Premium-hjälmlampa för skogen

Berk

Aktiv medlem
Inspirerad av tråden så testade jag igår att ha hyperion på huvudet och en mindre på styret.
Fungerade mycket bättre än jag mindes det! 👍

Det enda som störde var kabeln i nacken. Hade batteriet i ryggfickan och kabeln ville hela tiden liksom dra nedåt. Fick tankar kring att ev ha något clips i nacken på tröjan, jackan? Några tips?

Har du kabeln helt löst?

Jag drar kabeln genom hål i min hjälm, då stannar den på plats och har ingen problem att kabeln som går till bakfickan rör sig.

zinkpasta

Aktiv medlem
Jag tycker det är premium att slippa sladdar. Därför kör jag Bontrager Ion Pro RT, en på styret och en på hjälmen. Kan säkert upplevas för tung och/eller för dålig ljusbild och/eller för dålig batteritid för vissa, men för mig känns det klart premium att slippa batteri i ryggsäck och på ram, sladdar runt hals, osv, och det har funkat fint för 2h-turer i t. ex. Änggården. Har dock inte testat i -15C än, det är sällan det i Göteborg tyvärr.

Och pinne ska man ha i hjulet, inte på hjälmen!

kais01

Aktiv medlem
rattnalle, har du blivit något klokare av tråden? blivit något köp:)?

själv har jag insett att jag egentligen borde sitta nöjd med de fyra bt40s-lampor jag har, kanske i likhet med flertalet. good enough.

men om jag skall uppgradera eller ersätta kommer jag för styret söka något helt liknande med god spridning, helst med varm färgtemperatur, och för hjälmen lampor med mindre spridning i höjd än de jag har, men gärna lika mycket i sidled.

vid närmare uppkoll av förslag här har det faktiskt inte framkommit alternativ som vid stillastående eller långa stigningar verkar tåla att köras vidare över 2000 lumen värmemässigt. vem vill fippla med ljusstyrkan på kontinuerlig basis? därför kommer jag hålla mig till den gränsen, och därför fortsätta med två separata lampor på hjälmen. ljusbilden och redundansen får man på köpet.

erik h

Aktiv medlem
Giro Mount för Piko var ju riktigt snyggt, ett sånt borde gå att hemslöjda rätt bra av allt man får med Solarstorm och andra helt OK lampor, just för att snabbt få av/på utan en massa rackel och att få ner höjden på lampan, och få sladden stilla ända bort till nacken.

Annars har jag sett en del köra med batteriet fast på bakhuvudet av hjälmen för att slippa trasslet, ser smutt ut men det blir ju ännu mer vikt på hjälmen. Och begränsad tid man får ut såklart jämfört med tjockbatteriet i väskan.

1020_Piko_Helmetmount-1.jpg

dogday

Aktiv medlem
Inspirerad av tråden så testade jag igår att ha hyperion på huvudet och en mindre på styret.
Fungerade mycket bättre än jag mindes det! 👍

Det enda som störde var kabeln i nacken. Hade batteriet i ryggfickan och kabeln ville hela tiden liksom dra nedåt. Fick tankar kring att ev ha något clips i nacken på tröjan, jackan? Några tips?
Jag kör en såndär kardborre-kabelorganiserare som jag dragit genom ett av hjälmens "galler". Den går att spänna efter behov och släpper inte i första taget..

Maakus

Aktiv medlem
Köpte en premium-lampa, Knog, för pendlarn/gravelbiken.
Har inte använt den på ett tag. Och tänkte att jag skulle ladda den.
Man måste dra isär den.
Jag drog isär den.
Men den särade sig på fel ställe...

Bra ljusbild, men fästet är ju kasst.

PXL_20210928_173518482.jpg

Rattnalle

Aktiv medlem
rattnalle, har du blivit något klokare av tråden? blivit något köp:)?

själv har jag insett att jag egentligen borde sitta nöjd med de fyra bt40s-lampor jag har, kanske i likhet med flertalet. good enough.

men om jag skall uppgradera eller ersätta kommer jag för styret söka något helt liknande med god spridning, helst med varm färgtemperatur, och för hjälmen lampor med mindre spridning i höjd än de jag har, men gärna lika mycket i sidled.

vid närmare uppkoll av förslag här har det faktiskt inte framkommit alternativ som vid stillastående eller långa stigningar verkar tåla att köras vidare över 2000 lumen värmemässigt. vem vill fippla med ljusstyrkan på kontinuerlig basis? därför kommer jag hålla mig till den gränsen, och därför fortsätta med två separata lampor på hjälmen. ljusbilden och redundansen får man på köpet.
Jag blev både klokare och inte klokare.

Tråden har bekräftat att min research innan jag postade var tillräckligt komplett och den tidiga slutsatsen att det är Lupine som gäller är oförändrad.

Det som kvarstår är att bestämma mig för Piko eller Wilma.

Nypåmtb

Aktiv medlem
Är inte ute efter att bortförklara problemet, men misstänker att för cykel så är det sällan ett problem i praktiken.
Jo, det är ett stort problem. Detta är anledningen till att många köper en större lampa än de behöver och kör på halva effekten.
Tråkigt nog kan man inte få lätt, kraftfull och bra kyleffekt i samma lampa.

Nypåmtb

Aktiv medlem
Är för övrigt en förespråkare av bra lampa på cykeln och liten på huvudet (snarare än tvärt om). På cykeln märks inte vikten och med och bred ljusbild är det inga stora problem när styret inte pekar dit man tittar.
På bilden: Gemini 4000. Bred och trevlig ljusbild, rätt bra kylning och med en fjärrkontroll som funkar (till skillnad från magshine).

Bilagor

• F11EFCCF-813F-43CE-8D92-013FDE7ABDDA.png
    F11EFCCF-813F-43CE-8D92-013FDE7ABDDA.png
    186.2 KB · Besök: 47

kais01

Aktiv medlem
Jag blev både klokare och inte klokare.

Tråden har bekräftat att min research innan jag postade var tillräckligt komplett och den tidiga slutsatsen att det är Lupine som gäller är oförändrad.

Det som kvarstår är att bestämma mig för Piko eller Wilma.
två piko eller en wilma:)?

vissa rapporterar temperaturproblem med wilma, andra inte. kanske olika doser av vämeledande pasta använts? eller placering av temperatursensorn? 48 grader på fullt ös härovan låter nästan allt för bra.

vad fick du för feelings för gloworm?

Laan84

Aktiv medlem
Jag är mer virrig än någonsin, men är lite sugen på att testa en gloworm x2 Adventure och ha batteriet bak på hjälmen, men kanske får köpa en stadigare vinter-hjälm då också 😂

Berk

Aktiv medlem
Jag är mer virrig än någonsin, men är lite sugen på att testa en gloworm x2 Adventure och ha batteriet bak på hjälmen, men kanske får köpa en stadigare vinter-hjälm då också 😂

Varför batteriet bak på hjälmen? Jag var så nöjd att slippa vikt på värsta plasten, längst ut bak på huvudet, när jag upptäckte att man kan stoppa batteriet i fickan. Sonen är också roligt nöjd med det.

Laan84

Aktiv medlem
Fasen, finns inget perfekt, bara kompromisser 😂

Jag har helt enkelt problem med kabeln, den sitter bra på hjälmen, även bak. Men drar liksom nedåt från ryggen. Svårt att förklara.

n3wton

Aktiv medlem
Nu en, men minns att jag störde mig på det för några år sedan när jag körde många. Kabeln är liksom gummerad i ytan, säkert det som skapar hög friktion mellan tröja och jackan.
Testa de tips som lämnats i tråden gällande band i kragen eller ett varv runt ryggsäckshandtaget, och dra sen ut och cykla. Man ska inte bygga upp för stor problembild kring något som kanske inte ens är ett bekymmer tänker jag.

kais01

Aktiv medlem
Att de behöver jobba lite på sina fästen.
ja jag skulle konvertera till polyuretansnodd:) till ett sådant finns fyra skruvhål under lampan där det är tänkt att det medföljande goprofästet skall sitta. alternativa sidofästet som också är med är ju attraktivt om man vill ha central placering framför styret.

det jag mer kan känna mig tveksam till är kabeln som går åt sidan. interface via app på version 2.0 är inte heller någon hit, brukar vara kortsiktiga lösningar som faller ur i någon systemuppgradering i telefonen.

men app slipper man inte med lupine heller.

AndersJB

Aktiv medlem
Precis beställt ett Magicshine Monteer 3500s lamphuvud och ett 10Ah batteri från Tyskland att testa som hjälmlampa,alltid kul att prova annat,kanske hittar det som fungerar perfekt för mej?
Dock klart dyrare än XXL:s 3500/batterier,men dessa fungerar.
(Tror av dom som dissar MS är merparten inköpt på XXL?)

Kör likadana 10Ah batterier sen tidigare,har sladden fast i hjälmen med kardborreband uppe och längst bak,sen batteriet i en liten midjeväska på ryggen....sladden innanför jackan från hjälm till väska,upplever inget störningsmoment av det alls.

kais01

Aktiv medlem
jo det 'går' att använda knappen. men med ursäkt att appen finns brukar inte ergonomin med menyerna på lampan vara den bästa. snarare staplas svordomarna. lupine kanske är ett 'lysande' undantag...

JTF

Aktiv medlem
jo det 'går' att använda knappen. men med ursäkt att appen finns brukar inte ergonomin med menyerna på lampan vara den bästa. snarare staplas svordomarna. lupine kanske är ett 'lysande' undantag...
Jag har inte använt en enda svordom i samband med inställning eller användning av Lupine Wilma, däremot ett nöjt "hehe" ibland när det styrs ut på okända mörka stigar.

När den är programmerad med antal lägen man vill ha så sköts ju allt med bluetooth-knappen. Enkelt och ergonomiskt.

kais01

Aktiv medlem
apropå piko läste jag nu ett test i mtbr. den reglerar ned i små steg och kräver som brukligt fläkt eller rörelse för att hålla ljusstyrkan uppe.

sen finns det en extra kylfläns att köpa som tillbehör:))
.
FA81C1A6-6372-4ED5-BAA0-9CF8048D8378.png

Laan84

Aktiv medlem
Jaha, lite rapport igen. Tur att det inte verkar finnas mer premium än lupine, för nu har jag snöat in där. De skriver tex att inget är limmat, gjorda för att servas och att de håller med delar i minst tio år.. Någon som handlat av proffslampor.se som är billigast i Sverige på dem? Alla är beställningsvara, så man får ”färska” lampor också..

N_sandstrom

Aktiv medlem
Jag är också lite smått insnöad på Piko.

Dock lite konfunderad över specen, hos vissa står det 1900 lm, hos vissa 2100 lm.

Är det same-same, eller har modellen uppdaterats nyligen?

Gimpen

Aktiv medlem
Vet inte om Gloworm varit uppe innan i denna tråden?

Just nu kör jag med en Magicshine MS-902B som jag haft i typ 4 år..
Screenshot_20211005-204450__01.jpg

Tycker inte riktigt att den lyser upp tillräckligt bra nu för tiden, ännu tydligare blir det nu när alla andra kör med så väldigt ljusstarka lampor, då blir det ännu mer uppenbart att den inte är så superbra.

Redan förra hösten funderade jag på att unna mig en ny lampa och klurade ett bra tag, men jag bestämde mig för att vänta lite och se om Magicshine kanske skulle släppa något nytt med trådlös fjärrkontroll som dom tidigare erbjudit.
Ville gärna ha fjärr (trådlös) eftersom jag helst kör med bara en lampa, och då på huvudet.

Är otroligt störande att behöva släppa styret stup i kvarten. Och jag bländar av ganska så ofta mellan stigar/transporterna/vid möte och när man står stilla och väntar in någon.

Har spanat en del på Lupine så klart! Men deras priser känns lite väl premium ärligt talat även om dom säkert är sjukt bra. Men, inte så värst bang4buck.

Jag hörde talas om Gloworm (från Nya Zeeland) för något år sedan första gången, och en kompis som brukar köra på happy rides med oss i Göteborg verkar nöjd med sina två lampor.

Så ja slog till på en av deras modeller i helgen.
Prismässigt så verkar dom ligga rätt bra till, dom har trådlös fjärrkontroll, det går att ändra inställningar via deras app, dessutom så kan man parkoppla två Gloworm-enheter så att de styrs via samma fjärr om man t.ex. vill köra med en enhet på styret och en på hjälmen.

Det blev en Gloworm XSV G2.0
Återstår att se hur den levererar. Men den lär väl oavsett vara ett uppsving jämfört med min gamla MS.
Mer ljus, trådlös fjärr, större batteri, och ska inte bygga så mkt på höjden enligt bilderna.
Gloworm är noga med att påpeka att deras angivna lumen ska vara "riktiga" lumen och inte bara teoretiska lumen. Och stämmer det så lär det ju vara bueno..

Order inom EU skickas från deras europeiska lager så ingen tull/moms utöver pris vid order. Frakt har jag för mig ingick vid order över ett visst värde?
Jag kanske kan skriva någon kortare omdöme om den när jag fått hem den och kört några turer (men ni kanske får påminna mig längre fram)
Just nu var den på "back order" så dröjer väl ett tag men men....

Tänkte mest att jag skulle tipsa om den eftersom man inte hör så mkt om dom.
Screenshot_20211005-205547.jpg

Screenshot_20211005-205505.jpg

Senast ändrad:

AndersJB

Aktiv medlem

Visa bilaga 516784
Tycker inte riktigt att den lyser upp tillräckligt bra nu för tiden, ännu tydligare blir det nu när alla andra kör med så väldigt ljusstarka lampor, då blir det ännu mer uppenbart att den inte är så superbra.

Redan förra hösten funderade jag på att unna mig en ny lampa och klurade ett bra tag, men jag bestämde mig för att vänta lite och se om Magicshine kanske skulle släppa något nytt med trådlös fjärrkontroll som dom tidigare erbjudit.
Ville gärna ha fjärr (trådlös) eftersom jag helst kör med bara en lampa, och då på huvudet.

Är otroligt störande att behöva släppa styret stup i kvarten. Och jag bländar av ganska så ofta mellan stigar/transporterna/vid möte och när man står stilla och väntar in någon.

Har spanat en del på Lupine så klart! Men deras priser känns lite väl premium ärligt talat även om dom säkert är sjukt bra. Men, inte så värst bang4buck.

Jag hörde talas om Gloworm (från Nya Zeeland) för något år sedan första gången, och en kompis som brukar köra på happy rides med oss i Göteborg verkar nöjd med sina två lampor.

Prismässigt så verkar dom ligga rätt bra till, dom har trådlös fjärrkontroll, det går att ändra inställningar via deras app, dessutom så kan man parkoppla två Gloworm-enheter så att de styrs via samma fjärr om man t.ex. vill köra med en enhet på styret och en på hjälmen.

Återstår att se hur den levererar. Men den lär väl oavsett vara ett uppsving jämfört med min gamla MS.
Mer ljus, trådlös fjärr, större batteri, och ska inte bygga så mkt på höjden enligt bilderna.
Gloworm är noga med att påpeka att deras angivna lumen ska vara "riktiga" lumen och inte bara teoretiska lumen. Och stämmer det så lär det ju vara bueno..

Order inom EU skickas från deras europeiska lager så ingen tull/moms utöver pris vid order. Frakt har jag för mig ingick vid order över ett visst värde?
Jag kanske kan skriva någon kortare omdöme om den när jag fått hem den och kört några turer (men ni kanske får påminna mig längre fram)

Visa bilaga 516782
Visa bilaga 516783

Kolla i inlägg #212 i denna tråden. (y)

kais01

Aktiv medlem

Visa bilaga 516784

Visa bilaga 516782
Visa bilaga 516783
jo tog upp deras intressanta lampor tidigare i tråden #169 och det blev lite prat. vår frågeställare rattnalle var tveksam till fästena.

skulle helst valt en version 1.0 för att lättare kunna använda 6cells panasonic-batterier jag redan har. ogillar dessutom appstyrning. dömt att inte fungera efter några systemuppgraderingar.

intressant att man kan byta linser för olika ändamål. verkar temperaturmässigt gå att köra på fullt blås åtminstone svala höstkvällar.

den trepipiga har större leds, ger flodigare ljus optimerat för bruk på styret med tre spotar. den tvåpipiga ger med spotlins mer koncentrerat ljus tänkt för hjälmbruk. skulle möjligen kunna tänka mig två av dessa på hjälmen för att ge mer punch långt fram än de två bt40s jag har där idag.

men är egentligen nöjd med dessa:)

Senast ändrad:

Laan84

Aktiv medlem
Så det kan gå, här trodde jag att jag behövde en premium-hjälmlampa när det visade sig att jag bara behövde flytta den från styret till hjälmen… (m tiger sports hyperion)

Istället blev det en ny lampa på styret och valet föll till slut på en magicshine (obs, ej från xxl!)

Mycket tack vare @AndersJB som har skrivit mycket positivt om MS från andra än XXL…

Hunnit med en del testande och känner att kombinationen är bra. Mycket kraft med rejäl spridning på styret, mycket kraft med mer räckvidd på huvudet. 👍

Gimpen

Aktiv medlem
Ok, nu har jag kört en runda med Gloworm XSV G2.0

Sjukt onöjd, har precis mailat NZ för att höra hur man gör för att returnera den.
Den slocknade 8-9 gånger under en 2-2,5-timmars runda, fulladdat batteri.

Den funkade kass med remoten, om man stängde av lampan så gick den inte att starta med remoten om man stod med den släckt i mer än typ 1-2 minuter, då var man tvungen att un-plugga den, sätta i kabeln samt para den igen genom att trycka på remoten inom 15 sekunder.

Borde ha anat oråd när jag såg att det var USB-C kontakt på lamphuset samt batteriet, ingen skarv emellan så man kunde alltså bara ta loss sladden direkt vid batteriet eller vid lamphuset.

Den slocknade ett par gånger när jag cyklade, då fick jag stanna till och sedan trycka till kontakten som jag hade i en liten väska (av den typ på bilden nedan) på ryggen. Tryckte i kontakten, sedan kunde jag köra några minuter så händer det igen, ren tur att det inte hände i något kritiskt ögonblick för då hade man ju kunnat stå på huvudet.

Jävla skit, tyvärr. För det var för jäkla gött att styra med remoten.
Men detta håller bara inte, felkonstruerat. Vägrar att behålla den, mailade precis Gloworm och frågade hur returer går till för den här vägrar jag köra med.
Täcker gärna frakten vara jag får tillbaka mina pengar.

Nu blir det till att se hur dom sköter sig när det kommer till kundservice och goodwill...
Håller er uppdaterade när jag fått svar.

Kan ju säkert hänga helt på deras goodwill eftersom dom är utanför EU. Lär väl bli svårt att driva något klagomålsärende mot dom om dom känner för att vara krångliga?

Skit samma, betalar hellre två papp mer och köper en Lupine. Ska man ändå casha ut med en hel hög av pengar för att få det lite ljusare så kan man ju lika gärna köpa (riktiga) premiumprylar direkt.

Och nej, det var inte batteriet som var tomt, och nej det var inte glapp i sladden, det var kontakten som är för klen för att sitta kvar. Kontakten är 90-graders i ena änden men rak i andra. Så det blir väldigt weird belastning och stress i den delen.

Annars så var höjde/storleken på den helt ok, den buggde ca. 3mm mindre på höjden än MS-lampan i mitt inlägg strax ovan. Men hjälper ju föga om den inte funkar.

Åter igen, fan va remote var skönt det lilla den funkade... Kan inte förstå att inte fler lampor kommer med det....

spibelt-the-original-spibelt-mint-black.jpg

Laan84

Aktiv medlem
Ok, nu har jag kört en runda med Gloworm XSV G2.0

Sjukt onöjd, har precis mailat NZ för att höra hur man gör för att returnera den.
Den slocknade 8-9 gånger under en 2-2,5-timmars runda, fulladdat batteri.

Den funkade kass med remoten, om man stängde av lampan så gick den inte att starta med remoten om man stod med den släckt i mer än typ 1-2 minuter, då var man tvungen att un-plugga den, sätta i kabeln samt para den igen genom att trycka på remoten inom 15 sekunder.

Borde ha anat oråd när jag såg att det var USB-C kontakt på lamphuset samt batteriet, ingen skarv emellan så man kunde alltså bara ta loss sladden direkt vid batteriet eller vid lamphuset.

Den slocknade ett par gånger när jag cyklade, då fick jag stanna till och sedan trycka till kontakten som jag hade i en liten väska (av den typ på bilden nedan) på ryggen. Tryckte i kontakten, sedan kunde jag köra några minuter så händer det igen, ren tur att det inte hände i något kritiskt ögonblick för då hade man ju kunnat stå på huvudet.

Jävla skit, tyvärr. För det var för jäkla gött att styra med remoten.
Men detta håller bara inte, felkonstruerat. Vägrar att behålla den, mailade precis Gloworm och frågade hur returer går till för den här vägrar jag köra med.
Täcker gärna frakten vara jag får tillbaka mina pengar.

Nu blir det till att se hur dom sköter sig när det kommer till kundservice och goodwill...
Håller er uppdaterade när jag fått svar.

Kan ju säkert hänga helt på deras goodwill eftersom dom är utanför EU. Lär väl bli svårt att driva något klagomålsärende mot dom om dom känner för att vara krångliga?

Skit samma, betalar hellre två papp mer och köper en Lupine. Ska man ändå casha ut med en hel hög av pengar för att få det lite ljusare så kan man ju lika gärna köpa (riktiga) premiumprylar direkt.

Och nej, det var inte batteriet som var tomt, och nej det var inte glapp i sladden, det var kontakten som är för klen för att sitta kvar. Kontakten är 90-graders i ena änden men rak i andra. Så det blir väldigt weird belastning och stress i den delen.

Annars så var höjde/storleken på den helt ok, den buggde ca. 3mm mindre på höjden än MS-lampan i mitt inlägg strax ovan. Men hjälper ju föga om den inte funkar.

Åter igen, fan va remote var skönt det lilla den funkade... Kan inte förstå att inte fler lampor kommer med det....

spibelt-the-original-spibelt-mint-black.jpg
Ajajaj, hoppas att det går bra för dig med returen.

Så det kan gå, här trodde jag att jag behövde en premium-hjälmlampa när det visade sig att jag bara behövde flytta den från styret till hjälmen… (m tiger sports hyperion)

Istället blev det en ny lampa på styret och valet föll till slut på en magicshine (obs, ej från xxl!)

Mycket tack vare @AndersJB som har skrivit mycket positivt om MS från andra än XXL…

Hunnit med en del testande och känner att kombinationen är bra. Mycket kraft med rejäl spridning på styret, mycket kraft med mer räckvidd på huvudet. 👍
Har du någon bild på styrfästet? Går det att köra både GoPro och Garmin?

AndersJB

Aktiv medlem

Kul!!
Kommer nog bli en bra kombo det där.👍

Raggamuffin

Aktiv medlem
Var köper man enklast en ny kontakt till en MS-lampa? Rund kontakt.

Den här tråden har för lite foto på hjälmar med lamporna monterade. =)

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer