Pressfitskräp - ge mig verktygstips!

n3wton

Aktiv medlem
Min världsbild är intakt genom att min nya cykel knakar som ett helt åskoväder efter 35,7 torra mil. Helt makalöst dåligt, men ibland får man ta det onda med det goda...

Vilka verktyg i form av vevlagerpress och -utknackare kan ni rekommendera? Pressen får gärna vara ganska mångsidig utan att vara för racklig (kan man ta styrlager och vevlager med samma är jag nöjd). Inget med lång leveranstid, och inget high-end-svindyrt. Och inget hemmabygge heller då jag gärna vill ha fingängat. Löser det på det viset denna gång men vill gärna ha lite elegans och smidighet nästa gång.

Kör!

cubefritzz

Aktiv medlem
Jag följde tyskens video:
är supernöjd och kan inte säga att hans hemma verktyg är skit direkt. Jag skapade egna av både trä och metall och använde dessutom gamla kullager emellan samt fett för att få in ny pressfit lager. Att köpa svindyra verktyg i form av park tool eller andra tillverkare för just kullager, pressfit vevlager skulle aldrig falla mig in. Trä, gängad m5 hjärnrör, några brickor och gamla kullager gör jobbet. Det enda jag köpt är https://www.biltema.se/verktyg/handverktyg/drivdorn/drivdorn-2-8-mm-2000024016 drivdorn för att kunna knacka ur gammalt vevlager eller kullager försiktigt. Kullager i ram gjorde jag som på denna video:

n3wton

Aktiv medlem
Visst, så kan man göra, speciellt då jag har en halv mekanisk verkstad tillgänglig, men jag vill inte. Man måste prioritera med sin tid, och när det handlar om några hundralappar är det inte värt det i detta fallet.

Jag vill ha funktionen från proffsverktyg men kan leva med finnish och hållbarhet från enklare konsumentgrejer. Har du köpt och använt (!!!) något prisvärt tar jag gärna emot tips!

Hälsingland

Aktiv medlem
Visst, så kan man göra, speciellt då jag har en halv mekanisk verkstad tillgänglig, men jag vill inte. Man måste prioritera med sin tid, och när det handlar om några hundralappar är det inte värt det i detta fallet.

Jag vill ha funktionen från proffsverktyg men kan leva med finnish och hållbarhet från enklare konsumentgrejer. Har du köpt och använt (!!!) något prisvärt tar jag gärna emot tips!

Men googla och köp då, för något så enkelt som en press för pf-lager duger ju vad som helst..

Jag kör med m8 gängstång och stora brickor, går ju fan inte att misslyckas

n3wton

Aktiv medlem
Alltså, att få i och ur lagren kommer garanterat lösa sig även utan verktyg. Nu var det mer en fråga om köptips på ett verktyg som löser saken med mer finess. Cykeln i fråga kommer finnas kvar i många år och jag kommer byta vevlager flera gånger (förmodligen en gång per säsong), och det finns en viss ambition att göra det på ett konsekvent och trevligt sätt. Det händer också att det mekas åt polare, och då känns det tryggare att ha ett verktyg som stödjer att man drar in lagren rakt osv. Värt att nämna är att jag byggt ganska många cyklar utan dedikerad press, så det behövs alltså inga tips på det praktiska förfarandet.

För ett par år sedan stod jag och höll i en av mina avdragare med fingängad stång på, och hade tänkt svarva brickor att passa till de vanligaste standarderna. Men eftersom det finns pressar omkring 300-kronorsstrecket så känns det onödigt när man ändå redan lider av tidsbrist. Vill gärna undvika att köpa något som när det väl dyker upp visar sig vara glappt och skräpigt.

Nu börjar tiden på att skriva inlägg i denna tråden nå ungefär samma tidsåtgång som att svarva brickor, så jag släpper frågan tills vidare om ingen känner för ett konkret tips!😛

n3wton

Aktiv medlem
Kan ju också nämna att det efter 35 mil på aktuell cykel förmodligen inte är lagret som är kasst, utan att det knakar mellan ram och lagerkoppar. Jag vill alltså bara ha ut lagret, fetta om och trycka i igen, och då är det smidigare att knacka och trycka lite försiktigt med rätt verktyg än att banka med dorn/träbit/dammsugarör/valfri stångliknande sak.

uandt

Aktiv medlem
Svarvar du själv blir det ju automatiskt mest premium. Hambini är ju ett rätt kontroversiellt ämne här men jag tror alla kan vara överens om hans lagerpress/lagerurtagare är rätt så fin. Kopiera den bara

Maglia Nera

Aktiv medlem
Kan ju också nämna att det efter 35 mil på aktuell cykel förmodligen inte är lagret som är kasst, utan att det knakar mellan ram och lagerkoppar. Jag vill alltså bara ha ut lagret, fetta om och trycka i igen, och då är det smidigare att knacka och trycka lite försiktigt med rätt verktyg än att banka med dorn/träbit/dammsugarör/valfri stångliknande sak.
Börjar det knaka efter så kort tid så lär det komma tillbaka, tyvärr. Lösningen från mig var att skaffa ett helhetsvevlager liknande Hambinis, fast jag köpte den billigare Praxis Works.

Men i övrigt funkar det utmärkt med sexkantsskruv, mutter och lite brickor för att pressa in skiten och kolla på nån youtube-video om hur man knackar ut det hela med en hammare. Var bara försiktig och öka mängden våld bara lite åt gången så är det ingen fara.

Senast ändrad:

n3wton

Aktiv medlem
Börjar det knaka efter så kort tid så lär det komma tillbaka, tyvärr. Lösningen från mig var att skaffa ett helhetsvevlager liknande Hambinis, fast jag köpte den billigare Praxis Works.

Men i övrigt funkar det utmärkt med sexkantsskruv, mutter och lite brickor för att pressa in skiten och kolla på nån youtube-video om hur man knackar ut det hela med en hammare. Var bara försiktig och öka mängden våld bara lite åt gången så är det ingen fara.
Tanken på sådant lager har slagit mig. Men Shimanos ganska generiska lager har funkat fint i skogen innan, om än med lite kort livslängd. Med gångat bb tar det ju ungefär 5 minuter (på riktigt) att byta lager. Har gjort det flera gånger i all hast strax innan gruppcykling tex.

Gnäller dock på svaren i tråden lite till: jag KAN svarva en fantastisk press och jag KAN lösa det utan dedikerade verktyg, men jag VILL inte när det finns pressar för 300 kr. Ok?😄

uandt

Aktiv medlem
Köp då park-tool pressen för 2000 kr. Är det för dyrt köp nån av pressarna runt 700 hundringen. Hade du velat köpa nån billig skit hade du ju gjort det och inte frågat här eller hur? "Buy quality, cry once" som någon sa

n3wton

Aktiv medlem
Köp då park-tool pressen för 2000 kr. Är det för dyrt köp nån av pressarna runt 700 hundringen. Hade du velat köpa nån billig skit hade du ju gjort det och inte frågat här eller hur? "Buy quality, cry once" som någon sa
"Nån av pressarna" var det ja. Saknar bara det konkreta tipset då ju!😊

uandt

Aktiv medlem

Pfaff

Aktiv medlem
Tanken på sådant lager har slagit mig. Men Shimanos ganska generiska lager har funkat fint i skogen innan, om än med lite kort livslängd. Med gångat bb tar det ju ungefär 5 minuter (på riktigt) att byta lager. Har gjort det flera gånger i all hast strax innan gruppcykling tex.

Gnäller dock på svaren i tråden lite till: jag KAN svarva en fantastisk press och jag KAN lösa det utan dedikerade verktyg, men jag VILL inte när det finns pressar för 300 kr. Ok?😄

145:- har du väl råd med?

Hälsingland

Aktiv medlem

Du kan svarva men inte googla? Funktionen är så enkel så det är närmast omöjligt att köpa en som fungerar dåligt

Sambal Oelek

Aktiv medlem
Jag skule svälja all vad stolthet och värdighet heter och köpa en fin/fulkines som denna:

Jag köpte just den satsen plus en annan för just styrlager. Som tipsades om i en annan tråd. Den där satsen är rätt seriös faktiskt.

/edit: Belse, denna tråd:

n3wton

Aktiv medlem
Jag köpte just den satsen plus en annan för just styrlager. Som tipsades om i en annan tråd. Den där satsen är rätt seriös faktiskt.

/edit: Belse, denna tråd:
Tack för tips, och erbjudande om att låna! Återkommer via PM, och ett snabbt lån möjliggör ju dessutom lite väntetid på leverans!😄

Kan uppdatera tråden efter test så det blir lite matnyttigt tipsande dessutom!

jonte987

Aktiv medlem
Nu är det visserligen maskinöversättning men vet i fan om tysken vet vad hen sysslar med

Jag försökte den här delen och delen av gaffelguiden var lättare men mycket snabb. Det tog mig tre dagar att installera denna turné. Efter tre dagar fick jag också in den övre delen med stora svårigheter. det var också tråkigt att du behöver två tänger och måste dra åt dem parallellt, Det gjorde mig inget bra.

jonte987

Aktiv medlem
Går nog bra om du inte använder en tång. Kan inte låta bli att undra om det är någon på happy som har skrivit recensionen

AndersJB

Aktiv medlem
Jag svarvade "brickor" och hylsor i alu,både till att dra ur vevlagret,(inte slå ut dom),och pressa i.
Även till styrlager.
Kör med M16 gängstång,behövs inte fingängat,är inga krafter som behövs för att dra i dom.

Tog nån timme eller så,betydligt snabbare än att vänta några dagar på ett verktyg man beställt på nätet och är på väg på posten.....och då får man det precis som man vill ha det.
Men har man ont om tid är väl ett köp enklare kanske.

Freddie L

Aktiv medlem
Jag svarvade "brickor" och hylsor i alu,både till att dra ur vevlagret,(inte slå ut dom),och pressa i.
Även till styrlager.
Kör med M16 gängstång,behövs inte fingängat,är inga krafter som behövs för att dra i dom.

Tog nån timme eller så,betydligt snabbare än att vänta några dagar på ett verktyg man beställt på nätet och är på väg på posten.....och då får man det precis som man vill ha det.
Nu har väl inte alla en svarv på balkongen iofs? ;-)

n3wton

Aktiv medlem
Jag har precis vänt den tänkta tidsbesparingen till tidsslöseri genom att slå sönder lagren istället för att få ut kopparna. Förmodar att kopparna sitter limmade i ramen, eller åtminstone sitter de hårdare än kraften lagren tålde. Eftersom allt består av plast är det ganska enkelt att få bort resten ändå, men oavsett vad förstår jag ju att det är ett engångslager och inte tänkt att återmontera.

Vilket problem var det man löste genom att ha pressfit istället för den näst intill ofelbara BSA-gängade vevlagerhylsan nu igen...?

n3wton

Aktiv medlem
Även till styrlager.

Du får ta med i beräkningen att svarven är min sämsta gren också (jag driver entreprenadföretag och de mekaniska maskinerna har bara råkat dyka upp, typ..), så för min del tar det säkert en halv dag. Plus att jag måste hitta lämpligt ämne, osv.

Det har faktiskt väckts en liten lust att tillverka något riktigt snajsigt verktyg bara för att, men jag måste bygga klart matsalsbordet, städa verkstaden, måla klart golvlisterna, dammsuga vinden sedan takbytet, ta hand om ena sonen som bröt armen igår, cykla den där 50-milsturen innan semestern tar slut osv osv osv. Du fattar läget.

AndersJB

Aktiv medlem
Du får ta med i beräkningen att svarven är min sämsta gren också (jag driver entreprenadföretag och de mekaniska maskinerna har bara råkat dyka upp, typ..), så för min del tar det säkert en halv dag. Plus att jag måste hitta lämpligt ämne, osv.

Det har faktiskt väckts en liten lust att tillverka något riktigt snajsigt verktyg bara för att, men jag måste bygga klart matsalsbordet, städa verkstaden, måla klart golvlisterna, dammsuga vinden sedan takbytet, ta hand om ena sonen som bröt armen igår, cykla den där 50-milsturen innan semestern tar slut osv osv osv. Du fattar läget.
Haha...ja,nu fattar jag!!
Skulle nog också låtit svarven stå still jag med!! 😉

drpepper82

Aktiv medlem
Hej!
Har haft samma knak på mina pressfit hojar. Det har alltid löst sig för mig när jag bytt ut Shimanos skit plast koppar mot aluminium koppar. När det kommer till verktyg köpte jag shimanos egna press den var rätt prisvärd vill jag minnas och parktools verktyg för att slå ut skiten. Min erfarenhet är att skaffa rätt verktyg för jobbet om du vill vara säker på att inte skada ramen.

n3wton

Aktiv medlem
Intet ont anande objekt:
E240D3B9-4BE2-43E8-A0C1-C3B5B9F74ED9.jpeg

Vevlager efter lite kärlek. Mos.
348A1815-1364-4429-9965-2B5E354A4F7D.jpeg

Vevlager efter mer kärlek.
5BC80981-BD3F-4DEA-8FE5-A9B7C6A88D53.jpeg

Rejält skitigt i vevlagerhylsan. Kan inte se hur det kommit dit på den korta biten cykeln rullat, misstänker att det sett så ut från fabrik. Märkligt..
E579C765-B58D-45F1-BC01-D50304ED559F.jpeg

Blir lite osäker på om jag ska köra dit ett enkelt Shimanolager igen eller köra på något mer avancerat som skruvas ihop. Oavsett vilket så ska det kladdas på ordentligt med fett så det förhoppningsvis blir tyst.

Väl monterat så visar det väl sig att ljudet kommer från något annat kanske..😛 Efter 10 mil lät bakhjulet som ett speleverk, vilket visade sig vara ekrar som gned sig mot varandra (löstes efter riktning och uppspänning). Tur att man köpte cykeln med vetskapen att vissa grejer är lite skräpiga och ämnade för utbyte..

n3wton

Aktiv medlem
Hej!
Har haft samma knak på mina pressfit hojar. Det har alltid löst sig för mig när jag bytt ut Shimanos skit plast koppar mot aluminium koppar. När det kommer till verktyg köpte jag shimanos egna press den var rätt prisvärd vill jag minnas och parktools verktyg för att slå ut skiten. Min erfarenhet är att skaffa rätt verktyg för jobbet om du vill vara säker på att inte skada ramen.
Går i samma tankar som sagt! Har på något vis accepterat Shimanos vevlager i skogen och att de dör ganska fort, men man kanske ska se sig om efter annat. Gillar Shimano annars, och ofta är den där skräp-känslan som kan infinna sig på vissa produkter lite missvisande då de brukar ha god funktion trots det.

Youtubade mig faktiskt fram till någon video där Shimanos verktyg användes och de såg funktionella och enkla ut. Just vad som behövs till denna applikationen mao. De där välnötta blanka fina superverktygen från någon obskyr japansk eller tysk verktygstillverkare (Park tools är en svordom i min verkstad) som hänger på min LBS's verktygstavla och klarar vad som helst är ju lockande men ganska overkill för en hemmamekare.

Uppdaterar efter inköp av nytt lager och test av Sambals press!

Hälsingland

Aktiv medlem
Intet ont anande objekt:
Visa bilaga 504404

Vevlager efter lite kärlek. Mos.
Visa bilaga 504405

Vevlager efter mer kärlek.
Visa bilaga 504406

Rejält skitigt i vevlagerhylsan. Kan inte se hur det kommit dit på den korta biten cykeln rullat, misstänker att det sett så ut från fabrik. Märkligt..
Visa bilaga 504407

Blir lite osäker på om jag ska köra dit ett enkelt Shimanolager igen eller köra på något mer avancerat som skruvas ihop. Oavsett vilket så ska det kladdas på ordentligt med fett så det förhoppningsvis blir tyst.

Väl monterat så visar det väl sig att ljudet kommer från något annat kanske..😛 Efter 10 mil lät bakhjulet som ett speleverk, vilket visade sig vara ekrar som gned sig mot varandra (löstes efter riktning och uppspänning). Tur att man köpte cykeln med vetskapen att vissa grejer är lite skräpiga och ämnade för utbyte..
Det var rejält demolerat 😁

Jag har ett sådant splittat rör för att knacka ur pf-lager då får man ut dom intakta. Hjälpte en kompis att montera dropper för ett tag sedan och det vevlagret gick fint att sätta tillbaka. Jag kör med sram butter och har aldrig haft några problem med knak från vevlagret, men ditt såg ju skitigt ut från start så du hade ju redan uppförsbacke. Har inte testat shimanos visserligen.

Nu har du ju distanserna färdiga (gamla lagren) och behöver bara en m12 skruv + ett gäng brickor 😉

Så här ser min "lagerpress" ut, det är nog m12 när jag tänker efter och inte m8 det har jag till sekundärvariatorn på skotern...
6F3DE7CE-E47A-4FD4-92EA-3EF0C859FA10.jpeg

n3wton

Aktiv medlem
Nytt vevlager monterat med hjälp av verktyg lånade av @Sambal Oelek, tack för det!

En miljard olika hylsor. Jag kommer köpa (eller kanske tillverka då) något superenkelt som bara funkar till BB92 som jag har, samt en urdragare så att man kanske förhoppningsvis får ur lagren hela (även om man kanske inte jättegärna sätter tillbaks enkla maskinlager som man precis har dragit tre hårda slag med slägga på...).

80C8BE3F-9C81-4ACB-BA14-2653006111BC.jpeg

4EAA6ACE-A8EA-4CCD-8626-C05387653A01.jpeg

Kvarstående problem är dock att ena veven skaver lite vid ett kvarts varv ungefär. Tolkar det som att vevlagerhylsan skulle behöva planas. Släpper det tills vidare dock, får bli vid nästa vevlagerbyte.

Ubbe73

Aktiv medlem
Nytt vevlager monterat med hjälp av verktyg lånade av @Sambal Oelek, tack för det!

En miljard olika hylsor. Jag kommer köpa (eller kanske tillverka då) något superenkelt som bara funkar till BB92 som jag har, samt en urdragare så att man kanske förhoppningsvis får ur lagren hela (även om man kanske inte jättegärna sätter tillbaks enkla maskinlager som man precis har dragit tre hårda slag med slägga på...).

Visa bilaga 504646

Visa bilaga 504647

Kvarstående problem är dock att ena veven skaver lite vid ett kvarts varv ungefär. Tolkar det som att vevlagerhylsan skulle behöva planas. Släpper det tills vidare dock, får bli vid nästa vevlagerbyte.

lNyfiken, vad heter denna sats? Köpt på?

n3wton

Aktiv medlem
Kan ju tillägga att pressen fungerade ypperligt, ser att jag låter lite negativ. Ena tvingen har en lagring som gör att tvingen inte behöver gnida mot brickan när man drar åt. Mätte distanserna för att kunna kopiera dom vid senare tillfälle, och måtten höll sig strax under de angivna, 24 mm var 23,86 etc. Helt oväsentligt och förmodligen avsiktligt för att de ska passa "lagom" mot lagren.

Sup

Aktiv medlem
Ja, verkligen! Har du testat?
Lite sen på bollen men jag har en och har bytt tre pressfit-lager på en alu-ram med den utan problem. Två 17 mm nycklar och det är klart på fem minuter. Elegant? Förmodligen inte men mycket enkelt. Att få ut lagren hela är en utmaning.

edit: stavfel

n3wton

Aktiv medlem
Lite sen på bollen men jag har en och har bytt tre pressfit-lager på en alu-ram med den utan problem. Två 17 mm nycklar och det är klart på fem minuter. Elegant? Förmodligen inte men mycket enkelt. Att få ut lagren hela är en utmaning.

edit: stavfel
Tack för svar! Skall övervägas!😊

borano20

Aktiv medlem
Kan ju tillägga att pressen fungerade ypperligt, ser att jag låter lite negativ. Ena tvingen har en lagring som gör att tvingen inte behöver gnida mot brickan när man drar åt. Mätte distanserna för att kunna kopiera dom vid senare tillfälle, och måtten höll sig strax under de angivna, 24 mm var 23,86 etc. Helt oväsentligt och förmodligen avsiktligt för att de ska passa "lagom" mot lagren.
Hej.. Breaking News!! En nation bestående av 1,4 miljarder oduglingar ( utsedda av Happyjuryn ) har lyckats åstadkomma ett fungerande verktyg!! VAR ska det här sluta??? Väntar med spänning!! mvh borano20

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer