Transwave
Aktiv medlem
Poängen med racergeometri...?
Det har tagit mig många många år innan jag köpte mig min första hoj med bockstyre, och den jag köpte har enligt tillverkaren en "mtb-inspirerad geometri", vilket är anledningen till att jag älskade hojen vid första provturen.
Alla racers verkar stäva efter att ha framhjulet så nära vevpartiet som möjligt, gaffelvinkeln är brant och styrstammen är jättelång, vilket resulterar i en mycket nervös cykel som rent utav är läskig att cykla på. Det känns som att framhjulet är under mig snarare än framför mig och att jag kommer att flyga över styr om vägen lutar för mycket neråt eller om jag svänger för tvärt. Faktum är att jag höll på att ramla omkull när jag skulle göra en u-sväng med en racer jag höll på provcyklade för att framhjulet höll på försvinna under mig!
Min fundering är vad är poängen med en sådan geometri? Det är säkert något jag inte förstår men jag ser inga som helst fördelar med en sådan geometri. Varför skulle det någonsin vara bättre än att ha en lång reach, lite flackare gaffelvinkel och en kortare styrstam? Det gör hojen så mycket tryggare och stabilare.
Alla racers verkar stäva efter att ha framhjulet så nära vevpartiet som möjligt, gaffelvinkeln är brant och styrstammen är jättelång, vilket resulterar i en mycket nervös cykel som rent utav är läskig att cykla på. Det känns som att framhjulet är under mig snarare än framför mig och att jag kommer att flyga över styr om vägen lutar för mycket neråt eller om jag svänger för tvärt. Faktum är att jag höll på att ramla omkull när jag skulle göra en u-sväng med en racer jag höll på provcyklade för att framhjulet höll på försvinna under mig!
Min fundering är vad är poängen med en sådan geometri? Det är säkert något jag inte förstår men jag ser inga som helst fördelar med en sådan geometri. Varför skulle det någonsin vara bättre än att ha en lång reach, lite flackare gaffelvinkel och en kortare styrstam? Det gör hojen så mycket tryggare och stabilare.