ejma
Aktiv medlem
Poängen med racergeometri...?
Vad har jag inte provat?Jag upprepar: Nåt säger mig att du inte har provat.
Vad har jag inte provat?Jag upprepar: Nåt säger mig att du inte har provat.
Vi som levt med detta sedan 80-talet är miljöskadade. Vi vill att en racer skall vara lite yster och att momentarmen från stammen ger kontrollen och inte något brett styre på en kort stam. Är man ny på det och inte fått gruppcykling och klassisk geometri med sig med modersmjölken tänker man kanske på ett annat sätt. Svårt för mig som insnöad gubbe att veta.
En modern MTB på en slingrig stig. Då hade du inte påstått såna här helt bisarra saker:Vad har jag inte provat?
Nope, kommer att tjöpa en nästa vecka🤘26" ain't dead! =)
Bra rutet👍Vad ni tjafsar pöjkar....
Varje gnälligt/tjafsigt inlägg belönas med en förväntan att skänka en 50-lapp till i "stuvaren" insamlingen.
Jag föreställer mig att min cykling på landsväg är betydligt närmare elitåkarnas vad gäller underlag och teknik än vad min skidåkning är elitåkare i storslalom. Jag har provat storslalomskidor och det är inget jag önskar göra om. Att köra landsväg med liknande material som eliten är inget problem, utan känns riktigt bra, även om jag har kortare stam och några spacer under.Att motionärer åker på samma skida som elitåkaren är ovanligt. Kanske gäller detta framförallt i alpin skidåkning. Den som provåkt ett par riktiga storslalomskidor vet att det är otroligt krävande och mer eller mindre omöjligt att driva skidan så som den är skapt att drivas.
Jaha, när det kan kosta så har de inget att gnälla över. De leder väl cykeln i uppförsbackarna. Och nedför också. Mig är det ingen som lyssnar på när jag försöker förklara att några grader hit eller dit inte spelar någon som helst roll. Det tror bara fårskallar som kör Crescent. Kanske någon enstaka mellanchef eller folkskollärare också. Att de tillåts svara på inlägg är för mig obegripligt. Det borde moderatorerna stävja omedelbart. Istället kommer de väl att stänga av mig för att bandyfinalen slutade med SD tidigare idag. Politik! Men nu är det sagt. Om fler vågade gnälla lite istället för att knyta handen i byxfickan kanske vi når det nya målet.Vad ni tjafsar pöjkar....
Varje gnälligt/tjafsigt inlägg belönas med en förväntan att skänka en 50-lapp till i "stuvaren" insamlingen.
Jag ifrågasätter inte det du skriver men jag undrar varför ökar luftmotståndet (och gör cykeln allmänt mer slö) med grusgeometri? Om vi tar som exempel en Canyon Ultimate och ger den 1cm längre reach, 1cm kortare styrstam och 1 grad flackare gaffelvinkel (allt annat är oförändrat), hur gör dessa förändringar den till en mindre snabb racer?Cyklar man grus, bra stig och gärna lite fort så vill man ha känslan av lite stabilitet och bra kontroll och löser detta med lång hjulbas, kort stam och brett styre. Trögare styrning, sämre komfort och mer luftmotstånd kvittar då för många. Samma egenskaper blir tråkiga på landsväg - det fungerar, men trist. Klassiska racern fungerar lite sämre på gruset och med lite bredare (och högre) framdäck blir toe-overlap problemet mer uttalat dessutom.
Det sitter i skägget och flanellskjortanJag ifrågasätter inte det du skriver men jag undrar varför ökar luftmotståndet (och gör cykeln allmänt mer slö) med grusgeometri? Om vi tar som exempel en Canyon Ultimate och ger den 1cm längre reach, 1cm kortare styrstam och 1 grad flackare gaffelvinkel (allt annat är oförändrat), hur gör dessa förändringar den till en mindre snabb racer?
det kan man verkligen inte lita på:)Skulle flacka vinklar och breda styren gå fortare och vara mer effektiva att cykla på hade LVG-eliten kört på det.
det kan man verkligen inte lita på:)
marknadsföring, ibland faktiskt deletära mer eller mindre desperata årsmodellförändringar och slutligen inbillad känsla av fart slår i vissa fall lätta att peka på verklig fart.
de har t ex som jag skrev tidigare länge nog kört på tokigt allt smalare allt långsammare däck med allt långsammare högre tryck.
en annan återvändsgränd och träskmark man ännu inte ens börjat ta sig ur är 11t bakdrev och till och med mindre. men det måste antagligen bli värre innan det blir bättre...
det kan man verkligen inte lita på:)
marknadsföring, ibland faktiskt deletära mer eller mindre desperata årsmodellförändringar och slutligen inbillad känsla av fart slår i vissa fall lätta att peka på verklig fart.
de har t ex som jag skrev tidigare länge nog kört på tokigt allt smalare allt långsammare däck med allt långsammare högre tryck.
en annan återvändsgränd och träskmark man ännu inte ens börjat ta sig ur är 11t bakdrev och till och med mindre. men det måste antagligen bli värre innan det blir bättre...
Såg ett klipp där GCN testade en high-end racer från 80-talet och jämförde det med en modern dito. Presentatören sa att 80-tals racern kändes förvånansvärt komfortabel, trots att den hade hårda 23mm däck så var den bättre på att ta udden av småskak än kolfiberhojen med 28mm däck som han jämförde den med. Undrar om detta var en bidragande orsak till att däcken har ökat i bredd för att kompensera för allt styvare cyklar..Det var ju ändå rätt många år sedan som däcken var nere på ett minimum och vände och sen ökade i bredd samtidigt som trycket sänktes.
ja det är några år sedan däcken var som smalast. men för att konstatera en välspridd insikt om hur skadligt det var för den verkliga farten får man nog nästan vara inne i rådande decennium. och inte minst när det gäller vilket däcktryck som är snabbast. där frodas myten högt och snabbt på många håll fortfarande.Tjena!
Det var ju ändå rätt många år sedan som däcken var nere på ett minimum och vände och sen ökade i bredd samtidigt som trycket sänktes.
När det gäller små drev så är det den vanliga gramjakten som spökar och en högkadensare använder extrem sällan de minsta dreven. Med 50-10 så håller man i runda slängar styva 60 blås med 100 i kadens. Ergo, bra spann i utväxlingen och man håller vikten nere.
en intressant spaning. men han kanske hade för högt tryck i sina 28mm? under 5 bar bör det nog ligga om han har normal kroppsvikt för en cyklist.Såg ett klipp där GCN testade en high-end racer från 80-talet och jämförde det med en modern dito. Presentatören sa att 80-tals racern kändes förvånansvärt komfortabel, trots att den hade hårda 23mm däck så var den bättre på att ta udden av småskak än kolfiberhojen med 28mm däck som han jämförde den med. Undrar om detta var en bidragande orsak till att däcken har ökat i bredd för att kompensera för allt styvare cyklar..
en intressant spaning. men han kanske hade för högt tryck i sina 28mm? under 5 bar bör det nog ligga om han har normal kroppsvikt för en cyklist.
en negativ komfortfaktor på moderna cyklar är de raka benen på framgafflarna. alla stötar från underlaget letar sig effektivt upp i ramen. nästan nödvändigt med fetare däck då.
Att styvheten hos ramen, eller rammaterialet, skulle ha en betydelse för den upplevda komforten hos hela cykeln är en vanlig, gammal men ändå felaktig fördom.Undrar om detta var en bidragande orsak till att däcken har ökat i bredd för att kompensera för allt styvare cyklar..
Inte heller det stämmer, nu rasar det in så här på fm!en negativ komfortfaktor på moderna cyklar är de raka benen på framgafflarna. alla stötar från underlaget letar sig effektivt upp i ramen. nästan nödvändigt med fetare däck då.
Problemet är väl att när man valt cykel helt utifrån egna preferenser så brukar det dyka upp nån kadenskänslig jäkel på Happy och rya på om mountainbikekassett eller liknande.Skönt att man får välja både cykel, däck och utväxling själv!
dock inte helt själv, för i många moderna vevpartier har man byggt in en trängsel som begränsar vilka framklingor som kan bli aktuella.Skönt att man får välja både cykel, däck och utväxling själv!
Tyvärr onödigt begränsade möjligheter där dock. Shimano har ju 11 som minsta i alla sina (vettiga) konfigurationer på sina kassetter nuförtiden.Skönt att man får välja ... utväxling själv!
dock inte helt själv, för i många moderna vevpartier har man byggt in en trängsel som begränsar vilka framklingor som kan bli aktuella.
Detta är som sagt ytterligare en av alla fördomar och förutfattade meningar det finns så gott omja håkan, geometrin i de moderna raka gaffelbenen är samma, men den sagittella flexibiliteten borttagen.
inte direkt kärnfysik. men styvt som fan blir det.
En 11-delad shimanokassett på 13-32 kan jag inte hjälpa dig medJag kör 11-delat. Använder aldrig den minsta och ytterst sällan den näst minsta, så pass sällan att skulle offra den för en jämnare fördelning. Så skulle jag få välja konfiguration själv skulle jag ha 13-14-15-16-17-18-20-22-25-28-32T
det gör det, på verkligen en marginal. vi talar om promille eller ppm av cyklisterna som går utanför de fastlagda ramarna.Tjena!
För det finns inte eftermarknads klingor att köpa i precis vilken jäkla storlek som helst? Servade en cykel i somras som hade 62 klinga fram t.ex. Den hojen var helt ny för året med Sram Red vevparti.
det är ingen fördom att en 3-4 cm hög profil tillåter mindre rörelser än ett rör på 12-15mm. men även en klassisk gaffel kan förstås vara okomfortabelt styv den med.Detta är som sagt ytterligare en av alla fördomar och förutfattade meningar det finns så gott om
Klarar du av att se närmare på åtminstone denna av dina fördomar och förutfattade meningar?
Liksom även resten av tråden, tex
Kan nog lika gärna (eller kanske snarare) ha varit hjulen, om de moderna var kolfiber och särskilt om de hade hög profil.Såg ett klipp där GCN testade en high-end racer från 80-talet och jämförde det med en modern dito. Presentatören sa att 80-tals racern kändes förvånansvärt komfortabel, trots att den hade hårda 23mm däck så var den bättre på att ta udden av småskak än kolfiberhojen med 28mm däck som han jämförde den med. Undrar om detta var en bidragande orsak till att däcken har ökat i bredd för att kompensera för allt styvare cyklar..
ja det kan vara en rad faktorer, inte minst flex i sadelstolpe, styrstam och styre.Kan nog lika gärna (eller kanske snarare) ha varit hjulen, om de moderna var kolfiber och särskilt om de hade hög profil.
Edit: Sen kan ju däck ha olika följsam konstruktion, utöver storleken.
Han var inte heller bortkommen på att cyklaDet var ju besserwissern Jobst Brandt som körde på hårt, men han verkar ju veta vad han snackar om.
Han var inte heller bortkommen på att cykla
![]()
Finns en hel del mer här
och kanske även
Dagens fynd (bara tips, ingen diskussion) – Läs första inlägget först!
Just medium kan var lite knepigt med då jag köpte 3 stycken. Tror det fanns två kvar i M när jag gick.happyride.se
Det är fortf sön fm, inte fre kväll!Han är ju väldigt söt, om inte annat.
Det är fortf sön fm, inte fre kväll!![]()
jobst brandt är alltid läsvärd! kontroversiellt och intressant. innebär inte att han alltid är rätt ute. sheldon brown slirade också en del. en nutida jan heine är också rätt som det är utanför bild.
brandt hade tydligen förutom chain suck också framgaffel av typ crescent 70-tal? styv och fin, och även lasttålig, eftersom han drar sina långt dragna för att inte säga mästrande uttalanden i länkarna ovan utifrån hur det det ser ut när han lastar en av hans egna touringcyklar.
han har rätt i att frontalkraschade framgafflar har sin synliga böj längre upp. de innebär inte att de också är böjda längre mer. men det kan också innebära att de är onödigt styva där.
att crescent och en räcka andra jag-också-tillverkare inte förstått eller önskat dra fördel av en mjukare nedre del av gaffeln är inte att förvånas över.
"Exempel på värderingar är respekt för äldre generationers bedrifter, normer om gott uppförande, lydnad gentemot traditionella auktoriteter och tro på estetiska ideal."
Konservatism – Wikipedia
sv.wikipedia.org