Presta slang på fälg avsedd för Schrader

MrSthlm

Medlem
Att använda en Presta slang på en fälg avsedd för Schrader, är det någon fara, ökar det risken för ventilpunka? Hålet på fälgen som är anpassat för Schrader är ju lite stort för Presta ventilen.

Räcker det med att använda den här muttern som följer med för att vara på den säkra sidan? (inte exakt den dimensionen på slang jag har men ett exempel, jag har också Conti Presta slang med en sådan skruv).

Senast ändrad:

nadderf

Aktiv medlem
Vet jag sett gummipackningar för att montera presta på fälg för schrader. Kanske kan man hitta lämplig gummibit på närmsta järnhandel.

Tänker det kan va risk att den trycket ut slangen via hålet men aldrig testar själv, bara en gissning!

Freddie L

Aktiv medlem
Problem Solvers har aluinserts för just detta, de fungerar bra. Jag skulle inte köra med bara låsring, men prova gärna och rapportera. Det kanske faktiskt inte är nån fara.

Pfaff

Aktiv medlem
Om du vänder fasningen neråt, mot fälgen, på den muttern du visar på, passar prestaventilen helt automagiskt i fälgens schraderhål.

kais01

Aktiv medlem
om det är mtb eller standardcykel det gäller; alltså max uppåt 4 bar kan du bara tuta och köra. brukar för egen del inte vidta särskilda åtgärder alls. ta till valhallas tejptrick om du är orolig.

ttfh

Aktiv medlem
om det är mtb eller standardcykel det gäller; alltså max uppåt 4 bar kan du bara tuta och köra. brukar för egen del inte vidta särskilda åtgärder alls. ta till valhallas tejptrick om du är orolig.
Precis. Har kört på det sättet i åratal.

kais01

Aktiv medlem
däremot om man skall köra slanglöst föredrar jag att använda en till det större hålet avsedd ventil. det finns som alternativ ventiler avsedda för mopeder, dessa är billliga, men något korta.

MrSthlm

Medlem
Vänder man på muttern som följer med Contis slangar med Presta ventil och skruvar ner den så tycker jag det ser ut att bli helt perfekt. En smart lösning av Conti och skulle förvåna om det blir strul nu.

dabac

Aktiv medlem
Ska en Schräder-till-Prestaadapter göra någon funktionell nytta - annat än möjligtvis minska risken att få in vatten i fälgen - så ska den sitta på slangsidan av fälgen. Ventilmuttrar med kant centrerar bara ventilen en aning i fälghålet, vilket är funktionellt ointressant.
Jag har kört Prestaventiler i Schräderborrade fälgar även över 4 Bar utan problem. Men är ofta noga att ha minsta möjliga hål i fälgtejpen.

MrSthlm

Medlem
Ska en Schräder-till-Prestaadapter göra någon funktionell nytta - annat än möjligtvis minska risken att få in vatten i fälgen - så ska den sitta på slangsidan av fälgen. Ventilmuttrar med kant centrerar bara ventilen en aning i fälghålet, vilket är funktionellt ointressant.
Jag har kört Prestaventiler i Schräderborrade fälgar även över 4 Bar utan problem. Men är ofta noga att ha minsta möjliga hål i fälgtejpen.
Ok, tack, säkert jag som missuppfattat.

Intressant ämne ändå, en del verkar tycka att Schräder till Prestaadapter är en bra grej medan andra tycker det är helt onödigt. Jag kör väl så länge som det håller. ;-)

dabac

Aktiv medlem
Ok, tack, säkert jag som missuppfattat.

Intressant ämne ändå, en del verkar tycka att Schräder till Prestaadapter är en bra grej medan andra tycker det är helt onödigt. Jag kör väl så länge som det håller. ;-)
Alltså, jag har aldrig gjort någon bred jämförande studie över exakt hur ventilhålen ser ut, eller om det är några viktiga skillnader mellan hur förstärkningen vid ventilens bas ser ut. Jag har bara använt vad jag haft hemma, efter behov. Det kanske finns kombinationer som glatt självdestruerar vid användning.
Men mest tror jag att det är kombinationen Presta+liten handpump som fäller folk. Det är väldigt lätt att rycka o knycka lite för mycket, och då lossnar ventilen från slangen. Samtidigt som de monterar en adapter så har de också blivit lite försiktigare, eller bättre på att pumpa. Och så håller slangen nästa gång.
Men för de som oroar sig för att slangen ska skadas runt ventilen av själva trycket mot fälgen är svaret klart: adaptern på insidan för att skydda mot sånt.

MrSthlm

Medlem
OT: Har egentligen Presta någon fördel framför Schrader i hur väl en slang håller luft? Schrader kanske är rejälare för året runt pendling, lite pyttigt att jobba med Presta i minusgrader inklusive adapter?

Att det blev ett däck med Presta för mig har mest att göra med att jag fick fel slang i butiken alternativt att de verkligen tyckte att jag borde ha Presta slang för mina Schrader fälgar (något oklart). Förklarade exakt vilken (ny) cykel jag har och fick en Presta slang tillbaka. När jag upptäckte detta hemma var jag i behov av slang och orkade inte byta.

Senast ändrad:

Yonna

Aktiv medlem
Jag borrade större ventilhål i fatbikes fälgar så att det eventuellt skulle gå att ha motordäckslang. Kan ju vara bra mitt i Uzbekistan eller i norrland var det finns bara snöskotrar och crossmotorer. Försökte först med plast/gummi adapter på insidan men de poppade omedelbart ut när fatbiken började dansa så jag kör utan. Sen många år nu, med < 0.2bar till hög-asfalttryck och det går bara finfint. Så jag ser bara fördelar :)

dabac

Aktiv medlem
OT: Har egentligen Presta någon fördel framför Schrader i hur väl en slang håller luft?
Presta är lite lättare att pumpa upp. Men när luften väl är inne har jag svårt att se någon funktionell skillnad för oss vanliga dödliga. Har nåt minne från en artikel om någon speciell världsrekordhoj som inte kunde ha Schräder för att ventilerna kunde öppna pga centrifugalkraften...

Kneecap

Aktiv medlem
Presta är lite lättare att pumpa upp. Men när luften väl är inne har jag svårt att se någon funktionell skillnad för oss vanliga dödliga. Har nåt minne från en artikel om någon speciell världsrekordhoj som inte kunde ha Schräder för att ventilerna kunde öppna pga centrifugalkraften...
Tjena!

Ja det senare är ett stort problem på supersportbilar, lastbilar med högt tryck m.m.. #icallbullshit

Örjan Lax

Aktiv medlem
Hörde talas om en tomte som centrifugerade kläderna inne i dubbelmontaget bak på en VW LT31 och drog ut på landsvägen i 90 knyck i 5 minuter innan han hängde tvätten i trädgården... 🤪

dabac

Aktiv medlem
Tjena!

Ja det senare är ett stort problem på supersportbilar, lastbilar med högt tryck m.m.. #icallbullshit
Jag har ingen personlig uppfattning om det är sant eller inte. Tror det var från John Howards rekordförsök i lä bakom en dragster. Stod nåt om ventilhattar med O-ringar i för att inte tappa tryck.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer