Pressat vevlager från -93?

andeol

Medlem
Jag har en Crescent, trekkingmodell, vet inte exakt vad modellen heter. Den är troligen tillverkad 93. Den har ett vevlager som är pressat, axeln är 127 mm med fyrkantfäste, yttermåtten på hylsan (delen av ramen där vevlagret monteras) är 70 mm x 40 mm i diameter. Någon som vet var man köper ett dylikt lager och om/hur man kan byta det själv eller vem jag kan anlita i Uppsalatrakten?

Texten på lagret lyder SKF THUN PRESSED VERSION 35, det är inte original dock, Cykel Viktor i Uppsala bytte det förra vintern. Men tydligen kan de inte beställa hem ett nytt. Jag kollade med Cykel och skidstället också men de kunde inte heller ta hem ett sånt.

Bilagor

• skf1.jpg
    skf1.jpg
    31.4 KB · Besök: 126
  • skf2.jpg
    skf2.jpg
    35.5 KB · Besök: 109

andeol

Medlem
Du hade alldeles rätt, det är Skeppshult som har de lagren och de finns i 119 och 127 mm. Det gällde det bara att träffa på nån handlare som har koll på grejerna. Eriksbergs Cykel här i Uppsala kunde ta hem ett åt mej för 175 kr, sen är det bara att ta fram stora släggan och banka ut det gamla och in med det nya. Eventuellt fixar jag ett rör som distans så jag kan banka på lagret istället för på axeln.

Topp