Press-fit vevlager sitter löst - vad göra?

Loppbo

Medlem
Press-fit vevlager sitter löst - vad göra?
Hallå forumet!

Jag har en Canyon Nerve som jag haft sen 2014 och som gett mig många lyckliga mål på sadeln. Den har dock används sparsamt fram tills 2019-2020 (kanske körde 5-10 ggr per år 2014-2018, sedan 40 ggr per år 2019-2020), och nu under våren tänkte jag uppdatera lite utrustning på cykeln, eftersom jag märkt att dreven där fram och kassetten där bak varit lite slitna och jag har inte bytt något sen inköp (dvs. allting är original förutom bromsbelägg). Samtidigt ville jag passa på att byta vevparti, eftersom jag hade svaga misstankar på att den behövde bytas också (för ett tag sen hörde jag ljud från vevpartiet när jag cyklade, men det försvann snabbt därpå, så jag har inte kännt någon stress att byta det). Min modell har press-fit vevlager SM-BB71-41A https://bike.shimano.com/en-NZ/product/component/saint-m820/SM-BB71-41A.html

När jag lämnade in cyklen till min LBS, så fick jag dock reda på att de inte skulle kunna montera något nytt lager, eftersom diametern på hålet där lagret skall fästa (alltså, hålet i min ram, det gråa i bilden nedan) är för stor för lagret. Detta är inte fallet på höger sida, så jag tyckte såklart detta var konstigt. Och det är bestämt hålets diameter som är större än tänkt, eftersom verken det nya eller det gamla lagret passar på vänster sida, men de passar på höger sida.

Skillnaden är så stor att man kan trycka in lagret utan något motstånd på vänster sida och till och med rotera själva höljet av lagret (blåa delen i bilden nedan) fritt i ramen. Det finns alltså ingen möjlighet för "press-fit"-lagret att pressas fast i ramen, och det är ramen som är problemet.
1618140368320.png


Första bilden nedan ser ni vilket slitage som finns på vänstra sidan av ramen (2:a bilden är höger-sidan), vilket antagligen orsakats av att smuts och små partiklar kommit in och slipat ned ramen. Jag blev riktigt paff att få höra detta, eftersom jag inte märkt av detta över huvud taget när jag cyklat. I mina ögon skulle vevlagret haverera (typ hacka eller bara låta i allmänhet) innan det skulle kunna orsaka någon riktig skada på ramen.
vänster sida, slitenHöger sida, inte sliten

TIll min fråga nu, jag har fått det bekräftat från LBS att detta inte borde kunna hända bara sådär, vevlagret ska inte kunna lossna från sin inpressning från normalt bruk, för att sedan släppa in smuts i infästningen som till slut förstör ramen. Jag har skickat in ett garanti-ärende till Canyon och jag hoppas de kan vara tillmötesgående och hjälpa mig. Dock, om det visar sig att de inte vill hjälpa till så står jag här med en ram som är obrukbar på grund av ett slitage i vevlager-infästningen, vilket känns riktigt jäkla surt. Frågan är vad det bästa jag kan göra av situationen är då? För mig är det viktigaste bara att få vara ute och cykla, gärna på den cykeln jag har haft nu i flera år och älskat. Att bara förkasta ramen innebär en stor ekonomisk smäll som jag ogärna tar i detta nuet.

Tack för hjälp, happy!
 

Crocko

Aktiv medlem
Press-fit vevlager sitter löst - vad göra?
Hallå forumet!

Jag har en Canyon Nerve som jag haft sen 2014 och som gett mig många lyckliga mål på sadeln. Den har dock används sparsamt fram tills 2019-2020 (kanske körde 5-10 ggr per år 2014-2018, sedan 40 ggr per år 2019-2020), och nu under våren tänkte jag uppdatera lite utrustning på cykeln, eftersom jag märkt att dreven där fram och kassetten där bak varit lite slitna och jag har inte bytt något sen inköp (dvs. allting är original förutom bromsbelägg). Samtidigt ville jag passa på att byta vevparti, eftersom jag hade svaga misstankar på att den behövde bytas också (för ett tag sen hörde jag ljud från vevpartiet när jag cyklade, men det försvann snabbt därpå, så jag har inte kännt någon stress att byta det). Min modell har press-fit vevlager SM-BB71-41A https://bike.shimano.com/en-NZ/product/component/saint-m820/SM-BB71-41A.html

När jag lämnade in cyklen till min LBS, så fick jag dock reda på att de inte skulle kunna montera något nytt lager, eftersom diametern på hålet där lagret skall fästa (alltså, hålet i min ram, det gråa i bilden nedan) är för stor för lagret. Detta är inte fallet på höger sida, så jag tyckte såklart detta var konstigt. Och det är bestämt hålets diameter som är större än tänkt, eftersom verken det nya eller det gamla lagret passar på vänster sida, men de passar på höger sida.

Skillnaden är så stor att man kan trycka in lagret utan något motstånd på vänster sida och till och med rotera själva höljet av lagret (blåa delen i bilden nedan) fritt i ramen. Det finns alltså ingen möjlighet för "press-fit"-lagret att pressas fast i ramen, och det är ramen som är problemet.
Visa bilaga 481216

Första bilden nedan ser ni vilket slitage som finns på vänstra sidan av ramen (2:a bilden är höger-sidan), vilket antagligen orsakats av att smuts och små partiklar kommit in och slipat ned ramen. Jag blev riktigt paff att få höra detta, eftersom jag inte märkt av detta över huvud taget när jag cyklat. I mina ögon skulle vevlagret haverera (typ hacka eller bara låta i allmänhet) innan det skulle kunna orsaka någon riktig skada på ramen.
Visa bilaga 481218Visa bilaga 481222

TIll min fråga nu, jag har fått det bekräftat från LBS att detta inte borde kunna hända bara sådär, vevlagret ska inte kunna lossna från sin inpressning från normalt bruk, för att sedan släppa in smuts i infästningen som till slut förstör ramen. Jag har skickat in ett garanti-ärende till Canyon och jag hoppas de kan vara tillmötesgående och hjälpa mig. Dock, om det visar sig att de inte vill hjälpa till så står jag här med en ram som är obrukbar på grund av ett slitage i vevlager-infästningen, vilket känns riktigt jäkla surt. Frågan är vad det bästa jag kan göra av situationen är då? För mig är det viktigaste bara att få vara ute och cykla, gärna på den cykeln jag har haft nu i flera år och älskat. Att bara förkasta ramen innebär en stor ekonomisk smäll som jag ogärna tar i detta nuet.

Tack för hdjälp, happy!

Köp ett lager som skruvas från bägge håll så du inte blir beroende av passformen i ramen och cykla sedan lycklig i de år som finns kvar på ramen innan metallutmattningen generellt gör den redo för pantning.
Att jaga Canyon 7år efter att cykeln köpts känns ärligt talat lite döfött och på gränsen till småaktig.

Det enklast sättet att sabba en aluminiumramen är ju att ge sig ut och cykla på en saltad väg och sedan inte använda den eller tvätta den, den korrosion som uppstår under fördelaktiga förutsättningar kan definitivt resultera i det du ser nu. Ett speciallager kostar några 100-lappar mer än dito i plast och skulle du hinna slita ut ytterligare ett lager så blir det billigare och bättre nästa gång som det är dags att byta.

Trevlig tur i skogen.
 

Lazy_eye

Aktiv medlem
Press-fit vevlager sitter löst - vad göra?
Trist! Mitt tips är att shimsa med exempelvis bit av en colaburk som täcker hela omkretsen Det har jag gjort med ett sttyrlager med gott resultat. Om colaburkmaterial är för stort kanske det finns någonting tunnare?
 

Mayhem

Aktiv medlem
Press-fit vevlager sitter löst - vad göra?
Köp ett lager som skruvas från bägge håll så du inte blir beroende av passformen i ramen
Hade även fyllt ut mellanrummet mellan lager och ram med lämpligt medel. Loctite 609 eller 641 (OBS, retaining compound! Inte gänglåsning…) samt primer 7649 brukar vara det som rekommenderas. Rengör ordentligt innan och kanske även jämna till ytan något med sandpapper först.
 

Loppbo

Medlem
Press-fit vevlager sitter löst - vad göra?
Köp ett lager som skruvas från bägge håll så du inte blir beroende av passformen i ramen och cykla sedan lycklig i de år som finns kvar på ramen innan metallutmattningen generellt gör den redo för pantning.
Att jaga Canyon 7år efter att cykeln köpts känns ärligt talat lite döfött och på gränsen till småaktig.

Det enklast sättet att sabba en aluminiumramen är ju att ge sig ut och cykla på en saltad väg och sedan inte använda den eller tvätta den, den korrosion som uppstår under fördelaktiga förutsättningar kan definitivt resultera i det du ser nu. Ett speciallager kostar några 100-lappar mer än dito i plast och skulle du hinna slita ut ytterligare ett lager så blir det billigare och bättre nästa gång som det är dags att byta.

Trevlig tur i skogen.
Tack för svar. Jag har kollat på skruvbara press-fit-lager lite, men oavsett kommer jag ju behöva få lager-höljena ("cups" på engelska) att sitta fast i ramen så att det inte finns något spel eller möjlighet för höljena att rotera. Om jag testar att sätta in plast-höljena från BB71-41A:n på vänster-sidan så finns det nu ett spel på kanske 0,1-0,3 mm och den kan rotera fritt. Mitt uppfattning är att det problemet kommer kvarstå även med ett skruvbart lager, men jag kanske förbiser vissa saker?

Att jag ändå hör av mig till Canyon har att göra med det jag fått sagt från LBS:en. De ville inte hjälpa mig och hänvisade bara till att en sak som detta borde tas på garantin, och jag kan väl tycka lite samma sak med tanke på hur lite jag använt cykeln under dessa 6-7 år. Perioden 2015-2017 stod den bara i ett förråd medan jag studerade på annan ort, och därav cyklade praktiskt taget ingenting. Jag började använda cykeln på riktigt 2019 då jag tog med den till alperna och körde där i över ett halvår. Så i mina ögon har jag använt den motsvarande 2 till 3 intensiva års förbrukning och det är därför det tar emot att den skulle vara kaputt redan. Dessutom av en sån svårupptäckt orsak. Jag vet inte hur jag skulle kunna identifiera problemet innan det var för sent faktiskt.
 

Mayhem

Aktiv medlem
Press-fit vevlager sitter löst - vad göra?
Att jag ändå hör av mig till Canyon har att göra med det jag fått sagt från LBS:en. De ville inte hjälpa mig och hänvisade bara till att en sak som detta borde tas på garantin, och jag kan väl tycka lite samma sak med tanke på hur lite jag använt cykeln under dessa 6-7 år. Perioden 2015-2017 stod den bara i ett förråd medan jag studerade på annan ort, och därav cyklade praktiskt taget ingenting. Jag började använda cykeln på riktigt 2019 då jag tog med den till alperna och körde där i över ett halvår. Så i mina ögon har jag använt den motsvarande 2 till 3 intensiva års förbrukning och det är därför det tar emot att den skulle vara kaputt redan. Dessutom av en sån svårupptäckt orsak. Jag vet inte hur jag skulle kunna identifiera problemet innan det var för sent faktiskt.
Canyon lämnar 6 års garanti. Det är ganska mycket längre än vad konsumentköplagen kräver. Om cykeln är använd eller aldrig ens uppackad ur lådan den kom i spelar liksom ingen roll så här långt efter köpet. Kan ju vara massor med år sedan du fått in skit mellan lager och ram som löst upp monteringsfettet och börjat gnaga ner materialet. Har den inte använts mycket gissar jag att du inte heller lagt någon större vikt vid regelbundet underhåll…
 

Loppbo

Medlem
Press-fit vevlager sitter löst - vad göra?
Trist! Mitt tips är att shimsa med exempelvis bit av en colaburk som täcker hela omkretsen Det har jag gjort med ett sttyrlager med gott resultat. Om colaburkmaterial är för stort kanske det finns någonting tunnare?
Har haft idéer på att göra liknande. Det jag snappat upp på andra forum har varit att använda "thread sealants", kanske ihop med gängtejp, se vad de skriver här: https://www.bikeforums.net/21518576-post6.html

Hade även fyllt ut mellanrummet mellan lager och ram med lämpligt medel. Loctite 609 eller 641 (OBS, retaining compound! Inte gänglåsning…) samt primer 7649 brukar vara det som rekommenderas. Rengör ordentligt innan och kanske även jämna till ytan något med sandpapper först.
Intressant! Kan retaining compound + primer vara tillräckligt för att fylla ett spelrum på 0,1-0,3mm tro? Och dessa produkter fungerar endast för kontakt mellan metall och metall antar jag?
 

Bengt-re

Aktiv medlem
Press-fit vevlager sitter löst - vad göra?
Har haft idéer på att göra liknande. Det jag snappat upp på andra forum har varit att använda "thread sealants", kanske ihop med gängtejp, se vad de skriver här: https://www.bikeforums.net/21518576-post6.html


Intressant! Kan retaining compound + primer vara tillräckligt för att fylla ett spelrum på 0,1-0,3mm tro? Och dessa produkter fungerar endast för kontakt mellan metall och metall antar jag?

0,15mm spalt brukar man säga att cylindrisk låsning klarar av. Det går troligen även om det är aningen mer. Använd bra produkter, var noggrann och följ instruktionerna.

Lycka till!
 

Valhalla_

Aktiv medlem
Press-fit vevlager sitter löst - vad göra?
Du har använt ett pressfit lager med plasthylsa, och lagersätet i ramen ser fullständigt jäkla demolerat ut?

Hur går det till? Fullständigt eftersatt underhåll?
 

Mayhem

Aktiv medlem
Press-fit vevlager sitter löst - vad göra?
Intressant! Kan retaining compound + primer vara tillräckligt för att fylla ett spelrum på 0,1-0,3mm tro? Och dessa produkter fungerar endast för kontakt mellan metall och metall antar jag?
Aldrig behövt prova själv men gissar att det räcker ja. Googla, finns massor med information på andra cykelforum såsom till exempel länkad tråd nedan. Åtminstone enligt informationen där så är 609 starkare och främst för metall-mot-metall medan den något svagare 641 fungerar för både metall och plast, men jag tror det handlar mer om aktiveringen och att bägge fungerar om man har activator/primer 7649.
 

Valhalla_

Aktiv medlem
Press-fit vevlager sitter löst - vad göra?
Loctite är inte en enskild produkt utan ett företag som tillverkar tusentals olika produkter.
Det vet jag, men jag läste ditt inlägg dåligt, du skrev ju att 641 funkar med plast :cool:. Dessutom jag jag inte så bra koll på hela deras sortiment utanför ren gänglåsning. Där har jag inte heller så bra koll, har nog ett par tre olika varianter hemma.
 

Manurhin2

Aktiv medlem
Press-fit vevlager sitter löst - vad göra?
Mät hålet så kan jag kolla om jag har tolkstål som passar att limma i hålet för att sen montera gängat.
 

gandhi

Aktiv medlem
Press-fit vevlager sitter löst - vad göra?
Din ram ser inte kul ut, men det kan vara värt ett försök med en genomgående BB86/92-hylsa som skruvas ihop från var sitt håll. Hambini kan nog fixa en custom one-piece BB till din ram, men frågan är om det är värt det på den gamla trotjänaren.


Lite billigare alternativ, om än inte lika bra som Hambini
t ex

eller


eller


På det, en krallig "retaining compound" för cylindrisk låsning exempelvis Loctite 641 på båda sidorna. En aktivator (t ex Loctite 7471) behövs om du har plast mot ram som i Token Ninja. Alltså, aktivator på plastdelen och sedan låsvätskan på de ytor som är tänkt att greppassa (både på ram och vevlager).

Sedan hoppas på det bästa. Med dessa vevlager ovan slipper du demontera när det är dags att byta lager. Det räcker med en lagerpress och extraktor för 6805.
 
Senast ändrad:

Gano

Aktiv medlem
Press-fit vevlager sitter löst - vad göra?
Du har använt ett pressfit lager med plasthylsa, och lagersätet i ramen ser fullständigt jäkla demolerat ut?

Hur går det till? Fullständigt eftersatt underhåll?
Eller så är toleranserna i ramen dåliga från början. Inte helt ovanligt på cykelramar, Canyon är inget undantag. Ramar tillverkas i Kina och ibland styr priset mer än kvaliteten.
 

s

Aktiv medlem
Press-fit vevlager sitter löst - vad göra?
Alltså, det där ser ju helt knäppt ut. Min första tanke var att lagret skurit och i kombination med ett något för stort hål i vevhuset dragit med sig plastkoppen runt. Men det borde i så fall ha en slätare yta, som av sandpapper som sakta nött ner aluminiumet. Det där ser mer ut som om verktyget på fabriken överhettat eller varit dåligt fastspänt och gjort fullständigt kaoz av vevhuset. Jag har i vilket fall svårt att tro att det är något man kan trampa sig till utan det borde vara ett solklart tillverkningsfel.
 

Loppbo

Medlem
Press-fit vevlager sitter löst - vad göra?
Aldrig behövt prova själv men gissar att det räcker ja. Googla, finns massor med information på andra cykelforum såsom till exempel länkad tråd nedan. Åtminstone enligt informationen där så är 609 starkare och främst för metall-mot-metall medan den något svagare 641 fungerar för både metall och plast, men jag tror det handlar mer om aktiveringen och att bägge fungerar om man har activator/primer 7649.
Tack för länken. Det var ju också någon annan där som använt Loctite 609 för att "fästa" ett löst press-fit-lager, så det är ju lovande att höra att det gått bra.

Lite länkar "for reference" så att säga: https://www.bikeforums.net/bicycle-mechanics/1133004-loctite-609-nylon-pf-cups.html
Din ram ser inte kul ut, men det kan vara värt ett försök med en genomgående BB86/92-hylsa som skruvas ihop från var sitt håll. Hambini kan nog fixa en custom one-piece BB till din ram, men frågan är om det är värt det på den gamla trotjänaren.


Lite billigare alternativ, om än inte lika bra som Hambini
t ex

eller




På det, en krallig "retaining compound" för cylindrisk låsning exempelvis Loctite 641 på båda sidorna. En aktivator (t ex Loctite 7471) behövs om du har plast mot ram som i Token Ninja. Alltså, aktivator på plastdelen och sedan låsvätskan på de ytor som är tänkt att greppassa (både på ram och vevlager).

Sedan hoppas på det bästa. Med dessa vevlager ovan slipper du demontera när det är dags att byta lager. Det räcker med en lagerpress och extraktor för 6805.
Låter som en vettig lösning. Om jag kan få fäst ett vevlager-hölje i metall där jag bara behöver byta själva lagrena när något blivit slitet, så borde det vara en ganska långsiktig lösning som inte blir beroende på ramen. Under förutsättningen att jag kan fästa det ordentligt :)

Så, om jag inte finner någon lycka via Canyon, så tar jag nog saken i egna händer och köper ett Wheels MFG BB86/92 och sätter fast det med Loctite 641, så får vi hoppas på det bästa.
 

Loppbo

Medlem
Press-fit vevlager sitter löst - vad göra?
Alltså, det där ser ju helt knäppt ut. Min första tanke var att lagret skurit och i kombination med ett något för stort hål i vevhuset dragit med sig plastkoppen runt. Men det borde i så fall ha en slätare yta, som av sandpapper som sakta nött ner aluminiumet. Det där ser mer ut som om verktyget på fabriken överhettat eller varit dåligt fastspänt och gjort fullständigt kaoz av vevhuset. Jag har i vilket fall svårt att tro att det är något man kan trampa sig till utan det borde vara ett solklart tillverkningsfel.
Jo, jag tycker också det är riktigt konstiga märken. Visst att aluminium är en mjuk metall, men det känns extremt. På hylsan av plast/nylon så är det faktiskt ett mycket mindre slitage, nästan obefintligt i jämförelse. Det är lite som du beskriver dig ha förväntat på vevhuset, dvs slät nedslitning. Se bilderna nedan, detta är hylsorna som suttit i sedan 2014 och de olika sidorna ser inte markant olika ut (hacket på ena sidan är från när jag demonterade lagret).
IMG_20210411_230349353.jpgIMG_20210411_230410631_HDR.jpg
IMG_20210411_230416767.jpg
 

NiclasY

Aktiv medlem
Press-fit vevlager sitter löst - vad göra?
Håller med om att det ser helt galet ut, men jag har samtidigt svårt att tänka mig att den ursprungliga bearbetningen av ramen skulle kunna gå så fel i kombination med att ingen märkte det när cykeln byggdes. Jag lutar mer åt ett litet glapp, skit som har fastnat och sedan åkt med runt i kombination med korrosion.
 

s

Aktiv medlem
Press-fit vevlager sitter löst - vad göra?
Jo, jag tycker också det är riktigt konstiga märken. Visst att aluminium är en mjuk metall, men det känns extremt. På hylsan av plast/nylon så är det faktiskt ett mycket mindre slitage, nästan obefintligt i jämförelse. Det är lite som du beskriver dig ha förväntat på vevhuset, dvs slät nedslitning. Se bilderna nedan, detta är hylsorna som suttit i sedan 2014 och de olika sidorna ser inte markant olika ut (hacket på ena sidan är från när jag demonterade lagret).

Ja, jag finner det fullständigt omöjligt att de där kopparna skulle ha orsakat märkena i ramen utan att själva ta stryk.


Kolla att ramen är sprickfri innan du kostar på den dyra speciallager. Canyon har haft många omgångar med dålig ramar som spruckit vid svetsarna. Särskilt baksvingarna verkar vara utsatta om man skall tro rambrotts-tråden.
 

gandhi

Aktiv medlem
Press-fit vevlager sitter löst - vad göra?
NDS är inte sliten genom din försyn. Däremot DS kan man se slitaget som antyder att koppen roterat genom att anodiseringen/färgen är nersliten, men inte hela varvet (bilden). Om koppen på NDS roterat "fritt" så tar DS upp all radialkraft och det blir svårt för den mjuka koppen att hålla fast i lagerhuset och det förklarar färgnedslitningen.

Som flera föreslagit - börja med att se om Canyon tar den på goodwill och ersätter ramen. Kanske osannolikt pga ramens ålder. Om du går bet där så är nog bästa chansen en ihopskruvat vevlager (som klämmer ihop mot ramen) och en bra låsvätska på båda sidor. Preppa ramen innan genom att plana utsidan av vevlagerhuset så du får en bra anliggningsyta mot vevlagerkoppen. https://www.ebay.com/itm/Super-B-Pr...624318?hash=item54962a8ebe:g:oroAAOSwZsRgLYwK Säkert finns det någon här på forumet som har dylika verktyg.

Hur mår själva lagren? Grusiga, skurna, snurrar bra?

1618210748037.png
 

Gano

Aktiv medlem
Press-fit vevlager sitter löst - vad göra?
Tittade igen på bilderna och detta är solklart ett problem från tillverkningen. Man ser att aluminum har kletat (på engelska "galling"), sedan har man slipat ner det utstickande och helt sonika "stoppat" i lagerskålen. Har jobbat som CNC-operatör några år och detta är vanligt när man kör med slöa verktyg och/eller har problem med kylvatten eller spånavgång (löseggsbildning). Det är slipningen som har orsakat att toleranserna är kass. Svetsningen gör det inte lättare att bearbeta då värmen från svetsningen gör aluminium ännu mjukare, ännu mer långspånande och ännu mer benäget att kleta.
 

bellasoda

Aktiv medlem
Press-fit vevlager sitter löst - vad göra?
Tack för svar. Jag har kollat på skruvbara press-fit-lager lite, men oavsett kommer jag ju behöva få lager-höljena ("cups" på engelska) att sitta fast i ramen så att det inte finns något spel eller möjlighet för höljena att rotera. Om jag testar att sätta in plast-höljena från BB71-41A:n på vänster-sidan så finns det nu ett spel på kanske 0,1-0,3 mm och den kan rotera fritt. Mitt uppfattning är att det problemet kommer kvarstå även med ett skruvbart lager, men jag kanske förbiser vissa saker?
Jag röstar också för ett lager som sitter ihop. Det skruvas ju ihop och är gängat i mitten. Man drar det lämpligen tills det sitter ordentligt i axiellt led och då sitter det antagligen även i radiellt led också. Lycka till!
 

Loppbo

Medlem
Press-fit vevlager sitter löst - vad göra?
Ja, jag finner det fullständigt omöjligt att de där kopparna skulle ha orsakat märkena i ramen utan att själva ta stryk.


Kolla att ramen är sprickfri innan du kostar på den dyra speciallager. Canyon har haft många omgångar med dålig ramar som spruckit vid svetsarna. Särskilt baksvingarna verkar vara utsatta om man skall tro rambrotts-tråden.
Den detaljen har jag faktiskt haft i åtanke sedan inköp, har varit observant för sprickor, men på den fronten verkar det vara lugnt. :)
Om du monterar lagret från den trasiga sidan i den friska, glappar det där också?
Nope, där fäster det.
NDS är inte sliten genom din försyn. Däremot DS kan man se slitaget som antyder att koppen roterat genom att anodiseringen/färgen är nersliten, men inte hela varvet (bilden). Om koppen på NDS roterat "fritt" så tar DS upp all radialkraft och det blir svårt för den mjuka koppen att hålla fast i lagerhuset och det förklarar färgnedslitningen.

Som flera föreslagit - börja med att se om Canyon tar den på goodwill och ersätter ramen. Kanske osannolikt pga ramens ålder. Om du går bet där så är nog bästa chansen en ihopskruvat vevlager (som klämmer ihop mot ramen) och en bra låsvätska på båda sidor. Preppa ramen innan genom att plana utsidan av vevlagerhuset så du får en bra anliggningsyta mot vevlagerkoppen. https://www.ebay.com/itm/Super-B-Pr...624318?hash=item54962a8ebe:g:oroAAOSwZsRgLYwK Säkert finns det någon här på forumet som har dylika verktyg.

Hur mår själva lagren? Grusiga, skurna, snurrar bra?

Visa bilaga 481448
Mystiken tätnar! Den detaljen med slitage på driveside (DS) hade jag inte ens tänkt på, men nu när du säger det ...

Nu har det gått 1 vecka utan något svar från Canyon. Vet inte om det är ett gott eller ont tecken, eller bara ett tecken på att de har mycket att göra (flera verkar ha samma upplevelse just nu, om man läser Canyon-tråden). Jag har ändå lite hopp kvar. Med det som sagts senast i tråden så blir jag mer och mer övertygad att det är ett produktionsfel, och att det är tydligt också. Får hoppas de tycker lika och bortser från att jag reklamerade 9 månader för sent.

Fint verktyg, har dock aldrig sett ett sådant innan och känner nog ingen som har ett heller (känns tveksamt ens om någon lokal cykelbutik skulle ha det). Skulle dock vara användbart, eftersom NDS också är nedsliten och den är inte nödvändigtvis plan mot vevlageraxeln heller.

Själva lagrena mår faktiskt ganska bra. Man ser ju smuts på lagerskydden, men DS rullar på utan något hackande och NDS är nästan lika, lite lite motstånd kan jag känna.
 

Loppbo

Medlem
Press-fit vevlager sitter löst - vad göra?
Tittade igen på bilderna och detta är solklart ett problem från tillverkningen. Man ser att aluminum har kletat (på engelska "galling"), sedan har man slipat ner det utstickande och helt sonika "stoppat" i lagerskålen. Har jobbat som CNC-operatör några år och detta är vanligt när man kör med slöa verktyg och/eller har problem med kylvatten eller spånavgång (löseggsbildning). Det är slipningen som har orsakat att toleranserna är kass. Svetsningen gör det inte lättare att bearbeta då värmen från svetsningen gör aluminium ännu mjukare, ännu mer långspånande och ännu mer benäget att kleta.
Här har vi det! Detta är den rimligaste förklaringen, det kan typ också förklara varför det gått igenom kvalitetsprocessen (även om processen är usel), för att det går att "fixa" med slipningen som du säger. Hittar inte jättemycket andra exempel på nätet, men denna bild på "galling" tycker jag har samma karaktärsdrag som mitt vevlagerhus:
1618250858422.png


På ett sätt är det ändå skönt att veta. För det första innebär det att jag inte orsakat problemet själv, och för det andra betyder det antagligen att det slitage som åsamkats av att cykla med problemet inte varit så stort som jag först tänkte mig. Såklart, det har varit tillräckligt slitage för att lagerskålen ska tappa fästet, men det är inte vårdslöshet från min sida som är orsaken.
ingen har nämnt kemisk metall än.
Kollade precis på lite specifikationer, man kan bearbeta det efteråt ... hmm ... undrar om det kan användas till att fylla igen lite av ojämnheterna på den cylindriska ytan så jag inte behöver maxa med Loctite.
 

borano20

Aktiv medlem
Press-fit vevlager sitter löst - vad göra?
Den detaljen har jag faktiskt haft i åtanke sedan inköp, har varit observant för sprickor, men på den fronten verkar det vara lugnt. :)

Nope, där fäster det.

Mystiken tätnar! Den detaljen med slitage på driveside (DS) hade jag inte ens tänkt på, men nu när du säger det ...

Nu har det gått 1 vecka utan något svar från Canyon. Vet inte om det är ett gott eller ont tecken, eller bara ett tecken på att de har mycket att göra (flera verkar ha samma upplevelse just nu, om man läser Canyon-tråden). Jag har ändå lite hopp kvar. Med det som sagts senast i tråden så blir jag mer och mer övertygad att det är ett produktionsfel, och att det är tydligt också. Får hoppas de tycker lika och bortser från att jag reklamerade 9 månader för sent.

Fint verktyg, har dock aldrig sett ett sådant innan och känner nog ingen som har ett heller (känns tveksamt ens om någon lokal cykelbutik skulle ha det). Skulle dock vara användbart, eftersom NDS också är nedsliten och den är inte nödvändigtvis plan mot vevlageraxeln heller.

Själva lagrena mår faktiskt ganska bra. Man ser ju smuts på lagerskydden, men DS rullar på utan något hackande och NDS är nästan lika, lite lite motstånd kan jag känna.
Hej.. Verktyget på bilden är gjort för gängade vevlager, i detta fallet på eBay för ITAgänga, italiensk gänga. "Bought in error..", jo han skulle nog ha till ett BSAlager, engelsk gänga. Just det här verktyget, eller liknande, passar inte till ditt lager, då styrningen från motsatt sida mot den du fräser kräver en gånga. Det har inte du. Vill du prova i alla fall och bor i Mälardalen så hör av dig, jag har en sån fräs ligger. Mät lagerhålet för säkerhets skull så mäter jag styrbussningen i handfräsen. mvh borano20
 

gandhi

Aktiv medlem
Press-fit vevlager sitter löst - vad göra?
Hej.. Verktyget på bilden är gjort för gängade vevlager, i detta fallet på eBay för ITAgänga, italiensk gänga. "Bought in error..", jo han skulle nog ha till ett BSAlager, engelsk gänga. Just det här verktyget, eller liknande, passar inte till ditt lager, då styrningen från motsatt sida mot den du fräser kräver en gånga. Det har inte du. Vill du prova i alla fall och bor i Mälardalen så hör av dig, jag har en sån fräs ligger. Mät lagerhålet för säkerhets skull så mäter jag styrbussningen i handfräsen. mvh borano20
Verktyget innehåller både gängskärande verktyg och planskärande verktyg och det är den senare delen som kan användas till denna ram för att plana utsidan av vevlagerhuset så att ett ihopskruvat vevlager får en plan och jämn anliggningsyta
 

borano20

Aktiv medlem
Press-fit vevlager sitter löst - vad göra?
Verktyget innehåller både gängskärande verktyg och planskärande verktyg och det är den senare delen som kan användas till denna ram för att plana utsidan av vevlagerhuset så att ett ihopskruvat vevlager får en plan och jämn anliggningsyta
Hej.. Jo, men du måste ha styrning på "frässidan". Det kaaan vara de plasthylsor som ligger bredvid. Orkar inte kolla upp med Super B. Har själv från Cyclus, de har två olika verktyg till två moment. mvh borano20
 

Loppbo

Medlem
Press-fit vevlager sitter löst - vad göra?
Hej.. Verktyget på bilden är gjort för gängade vevlager, i detta fallet på eBay för ITAgänga, italiensk gänga. "Bought in error..", jo han skulle nog ha till ett BSAlager, engelsk gänga. Just det här verktyget, eller liknande, passar inte till ditt lager, då styrningen från motsatt sida mot den du fräser kräver en gånga. Det har inte du. Vill du prova i alla fall och bor i Mälardalen så hör av dig, jag har en sån fräs ligger. Mät lagerhålet för säkerhets skull så mäter jag styrbussningen i handfräsen. mvh borano20
Tack för erbjudandet! Dock bor jag på mycket sydligare breddgrader (Skåne) :)
 
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer