Prisvärd trail, Sentier fortfarande?

Johan855

Ny medlem
Hej!
Är på jakt efter en 29" trail för pris kring 10-13 tusen, är Sentier fortfarande ett bra val i grundutförande? Storlek L isf? 186 cm lång, 86 cm innerben. Mycket tacksam era råd och förslag på annan modell om ni inte tycker Sentier håller måttet!

Mvh Johan

jonte987

Aktiv medlem
Ska väl vara på väg enligt prognos. Lägg en bevakning på crc.
Vet inget annat som finns i lager men finns väl några HT på köp o sälj

SocialGimp

Aktiv medlem
Å jag är 185 cm o tyckte väl att XL var lite på gränsen för stor. Beror väl på hur man har tänkt att använda den.

Johan855

Ny medlem
Tack för snabba svar! Läst att Radon Cragger rekommenderar många, är den också en trail eller mera xc i geometrin? Har ingen panik att beställa kan vänta tills något kommer i lager, den som väntar på något gott :)

jonte987

Aktiv medlem
Det är också trail.
Problemet är att en del grejor kanske inte kommer i lager för än tidigast i höst.

Bird zero och commencal HT kan man också titta på.
Och allebike kanske

N_sandstrom

Aktiv medlem
Jag kikade lite på årets 29", lösa planer på att uppgradera min gamla Sentier-2016.

Build kit i år är ju klockrent, standarder har ändrats till boost osv, men på geo-fronten har det verkligen inte hänt mycket på 5 år, rätt stor besvikelse från mitt håll.

Men den är nog fortfarande pefekt till vad jag hade min till. Komma igång med att cykla stig, och känna sig för om det är XC eller trenduro som verkar vara ens grej.

jonte987

Aktiv medlem
Sentier har ju 2018 år geo och är väldiigt kort. Jag saknade i alla fall 20mm med 50mm stam.

Det är knappt någon aggro HT som har fått en update. Honzo ESD men den är inte rimlig som allround. Kan man leva med 63 grader HTA så är den ändå ännu mer jävla kort än sentier när man sitter ner.
Vitus, NS & Dartmoor borde alla komma med en ny 2022 med minst 455mm reach och rimlig ETT.

Johan855

Ny medlem
Tänkte kanske vänta in Sentiern kommer i lager för den verkar vara väldigt trevlig för en nybörjare när jag läst här och reviews på nätet, tror ni L blir bra med mina mått?

SIE

Aktiv medlem
Orbea Laufey H30 ser ju fin ut på pappret.
Om någon nu nånsin får in dem i lager.

Finns det någon butik på västkusten som säljer Orbea utan att det syns på internet? Letar efter en Laufey 27,5 till dottern, känns hopplöst..

Johan855

Ny medlem
Eller vad tror ni om någon av dessa? Kanske modernare geometri för en trail? Runt 10 tusen för Gibon 10 och 14 tusen för gibon 30. Verkar prisvärt!?

Senast ändrad:

jonte987

Aktiv medlem
Eller vad tror ni om någon av dessa? Kanske modernare geometri för en trail? Runt 10 tusen för Gibon 10 och 14 tusen för gibon 30. Verkar prisvärt!?
Ser bra ut. Kanske onödigt lång Seat tube.
Var köper du en sån?

Johan855

Ny medlem
Kanske via en butik här i stan hoppas jag isf. 10an är ju inte luftgaffel så kanske inte aktuellt. En Gibon 30 kanske matchar Sentiern ändå i komponenter/ geometri? Längre reach dock verkar det som i storlek large?

Johan855

Ny medlem
Iofs flackare gaffelvinkel borde ju göra stammen kommer närmare kroppen, påminner kanske mer om en Cragger än Sentier i geometrin. Jag kan för lite om det, vad innebär det isf om det är direct mount?

jonte987

Aktiv medlem
Iofs flackare gaffelvinkel borde ju göra stammen kommer närmare kroppen, påminner kanske mer om en Cragger än Sentier i geometrin. Jag kan för lite om det, vad innebär det isf om det är direct mount?
Den är inte flackare. Däremot är sta brantare så sadeln kommer närmare styret.
Sentier är för kort så bra att den är längre

Johan855

Ny medlem
Borde jag beställa en gibon 30 om det går alltså eller vänta in en Sentier hellre? Eller en Cragger? Jag har ingen brådska alls :)

Johan855

Ny medlem
Svårt för en nybörjare att välja mellan alla när man inte kan provcykla men tror ändå trailgeometrin passar bra iaf som allround (pendling, skogen, stigar) där man inte har bråttom :)

jonte987

Aktiv medlem
Pendling vet i fan men annars är det all-round. Det som debatteras är när det är för flack men 65-66 grader ska vara smärtfritt.

Vi har en HT med 63 grader som all-round nu men vi har låga krav på xc biten. Lite nervöst är den men har mest kört den med påhängscykel.

clnr

Aktiv medlem
Orbea Laufey H30 ser ju fin ut på pappret.
Om någon nu nånsin får in dem i lager.

Finns det någon butik på västkusten som säljer Orbea utan att det syns på internet? Letar efter en Laufey 27,5 till dottern, känns hopplöst..
Har du kollat med Älvängens cykel?

SIE

Aktiv medlem
Har du kollat med Älvängens cykel?
Kollat, tomt där tyvärr.. denna är det:

Johan855

Ny medlem
Bestämt mig för Sentier storlek large, väntar på att den ska komma lager. Har någon en begagnad hör av er, bor i Jämtland betalar frakt plus extra för besväret. Mvh Johan

YpriC

Ny medlem
Bestämt mig för Sentier storlek large, väntar på att den ska komma lager. Har någon en begagnad hör av er, bor i Jämtland betalar frakt plus extra för besväret. Mvh Johan
Är du helt låst på en Sentier? Har en Nucleus 2021 i Large. ~ En månad gammal.

*Edit
Såg nu att du är ute efter en 29, min är 27,5.

Senast ändrad:

stigmarodören

Aktiv medlem
Ja är ganska låst på en 29" Sentier tyvärr :)
Fel år att låsa in sig på en specifik modell. Förutsatt att du vill ha cykel denna sidan semesterveckorna iallafall. Känns som att man får ta det som erbjuds och hoppas att det är good enough. För övrigt tycker jag du skall kolla på Radon Cragger 7.0 om du är en L, prel lev datum 9/6 hos bike-discount.

Efter 2-3v ständigt sökande har jag en Cube Reaction TM till frugan på väg från Tyskland och en Orbea Laufey H30 bokad till juni för mig. Hade gärna köpt en Sentier VR, Radon Cragger eller annan lite dyrare HT med 4kolvs bromsar och kraftigare gaffel men alla tillverkare verkar skjuta upp leveransdatum ju närmre vi kommer.

jonte987

Aktiv medlem
Vitus verkar ha hakat upp sig.

stigmarodören

Aktiv medlem
Vitus verkar ha hakat upp sig.
Ja, tyvärr missade jag de som skulle kommit in i början av maj. Alternativt kom ingen i XL.

Fick detta för några dagar sedan från wiggle. Då gav jag upp de tankarna.

Hi stigmarodören,
Thank you for contacting us, I am sorry that we are out of stock of Vitus Sentier 29 VR Mountain Bike (2021) and the Vitus Sentier 29 Mountain Bike (2021).

I can see that these are due back in stock at the beginning of July 2021 and I would recommend you sign up for our newsletter to be notified of the arrival of new stock.
Should you require any further assistance, please let me know as I am here to help.
Kind Regards,
Stephanie M

Johan855

Ny medlem
Ok, vilka alternativ hade du inkluderat isf, Cragger? Annan? Jag tror inte jag vill ha modernare geometri med brantare sadelvinkel, flackare gaffelvinkel och 2-3 cm längre cykel. Känns som de är bäst för er lite mera hardcore downhill för att lättare komma bakom sadeln och mera stabilitet nedför? men för mig är det inget jag som nybörjare kan nyttja tror jag :)

stigmarodören

Aktiv medlem
Fina! Men det känns som man måste hoppa upp en nivå i pris
Orbea Laufey H30 kostar 200kr mer från LBS i Sverige än Vitus Sentier 29 från wiggle. Snarlika spec.

Laufey kommer med sänkstolpe för det priset. 140mm Rockshox recon istället för 130mm xfusion rc32 (vet ej vad som är bäst). Sentier har nog bättre fälgar (WTB vs Orbeas egna). Laufey betydligt bredare däck (2.6" vs 2.35")

Bäst bang for the buck är oavsett Cragger 7.0 för 13500 från tysken.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer