Poppa ett nytt däck

D i U

Aktiv medlem
Poppa ett nytt däck
Numera händer det varenda gång det är dags för nytt däck, känslan av omöjlighet att få däcket att poppa. Jag använder en airshot till hjälp och trycker i 170psi men poppar gör det absolut inte. Försöker få på ett nytt dhf 2,5 nu och smörjt upp med såpavatten och allt men inget händer. Läser överallt att det bara är att använda en vanlig pump och vips är däcket på plats. Hur gör ni???

Ubbe73

Aktiv medlem
Poppa ett nytt däck
Fick åka till macken igår för att få mina Schwalbe på plats. Har en Joe Blower som brukar fixa det mesta. Dock svårare med Schwalbe för det mesta

jonte987

Aktiv medlem
Poppa ett nytt däck
Det verkar bero på fälg men med pump så får man se till att däcket ligger bra och sen massera med en hand och pumpa med andra

Edit. Märker ingen skillnad på schwalbe eller maxxis

Bamsebjörn

Aktiv medlem
Poppa ett nytt däck
Tryck upp däcket mot fälgkanten med handkraft så det sluter tätt. Har du svårt att få till det så poppa först m innerslang. Ta försiktigt ut slangen utan att ”avpoppa” däcksidsn som är kvar. Tanken är att det ska vara så tätt som möjligt redan innan man pumpar.

D i U

Aktiv medlem
Poppa ett nytt däck
Tryck upp däcket mot fälgkanten med handkraft så det sluter tätt. Har du svårt att få till det så poppa först m innerslang. Ta försiktigt ut slangen utan att ”avpoppa” däcksidsn som är kvar. Tanken är att det ska vara så tätt som möjligt redan innan man pumpar.

Ja slangtricket e bra men använder det som sista utväg. Hur får du ut kanterna mot fälgkanten då? Försökt pressa ut den med händerna men glider ju bara tillbaka.

Bamsebjörn

Aktiv medlem
Poppa ett nytt däck
Ja slangtricket e bra men använder det som sista utväg. Hur får du ut kanterna mot fälgkanten då? Försökt pressa ut den med händerna men glider ju bara tillbaka.
Kolla sökfunktionen. Det finns en bra amerikansk video som visar. Man får pressa upp cm för cm hela varvet runt. Typ dra/tryck upp mot fälgkanten med handkraft.

ambientzz

Aktiv medlem
Poppa ett nytt däck
Jag kör med Scwhalbes Tire Booster. Det har funkat bra att poppa alla däck förutom Michelin DH22. Men då pratar vi 1500g galet kralligt däck med stålkanttråd. Då fick jag köra först med innerslang för att få upp ena sidan. Sen krängde jag manuellt på kanske 30 cm för den andra sidan vid ventil. Då fungerade det. Se denna video för att förstå tekniken att haka tag manuellt:

apanboll

Medlem
Poppa ett nytt däck
Om bekymret är att luften pyser ut för snabbt så att du inte får tryck nog att pressa ut däcksidorna borde lösningen vara ett varv extra tejp. Det gjorde iaf susen för mig sist, trots tlr-fälgar som funkat smidigt med tidigare däck.

D i U

Aktiv medlem
Poppa ett nytt däck
Fick till slut på de med slangtricket och extra såpvatten men de tog fyra försök på 180 psi att få på den sidan som inte poppat att poppa.
Aldrig vart med om ett jobbigare däck. Ska kolla in videon som postades ovan också.

kais01

Aktiv medlem
Poppa ett nytt däck
Fick till slut på de med slangtricket och extra såpvatten men de tog fyra försök på 180 psi att få på den sidan som inte poppat att poppa.
Aldrig vart med om ett jobbigare däck. Ska kolla in videon som postades ovan också.
får en känsla av att det du beskriver inte är svårigheter att poppa, dvs att få däcket att slutligen sätta sig i sätet, och kan i vissa fall vara ett litet helvete;

utan din svårighet verkar snarare vara att att få däcket att täta mot fälgen, alltså före poppning. och där har du fått bra svar.

och ja, gör man rätt är det fullt möjligt klara ute på stig med en handpump. men då gäller det att göra rätt. videon är riktigt bra:)

på hemmaplan är det bekvämt med kompressor eller airshot. pumpad till lämpligt antal 'bar'.

D i U

Aktiv medlem
Poppa ett nytt däck
I videon ser det ju lätt ut men fattar inte hur han får däcket att sitta så fint på kanten på båda sidorna samtidigt? Mina däck sitter ju med betydligt mer glipa mellan däck och fälgkant genom att bara lägga på däcket runt fälgen.

Bamsebjörn

Aktiv medlem
Poppa ett nytt däck
Jag får inte till det exakt som han gör. Men jag börjar så och sen drar/pressar jag upp lite av däcksidorna mot fälgen med handkraft. Bara det blir så tätt dom möjligt innan man pumpar så är mycket vunnet.

D i U

Aktiv medlem
Poppa ett nytt däck
Ja de va de Jag försökte med men däcket gled ju av kanten efter knappt ett halvt varv, testade också att dra däckavtagaren längs däckets kant som han på videon men tyckte inte de heller gav så bra resultat. Får tillbaka mitt bakhjul i veckan å ska montera på ett nytt där också så får väl se hur de går.

simson

Aktiv medlem
Poppa ett nytt däck
Prova med slang igen och såpavatten samtidigt, hade ett däck som trilskades och körde då med slangtricket och som sagt såpavatten , pump upp högt tryck låt stå över natten ju ju bättre, efter det funkade det enkelt.
Mange

D i U

Aktiv medlem
Poppa ett nytt däck
Prova med slang igen och såpavatten samtidigt, hade ett däck som trilskades och körde då med slangtricket och som sagt såpavatten , pump upp högt tryck låt stå över natten ju ju bättre, efter det funkade det enkelt.
Mange
I värsta fall får Jag göra de med bakdäcket också ja. Tryckte i 40 psi å lät stå å över natten med framdäcket och det verkar hålla supertätt med muc off guckan.

D i U

Aktiv medlem
Poppa ett nytt däck
Rond 2, lyckades poppa bakdäcket på första försöket utan problem MEN, då börjar de läcka i dräneringshålet på fälgen. Satt på ny fälgtejp och tänkte det kanske va de som spökade så rev av den och på med ytterligare en ny,tvättat och gjort rent först, på med däcket,poppar direkt men läcker återigen ur samma hål. Tips och idéer?

D i U

Aktiv medlem
Poppa ett nytt däck
Tillägger att det är en race face offset fälg så kanske sätta tejpen lite mer åt ena sidan där ekerhålen är??

kais01

Aktiv medlem
Poppa ett nytt däck
I videon ser det ju lätt ut men fattar inte hur han får däcket att sitta så fint på kanten på båda sidorna samtidigt? Mina däck sitter ju med betydligt mer glipa mellan däck och fälgkant genom att bara lägga på däcket runt fälgen.
Jag får inte till det exakt som han gör. Men jag börjar så och sen drar/pressar jag upp lite av däcksidorna mot fälgen med handkraft. Bara det blir så tätt dom möjligt innan man pumpar så är mycket vunnet.
det som är viktigt är att det är tätt, eller ganska tätt. hur man får till det spelar mindre roll.

det är lättast om man inleder med däckavtagare som på videon, men sen kan man fortsätta med att trycka däck-kanten platt upp mot fälgkanten med en tumme.

har själv sällan kommit så mycket längre än drygt hälften. men det räcker.

det är väldigt bra om man kan öva på det här, så man kan klara att fylla gucka ute på stig, och slipper frysa sönder tätmjölken med koldioxidpatroner.

BuTTuS

Aktiv medlem
Poppa ett nytt däck
Tillägger att det är en race face offset fälg så kanske sätta tejpen lite mer åt ena sidan där ekerhålen är??
Om du kan flytta tejpen åt någon sida så låter det ju som om du har för smal tejp? Jag använder alltid tape som är en par-tre millimeter bredare än innerbredden på fälgen, man vill ju ha ut den mot kanterna så att däcket tätar mot den, annars får du ju flera meters kant där gucka kan krypa in...

Edit: De extra millimetrarna är för att kompensera för urgröpningen i fälgen, inte för att tejpen ska gå upp på sidoväggarna...

Senast ändrad:

Makten

Aktiv medlem
Poppa ett nytt däck
Du har alltså tejp som inte täcker hela fälgbotten? Kan ju förklara varför det är så svårt att få luften att inte smita ut i glipan, då tejpen alltid bygger en liten aning tjocklek.

Själv skulle jag aldrig lita på tejp som inte går in under däckets kanttråd. 😱

D i U

Aktiv medlem
Poppa ett nytt däck
På framhjulet sitter de rätt bredd men bak fick jag nog på 27mm på 30mm fälg när jag tänker efter :/. Hur som så verkar det blivit ganska tätt ändå. Får beställa lite bredare.

Makten

Aktiv medlem
Poppa ett nytt däck
På framhjulet sitter de rätt bredd men bak fick jag nog på 27mm på 30mm fälg när jag tänker efter :/. Hur som så verkar det blivit ganska tätt ändå. Får beställa lite bredare.
Jo men läcker det ur dräneringshålet så måste det ju komma in i fälgen på nåt sätt. Om fälgen är nitad snarare än svetsad så kan det vara i skarven. Då är det extra viktigt med bred tejp.

Raggamuffin

Aktiv medlem
Poppa ett nytt däck
Du har alltså tejp som inte täcker hela fälgbotten? Kan ju förklara varför det är så svårt att få luften att inte smita ut i glipan, då tejpen alltid bygger en liten aning tjocklek.

Själv skulle jag aldrig lita på tejp som inte går in under däckets kanttråd. 😱

Gjorde inte jag heller innan men ändå kört med det i flera år utan problem faktiskt, trots flera av på. Men det beror såklart på fälg (och däck).

kais01

Aktiv medlem
Poppa ett nytt däck
Jag är seriös, tog bort duschmunstycket och tryckte slangen över ventilen. Att få ut vattnet var heller inga problem, fick ”pumpa” ner däcket tills det var tomt på vatten. Var ett ganska stelt vanligt dubbdäck
ett ändå kul sätt att lösa ett annars mera lättlösligt problem:)

det underlättar att inse grunden för att få poppning att fungera, dvs att få däckets kant att preliminärt täta mot fälgen under hela uppblåsningsfasen, alltså även initialt.

man kan lösa denna tätning med ett överdåd av kraft och volym, t ex kompressor eller här vattentryck, eller man kan lösa det med lite finurlig tankekraft, och betydligt mindre pumpresurser.

och därmed slippa devisen 'make big fire, sit far away'.

jonte987

Aktiv medlem
Poppa ett nytt däck
det som är viktigt är att det är tätt, eller ganska tätt. hur man får till det spelar mindre roll.

det är lättast om man inleder med däckavtagare som på videon, men sen kan man fortsätta med att trycka däck-kanten platt upp mot fälgkanten med en tumme.

har själv sällan kommit så mycket längre än drygt hälften. men det räcker.

det är väldigt bra om man kan öva på det här, så man kan klara att fylla gucka ute på stig, och slipper frysa sönder tätmjölken med koldioxidpatroner.
Jag klarar inte heller att följa videon fullt ut. Däremot klarar jag poppa med fotpump i alla fall så kan ju inte vara helt inkompetent. Ska kolla om jag kan göra som du nästa gång

kais01

Aktiv medlem
Poppa ett nytt däck
skrev om det här

95CBF5DB-CAEC-467C-9348-720FA96FE709.jpeg

gandhi

Aktiv medlem
Poppa ett nytt däck
Fick använda spännbandstekniken i somras för att få de jämra Panaracer Gravelking SS att poppa.

Senast ändrad:

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer