Prisvärd Enduro ny eller beg

Jag vet inte men du får nog lägga till Lyrik alternativt börja spara till en upgrade. Dropper får du lägga till minst.
Du får ju in både dropper, lyrik och coil för 3000 euro om jag fattar det rätt

Jag vet som sagt inte varför coils är nödvändigt men orkar en vanlig luft inte hålla emot så kan man alltid sätta på en megneg för 800.
Men som den jag la upp i tidigare inlägg det var en Propain Tyee AL 29"
Spec listan på den var;
RS Lyrik Ultimate RC 2
RS Super Delux Ultimate RCT Air
GX Eagle
BikeYoke dropper
Sram G2 R bromsar
Deras standard hjul
Och kedjeskydd från Sixpac

Då skulle den cykeln kosta mig 33880:- med frakt hem.

Känns som ganska bra pris för en bra specad hoj kan jag tycka!

manneblask

Aktiv medlem
Men som den jag la upp i tidigare inlägg det var en Propain Tyee AL 29"
Spec listan på den var;
RS Lyrik Ultimate RC 2
RS Super Delux Ultimate RCT Air
GX Eagle
BikeYoke dropper
Sram G2 R bromsar
Deras standard hjul
Och kedjeskydd från Sixpac

Då skulle den cykeln kosta mig 33880:- med frakt hem.

Känns som ganska bra pris för en bra specad hoj kan jag tycka!
Och att du får designa färger själv! Cykeln är ju assnygg och dessutom till priset så skulle det för mig var en no-brainer.

KarlCrox

Aktiv medlem
Har kollat på Propain ganska mycket nu, men i min budget så är det en AL version jag får gå på. Finns det någon orsak att gå på en Coil just?
Jag gillar att ha pengar på banken, just därför har jag en budget på 35000:- och inte ett öre till. Hade såklart velat kliva på nya Spez Enduron men för det priset begagnat för dom ligger dom alldeles för högt för mig i alla fall =)
Jag har en al, med coil. Har inte testat med luft men i den testen jag länkade till menar de att det var STOR skillnad från att de föst gjorde sin provåkning med luft, för att sedan ha coil när de gjorde det "riktiga" testet. Pro 10 som länkaret kallas av Propain, är mycket bra bortsett från känsligheten i början av dämpningen. En coil-dampare förbättrar detta mycket och ger den fantastisk support i mid-stroke.
Lyriken är riktigt bra den också och kanske räcker med Lyrik ultimate select om man vill spara ytterligare pengar?
Aluminium känns så mycket bättre än min tidigare Yt carbon-ram trots att den nästan är 3 kg tyngre så känns den smidigare så länge man inte ska lyfta den.

Och att du får designa färger själv! Cykeln är ju assnygg och dessutom till priset så skulle det för mig var en no-brainer.
Ja, var helt off på den innan och tyckte den såg gräslig ut medans en kompis tycker den var svinsnygg. Men den börjar växa till sig. Hade jag fått valt helt så skulle den vara svart. Men man kan inte få allt ☺

manneblask

Aktiv medlem
Ja, var helt off på den innan och tyckte den såg gräslig ut medans en kompis tycker den var svinsnygg. Men den börjar växa till sig. Hade jag fått valt helt så skulle den vara svart. Men man kan inte få allt ☺
Rå alu med snygga accentfärger är ju nice :giggle: Har haft den i varukorgen flera gånger i olika uppsättningar, men hejdar mest för att jag verkligen inte har plats för en till hoj hehe. Kika i "Visa din propain"-tråden för lite mer åsikter om hojen i sig om du är nyfiken.

Jag har en al, med coil. Har inte testat med luft men i den testen jag länkade till menar de att det var STOR skillnad från att de föst gjorde sin provåkning med luft, för att sedan ha coil när de gjorde det "riktiga" testet. Pro 10 som länkaret kallas av Propain, är mycket bra bortsett från känsligheten i början av dämpningen. En coil-dampare förbättrar detta mycket och ger den fantastisk support i mid-stroke.
Lyriken är riktigt bra den också och kanske räcker med Lyrik ultimate select om man vill spara ytterligare pengar?
Aluminium känns så mycket bättre än min tidigare Yt carbon-ram trots att den nästan är 3 kg tyngre så känns den smidigare så länge man inte ska lyfta den.
Aha okej, ja om jag skulle ta den med Coil så skulle jag få ner priset lite mer också om man inte skulle ta en Fox dvs. Den blir ju snyggare med Coil kan jag tycka, men jag själv har alltid kört med luft innan och tyckt det är sjukt smidigt också =)
Har du någon bild på din?
Rå alu med snygga accentfärger är ju nice :giggle: Har haft den i varukorgen flera gånger i olika uppsättningar, men hejdar mest för att jag verkligen inte har plats för en till hoj hehe. Kika i "Visa din propain"-tråden för lite mer åsikter om hojen i sig om du är nyfiken.
Japp, har kikat på i den färgen också riktigt snygg =) Har varit in i den tråden och tjuvkika lite faktiskt.

Erik O

Aktiv medlem
Är man på gränsen så är det nog bäst att fråga tillverkaren vilken som är bäst. Du lär knappast vara den enda som hamnar mitt mellan storlekar.

generellt så vill man nog ha den mindre modellen vid stök/AM och större vid LVG/lätt XC.
Å andra sidan verkar olika tillverkare ha väldigt olika uppfattningar om hur stora cyklar vi ska ha så det är klart bäst att ha lite koll själv på vilka mått man gillar på ett ungefär.

Jag har en Trek Slash 9.8 2018 men med 9.9 ram från 2019 (även baksvingen i kolfiber) utbytt på garanti pga lackdefekt på originalramen. Jättefint skick på alla grejer, ett litet jack i lacken på svingen och något i underkant av gaffeln. Renthal Fatbar är nog den enda eg uppdateringen från originalspec. Den används tyvärr alldeles för lite så jag funderar på att sälja den då jag dels närsom får barn nr3 och kommer ha ännu mindre tid framåt och dels att jag nog kommer fokusera den lilla tid jag har på landsvägscyklande och där hade jag villhövt en ny hoj med lite snällare geometri än min nuvarande. Hade det kunnat vara intressant om jag bestämmer mig för att sälja?

Jag har en Trek Slash 9.8 2018 men med 9.9 ram från 2019 (även baksvingen i kolfiber) utbytt på garanti pga lackdefekt på originalramen. Jättefint skick på alla grejer, ett litet jack i lacken på svingen och något i underkant av gaffeln. Renthal Fatbar är nog den enda eg uppdateringen från originalspec. Den används tyvärr alldeles för lite så jag funderar på att sälja den då jag dels närsom får barn nr3 och kommer ha ännu mindre tid framåt och dels att jag nog kommer fokusera den lilla tid jag har på landsvägscyklande och där hade jag villhövt en ny hoj med lite snällare geometri än min nuvarande. Hade det kunnat vara intressant om jag bestämmer mig för att sälja?
Det kan absolut vara av intresse, jag skickar ett PM till dig nu så kan vi ta det därifrån =)

KarlCrox

Aktiv medlem
Aha okej, ja om jag skulle ta den med Coil så skulle jag få ner priset lite mer också om man inte skulle ta en Fox dvs. Den blir ju snyggare med Coil kan jag tycka, men jag själv har alltid kört med luft innan och tyckt det är sjukt smidigt också =)

Japp, har kikat på i den färgen också riktigt snygg =) Har varit in i den tråden och tjuvkika lite faktiskt.

Den blåa blir lite missvisande på bild.
Tycker den är Riktigt snygg men hade förmodligen tagit raw idag.

65CD7A6D-2F0D-4C37-9301-D897B9394218.jpeg

KarlCrox

Aktiv medlem
Nja, tog Lyrik ultimate deluxe, och samma beteckning fast coil bak. 160 dropper och gx växlar. Blev 35,500 i svenska kronor då kronan Stod lågt i Januari. Känns ändå sjukt mycket cykel för pengarna.

Ja, det känns som ett rimligt pris för en ny cykel tycker jag =) Kompisen har en Nomad som han köpte för 45000:-, där sitter det inga roliga tillbehör alls på. Enklaste Yari och lika så Monarch bak och Guide T bromsar på den. Så känns som en bra affär med en Propain för den slanten och vilka prylar man kan få med =)

KarlCrox

Aktiv medlem
Ja, det känns som ett rimligt pris för en ny cykel tycker jag =) Kompisen har en Nomad som han köpte för 45000:-, där sitter det inga roliga tillbehör alls på. Enklaste Yari och lika så Monarch bak och Guide T bromsar på den. Så känns som en bra affär med en Propain för den slanten och vilka prylar man kan få med =)
Ja, sen är länkaget rätt lika på santa cruz och Tyee;-)
Jag tog förresten code R bromsar.

yonsson

Aktiv medlem

manneblask

Aktiv medlem
Här har du ett till förslag att fundera på :)

Här har du ett till förslag att fundera på :)
Ja, den såg rätt schysst ut tycker jag. :)

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer