Polisen: Det är inte brottsligt att kasta bananskal på cyklister 🍌

IM

Aktiv medlem
Attlägga ner en polisanmälan är väl inte nödvändigtvis samma sak som att förklara något lagligt. Polis, åklagare och lagsriftare är ju alla olika instanser.

Jag tycker att det är rimligt att det görs en övervägning beträffande vad som är rimligt att lägga resurser på. Personligen hade jag antagligen kommit fram till att det här, givet den information jag har, borde utredas. När så inte sker tycker jag du gör rätt i att kontakta företaget i fråga. Beteendet bör rendera i någon form av repressalie.

Woodknocker

Aktiv medlem
Attlägga ner en polisanmälan är väl inte nödvändigtvis samma sak som att förklara något lagligt. Polis, åklagare och lagsriftare är ju alla olika instanser.

Jag tycker att det är rimligt att det görs en övervägning beträffande vad som är rimligt att lägga resurser på. Personligen hade jag antagligen kommit fram till att det här, givet den information jag har, borde utredas. När så inte sker tycker jag du gör rätt i att kontakta företaget i fråga. Beteendet bör rendera i någon form av repressalie.
De lade ner det med åberopan om att det är lagligt.

Du har rätt, jag har bara ett gigantiskt problem med hyckleriet och luftslottet som råder. Det står fina grejer i böcker och texter sen finns det en verklighet.

Aja. Nog om detta.

hm

Aktiv medlem
Polisen kan va väldigt snabba och effektiva också.
Vi körde från bygget här om dan med en tom släpkärra sånär på en liten kartonglåda som olyckligt hoppade av släpet men såg att den missade bilen bakom och ner i diket . 5 minuter senare ringer revisorn som väl står som nån slags kontaktman på bilarna och säger att hon fick ett samtal från polisen som hade fått in en polisanmälan på oss ...
Undra hur det kommer gå med det ? Ligger det på hen som körde bilen vilket borde bli tufft att bevisa vem det var ,eller ligger det på företaget som kommer få en bot för nedskräpning?
Vi plockade iaf upp kartongen senare samma dag när vi passande samma ställe , men kanske inte hjälper att göra brottet ogjort ;)

Waylost

Aktiv medlem
Jag ringer polisen och upprättar en anmälan om ofredande. I och med att jag mindes registreringsnumret tänkte jag att man för en gångs skulle kunde få någon form av upprättelse.
Dagen därpå får jag ett meddelande från polisen;

”Beslut
Förundersökning inleds inte

Skäl
Uppgifterna i ärendet ger inte anledning att anta att brott som hör under allmänt åtal har förövats.

Motivering
Det anmälda når inte upp till brottslig nivå.”
Vad sa du i samtalet?
Kan det vara så att polisen missuppfattat?
Eller var det nåt i stil med: Hejsan jag blev just ofredad av ett bananskal som högst troligt kom från en bil som precis körde om mig?
-Såg du vem det var som kastade? (Tänk er den kända diskgolf filmen med skjortan som blev förstörd)
- Nej tyvärr, filmkamera fram och bak på cykel sabbar aerodynamiken. (Användaren som förespråkar detta är även tydlig på att vikt och aero är oerhört viktigt kr

Jag tar på någotvis inte Mariokartfantasten i försvar. Och det finns en gnutta ironi i inlägget

IM

Aktiv medlem
De lade ner det med åberopan om att det är lagligt.

Du har rätt, jag har bara ett gigantiskt problem med hyckleriet och luftslottet som råder. Det står fina grejer i böcker och texter sen finns det en verklighet.

Aja. Nog om detta.
Det här är vad TS uppger:

"Skäl
Uppgifterna i ärendet ger inte anledning att anta att brott som hör under allmänt åtal har förövats.

Motivering
Det anmälda når inte upp till brottslig nivå.”

Det är ju faktiskt något annat än att säga att det är lagligt att kasta bananer på oss cyklister i allmänhet. Det spär dock på mina fördommar om att polisen många gånger bör säga vad de menar istället för att försöka sig på juridiska eller akademiska. Nåväl.

För er som intresserar er för juridiken så bjuder jag på lite dokumentation från Polisen. Observera att jag när jag anmälde händelsen trodde att det var en vit BMW X3. Registreringsnumret föll dock ut som en vit Volvo XC60.

1 copy.jpg

..Och här kommer beslut om nedläggning:

2 copy.jpg

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Kan förstå att de lägger ner eftersom det inte går att identifiera föraren. Men ägaren borde få ett samtal från polisen iaf.

Stinkfisk

Medlem
Ofredande i sig är inte påkallat ur allmän synpunkt och målsägaren måste ange brottet till åtal i form av enskilt åtal. Vilket framgår i anmälan. Det är därför mycket märkligt att man motiverar nedläggningen med att det inte faller under allmänt åtal…

IM

Aktiv medlem
För er som intresserar er för juridiken så bjuder jag på lite dokumentation från Polisen. Observera att jag när jag anmälde händelsen trodde att det var en vit BMW X3. Registreringsnumret föll dock ut som en vit Volvo XC60.

Visa bilaga 513525

..Och här kommer beslut om nedläggning:

Visa bilaga 513526
Jag kan tycka att det vore klädsamt om den som tog emot anmälan förde ett resonemang med dig kring andra möjliga brottsrubriceringar. Jag tycker till exempel att vårdslöshet i trafik skulle kunna vara något att undersöka, givet det du berättar om hur bilen kör nära dig - om ett sådant resonemang förts när du upprättade anmälan hade du kanske kunnat berätta ytterligare detaljer som styrkt den misstanken. Jag gissar att det hade varit en mer lättarbetad ingång till ärendet för polisen.

Ett stort plus för att du över huvud taget anmälde, för övrigt. Det är något jag själv borde bli bättre på.

fhloston

Aktiv medlem
Bilen är registrerar på ett stort konsultbolag i stan. Funderar på att ringa dit och fråga om agerandet ligger i linje med deras värderingar..?

Jag har i andra sammanhang funderat på hur folk som kör bilar med firmanamn på tänker när de kör som totala idioter. Det ger ju inte företaget goodwill direkt.

Allroad

Aktiv medlem
Jag har i andra sammanhang funderat på hur folk som kör bilar med firmanamn på tänker när de kör som totala idioter. Det ger ju inte företaget goodwill direkt.
Därav man hör av sig till företagen och ifrågasätter personalens lämplighet att framföra företagens bilar. Jag menar, klarar som inte att köra bil sansat så gör de nog ett jävulusiskt dåligt jobb för övrigt😁

Fattiglapp

Aktiv medlem
Det finns nog ingen som tycker det är ok men det kan säkert fastna i växeln. Det är väl hr, ansvarig för bilen eller liknande man ska fram till.

Vanliga tjänstebilar står väl på brukaren och ägs av banken? Poolbil?
Nja, kollade ”min” bil. Tittar jag i Trafikverkets app står min arbetsgivares namn, med c/o- adress leasingföretaget. Ser inte mitt namn trots att jag är registrerad brukare.

jonte987

Aktiv medlem
Nja, kollade ”min” bil. Tittar jag i Trafikverkets app står min arbetsgivares namn, med c/o- adress leasingföretaget. Ser inte mitt namn trots att jag är registrerad brukare.
Ok, länge sen jag hade tjänstebil. Fanns nog knappt appar men jag har för mig att den var reggad på mig i alla fall

Woodknocker

Aktiv medlem
Därav man hör av sig till företagen och ifrågasätter personalens lämplighet att framföra företagens bilar. Jag menar, klarar som inte att köra bil sansat så gör de nog ett jävulusiskt dåligt jobb för övrigt😁
Jasså ja det vet jag ju inte. Giftiga människor (kluster B =psykopater, narcissiter och dylikt folk) är rätt bra på att bolla ett antal olika roller samtidigt. Det ligger alltid i farans riktning när det kommer till vardagssadism att det är en sådan filur. Detta är inget normalt folk sysslar med. Kan vara världens trevligaste människa inför chefen och samtidigt misshandla sina närmsta. Är det en sådan människa blir den bara varm i hjärtat av att höra att personen lägger ner tid på det. Allt annat än hårda tag i form av domar och konsekvenser är bara lönlöst. Kan ringa hur många förstående poliser som helst hem till en sådan.

Sedan vet jag inte heller om det är så bra att de lägger ner för att det inte går att identifiera föraren gällande inlägg ovan.. . Och det är till syvendes och sist polisens problem... Inte brottsoffrets problem..

Senast ändrad:

Fattiglapp

Aktiv medlem
Ok, länge sen jag hade tjänstebil. Fanns nog knappt appar men jag har för mig att den var reggad på mig i alla fall
Med risk för att glida OT: jo min är reggad med mig som brukare. Jag har det blåa regbeviset med mitt namn. Men i appen och hemsidans sökning (där jag gissar att TS kollade upp bilen) ser jag bara företaget. Precis som i TS fall. Mao är det antagligen en vanlig tjänstekärra.
(Nej min bil är inte en XC60 och jag äter inte banan i bilen :-))

Paco

Aktiv medlem
Jag åkte vit bil igår och åt banan och slängde ut skalet…..men det var iof nån mil ifrån Järvsö och ingen cyklist i sikte(sittandes på cykeln iaf).

Fattiglapp

Aktiv medlem
Nu förstår jag att många är ironiska, men för säkerhets skull: Innan alltför många cyklister börjar bombardera åklagare med bananer och annat, en liten varning.
Jag är inte jurist men tror att åklagar-bananer är betydligt allvarligare än cyklist-bananer. Kastar du bananer på en person i egenskap av åklagare är det både riktat mot tjänsteman och möjligen övergrepp i rättssak. Det kan alltså, med all rätt, vara ett allvarligt brott även om cyklist-banan inte ens var ett brott.

Bengt-re

Aktiv medlem
Nu förstår jag att många är ironiska, men för säkerhets skull: Innan alltför många cyklister börjar bombardera åklagare med bananer och annat, en liten varning.
Jag är inte jurist men tror att åklagar-bananer är betydligt allvarligare än cyklist-bananer. Kastar du bananer på en person i egenskap av åklagare är det både riktat mot tjänsteman och möjligen övergrepp i rättssak. Det kan alltså, med all rätt, vara ett allvarligt brott även om cyklist-banan inte ens var ett brott.
Om någon är både och då? Jag har cyklat med en gubbe som är åklagare? 🤔

Fattiglapp

Aktiv medlem
Om någon är både och då? Jag har cyklat med en gubbe som är åklagare? 🤔
Jag är som sagt inte jurist. Men jag tror mig veta att skillnaden är varför du bananar åklagarcyklisten. Är det för att han är cyklist är det tydligen ok (enligt denna tråden). Är det för att han är åklagare är det värre. Är det för att straffa honom för ett felbeslut, tex att han inte tagit vidare en anmälan om banankastning, är det övergrepp i rättssak och riktigt allvarligt.
Men någon jurist får gärna bekräfta eller dementera min lekmannauppfattning ovan.

Senast ändrad:

Bengt-re

Aktiv medlem
Jag är som sagt inte jurist. Men jag tror mig veta att skillnaden är varför du bananar åklagarcyklisten. Är det för att han är cyklist är det tydligen ok (enligt denna tråden). Är det för att han är åklagare är det värre. Är det för att straffa honom för ett felbeslut, tex att han inte tagit vidare en anmälan om banankastning, är det övergrepp i rättssak och riktigt allvarligt.
Men någon jurist får gärna bekräfta eller dementera min lekmannauppfattning ovan.
Det låter rimligt dina slutsatser.

Okej, såhär gick det:
Jag bestämde mej för att maila istället för att ringa. Detta med anledning av att jag ville ge mottagaren tid att tänka och reflektera innan svar avkrävs.

En timme efter att mailet skickats till konsultbolaget fick jag ett samtal tillbaka från en otroligt skamsen bilägare som bad så våldsamt mycket om ursäkt. Usch, jag tyckte nästan synd om honom. Han berättar att han tränar ett fotbollslag i närheten och att troligen har någon av ungarna gjort detta pojkstreck. Detta skulle naturligtvis följas upp och bli en läxa för laget. Jag förstod inte om han kört eller om bilen varit utlånad.

Bilägaren var jättetrevlig och gjorde sitt bästa för att räta ut situationen. Således är denna händelse utagerad och 'avslutad' för min del. Men lärdomen om att polis och åklagare inte ser detta som ett problem är för mig fortfarande obegriplig, särskilt med tanke på att man knappast behöver vara Sherlock Holmes själv för att lösa själva utredningsbiten..

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer