Precis köpt en liggcykel

BBBBandS

Medlem
Precis köpt en liggcykel
Hej.
Ny på detta forum.
Jag har hittat tillbaka till cyklingen igen efter många år bakom ratten. Jag kör fortfarande, men jag känner att jag inte längre kan riktigt försvara bilen i den lätthet som det är att ta sig fram i trafiken mellan punkt A och punkt B.
Jag cyklade mycket när jag var yngre, men efter en saftig olycka då jag råkade cykla i ett spårvagnsspår, där det var nästan en gåta till varför jag inte dog. Så cyklade jag inte igen på nästan 30 år.
Den olyckan hände när jag var 18 år och jag köpte min första egentliga cykel förra året, 51 år gammal.
Och om jag bortser från att jag får jävligt ont i rumpan av att cykla, så tycker jag cyklingen är en trevlig sysselsättning.
Den cykeln jag köpte för 1 år sedan, var en sak som jag blev väldigt lockad av då det är en mycket speciell sak. Och jag gillar annorlunda saker som verkligen sticker ut och som väcker uppmärksamhet. Den hade sådana där extra breda cykeldäck, fatbike kallas sådana har jag nu lärt mig. Och jag gillade dem däcken då jag där visste att med dem kommer jag inte cykla omkull i några spårvagnsspår. Vidare så var den hopfällbar, något jag också gillade då jag är seglare också, så tänkte jag att den kan jag kanske ta med på båten. Utöver detta så var den även utrustad med elmotor och batteridrift. Och även det tilltalade mig.
Cykeln var en Rawbike, och det är utifrån vad jag har förstått en cykel som antingen hatas eller älskas. Andra cyklister som cyklar utan hjälp av en elmotor tillhör oftast den kategorin av folk som inte gillar den cykeln, och jag kan förstå varför.
Själv så ligger jag mitt emellan. Jag varken hatar eller älskar den!

Jag har nu sålt den efter 135 mil på en sadel som bara gjorde ont.
Anledningen till varför är för att det är ingen cykel, det är ett elmotorförsett batterifordon med trampor. Det innebär att man åker mer på den än man faktiskt cyklar. Även om jag faktiskt brukade trampa på. Men den främsta orsaken till varför jag sålde den var för att man är oerhört begränsad på cykeln. Batteriet klarar cirka 4-5 mil innan det måste laddas. Och jag bor i Hisings Backa i Göteborg. Min båt ligger ute i Frölunda och att cykla hemifrån och till båten tur och retur är ganska så precis 5 mil. Det innebar allt som oftast att jag många gånger var tvungen att gå av och leda cykeln, för jag orkade inte trampa den när batteriet började ta slut, speciellt i uppförsbackar. Och då jag kände mig begränsad av batterilängden så kom jag många gånger inte ut på en trevlig cykeltur vart som helst.
Den här cykeln hade även en annan mycket jobbig begränsning. Den var tung, fruktansvärt tung. Med batteri på så vägde den kring 35 kg, och bara 7 växlar. Hopvikt så gick den nästan inte att hantera. Och det var det som var syftet med den för att kunna få den med på båten. Det var knappt att jag orkade lyfta in den i bilen. För inte bara vägde den mycket, otymplighetsvikten gjorde cykeln nästan totalt ohanterbar...

Så jag har nu sålt den och gått vidare till ett helt annat projekt.
Jag har nämligen köpt mig en liggcykel! Jag har ofta blivit passerad utanför mitt jobb av en kille som forsar fram på en sådan här sak. Och han har trampat på i riktigt höga farter, och jag har sett att den är helt och hållet muskeldriven, finns inte tillstymmelse av batteri på den.
Den har en sadel som är mer som en stol, den har 3 hjul så sannolikheten att jag ska gå vält med den är inte heller så stor. Den har 21 växlar. Den är även fällbar, något som troligtvis säljaren inte hade en aning om, för jag upptäckte det när jag kom hem...
Nu är detta ett lätt renoveringsobjekt, så sannolikheten att jag kommer ut med denna cykeln i höst är nog inte så värst stor.
Men därav orsaken till varför jag har valt att gå med i detta forum. Jag önskar få tips och råd på hur jag ska gör och vad jag ska göra och med vilka delar som är lämpliga att köpa.
DSC_0137_Liten.jpg

Som ni ser så är även denna cykeln ett batterifordon. När jag är klar med den, så kommer elmotorn och batteriet vara bortplockat. Jag vill inte ha något sådant ombord.

Följande arbete planerar jag på cykeln. Och alla punkter nedan önskar jag tips och råd på hur jag kan fixa det...
  • Bort med elmotor och batteri och all dess kablage, gashandtag, nyckelstart och färddator. Borde inte vara några problem att få bort det?
  • Nya fälgar runt om, med något bredare däck. Jag eftersträvar komfort framför fart. Jag har 20 tum fram och 26 tum bak. Men vilka däck och fälgar bör jag köpa?
  • Idag så är vänster handbroms för vänster framhjul och höger handbroms för höger framhjul. Jag har även en handbroms på cykeln som låser bakhjulet med hjälp av såna där bromsklossar som nyper om fälgen, syns precis under nedersta balken vid bakhjulet. Jag skulle vilja ha höger handbroms till bada framdäcken och vänster handbroms till bakdäcket. Dagens bromssystem är skivbromsar fram, kabelbromsar, alltså inte hydraulik. Och jag skulle nog gärna vilja ha tag på liknande bromsok bak. Är detta möjligt? se bild nedan på närbild vid bakhjulet.
  • Jag skulle vilja sätta en båge eller nåt liknande vid framhjulen som är lätt att komma åt från sittplatsen där jag kan ha en hastighetsmätare, ringklocka hållare för telefon och kanske även framlyktan. Måste jag göra en sådan hållare själv eller finns det sådana på marknaden som jag kan köpa?
  • Gällande tramporna. Finns det nån form av hållare som man kan sätta in fötterna i, så att man inte riskerar att tappa trycket på pedalerna. Jag vill inte behöva köpa speciella skor som man klickar i dessa hållare, utan hållaren skall passa alla möjliga sorters skor jag har på mig...
  • Jag har en enastående förmåga att alltid ta med mig för mycket prylar. För jag anser att det kan vara bra att ha. Så jag planerar att göra mig en egen box bak på pakethållaren. Det kommer vara en topbox med plats för hjälm, lås och annat, ovan på den kommer jag sätta nån form av hållare som man kan binda fast grejer ovanpå. Sedan så kommer det på vardera sida gå ner en box som rymmer reservdelar och annat bra värdefullt som plats för dricka/termos. Frågan är om det finns någon sådan box redan på marknaden eller om jag skall tillverka den själv? Skall jag göra den i plexiglas eller i plåt?
DSC_0141_Liten.jpg

Det sitter 2 hål precis vid axeln. Är detta hållare för ett eventuellt bromsok?
Sedan så sitter det ett gängat hål riktat neråt några cm framför. Vad är det hålet till för?

Sedan som avslut på denna frågeställning.
Jag vill ju gärna ha möjlighet till att kunna cykla och sedan vika ihop cykeln och ta med den in i båten och när jag kommer nånstans där man kan cykla ta fram den och cykla vidare...
Men vad för sådan cykel bör jag skaffa?
Nu är jag en stor karl, 195 cm lång och väger tyvärr lite för mycket, 110 kg +. Så cykeln måste klara av mig, samtidigt som den är bekväm att cykla på och lätt att hantera både hopvikt och utfälld!? Så vilken cykel söker jag efter? Tvivlar väl på att Biltemas är tillräckligt bra för detta ändamål även om priset är det... https://www.biltema.se/fritid/cyklar/herrcyklar/city-folding-20-7-vaxlar-2000043843

Så det var allt för nu... Ha en bra dag!
 

Hasse#7

Aktiv medlem
Precis köpt en liggcykel
Hej.
Ny på detta forum.
Jag har hittat tillbaka till cyklingen igen efter många år bakom ratten. Jag kör fortfarande, men jag känner att jag inte längre kan riktigt försvara bilen i den lätthet som det är att ta sig fram i trafiken mellan punkt A och punkt B.
Jag cyklade mycket när jag var yngre, men efter en saftig olycka då jag råkade cykla i ett spårvagnsspår, där det var nästan en gåta till varför jag inte dog. Så cyklade jag inte igen på nästan 30 år.
Den olyckan hände när jag var 18 år och jag köpte min första egentliga cykel förra året, 51 år gammal.
Och om jag bortser från att jag får jävligt ont i rumpan av att cykla, så tycker jag cyklingen är en trevlig sysselsättning.
Den cykeln jag köpte för 1 år sedan, var en sak som jag blev väldigt lockad av då det är en mycket speciell sak. Och jag gillar annorlunda saker som verkligen sticker ut och som väcker uppmärksamhet. Den hade sådana där extra breda cykeldäck, fatbike kallas sådana har jag nu lärt mig. Och jag gillade dem däcken då jag där visste att med dem kommer jag inte cykla omkull i några spårvagnsspår. Vidare så var den hopfällbar, något jag också gillade då jag är seglare också, så tänkte jag att den kan jag kanske ta med på båten. Utöver detta så var den även utrustad med elmotor och batteridrift. Och även det tilltalade mig.
Cykeln var en Rawbike, och det är utifrån vad jag har förstått en cykel som antingen hatas eller älskas. Andra cyklister som cyklar utan hjälp av en elmotor tillhör oftast den kategorin av folk som inte gillar den cykeln, och jag kan förstå varför.
Själv så ligger jag mitt emellan. Jag varken hatar eller älskar den!

Jag har nu sålt den efter 135 mil på en sadel som bara gjorde ont.
Anledningen till varför är för att det är ingen cykel, det är ett elmotorförsett batterifordon med trampor. Det innebär att man åker mer på den än man faktiskt cyklar. Även om jag faktiskt brukade trampa på. Men den främsta orsaken till varför jag sålde den var för att man är oerhört begränsad på cykeln. Batteriet klarar cirka 4-5 mil innan det måste laddas. Och jag bor i Hisings Backa i Göteborg. Min båt ligger ute i Frölunda och att cykla hemifrån och till båten tur och retur är ganska så precis 5 mil. Det innebar allt som oftast att jag många gånger var tvungen att gå av och leda cykeln, för jag orkade inte trampa den när batteriet började ta slut, speciellt i uppförsbackar. Och då jag kände mig begränsad av batterilängden så kom jag många gånger inte ut på en trevlig cykeltur vart som helst.
Den här cykeln hade även en annan mycket jobbig begränsning. Den var tung, fruktansvärt tung. Med batteri på så vägde den kring 35 kg, och bara 7 växlar. Hopvikt så gick den nästan inte att hantera. Och det var det som var syftet med den för att kunna få den med på båten. Det var knappt att jag orkade lyfta in den i bilen. För inte bara vägde den mycket, otymplighetsvikten gjorde cykeln nästan totalt ohanterbar...

Så jag har nu sålt den och gått vidare till ett helt annat projekt.
Jag har nämligen köpt mig en liggcykel! Jag har ofta blivit passerad utanför mitt jobb av en kille som forsar fram på en sådan här sak. Och han har trampat på i riktigt höga farter, och jag har sett att den är helt och hållet muskeldriven, finns inte tillstymmelse av batteri på den.
Den har en sadel som är mer som en stol, den har 3 hjul så sannolikheten att jag ska gå vält med den är inte heller så stor. Den har 21 växlar. Den är även fällbar, något som troligtvis säljaren inte hade en aning om, för jag upptäckte det när jag kom hem...
Nu är detta ett lätt renoveringsobjekt, så sannolikheten att jag kommer ut med denna cykeln i höst är nog inte så värst stor.
Men därav orsaken till varför jag har valt att gå med i detta forum. Jag önskar få tips och råd på hur jag ska gör och vad jag ska göra och med vilka delar som är lämpliga att köpa.
Visa bilaga 439202
Som ni ser så är även denna cykeln ett batterifordon. När jag är klar med den, så kommer elmotorn och batteriet vara bortplockat. Jag vill inte ha något sådant ombord.

Följande arbete planerar jag på cykeln. Och alla punkter nedan önskar jag tips och råd på hur jag kan fixa det...
  • Bort med elmotor och batteri och all dess kablage, gashandtag, nyckelstart och färddator. Borde inte vara några problem att få bort det?
  • Nya fälgar runt om, med något bredare däck. Jag eftersträvar komfort framför fart. Jag har 20 tum fram och 26 tum bak. Men vilka däck och fälgar bör jag köpa?
  • Idag så är vänster handbroms för vänster framhjul och höger handbroms för höger framhjul. Jag har även en handbroms på cykeln som låser bakhjulet med hjälp av såna där bromsklossar som nyper om fälgen, syns precis under nedersta balken vid bakhjulet. Jag skulle vilja ha höger handbroms till bada framdäcken och vänster handbroms till bakdäcket. Dagens bromssystem är skivbromsar fram, kabelbromsar, alltså inte hydraulik. Och jag skulle nog gärna vilja ha tag på liknande bromsok bak. Är detta möjligt? se bild nedan på närbild vid bakhjulet.
  • Jag skulle vilja sätta en båge eller nåt liknande vid framhjulen som är lätt att komma åt från sittplatsen där jag kan ha en hastighetsmätare, ringklocka hållare för telefon och kanske även framlyktan. Måste jag göra en sådan hållare själv eller finns det sådana på marknaden som jag kan köpa?
  • Gällande tramporna. Finns det nån form av hållare som man kan sätta in fötterna i, så att man inte riskerar att tappa trycket på pedalerna. Jag vill inte behöva köpa speciella skor som man klickar i dessa hållare, utan hållaren skall passa alla möjliga sorters skor jag har på mig...
  • Jag har en enastående förmåga att alltid ta med mig för mycket prylar. För jag anser att det kan vara bra att ha. Så jag planerar att göra mig en egen box bak på pakethållaren. Det kommer vara en topbox med plats för hjälm, lås och annat, ovan på den kommer jag sätta nån form av hållare som man kan binda fast grejer ovanpå. Sedan så kommer det på vardera sida gå ner en box som rymmer reservdelar och annat bra värdefullt som plats för dricka/termos. Frågan är om det finns någon sådan box redan på marknaden eller om jag skall tillverka den själv? Skall jag göra den i plexiglas eller i plåt?
Visa bilaga 439203
Det sitter 2 hål precis vid axeln. Är detta hållare för ett eventuellt bromsok?
Sedan så sitter det ett gängat hål riktat neråt några cm framför. Vad är det hålet till för?

Sedan som avslut på denna frågeställning.
Jag vill ju gärna ha möjlighet till att kunna cykla och sedan vika ihop cykeln och ta med den in i båten och när jag kommer nånstans där man kan cykla ta fram den och cykla vidare...
Men vad för sådan cykel bör jag skaffa?
Nu är jag en stor karl, 195 cm lång och väger tyvärr lite för mycket, 110 kg +. Så cykeln måste klara av mig, samtidigt som den är bekväm att cykla på och lätt att hantera både hopvikt och utfälld!? Så vilken cykel söker jag efter? Tvivlar väl på att Biltemas är tillräckligt bra för detta ändamål även om priset är det... https://www.biltema.se/fritid/cyklar/herrcyklar/city-folding-20-7-vaxlar-2000043843

Så det var allt för nu... Ha en bra dag!
Välkommen. Det finns ett antal personer på forumet som är bra på detta område. Sök lite så kommer du hitta hemmabyggen och personer som är duktiga. Jag kan ge exempel men det är bättre om det mognar fram.
 

hm

Aktiv medlem
Precis köpt en liggcykel
Ja du har ju inte gjort lätt för dig i din nya cykelkarriär.
Från den ena freakcykeln/moped till ett annat freak ;)
Kanske borde pröva en vanlig cykel och se hur lätt och okomplicerad det kan va.
Men av frågorna verkar det onödigt svårt att byta framhjulen om nu inte naven rasat helt ...
Bakhjulet ser ju att kunna va ett vanligt 26" mtb bakhjul för fälgbroms finns kanske enklaste sort på Biltema?
Men ut och kör som den ser ut nu först i höst och fundera vad du sen vill ändra när du har ett gäng mil i sitsen till vintern ...

Edit undra om man inte styr en sån farkost lite med frambromsarna ?
Och nej det är inte fästen bak för skivbromsok. Möjligen stänkskärmar och cykelvagn...?
 
Senast ändrad:

mb5

Aktiv medlem
Precis köpt en liggcykel
Hej! Gratis till inskaffande av cykeln med rätt sittposition. :-) Hoppas du ska tycka om den och blir inte besviken (trike är alltid lite långsammare, så förvänta dig inga superfarter och uppförsbacke blir det jobbigt åtminstone från början). Men se till att sitta bekvämt och ta det lugnt, och musklar vänjer sig.

Uppmärksamhet har du iaf garanterad oavsett om du tycker om det eller inte. :)

Nya fälgar runt om, med något bredare däck. Jag eftersträvar komfort framför fart. Jag har 20 tum fram och 26 tum bak. Men vilka däck och fälgar bör jag köpa?
För bakhjulet duger vilket som helst nästan. Det är t.o.m. ingen vikt på. Kör med ett vanlig hjul och däck du kan få tag i, inga konstigheter.
Framhjul på en trike kommer att se en del av sidobelastning, så det är bra med en styv fälg och kraftiga ekrar. Men du kanske behöver inte överanalysera detta, lagom kvalitet borde duga. Breda däck för 20" kan du kolla vad finns som BMX däck. Men en trike slits de lite annorlunda och troligen snabbare än en enspårig cykel. Annars Schwalbe tillverkar breda lågtryck 20" däck (big apple m.m.). Men jag undrar om det kan verkligen funka med lågtryckt fram, eller om det blir bara udda med sidostabilitet. Vet dock inte. Jag kan förresten kolla med en kompis vilka däck hon använder, men de är inte särskild breda som jag kommer ihåg. Se iaf till att styrgeometrin är rättjusterad! Annars ätts upp däck otroligt snabbt.

Idag så är vänster handbroms för vänster framhjul och höger handbroms för höger framhjul. Jag har även en handbroms på cykeln som låser bakhjulet med hjälp av såna där bromsklossar som nyper om fälgen, syns precis under nedersta balken vid bakhjulet. Jag skulle vilja ha höger handbroms till bada framdäcken och vänster handbroms till bakdäcket. Dagens bromssystem är skivbromsar fram, kabelbromsar, alltså inte hydraulik. Och jag skulle nog gärna vilja ha tag på liknande bromsok bak. Är detta möjligt? se bild nedan på närbild vid bakhjulet.
Jag avråder stark från detta! Att använda bakbromsen på sån cykel som en färdbroms kan vara faktisk farligt i lite högre fart. Ingen vikt på bakhjulet gör det enkelt att få en sladd och du vill absolut inte uppleva när bakhjulet försöker köra om framhjul. Det går att välta en trike, inte alls omöjligt! Kanske inte cyklande över spår, men absolut i en sladd. Dessutom är differentiell bromsning fram trevligt att ha, det hjälper att styra och svänga i farten.
Så om du inte behöver parkeringsbroms (och det går f.ö. att lösa med frambroms och en lämplig tråd/ekerbit du klossar hantaget med) borta med bakbromsen helt och lämna kvar dem främre som de är.

Jag skulle vilja sätta en båge eller nåt liknande vid framhjulen som är lätt att komma åt från sittplatsen där jag kan ha en hastighetsmätare, ringklocka hållare för telefon och kanske även framlyktan. Måste jag göra en sådan hållare själv eller finns det sådana på marknaden som jag kan köpa?
Lyktan vill du ha länst framme, dvs monterad någonstans rund vevaxel/framväxel. Beroende på en specifik lyktan kan den kanske passa direkt, annars är det att (ful)meka lite troligen. Ganska trevlig plats för grejer (telefon t.ex.) är på ramröret mellan ben. Det går att hitta här och där några hållare, men var bered att behöva anpassa och klura ut lite själv. Annars kolla t.ex. https://azub.eu/recumbent-bikes-and-trikes/accessories/ eller olika headset cap holders (du har ju två vanliga headset vid framhjul, eller hur?).

Gällande tramporna. Finns det nån form av hållare som man kan sätta in fötterna i, så att man inte riskerar att tappa trycket på pedalerna. Jag vill inte behöva köpa speciella skor som man klickar i dessa hållare, utan hållaren skall passa alla möjliga sorters skor jag har på mig...
Tyvärr blir troligen enklaste lösningen här att hitta bekväma mjuka SPD kompatibla skor och köra med SPD (eller annan "click-in" systemet). Vanliga clips funkar ju inte vertikalt (om du inte drar remen jävla hård åt). Jag såg några hemgjord lösningar med slags av stoppkloss hängande från en pedal ditt man sätter häl, men oklart hur praktiska eller funktionella de är. (typ https://tadpolerider2.wordpress.com/tag/heel-slings-for-pedals/) Sedan kommer jag ihåg en lösning med en bred rem tvärs över en pedal ... kul, jag hittade dem, Power Grips: https://www.sjscycles.co.uk/toe-clips-straps/power-grips-trapfree-cycle-toe-straps-black/ dock har inga erfarenheter själv.

Jag har en enastående förmåga att alltid ta med mig för mycket prylar. För jag anser att det kan vara bra att ha. Så jag planerar att göra mig en egen box bak på pakethållaren. Det kommer vara en topbox med plats för hjälm, lås och annat, ovan på den kommer jag sätta nån form av hållare som man kan binda fast grejer ovanpå. Sedan så kommer det på vardera sida gå ner en box som rymmer reservdelar och annat bra värdefullt som plats för dricka/termos. Frågan är om det finns någon sådan box redan på marknaden eller om jag skall tillverka den själv? Skall jag göra den i plexiglas eller i plåt?
Det är lite olyckligt att pakethållaren är tänkt att inte monteras i huvudramen utan fast med fjädrat bakhjulet. Inte bra för dämpning och du måste tänka på att lämna avstånd för fjädringen. Men det finns inte mycket att göra åt. Kanske om du ska själv tillverka en box, då kan du försöka fästa den till sätet ...?

Jag är själv nöjd med Ortlieb recumbent väskor, hur stora som helst tror jag. Men det går säkert att få tag i olika fasta boxar, dock där måste du hitta nåt som passar själv. Ska du tillverka, då vanligaste jag har sett är glasfiberplast (eller eventuellt karbon, men det är inte så lätt att göra hemma). Plåt känns spontant att det blir alldeles för tungt och plexiglas är jag också lite tveksamt att det blir praktiskt (båda vikt och formen). Men kör bara på om det är material du tycker om att jobba med. Det är kul att prova, kanske blir det bra.

Det sitter 2 hål precis vid axeln. Är detta hållare för ett eventuellt bromsok?
Sedan så sitter det ett gängat hål riktat neråt några cm framför. Vad är det hålet till för?

Absolut inte bromsok. Dom två är för en pakethållare och stänkskärm, tredje är ganska udda, ingen aning.
 

BBBBandS

Medlem
Precis köpt en liggcykel
Gratis till inskaffande av cykeln med rätt sittposition. :-)
Haha - Tack...

Se iaf till att styrgeometrin är rättjusterad!
Styrgeometrin??? Vad menas? Och hur gör jag?

Jag avråder stark från detta! Att använda bakbromsen på sån cykel som en färdbroms kan vara faktisk farligt i lite högre fart. Ingen vikt på bakhjulet gör det enkelt att få en sladd och du vill absolut inte uppleva när bakhjulet försöker köra om framhjul. Det går att välta en trike, inte alls omöjligt! Kanske inte cyklande över spår, men absolut i en sladd. Dessutom är differentiell bromsning fram trevligt att ha, det hjälper att styra och svänga i farten.
Så om du inte behöver parkeringsbroms (och det går f.ö. att lösa med frambroms och en lämplig tråd/ekerbit du klossar hantaget med) borta med bakbromsen helt och lämna kvar dem främre som de är.
Ok! Jag hör dig...
Handbromsen är idag en väldigt dum konstruktion. Den sitter under sätet och är svår att komma åt. Till råga på allt så verkar det som om den också är trasig. Funderar skarpt på att ta bort den helt och hållet, för den tillför ingen bra funktion. Då kan jag använda dess fastsättningspunkt för ett lås istället, och det bromsar ju lika bra som en handbroms...

du har ju två vanliga headset vid framhjul, eller hur?
Va? Vad menar du?
Men jag ska kolla den länken du skrev på en sådan hållare för lyktan längst fram...

Tyvärr blir troligen enklaste lösningen här att hitta bekväma mjuka SPD kompatibla skor och köra med SPD
Jaha... Typiskt... Ska kolla mer på det. Gillar inte riktigt sådana skor, det känns som om jag har något under foten när jag går med dem. Och jag kan inte släpa med mig ett par bytesskor bara för att jag ska ut o cykla...

Det är lite olyckligt att pakethållaren är tänkt att inte monteras i huvudramen utan fast med fjädrat bakhjulet. Inte bra för dämpning och du måste tänka på att lämna avstånd för fjädringen. Men det finns inte mycket att göra åt. Kanske om du ska själv tillverka en box, då kan du försöka fästa den till sätet ...?
Okej. Jag installerade en hjälmlåda som jag hade till min förra cykel, den funkar någorlunda. Och den får duga tills vidare...

Absolut inte bromsok. Dom två är för en pakethållare och stänkskärm, tredje är ganska udda, ingen aning.
Ja, jag upptäckte det när jag skruvade tillbaka pakethållaren. Var ju tvungen när jag körde hem den från säljaren att plocka ner cykeln i diverse beståndsdelar för att få in den i bilen.
Det upprättstående hålet gissar jag är för antingen ett sidoställ, vad man nu ska med det till eller en antenn...

Kanske borde pröva en vanlig cykel och se hur lätt och okomplicerad det kan va.
Haha - Jo, det kommer så småningom. Jag vill ju gärna ha en liten hopfällbar cykel till båten, men det är kanske ingen vanlig cykel det heller...

Välkommen. Det finns ett antal personer på forumet som är bra på detta område. Sök lite så kommer du hitta hemmabyggen och personer som är duktiga. Jag kan ge exempel men det är bättre om det mognar fram.
Tack. Men ett förtydligande är tydligen av nöden här. De frågor jag ställde gäller inget hemmabygge mer än en eventuell låda. Och jag har sökt i detta forum, det finns en massa poster om både hembygge och liggcykel. Men inga som direkt svarar på mina frågor. Och mina frågor är sådana som nog väldigt många cyklister, (oavsett vad för cykel de cyklar på) kan svara på...
Och denna min nyinköpta liggcykel är inget hemmabygge. Det är ett Kinabygge, men det är ju i stort sett nästan varenda cykel idag... Så jag tror du missuppfattade mig lite... Men ingen fara, andra har svarat på mina frågor...
 

BBBBandS

Medlem
Precis köpt en liggcykel
Sedan så kan jag berätta att jag har plockat bort all batteridrift. Motorn sitter kvar i bakhjulet, men den är inte kopplad alls.
Jag var tvungen att på ett ställe klippa tråden där den gick in i höger frambroms, vet ej varför den gick in där och vad för funktion den hade. Men det sitter tydligen något el-bläck inne i handbromshandtaget.
Sedan så har jag förlängt kedjan med en dryg decimeter, då jag drog fram hållaren för det främre drevet en dm.
Har vart ute och cyklat lite granna på den. Och det är ett gympass. Får dock inte växlarna att hänga med, lyckas bara växla mellan mellanhjulet och det lilla hjulet, det stora hjulet vill den inte växla upp till, och samma sak bak, det stora hjulet längst in vill den inte växla upp till alls.
 

Hasse#7

Aktiv medlem
Precis köpt en liggcykel
Haha - Tack...


Styrgeometrin??? Vad menas? Och hur gör jag?


Ok! Jag hör dig...
Handbromsen är idag en väldigt dum konstruktion. Den sitter under sätet och är svår att komma åt. Till råga på allt så verkar det som om den också är trasig. Funderar skarpt på att ta bort den helt och hållet, för den tillför ingen bra funktion. Då kan jag använda dess fastsättningspunkt för ett lås istället, och det bromsar ju lika bra som en handbroms...


Va? Vad menar du?
Men jag ska kolla den länken du skrev på en sådan hållare för lyktan längst fram...


Jaha... Typiskt... Ska kolla mer på det. Gillar inte riktigt sådana skor, det känns som om jag har något under foten när jag går med dem. Och jag kan inte släpa med mig ett par bytesskor bara för att jag ska ut o cykla...


Okej. Jag installerade en hjälmlåda som jag hade till min förra cykel, den funkar någorlunda. Och den får duga tills vidare...


Ja, jag upptäckte det när jag skruvade tillbaka pakethållaren. Var ju tvungen när jag körde hem den från säljaren att plocka ner cykeln i diverse beståndsdelar för att få in den i bilen.
Det upprättstående hålet gissar jag är för antingen ett sidoställ, vad man nu ska med det till eller en antenn...


Haha - Jo, det kommer så småningom. Jag vill ju gärna ha en liten hopfällbar cykel till båten, men det är kanske ingen vanlig cykel det heller...


Tack. Men ett förtydligande är tydligen av nöden här. De frågor jag ställde gäller inget hemmabygge mer än en eventuell låda. Och jag har sökt i detta forum, det finns en massa poster om både hembygge och liggcykel. Men inga som direkt svarar på mina frågor. Och mina frågor är sådana som nog väldigt många cyklister, (oavsett vad för cykel de cyklar på) kan svara på...
Och denna min nyinköpta liggcykel är inget hemmabygge. Det är ett Kinabygge, men det är ju i stort sett nästan varenda cykel idag... Så jag tror du missuppfattade mig lite... Men ingen fara, andra har svarat på mina frågor...
Jag såg att det inte var ett hemmabygge. Tänkte mer i banor av att de som byggt själva har mer erfarenhet än de som bara cyklar. Det viktigaste är att du får hjälp.
 

Köp & Sälj

Topp