Prisvärd Enduro ny eller beg

Johge

Aktiv medlem
Ja fast med 29” 38:a som höjer fronten lite med 27.5 hjul och jag har även ett 29” hjul om jag vill köra mullet.. party in the back business in the front as they say:) med 29” framhjul blir dock gaffelvinkeln typ 63gr vilket kanske inte är så lämpligt uppför

Ja fast med 29” 38:a som höjer fronten lite med 27.5 hjul och jag har även ett 29” hjul om jag vill köra mullet.. party in the back business in the front as they say:) med 29” framhjul blir dock gaffelvinkeln typ 63gr vilket kanske inte är så lämpligt uppför
Aha okej, du har ingen bild på den så man kan kika? :)
2021 nukeproof mega borde komma i lager snart. Garanterat värt att kolla in https://www.wiggle.se/nukeproof-mega-290-pro-alloy-bike-gx-eagle-2021
Har faktiskt kikat på den, kommer dock inte överens om utseende på den. Haha. Men den är väl värd att titta en extra gång på i alla fall :)

unsuspected

Aktiv medlem
Går att få en väldigt fin specad Tyee för 35k även om man får vänta lite.

Går att få en väldigt fin specad Tyee för 35k även om man får vänta lite.
Var precis in på sidan och byggde ihop en cykel som jag ville ha den, slutade dock på 38000:-, vill ogärna gå ner för att få den billigare heller =P haha

Johge

Aktiv medlem
Aha okej, du har ingen bild på den så man kan kika? :)

Har faktiskt kikat på den, kommer dock inte överens om utseende på den. Haha. Men den är väl värd att titta en extra gång på i alla fall :)
med 29” framhjul
1AFCB3DD-1C76-48E2-8962-C1FEB4386268.jpeg

Någon som har koll på Propain Tyee Al 29" ? Har byggt ihop en fin cykel vad jag själv tycker för en slant på 33000:- med frakten hem vilket känns som ett bra pris.

https://www.chainreactioncycles.com/se/en/s?q=mega&cat=direct

Det blir inte mera prisvärt än såhär. Men nästan alla måste ha exklusiva fina Santa, Spec eller gud vet vad så länge det är hög blingfaktor på cykelmärket idag.
Har faktiskt kollat på; https://www.chainreactioncycles.com...90-pro-alloy-bike-gx-eagle-2021/rp-prod196137 ett antal ggr. Men jämfört med Propainen så får man en Lyrik Ultimate jämfört med Select på Megan för mindre pris också. Men har aldrig ens kollat eller hört någon om Propain heller.

joeldevahl

Aktiv medlem
Någon som har koll på Propain Tyee Al 29" ? Har byggt ihop en fin cykel vad jag själv tycker för en slant på 33000:- med frakten hem vilket känns som ett bra pris.

Vi har en äldre tyee al och är grymt nöjd (XS 27.5" dock). Finns att klämma på i stan om du känner för det. En äldre mega 29 L också. Både jag och frun är grymt nöjda med de cyklarna iallafall och tyeen verkar verkligen inte göra bort sig i park. Den är sjukt stabil att trampa också

Vi har en äldre tyee al och är grymt nöjd (XS 27.5" dock). Finns att klämma på i stan om du känner för det. En äldre mega 29 L också. Både jag och frun är grymt nöjda med de cyklarna iallafall och tyeen verkar verkligen inte göra bort sig i park. Den är sjukt stabil att trampa också
Ja, tror faktiskt jag cyklade med dig, Aalex och Philip i våras i Bergsåker :) Sneglade lite då på din cykel faktiskt. Är ju ganska tystlåten av mig så sa inte så mycket när vi väl var ute. Men om jag får kika någon dag på hojarna vore det väldigt snällt :)
Bara att slå till :)
Ja, är ganska sugen faktiskt. Drömmen är fortfarande en Slash 9.8, men jag kanske inte blir så missnöjd med den hojen ändå!

joeldevahl

Aktiv medlem
Ja, tror faktiskt jag cyklade med dig, Aalex och Philip i våras i Bergsåker :) Sneglade lite då på din cykel faktiskt. Är ju ganska tystlåten av mig så sa inte så mycket när vi väl var ute. Men om jag får kika någon dag på hojarna vore det väldigt snällt :)

Japp det var jag. Hör av dig via PM eller nått om du är runt stan så kan du komma förbi och kolla

Ja. Den är lite tung så den vill mest gå rakt fram vilket tar en tid att tämja men då håller den samtidigt.
Jag är ju ingen tävlingscyklist överhuvudtaget så vem som tävlar på cyklarna är inget jag behöver gå efter :) Jag vill ha något som är roligt i Järvsö att leka med samt att kunna trampa lite turer hemma i stan också.

jonte987

Aktiv medlem
Jag kör själv mega utan att vinna nåt, det går bra. Jag syftade mer på att den har vunnit mest i enduro cupen men att kan bero på att det är Sam Hill som styr.
(och ska man köpa det som vinner mest så är det väl canyon)

Jag kör själv mega utan att vinna nåt, det går bra. Jag syftade mer på att den har vunnit mest i enduro cupen men att kan bero på att det är Sam Hill som styr.
(och ska man köpa det som vinner mest så är det väl canyon)
Ah okej, har kollat på en Strive också och har fått napp på en begagnad sådan. Men hur jag än gör så kommer jag tillbaka till Slash 9.8.

jonte987

Aktiv medlem
Ah okej, har kollat på en Strive också och har fått napp på en begagnad sådan. Men hur jag än gör så kommer jag tillbaka till Slash 9.8.
Mega, capra, bird AM9, slash, Propain är säkert alla fullgoda alternativ.
Både mega och slash finns i nyare versioner vilket kanske kan vara tråkigt om man köper begagnat.
Mega 2018-19 står sig väl skapligt men 2021 är den 2 gen bak vilket borde avspegla sig i priset.

Mega, capra, bird AM9, slash, Propain är säkert alla fullgoda alternativ.
Både mega och slash finns i nyare versioner vilket kanske kan vara tråkigt om man köper begagnat.
Mega 2018-19 står sig väl skapligt men 2021 är den 2 gen bak vilket borde avspegla sig i priset.
Ah okej, tror kanske inte jag känner så stor skillnad egentligen? Sambon har en Slash 9.8 från 2017 dock i M. Men det brukar jag sno lite då och då för den är så otroligt skön att hoja på.

jonte987

Aktiv medlem
Ah okej, tror kanske inte jag känner så stor skillnad egentligen? Sambon har en Slash 9.8 från 2017 dock i M. Men det brukar jag sno lite då och då för den är så otroligt skön att hoja på.

Kanske lite dyr pga fix i dämparen och ingen garanti.

EDIT. Skillnad och skillnad... Jag vet inte men jag hade gärna haft nyare och flackare etc. Men du har budget och vill köpa beggat. Ny ingångs Propain kanske kan vara ett alternativ om de kan leverera

Kanske lite dyr pga fix i dämparen och ingen garanti.

EDIT. Skillnad och skillnad... Jag vet inte men jag hade gärna haft nyare och flackare etc. Men du har budget och vill köpa beggat. Ny ingångs Propain kanske kan vara ett alternativ om de kan leverera
Har skrivit med honom, den ramen är lite för stor för mig tyvärr annars hade det varit ett alternativ. Jag är 178 så står precis i gränsen mellan M och L.

OK, jag har dålig koll på storlekar i tum men det verkar vara xl ser jag nu.
Det har varit många beggade slash så det kommer säkert fler snart.
Japp, och det blir alldeles för stort för mig. Ja, det fanns ute väldigt många cykla ett tag där. Men bra precis när jag sålde min och fick lös pengar så är det helt dött på marknaden i min budget i alla fall. Var en som skrev tidigare till mig att han skulle sälja sin men han ville ha 37000:- och den budgeten har jag inte om jag vill ha min sambo kvar =P haha

jonte987

Aktiv medlem
tror det är rent slump. Ett tag låg det 2-3 super specade am9 ute samtidigt.

Men nej, du kan nog inte vänta på att sälja din egen hoj först men det är ju löst nu.....

tror det är rent slump. Ett tag låg det 2-3 super specade am9 ute samtidigt.

Men nej, du kan nog inte vänta på att sälja din egen hoj först men det är ju löst nu.....
Ja, det låg ute en Kona Process 153 29" från 2019 med Öhlinare bak och fram som jag ville ha. Men den försvann samma dag jag skulle skriva till säljaren att jag köper den.

Tomcat är nog rätt på det
Billigare än så här blir det inte

Edit. Va fan. Danska kronor men i alla fall

Jo, men då är det bara en ram också.. Då ska jag hitta massa delar till den också och då kommer nog priset stiga lite helt plötsligt om jag vill ha bra saker på den?

Huruvida du är mellan M och L beror ju helt på vilket märke och modell du tittar på. Min meta är 35mm längre än min capra trots att båda är L.
Jo, så är det såklart :) Men på trek hemsidan så är M upp till 178 cm och L från 178 cm och uppåt. Min sambo har M i sin Slash och den upplevs alldeles för lite för mig. Han med XL ramen uppskattade minst att man kunde vara 183 för den ramen, och då är det inte passande för mig.

Tänk på att den var 2017 eller hur? De har förmodligen gjort cykeln lite längre sedan dess, kolla geometritabeller.
Jag provade en XL slash (är 186cm) och den kändes alldeles för stor och trög för mig. Subjektivt men den kändes riktigt stor.
Jo det är helt rätt. Dom från 2019-2020 står att L är från 177-188 cm. Sen finns det M/L också, men dom är nog inte för 9.8 modellen om jag inte minns helt fel, dom går upp till 179 cm i alla fall.

jonte987

Aktiv medlem
Jo, men då är det bara en ram också.. Då ska jag hitta massa delar till den också och då kommer nog priset stiga lite helt plötsligt om jag vill ha bra saker på den?
Ja, fast inte värre än slash ramen. Men visst jag klantade mig och trodde de gav bort den för 8500.

Det beror mycket på gaffeln. Jag hade satt på billiga hjul och drivlina.

Ja, fast inte värre än slash ramen. Men visst jag klantade mig och trodde de gav bort den för 8500.

Det beror mycket på gaffeln. Jag hade satt på billiga hjul och drivlina.
Ja, hade ramen varit så pass billig så kanske jag hade kunna fixa det. Men för en sådan amatör som mig så letar jag nog en komplett hoj för enkelhetens skull =)

mikaeljc

Aktiv medlem
Jo det är helt rätt. Dom från 2019-2020 står att L är från 177-188 cm. Sen finns det M/L också, men dom är nog inte för 9.8 modellen om jag inte minns helt fel, dom går upp till 179 cm i alla fall.

Strunta i vad tillverkarna rekommenderar. Om du vet vad som passar dej så behöver du bara kolla på reach, stack, sadelrörslängd och vinkel på sadelröret för att veta om storleken är rätt eller inte.

implor

Aktiv medlem
Är man på gränsen så är det nog bäst att fråga tillverkaren vilken som är bäst. Du lär knappast vara den enda som hamnar mitt mellan storlekar.

generellt så vill man nog ha den mindre modellen vid stök/AM och större vid LVG/lätt XC.

Strunta i vad tillverkarna rekommenderar. Om du vet vad som passar dej så behöver du bara kolla på reach, stack, sadelrörslängd och vinkel på sadelröret för att veta om storleken är rätt eller inte.
Ja precis, dom cyklarna jag kollat på än så länge rekommenderas en L i alla fall. Men såklart hade det underlätta om man kunde testa en cykel hur storleken är innan man bestämmer sig också =)
Är man på gränsen så är det nog bäst att fråga tillverkaren vilken som är bäst. Du lär knappast vara den enda som hamnar mitt mellan storlekar.

generellt så vill man nog ha den mindre modellen vid stök/AM och större vid LVG/lätt XC.
Det kanske stämmer, hade M på min Enduro comp från 2017 och tyckte inte riktigt om hur jag satt på den. Och lika med sambons Slash 9.8 i M så känns den för liten för mig både i Järvsö och i stan när jag trampar på den. Min Commencal Meta TR hade jag i L och den var grym både utför och trampa i stan på jämfört med dom andra när man jämförde storleken.

KarlCrox

Aktiv medlem
Helt klart mest prisvärda i förhållande till prestanda: Propain Tyee (Coil ett måste) eller Privateer 161.
Privateer är mer utför-dh, Propain väldigt allround men extremt smidig.
Ett alternativ kan vara ett bet-köp av den ultradyra men precis som Propain testvinnaren Spez Enduro 2020. Många till salu nu men nog svårt att hitta under 40k. Sen brukar jag bli orolig när så många väljer att sälja en såpass ny cykel, men kanske bara att de inte gillar att ha pengarna på banken.

Helt klart mest prisvärda i förhållande till prestanda: Propain Tyee (Coil ett måste) eller Privateer 161.
Privateer är mer utför-dh, Propain väldigt allround men extremt smidig.
Ett alternativ kan vara ett bet-köp av den ultradyra men precis som Propain testvinnaren Spez Enduro 2020. Många till salu nu men nog svårt att hitta under 40k. Sen brukar jag bli orolig när så många väljer att sälja en såpass ny cykel, men kanske bara att de inte gillar att ha pengarna på banken.

Har kollat på Propain ganska mycket nu, men i min budget så är det en AL version jag får gå på. Finns det någon orsak att gå på en Coil just?
Jag gillar att ha pengar på banken, just därför har jag en budget på 35000:- och inte ett öre till. Hade såklart velat kliva på nya Spez Enduron men för det priset begagnat för dom ligger dom alldeles för högt för mig i alla fall =)

jonte987

Aktiv medlem
Har kollat på Propain ganska mycket nu, men i min budget så är det en AL version jag får gå på. Finns det någon orsak att gå på en Coil just?
Jag gillar att ha pengar på banken, just därför har jag en budget på 35000:- och inte ett öre till. Hade såklart velat kliva på nya Spez Enduron men för det priset begagnat för dom ligger dom alldeles för högt för mig i alla fall =)
Jag vet inte men du får nog lägga till Lyrik alternativt börja spara till en upgrade. Dropper får du lägga till minst.
Du får ju in både dropper, lyrik och coil för 3000 euro om jag fattar det rätt

Jag vet som sagt inte varför coils är nödvändigt men orkar en vanlig luft inte hålla emot så kan man alltid sätta på en megneg för 800.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer