på så har den nästan en decimeter kortare hjulbas än mina andra två favvo-cyklar Allebike Alpha och Pole Taiga, så jag tror det här blir bra...
Synd bara att jag beslutade mig för anglset samma dag som det vanliga lagret blev skickat, men det går väl alltid att sälja :-)

BuTTuS

Aktiv medlem
Hmm, lacken släppte lite när jag drog fast bromsarna... Lite nagellack där i passande obscen färg borde hålla rosten borta va?

1.JPG

DarthVidar

Aktiv medlem
Ingen aning, har ju inte cyklat en meter på den än? :-)
Men även med anglesetet nu på så har den nästan en decimeter kortare hjulbas än mina andra två favvo-cyklar Allebike Alpha och Pole Taiga, så jag tror det här blir bra...
Synd bara att jag beslutade mig för anglset samma dag som det vanliga lagret blev skickat, men det går väl alltid att sälja :-)

Det lär väl inte bli sämre med flackare gaffelvinkel hur som helst. Men jag tänker mig att helstela hojar inte behöver så flack gaffelvinkel eftersom man inte behöver kompensera för en gaffel som krymper och därmed ger en brantare HA när man behöver det som minst!

Jag trodde att min hoj skulle bli på tok för brant med sina 71.5 graders gaffelvinkel när jag slängde på en salsa Comoto grande (Axel-krona 468mm) istället för en 100 mm gaffel (Axel-krona 506mm) men jag kan inte påstå att cykeln känts det minsta nervös. Det skall bli kul att se hur det blir nu med 69.5 grader...

Gällande lacken som släppt röstar jag för hammarlack!

BuTTuS

Aktiv medlem
Ska även kapa slangen till frambromsen idag och efter det är det väl läge att lufta antar jag? SRAM Level T bromsar och jag har ett kit för det, men måste man gå the full monty på nya bromsar efter slangkap, eller räcker det med att bara köra en spruta utan kolv där uppe och pumpa lite på handtagen ala "shimano quick bleed style"?

jolov

Aktiv medlem
Med shimano så brukar jag trycka ut kolvarna en bit innan jag klipper slangen, Sen monterar jag allting, trycker in kolvarna igen så att det trycker upp lite olja. Sen burpar jag dom bara

Tycker det brukar funka bra, men är nog mer från fall till fall ifall det räcker, än något man kan säga "alltid fungerar" :)

BuTTuS

Aktiv medlem
Med shimano så brukar jag trycka ut kolvarna en bit innan jag klipper slangen, Sen monterar jag allting, trycker in kolvarna igen så att det trycker upp lite olja. Sen burpar jag dom bara

Tycker det brukar funka bra, men är nog mer från fall till fall ifall det räcker, än något man kan säga "alltid fungerar" :)
Ah, det hade varit smart ja, men nu är den ena redan kapad... Jag skapade en ny tråd så "stora världen" kan ge lite input också :-)

BuTTuS

Aktiv medlem
Så ja, kortat och luftat. Tur jag inte tog någon genväg, för det kom ganska mycket bubblor ur oken.
Fälgarna nu rensade från stickers också så ingen återvändo på den punkten.
Bara kedja, växelvajer och justering kvar innan första provturen nu då! Om jag nu vågar, det har kommit precis så mycket snö att man inte ser var det finns blankis, och minns jag rätt så var det väldigt gott om den varan...

9CACD6C7-AC54-4C3F-915F-F4956C9560D7.jpeg

BuTTuS

Aktiv medlem
Styrkapning. Kände mig fiffig med slanglämman, men det är det säkert fler som kommit på.

IMG_1011.JPG

ESI Extra Chunky. Alltid. På alla cyklar.

IMG_1014.JPG

Så då är den väl klar då, förutom växelvajerhöljet. Hade inget svart hemma så det gråa är för långt med flit för att kunna klippa fram fräsh vajer vid bytet sen.

IMG_1015.JPG

IMG_1016.JPG

12.9kg, måste ju innebära att den kommer att hålla forever :-)

IMG_1009.JPG

Den här kommer nog inte bara att gå i skogen så slängde på ett lås också, får se hur det funkar att ha det i framhjulssprutet...

IMG_1018.JPG

Tog några repor på den snöpackade gatan och den kändes precis som jag hoppats på, bekväm men busig :-)
Oväntat bra snögrepp i däcken också, iaf på packad väg.

Återstår bara en, kanske två, saker - Thulefäste och dropper, men det tar jag till sommaren. Over and out!

BuTTuS

Aktiv medlem
Testade flaskhållaren samt installerade "skydd" på kedjestaget :-)

IMG_1058.JPG

När jag ändå hade farten uppe så bytte jag växelvajer och installerade dropper. Nöjd nu @jolov ? ;-)

IMG_1060.JPG

Bara Thule-fästet kvar nu då, men jag blev lat och beställde https://robertaxleproject.com/product/surly-mdsgnot-boost-thru-axle-for-kid-trailer/
Hoppas de horisontella drop-outsen inte ställer till problem där?

Så nu kan faktiskt snön få försvinna för min del, jag vill ut och testa den "på riktigt"!

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer