Powertap vs Stages testat av cyklist med knäproblem

earnstrom

Aktiv medlem
Hej,
Jag skulle vilja dubbelkolla min Stages-effektmätare mha ett Powertap-hjul (10-delad shimano). Så om ngn i Gbg-området kan tänka sig att låna ut mot rimlig ersättning i några dagar vore det fantastiskt!

Senast ändrad:

earnstrom

Aktiv medlem
gabbeon hade ett PowerTap-hjul över, så jag körde ett steg-test igår:
power_comp.PNG

Den allmänna uppfattningen var att folks h/v-balans kanske är ojämn vid låg intensitet, men jämnar ut sig kring tröskel. För mig är det tvärtom, och kring Vo2Max så ökar inte rapporterad effekt från Stages trots att effekten på bakhjulet är 40W högre.

NLC

Aktiv medlem
Skumt. Även efter stegtestet diffar det ju en del mellan Stages och PT trots att effekten "bara" ligger runt 200 W

earnstrom

Aktiv medlem
Jo precis. Mitt vänsterben ÄR klenare, det vet jag sen div. knäproblem och sjukgymnastik. Men det tröttnar dessutom fortare, så upp till tröskel (250W-ish) hänger det med när det är fräscht, men det tröttnar mkt snabbare än högerbenet.

BjornR

Aktiv medlem
Var nära på att köpa Stages tills jag insåg att den inte ger någon riktig data över arbete.

Sedan ska du inte glömma att vid större effektuttag så blir det större skillnader också. vid 150w så är det väl 20w som skiljer, vid 300w så är det 40w som skiljer.

Grafer är missvisande, det är så man bildar en opinion.

earnstrom

Aktiv medlem
BjornR skrev:
-------------------------------------------------------
> Var nära på att köpa Stages tills jag insåg
> att den inte ger någon riktig data över arbete.
>
>
> Sedan ska du inte glömma att vid större
> effektuttag så blir det större skillnader
> också. vid 150w så är det väl 20w som skiljer,
> vid 300w så är det 40w som skiljer.
>
> Grafer är missvisande, det är så man bildar en
> opinion.

Mnja... Det finns ju massa test av andra som visar att det KAN funka, men är mer individuellt än för andra effektmätare.
Här är data från mitt test:
Int - Powertap - Stages - Diff
1 --- 81 ------- 79 ----- -2,47%
2 --- 120 ------ 116 ---- -3,33%
3 --- 159 ------ 152 ---- -4,40%
4 --- 199 ------ 192 ---- -3,52%
5 --- 240 ------ 231 ---- -3,75%
6 --- 279 ------ 266 ---- -4,66%
7 --- 317 ------ 286 ---- -9,78%
8 --- 360 ------ 304 ---- -15,56%
9 --- 127 ------ 108 ---- -14,96%
10 -- 187 ------ 172 ---- -8,02%

Upp till 280W är förändringen inom felmarginalen för mätarna (2%), men sen urartar det för att aldrig återhämta sig.

Supertramp

Aktiv medlem
Frågan är om avvikelserna beror på olika kraft i benen, eller om mätarna mäter sopigt. Jag ska testa lite Vector mot PT i vinter på trainern, men jag brukar enligt Vector ligga på 55-45 eller 54-46 på mina turer. Det känns som en väldigt hög obalans (vänster ben trycker med ca 20% högre kraft). Men jag gjorde lite snabba tester med enbenstramp på trainern i våras och då visade Vector samma Watt för respektive ben med konstant belastning på trainern. Så om Vector inte gör något räknefel när de räknar ut balansen så måste jag väl trycka så ojämnt.

earnstrom

Aktiv medlem
Gjorde om testet idag, med skillnaden att jag styrde på vad Stages rapporterade, och fokuserade på att vänsterbenet skulle trycka på.
power_comp2.PNG

P_nom - Powertap - Stages - Diff
100 --- 96 ------- 100 ---- 4,17%
120 --- 110 ------ 120 ---- 9,09%
160 --- 149 ------ 160 ---- 7,38%
200 --- 193 ------ 199 ---- 3,11%
240 --- 237 ------ 241 ---- 1,69%
280 --- 265 ------ 276 ---- 4,15%
320 --- 324 ------ 310 ---- -4,32%
200 --- 227 ------ 208 ---- -8,37%
200 --- 234 ------ 217 ---- -7,26%
150 --- 138 ------ 148 ---- 7,25%

I början var resultatet rimligt, högre värde på Stages, men det bör det vara då Powertap sitter längre ner i drivlinan. Men jag kom aldrig upp i 320W (rapporterat) på Stages och avbröt testet tidigt. I grafen ser man tydligt hur Stages-effekten går ner, men jag försöker trycka på och Powertap-effekten går upp. Och när jag försöker hålla jämn distans-effekt efter maxningen (ca 200W) så rapporterar Stages återigen 8% lägre.

Andrahandsvärdet är väl tveksamt nu när jag varit öppen med mina resultat, så jag får väl ta tag i rehaben av vänsterbenet nu.

earnstrom

Aktiv medlem
Supertramp skrev:
> Vore intressant att se ett test med enbenstramp.

Varför/hur tänker du då?

Supertramp

Aktiv medlem
För att se om avvikelsen främst beror på att du trampar ojämnt, eller om själva effektmätningen diffar mellan mätarna.

earnstrom

Aktiv medlem
Happy Charts Time!

Har satt igång min vänsterbens-rehab, hittills hunnit med två gympass och två trainer-pass fokuserade på individuell träning av benen. Det andra passet kördes enl. följande protokoll:
5min wu
10x (30s vänsterben, 30s vila, 30s högerben, 30s vila, 30s hög kadens (ca 110), 30s vila)
5min cd

power_comp4.PNG

Förklaring:

1: Vänsterbens-intervallerna. Stages-värdet halverat mot det rapporterade. Rapporterade värden diffar ca 10-20W. Mätarnas felmarginal på 2% är 4W vid 200W, och Powertap bör rapportera lägre, men jag kanske ska smörja kedjan.

2: Kadens-intervallerna. Ingen uppenbar trend, ungefär samma diff i värdena som för rent vänsterben. Jag var bra rökt i vänsterbenet på slutet, men det verkar ha fortsatt hjälpa till ända till slutet. Har tre vänsterbens-fokus-pass redan hjälpt?

3: Powertap-värden för vänster- och högerintervallerna. Även här syns att vänsterbenet fortsätter funka.

4: Procentuell diff mellan Powertap och Stages för vänster- och kadensintervallerna. Inga uppenbara trender.

Sammanfattning: Subjektivt kände jag att jag var tvungen att jobba hårdare med vänsterbenet för att hålla uppe trampet på enbens-intervallerna, men kadens-intervallerna fortsatte att funka bra.

earnstrom

Aktiv medlem
landen skrev:
> Så är det idé att köpa en Stages?

Du får köpa min till bra pris om du vill.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer