Prisvärd Enduro ny eller beg

Hej,

Har precis sålt min Commencal Meta TR 27,5 och känner att jag vill gå över till lite mer Enduro med slag och 29” istället. Med tanken på att det är en djungel med cyklar och priser osv så tänkte jag fråga om råd här bland alla kunniga människor.
Har en budget på 35000:- och tittat på både nytt och begagnat. Jag är inte superduktig att cykla eller meka men lär mig med tiden, cyklar mest i Järvsö och hemma i Sundsvall.

Så finns det något tips på hojar? Tips på en annons eller vad som ☺
/Alexander

Tomcaten

Aktiv medlem
Finns ett par glimtar där ute nu från folk som tröttnade på att det inte blev någon ESS-cup och således sålde iväg cyklarna. Man blev själv sugen faktiskt.

Roger_Edvinsson

Aktiv medlem
Vad jag skulle kika på:

Bird Aeris AM9
Jag har en AM9 i storlek L som hänger i förrådet och som jag inte kommer kunna cykla på på ett bra tag framåt :-(
Hade annons uppe tidigare men han som "köpte" dök aldrig upp så den åkte ner i källaren igen och blev hängande där.

Hyfsad spec, det mesta på den använt ca 30h.
PM för mer info om storleken passar, de är ju ganska långa de där och en ML kanske vore mer lämplig:)

Vad jag skulle kika på:

Nukeproof Mega 29
Radon Swoop
Bird Aeris AM9
Har koll på både blocket och här på Happy på K&S, just nu går cyklarna så sjukt snabbt eller så ligger dom över min budget. Fanns en Process 153 med Öhlinare bak och fram för ett tag sedan som jag var helt 100 på att jag skulle köpa, men dagen då jag sålde min cykel och tänkte skriva att jag hämtar den Konan så var den såld :(

implor

Aktiv medlem
Jag har en AM9 i storlek L som hänger i förrådet och som jag inte kommer kunna cykla på på ett bra tag framåt :-(
Hade annons uppe tidigare men han som "köpte" dök aldrig upp så den åkte ner i källaren igen och blev hängande där.

Hyfsad spec, det mesta på den använt ca 30h.
PM för mer info om storleken passar, de är ju ganska långa de där och en ML kanske vore mer lämplig:)
Lite OT men var du nöjd?
Har själv viljat ha en Bird sedan Aeris 145 kom.

Hälsingland

Aktiv medlem
Har koll på både blocket och här på Happy på K&S, just nu går cyklarna så sjukt snabbt eller så ligger dom över min budget. Fanns en Process 153 med Öhlinare bak och fram för ett tag sedan som jag var helt 100 på att jag skulle köpa, men dagen då jag sålde min cykel och tänkte skriva att jag hämtar den Konan så var den såld :(
Borde väl funka? https://www.blocket.se/annons/gavleborg/cannondale_habit_carbon_se__20/92061496 eller är det för mycket trail och för lite Enduro?

Hur mycket kan man tänkas får för 35000:- på ett ungefär på begagnat marknaden? Min sambo köpte sin Trek Slash 9.8 2017 modellen 2018 och då betalade hon 23000:- för den, det känns ju som en sjukt bra affär hon gjorde jämfört vad dom ligger på nu.

implor

Aktiv medlem
Hur mycket kan man tänkas får för 35000:- på ett ungefär på begagnat marknaden? Min sambo köpte sin Trek Slash 9.8 2017 modellen 2018 och då betalade hon 23000:- för den, det känns ju som en sjukt bra affär hon gjorde jämfört vad dom ligger på nu.
Corona. Bra tryck på både köp och sälj. Speciellt när det är väldigt tydligt det inte lär ändras mycket till nästa år. Social distance kommer vara på plats till minst andra halvan 2021.

Privateer är väl precis utanför budget, där kan du ju välja 140 eller 160 slag.

Har faktiskt kikat lite på det märket, men jag har alldeles för dålig koll på den och aldrig testat den heller. Så känns sådär att beställa en ny också.
Corona. Bra tryck på både köp och sälj. Speciellt när det är väldigt tydligt det inte lär ändras mycket till nästa år. Social distance kommer vara på plats till minst andra halvan 2021.
Ja, Corona har verkligen gjort sitt. Det är roligt att det är så många som vill ut och cykla i alla fall :) Men tråkigt för en annan som vill ha en cykel för ett bra pris med bra grejer på.

Det står en sån här i butiken i Sickla (Sthlm):

Årets (2020) modell så finns säkerligen en del prutmån. Tror att det är en 18" vilket borde motsvara M eller M/L.

Årets (2020) modell så finns säkerligen en del prutmån. Tror att det är en 18" vilket borde motsvara M eller M/L.
Aha okej, ja min sambo ska ner till Sthlm nästa vecka så kanske ska be henne springa in till butiken och kika på den ett slag :) Såg väldigt trevlig ut i alla fall.

glitch

Aktiv medlem

Skön mix med hela spectrat av komponentnivåer SX-NX-GX-X1 =p

Enduro har jag redan haft en gång och vill gärna testa något annat :) Ransom är fin, dock behöver jag den i storlek L. Och från Trek är jag bara intresserad av 9.8 modellen kräsen som jag är. =p

Hälsingland

Aktiv medlem
Enduro har jag redan haft en gång och vill gärna testa något annat :) Ransom är fin, dock behöver jag den i storlek L. Och från Trek är jag bara intresserad av 9.8 modellen kräsen som jag är. =p
Okej, ja det finns ju en L också men den ligger högt i pris för en beg. Ja jag har byggt en Fuel ex på kolfiberramkitet samma som 9.9 så jag förstår dig :cool: 🙂

Hälsingland

Aktiv medlem
Ja, dom som har kommit ut i L ligger över min budget ganska duktigt dessvärre. Drömmen vore en Trek Slash 9.8 XT i L. Men dom ligger lite över min budget också =(
Ja den Ransom i L känns dyr, men rimligt bör det ju vara rätt stor prutmån. Jo 2021 Trek är ju tyvärr ännu dyrare än innan och leveranstiden verkar ju väldigt lång. Finns en 18,5" Slash hos Trek-handlaren i Hudik men det är en 8:a.

Ja den Ransom i L känns dyr, men rimligt bör det ju vara rätt stor prutmån. Jo 2021 Trek är ju tyvärr ännu dyrare än innan och leveranstiden verkar ju väldigt lång. Finns en 18,5" Slash hos Trek-handlaren i Hudik men det är en 8:a.
Japp, har inte ens vågat skriva på någon Ransom just nu utan att låta alldeles för snål om man ska pruta ☺ 2021 lär det inte bli i alla fall, och en 8a är jag inte intresserad av heller. Har fått många erbjudande om att köpa såna men inte så sugen på dom tyvärr.

Hälsingland

Aktiv medlem
Japp, har inte ens vågat skriva på någon Ransom just nu utan att låta alldeles för snål om man ska pruta ☺ 2021 lär det inte bli i alla fall, och en 8a är jag inte intresserad av heller. Har fått många erbjudande om att köpa såna men inte så sugen på dom tyvärr.
Capra shred då, om du ska cykla mest park är väl dämparna viktigare än kolfiberram? Nästan inom budget och ska enligt YT finnas tillgänglig om ca en månad, även om det kanske inte är så mycket att lita på.

Capra shred då, om du ska cykla mest park är väl dämparna viktigare än kolfiberram? Nästan inom budget och ska enligt YT finnas tillgänglig om ca en månad, även om det kanske inte är så mycket att lita på.
Den ser ju onekligen bra ut i alla fall, har aldrig cyklat på en YT förut faktiskt. Hur är Fox 38 kontra en Lyrik? Har inte kört med en coildämpare heller på säkert 12 år heller. Hade en Öhlincoil på Enduron i ca 2 dagar innan jag bytte den mot en STX 22 air istället.

Hälsingland

Aktiv medlem
Den ser ju onekligen bra ut i alla fall, har aldrig cyklat på en YT förut faktiskt. Hur är Fox 38 kontra en Lyrik? Har inte kört med en coildämpare heller på säkert 12 år heller. Hade en Öhlincoil på Enduron i ca 2 dagar innan jag bytte den mot en STX 22 air istället.
Har inte testat 38:an men kör en 36:a och kan inte tänka mig att den ska vara sämre. Speciellt inte i park, jag kör mest stökig stig och 36:an är ju grym. Kolla i tråden för capra här på happy så finns det väl några som har den där kanske.

mikaeljc

Aktiv medlem
Jag köpte nya Meta AM i billigaste varianten. Köpte till en 220mm dropper, en RC2 dämpare till gaffeln och ett fyrkolvs ok fram. Hamnade på just över 30k tror jag. Då har du utrymme för en vassare bakdämpare också med din budget.

Jag köpte nya Meta AM i billigaste varianten. Köpte till en 220mm dropper, en RC2 dämpare till gaffeln och ett fyrkolvs ok fram. Hamnade på just över 30k tror jag. Då har du utrymme för en vassare bakdämpare också med din budget.
Har faktiskt kikat på en Meta AM tidigare innan jag köpte TR versionen. Har sett några st som gått i Järvsö med Öhlinare på som ser ut som en dröm! Men dom hamnar lite högre i pris direkt. Vad är det för gaffel på den modellen du har?

mikaeljc

Aktiv medlem
Har faktiskt kikat på en Meta AM tidigare innan jag köpte TR versionen. Har sett några st som gått i Järvsö med Öhlinare på som ser ut som en dröm! Men dom hamnar lite högre i pris direkt. Vad är det för gaffel på den modellen du har?
Den kom med en Yari men jag bytte som sagt dämparen till en RC2. 3500:- 20 minuters arbete och vips så blev det en Lyric Ultimate. Lyckade dessutom sälja den gamla dämparenheten här på Happy för några hundringar.

Fyrkolvs ok fram kostade 4-500:- och man har då i princip XT prestanda.

Dropper posts med bra kvalitet finns väl från drygt 2000:- med reglage.

Den kom med en Yari men jag bytte som sagt dämparen till en RC2. 3500:- 20 minuters arbete och vips så blev det en Lyric Ultimate. Lyckade dessutom sälja den gamla dämparenheten här på Happy för några hundringar.

Fyrkolvs ok fram kostade 4-500:- och man har då i princip XT prestanda.

Dropper posts med bra kvalitet finns väl från drygt 2000:- med reglage.
Aha okej, det låter ju som en plan det också faktiskt.. Har du någon bild man kan få se på hojen? :)

Eller är det så att man ska ha is i magen och vänta in med att köpa en cykel till vinter/våren till och med, så kanske priserna går ner något på hojarna? Eller när säljer alla ESS tävlare sina hojar?

Johge

Aktiv medlem
Jag har inte Capra shred men en Capra cf med coil och Fox38:an och för bikeparks är den sjukt rolig. Hur uppförsegenskaperna är kan jag inte svara på för den blev konverterad till singlespeed samma dag den kom hem.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer