Prata gravel / road AXS uppgradering med mig!

glitch

Aktiv medlem
Jag är Shimano fanboy av rang men nånstans har även jag en gräns. SRAM har år efter år slagit japanerna på fingrarna genom att faktiskt bidra med innovation som gör livet bättre snarare än att bara "förfina" gammal teknik.
XDriver kan man tycka vad man vill om, och kvaliteten har ibland varit lite rapplig men grejer som cage lock, "äkta trådlöst" osv. är faktiskt saker som gör tillvaron bättre.
Jag har länge grunnat på att byta upp mig till elväxlar även på krullstyrena (ena mtb fick Eagle AXS nyss) och jag har haft DI2 tidigare på en hoj så jag är redan rätt frälst vad gäller konceptet.
Jag har varit avig mot SRAM då jag helst velat ha kvar 11-delat eftersom alla familjens andra har 11-delat och det är gött att kunna dela komponenter om det skiter sig, jag har föredragit Shimanos reglage och jag är inget fan av Dot-vätska.
Men när Shimanos senaste DI2 iteration fortfarande håller fast vid sladdar och bös, och SRAM sen dessutom börjar få riktigt vettiga priser på grejerna och släpper trådlösa blippar som dessutom ska funka med Rival AXS som jag förstått det så börjar motargumenten ta slut.

Så här kommer förutsättningarna och hur jag tänker - frågan är funkar min tilltänkta mix?

Två cyklar, en aeroracer, och en gravel. Båda har idag 11-delat mekaniskt, 105 respektive Ultegra.
Bådra har Shimano vevar med Stages effektvev på vänstern.
Båda har tempopinnar utan reglage idag.
3 hjulpar, 60 mm, 35 mm och 26 mm höjd. 60 och 35:orna med landsvägsdäck, de andra med gravelsulor.
Samtliga alltså med HG body.

OM jag har fattat rätt är Shimanos 12-delade LVG kassett kompatibel med HG body, så jag borde kunna göra så här för att slippa köpa 3 nya bodys och kunna använda mina hjul på de andra cyklarna i familjen:

Rival eller Force AXS reglage + bromsok på båda cyklarna
De nya trådslösa blipparna på tempopinnarna på båda
Bakväxel Rival / Force AXS på racern, och antingen samma eller kanske XPLR / Eagle på graveln om jag skulle få för mig att köra 1x men jag tror jag kommer köra 2x12
Framväxel Rival AXS
Vevparti tänkte jag behålla nuvarande Shimanovevar
Nya Shimano 12S kassetter, och nya 12S kedjor (där passar väl typ vad som helst 12-delat? )

Funkis eller har jag missat något vitalt hinder för min SRAMANO-mix?

maRRtin

Aktiv medlem
Det ska funka bra.
Det enda som skulle kunna ställa till det är om du ska blanda in 12S lvg-kasetter och flattop-kedjan från SRAM.

-edit-
Alltså, så länge du kör med likadana kasetter på alla hjul så ska det lira smärtfritt.

Senast ändrad:

glitch

Aktiv medlem
Det ska funka bra.
Det enda som skulle kunna ställa till det är om du ska blanda in 12S lvg-kasetter och flattop-kedjan från SRAM.
Vad tråkigt, jag verkar ha rätt, och helt plötsligt har jag slut på argument varför jag INTE ska uppgradera =)
Den lilla detaljen att allt är restat i ett halvår då.....
Sen hinner man vela länge om man ska köra 2x12 eller 1x12 på graveln.

Vad är vitsen med XPLR VS Eagle? OM jag skulle få för mig att köra 1x12, så skulle jag väl lika gärna kunna köra GX Eagle bakväxel och 12-delad MTB kassett (typ Sun Race för att behålla HG bodyn) ? Så kan jag om inte annat byta bakväxel med mtbn om någon skulle paja och man behöver en reserv med kort varsel.
Sen att det är apfult med pizzatallrik bak....

maRRtin

Aktiv medlem
Vad tråkigt, jag verkar ha rätt, och helt plötsligt har jag slut på argument varför jag INTE ska uppgradera =)
Den lilla detaljen att allt är restat i ett halvår då.....

Vad är vitsen med XPLR VS Eagle? OM jag skulle få för mig att köra 1x12, så skulle jag väl lika gärna kunna köra GX Eagle bakväxel och 12-delad MTB kassett (typ Sun Race för att behålla HG bodyn) ? Så kan jag om inte annat byta bakväxel med mtbn om någon skulle paja och man behöver en reserv med kort varsel.
Sen att det är apfult med pizzatallrik bak....
Jag tror att poängen med XPLR är att erbjuda en kassett med tätare steg mellan växlarna än en med 10-52T.
Inte så ofta man behöver 52T bak på en gravel kanske, 10-44T är en ganska bra sweetspot.
XPLR bakväxeln är väl gjord för att fungera optimalt med en sådan kassett. Dom hade säkert bara kunna slänga med en Eagle-växel, men då hade det kanske blivit känsligt och folk hade gnällt på att det växlar dåligt på deras 10-36T eller 10-44T kassetter.
Nu använder dom LVG-kassett och flattop-kedja istället, som förmodligen är mer smooth i växlingen och väger mindre(?)

Men ja, du kan ju absolut köra med en Eagle AXS istället om du hittar en kassett som funkar för dina behov.

C-dale

Aktiv medlem
Det är ju det tråkiga med XD bodyn att jag inte kan hitta mindre kassetter än 10-48 som passar.
Om jag byter till XDR body och XPLR kassett, måste jag byta till flattop kedja också?

Lingon

Aktiv medlem
Köpte en ny vinterpendlare för ett tag sen med rival axs. Det märks verkligen att det är en budgetgrupp.
-Man får ganska ofta trycka två ggr för att det skall växla öht
-Skivbromsarna tjuter nåt djävulskt när det är blött på marken
-Kedjan kuggar ofta över ett "hack" på kassetten när man växlar till en tyngre växel (med det gör det iofs på alla mina sram lvg grupper)
Kommer att byta till en 10-36 när 10-44 kassetten är slut.

thomalin

Aktiv medlem
Hm skit också, nära att trycka på köpknappen på en hoj med Rival AXS, framförallt efter att ha läst några reviews, t ex nedan.

glitch

Aktiv medlem
Köpte en ny vinterpendlare för ett tag sen med rival axs. Det märks verkligen att det är en budgetgrupp.
-Man får ganska ofta trycka två ggr för att det skall växla öht
-Skivbromsarna tjuter nåt djävulskt när det är blött på marken
-Kedjan kuggar ofta över ett "hack" på kassetten när man växlar till en tyngre växel (med det gör det iofs på alla mina sram lvg grupper)
Kommer att byta till en 10-36 när 10-44 kassetten är slut.
Skumt att hoppar över? Trots fintrim?
Att det tjuter är väl mer en fråga om belägg och skivor. Jag kommer troligtvis köra existerande Shimanoskivor men det kan ju tjuta gött ändå :)
Verkar också konstigt att du ska behöva två tryck - det är el liksom, antingen går strömimpulsen eller inte, så om du behöver trycka två ggr hade jag reklamerat.

efj

Aktiv medlem
Det är ju det tråkiga med XD bodyn att jag inte kan hitta mindre kassetter än 10-48 som passar.
Om jag byter till XDR body och XPLR kassett, måste jag byta till flattop kedja också?
Här är listat allt! Bakväxlarna har ju även rulltrissor specifika för flattop om jag tolkat allt rätt, men de kanske går att byta till eagle utan att det stället till det?

1648823517671.png

glitch

Aktiv medlem
XPLR är väl inte med där eller?

Ett sånt här kit på graveln lockar ju lite, men sen verkar in Sun Race 12 delade kassetter gå att få tag på numera heller....:

efj

Aktiv medlem
XPLR är väl inte med där eller?

Ett sånt här kit på graveln lockar ju lite, men sen verkar in Sun Race 12 delade kassetter gå att få tag på numera heller....:
Jo, t.ex. 10-44-kassetterna och även bakväxlarna längst ner.
Tänkte först de hette -E- i namnet, men så enkelt var det inte...

maRRtin

Aktiv medlem
Nah, jag skulle nog köra med Eagle-kedja då, om du ska ha en Eagle-växel bak? Tror en Eagle-kedja funkar bättre på en AXS-kasset än en flattopp-kedja funkar i en Eagle-växel.
Men, jag vet inte. Det skiljer lite i mått på kedjorna och har inte sett några mått för kassetterna någonstans.

Men någon skrev att XT 12S-kedja inte växlade bra på en 10-33 AXS-kassett, men att flattopp-kedja funkade bra med GRX-vev, Campa-kassett och bakväxel t ex.

Men KMC påstår ju att deras 12S-kedja ska funka till alla 12S-system, så man kan väl testa med en sådan.

Det kan kanske funka att köra en 10-42S-kassett med en Eagle-växel och standard kedja. Men jag tror inte att det kommer att lira lika bra som att köra med en XPLR-växel och flattop-kedja. Det beror väl på hur kräsen man är.

-edit-
Du kan ju testa med Eagle-växel. Men det kanske är smartare att byta ut växeln också. Det blir väl inte några större skillnader i pengar om du säljer Eaglen och köper en XPLR istället.

Senast ändrad:

Lingon

Aktiv medlem
Verkar också konstigt att du ska behöva två tryck - det är el liksom, antingen går strömimpulsen eller inte, så om du behöver trycka två ggr hade jag reklamerat.
Det är inget tekniskt fel, bara dålig precision i reglaget. Feedbacken i form av ett mekaniskt klick kommer ibland precis före microswichen slår till, så du släpper omedvetet trycket på reglaget precis växlingen sker och får göra om.

glitch

Aktiv medlem
Det är inget tekniskt fel, bara dålig precision i reglaget. Feedbacken i form av ett mekaniskt klick kommer ibland precis före microswichen slår till, så du släpper omedvetet trycket på reglaget precis växlingen sker och får göra om.
Ah kasst! Låter som man ska satsa på Force reglage då.

maRRtin

Aktiv medlem
Har grävt lite i vilka kombinationer som folk har testat och vad som funkar. (detta är bara inlägg på diverse bloggar, så ta det men en nypa salt)

Eagle-växel och kedja verkar funka med det mesta mellan 10-36 (XPLR) och 10-52 (Eagle)
XLPR växel med eagle-kedja verkar funka med det mesta mellan 10-36 (XPLR) och 10-50 (Eagle)

Så det verkar vara ganska flexibelt med de flesta kombinationerna men kräver nog en lite pill med B-skruven.
Med funkar menas nog att det går att cykla på och växlar ok. Det är nog inte lika smooth som när man kör med korrekt växel, kassett och kedja.

Fundera lite på hur feta däck du vill ha på, Det kan ju vara begränsande med 2x.

Manurhin2

Aktiv medlem
Lokala Shimano-meken hävdar att etap inte indexerar perfekt, inget jag märkt av varken på crossen med red etap eller på racern med Force axs bak iaf.

Murdock

Aktiv medlem
Samma här, men när man börjar läsa jämförelser mellan SRAMs
Har grävt lite i vilka kombinationer som folk har testat och vad som funkar. (detta är bara inlägg på diverse bloggar, så ta det men en nypa salt)

Eagle-växel och kedja verkar funka med det mesta mellan 10-36 (XPLR) och 10-52 (Eagle)
XLPR växel med eagle-kedja verkar funka med det mesta mellan 10-36 (XPLR) och 10-50 (Eagle)

Så det verkar vara ganska flexibelt med de flesta kombinationerna men kräver nog en lite pill med B-skruven.
Med funkar menas nog att det går att cykla på och växlar ok. Det är nog inte lika smooth som när man kör med korrekt växel, kassett och kedja.

Fundera lite på hur feta däck du vill ha på, Det kan ju vara begränsande med 2x.
Det finns någon wide-variant ifall det blir trångt, man lär nog ha lite koll på ifall den ökade q-faktorn kan bli besvärande.

glitch

Aktiv medlem

min gravel dubblar som dåligt väder racer och går en del asfalt så runt 40 är sweet spot för mig då jag oftast har skärmar också.

C-dale

Aktiv medlem
Om man börjar från scratch kan det ju vara smart att sätta på en XDR body så man kan använda alla kassettstorlekar som har 10 kugg som minsta. Med reservation för att det kan bli för trångt mellan kedja o ram på 10:an.

NLC

Aktiv medlem
Hade det ändå inte varit smutt att själv kunna välja om en elektronisk grupp (med app för konfiguration etc) skulle köras med 11s eller 12s? Särskilt när SRAM envisas med att hitta på en properietär kedja, larvigt små minstadrev på kassetten och oförklarligt knepiga kombinationer av framdrev... OCH nya SRAM eTap Red/Force AXS reglage går att köra med en Red 11s eTap-växel.

C-dale

Aktiv medlem
Kör med Red/XO1 på en grushoj med enkelklinga och bytte från 11- till12-delad kassett, som jag upplevde som ett klart lyft, med ett större omfång och ändå hyfsat tätt mellan de 8 mindre dreven. Men kanske inte tillräckligt tätt för lvg-åka i klunga. På Campas 13-delade Ekar kan man välja mellan kassetter med 9 eller10 som minsta drev. En del hävdar att de 12-delade kedjorna håller bättre pga att de tvingats höja kvaliteten på materialet för att de smalare kedjorna skall hålla för dragkrafterna.

glitch

Aktiv medlem
Hade det ändå inte varit smutt att själv kunna välja om en elektronisk grupp (med app för konfiguration etc) skulle köras med 11s eller 12s? Särskilt när SRAM envisas med att hitta på en properietär kedja, larvigt små minstadrev på kassetten och oförklarligt knepiga kombinationer av framdrev... OCH nya SRAM eTap Red/Force AXS reglage går att köra med en Red 11s eTap-växel.

Precis, givet att det är en servo som styr borde man ju i mjukvaran bara kunna ställa in den på 11s. Tror personligen det hade ökat försäljningen ännu mer. Perfekt att kunna pimpa sin elvadelade cykel men vara uppgraderingsredo för tolvdelat.

Skogling

Aktiv medlem
Jag är Shimano fanboy av rang men nånstans har även jag en gräns. SRAM har år efter år slagit japanerna på fingrarna genom att faktiskt bidra med innovation som gör livet bättre snarare än att bara "förfina" gammal teknik.
XDriver kan man tycka vad man vill om, och kvaliteten har ibland varit lite rapplig men grejer som cage lock, "äkta trådlöst" osv. är faktiskt saker som gör tillvaron bättre.
Jag har länge grunnat på att byta upp mig till elväxlar även på krullstyrena (ena mtb fick Eagle AXS nyss) och jag har haft DI2 tidigare på en hoj så jag är redan rätt frälst vad gäller konceptet.
Jag har varit avig mot SRAM då jag helst velat ha kvar 11-delat eftersom alla familjens andra har 11-delat och det är gött att kunna dela komponenter om det skiter sig, jag har föredragit Shimanos reglage och jag är inget fan av Dot-vätska.
Men när Shimanos senaste DI2 iteration fortfarande håller fast vid sladdar och bös, och SRAM sen dessutom börjar få riktigt vettiga priser på grejerna och släpper trådlösa blippar som dessutom ska funka med Rival AXS som jag förstått det så börjar motargumenten ta slut.

Så här kommer förutsättningarna och hur jag tänker - frågan är funkar min tilltänkta mix?

Två cyklar, en aeroracer, och en gravel. Båda har idag 11-delat mekaniskt, 105 respektive Ultegra.
Bådra har Shimano vevar med Stages effektvev på vänstern.
Båda har tempopinnar utan reglage idag.
3 hjulpar, 60 mm, 35 mm och 26 mm höjd. 60 och 35:orna med landsvägsdäck, de andra med gravelsulor.
Samtliga alltså med HG body.

OM jag har fattat rätt är Shimanos 12-delade LVG kassett kompatibel med HG body, så jag borde kunna göra så här för att slippa köpa 3 nya bodys och kunna använda mina hjul på de andra cyklarna i familjen:

Rival eller Force AXS reglage + bromsok på båda cyklarna
De nya trådslösa blipparna på tempopinnarna på båda
Bakväxel Rival / Force AXS på racern, och antingen samma eller kanske XPLR / Eagle på graveln om jag skulle få för mig att köra 1x men jag tror jag kommer köra 2x12
Framväxel Rival AXS
Vevparti tänkte jag behålla nuvarande Shimanovevar
Nya Shimano 12S kassetter, och nya 12S kedjor (där passar väl typ vad som helst 12-delat? )

Funkis eller har jag missat något vitalt hinder för min SRAMANO-mix?

Det viktigaste är väl att det går att växla?

*duckar

😄

Köp & Sälj

Topp