Prisvärd XC FS (kolfiber) med modern geometri?

Cykelkraft har Trek Top Fuel 9.7 inne i large men priset överstiger din gräns med en handfull tusingar… Sen vet jag inte hur Cykelkraft sköter sig nuförtiden, rekommenderar att kolla upp den tråden.

Hmm, 44900;- för NX drivlina och Reba gaffel är ju inte direkt prisvärt. Fin ram iaf.

Senast ändrad:

Hälsingland

Aktiv medlem
Jag köpte i juni en 2021-hoj för 6k billigare än 2022 med exakt samma spec och geometri, helt klart så skjuter priserna i höjden...

Ja det är ju rätt klart som det ser ut, men frakt och material och sen tillgång på cyklar gör väl sitt till. Med så stor efterfrågan så man säljer allt man får fram skulle det ju vara konstigt med något annat.

Jensen

Aktiv medlem
Senast ändrad:

mattam

Ny medlem
Tjena

Ganska ny på det här med mtb, även om jag varit medlem sjukt många år.
Har möjlighet att köpa cube ams från XXL för 30000:- (kan få extra bra pris genom kontakter)
Men läste sedan att det var omodern geometri. Hur kommer det påverka mig?
Eller är det ändå ett allt för bra pris för att tacka nej?

Rholm

Aktiv medlem
Tjena

Ganska ny på det här med mtb, även om jag varit medlem sjukt många år.
Har möjlighet att köpa cube ams från XXL för 30000:- (kan få extra bra pris genom kontakter)
Men läste sedan att det var omodern geometri. Hur kommer det påverka mig?
Eller är det ändå ett allt för bra pris för att tacka nej?
Det beror ju lite på hur du ska cykla. För platt men stökig stig och XC-cykling vågar jag påstå att du både överlever och klarar dig bra med den geometrin. Modern geometri gör cykeln mer mångsidig och mer kompetent i ett antal avseenden, men det är inte ett absolut krav för all cykling i terrängen. Horses for courses, helt enkelt.

mattam

Ny medlem
Tack för svar.

Happyride: Sveriges trevligast cykelforum!

Känns som hälften här inne mest orkar va dryga, vilket gör att man knappt vill fråga.

Är verkligen en hoj för 30000kr att jämföra med ett kassettband?

jonte987

Aktiv medlem
30 000 är mycket för de flesta så då kanske man inte vill ha nåt som är föråldrat från dag 1 bara för att det fungerar.

Sen får man värdera om man hellre lyssnar på kassettband idag eller väntar på att nåt nytt som inte finns i lager innan midsommar.
Självtycker jag det är för mycket pengar, men visst den väger under 11 kg enligt XXL så kanske är kul beroende på vad man ska cykla

mattam

Ny medlem
Problemet är att jag mest kört graven o landsväg.
Så vet ju inte hur geometrin påverkar. Klart man inte vill bli besviken, men vill heller inte åka runt på en hoj som väger 18kg.

Påverkar geometrin mest i tekniska partier, eller när kommer jag uppleva skillnad.

Tack för vettiga svar.

Raggamuffin

Aktiv medlem
Tack för svar.

Happyride: Sveriges trevligast cykelforum!

Känns som hälften här inne mest orkar va dryga, vilket gör att man knappt vill fråga.

Är verkligen en hoj för 30000kr att jämföra med ett kassettband?

Är mitt svar drygt? Det var inte alls meningen, snarare att 30 000 är mycket pengar och då bör man kanske inte lägga det på gammal teknik.

mattam

Ny medlem
Men vad är det som gör den gamla tekniken så mycket sämre när jag väl sitter på cykeln.

Kommer inte köra i allt för stökig eller brant terräng.

Raggamuffin

Aktiv medlem
Men vad är det som gör den gamla tekniken så mycket sämre när jag väl sitter på cykeln.

Det beror på individens krav. Den är långsammare och "sämre", det går inte att sätta ett absolut värde på hur mycket sämre den är. Är man nöjd med ljudet från ett kassettband t ex så ska man slå till.
Bryr man sig är sannolikt är andrahands-värdet lägre.

Rimfaxe62

Medlem
Det är ju knappast gammal teknik, specen på cykeln är bra, bara att en del hakar upp sig på geometrin..
Om du är ute efter en ny xc och kommer att använda den så anser jag att du får mycket för pengarna, även om det givetvis är mycket pengar 👍

Så länge du inte sätter dig på en splitter ny modell med “mirakel”* geometri så kommer du nog inte sakna den upplevelsen. Jag har cyklat mtb sedan slutet av åttiotalet och haft kul, trots att alla cyklar jag ägt numera anses stenålder avsett geometrin. Nuförtiden ska alla modeller vara enduroinspirerade i geometrin, *“long-low-slack”, annars är de passé, men faktum är att en cykeltyp passar inte alla så en konservativ geo kan fortfarande ha ett värde för den som cyklar xc-igt i mindre brant och/eller stökig terräng.

Sambal Oelek

Aktiv medlem
Jag bytte nyligen från en cykel från 2014, som redan då nog var ganska "omodern". Till en sprillans 2022'a i senaste snitt.
Största påtagliga skillnaderna för upplevensen tycker jag är att den nya är tryggare utför, t ex kom jag till några rätt spännande nedförsstigar senast som jag nog tvekat en del på med förra hojen. Nu kändes de iaf värda ett försök :) (och det gick bra). SAMT, att den även klättrar bättre, den är som en bergsget när det börjar gå uppför.
En nackdel som finns, iaf rent teoretiskt. Är att den kan vara sämre i trånga tekniska partier. Men jag vet inte, tycker jag vant mig redan och det är inget som stör. Skulle inte vilja gå tillbaka iaf, det är en sak som är säker :)

/edit: av händelse har jag en bild som illustrerar de två cyklarna här. Jag har dragit streck vertikalt genom vevparti samt styre. Man kan notera att det är ganska exakt samma reach. Men att framhjulet framförallt är mycket längre fram på den nya.
Måste nämnas också att den nya är en 29" L med stock styrstam, den gamla en 27.5" M med något längre styrstam. Båda cyklarna passar mina 180 väldigt bra men det är väldigt olika karaktär på dem.

cyklar2.jpg

Det här är ju dock en viktig poäng. Är det så du vill köra funkar det ju lika bra med en "gammal" cykel. Men då kan jag tycka att 30 lax är ganska mycket att lägga på en gammal cykel. Kanske bättre då att köpa en begagnad och testa lite, för att sedan byta upp dig till en ny när du känner dig redo. Kan ju vara knivigt med begagnade iofs men det ska väl normalt inte vara några större problem, här t ex finns numera en sådan Bank-ID-säkerhetsfiness så man inte kan gömma sig iaf.

Senast ändrad:

Hjulius

Medlem
Det är därför man kollar på den nya versionen https://www.bike-discount.de/en/buy/cube-ams-zero99-c-68x-sl-29-teamline-1168553

Den där är utrustad ett steg upp mot den xxl säljer. Sen finns en för 4100 euro typ som är utrustad som den på xxl. Och en ett steg upp. Tror fan inte det är många märken på marknaden som slår dem i pris/utrustning.
Tycker också 2022-års zero99-modeller verkar prisvärda och intressanta, men enligt Cube tar ramen max 32T-framklinga. Låter märkligt när cykeln marknadsförs som tävlingscykel. De flesta med lite högre tävlingsambitioner på tex svenska långlopp vill väl kunna köra iaf 36T? Missar jag något?

hm

Aktiv medlem
Tycker också 2022-års zero99-modeller verkar prisvärda och intressanta, men enligt Cube tar ramen max 32T-framklinga. Låter märkligt när cykeln marknadsförs som tävlingscykel. De flesta med lite högre tävlingsambitioner på tex svenska långlopp vill väl kunna köra iaf 36T? Missar jag något?
Ja ,dom vänder sig inte till den lilla svenska avarten av långlopp :)

sivan

Medlem
vart hitta du att den endast tar 32t fram? cube:en alltså. 32 låter ju lite klent

Lingon

Aktiv medlem
Problemet är att jag mest kört graven o landsväg.
Så vet ju inte hur geometrin påverkar. Klart man inte vill bli besviken, men vill heller inte åka runt på en hoj som väger 18kg.

Påverkar geometrin mest i tekniska partier, eller när kommer jag uppleva skillnad.

Tack för vettiga svar.
Modern geometri gör cykeln tryggare och enklare att hantera när det är brant och stökigt utför. Men den blir också mindre mindre lekfull, och kräver att man är mer bestämd när man skall runt i en tight swichback eller lyfta framhjulet för ett dike eller för att bunnyhoppa något hinder.
Svenska långlopp går i så enkel terräng att knappast ens nybörjare har nytta av modern geo. Men vill du utvecklas som mtb-cyklist och cykla tekniska stigar i skogen, går det mycket lättare med en modern hoj.

Berk

Aktiv medlem
tackar. Ja speciellt när max är 32. den blev ju lite mindre intressant nu .-(

På cyklar med Sram vevparti kan man dock köra med 0 mm offset drev isf 3 mm offset. Då kan man nästan alltid köra med 36t utan problem. Kedjelinjen blir dåligt på största drevet bak, men antar att det är ofta ingen problem om man har behöv av större drev fram.

Sambal Oelek

Aktiv medlem
Modern geometri gör cykeln tryggare och enklare att hantera när det är brant och stökigt utför. Men den blir också mindre mindre lekfull, och kräver att man är mer bestämd när man skall runt i en tight swichback eller lyfta framhjulet för ett dike eller för att bunnyhoppa något hinder.
Svenska långlopp går i så enkel terräng att knappast ens nybörjare har nytta av modern geo. Men vill du utvecklas som mtb-cyklist och cykla tekniska stigar i skogen, går det mycket lättare med en modern hoj.
bra skrivet.

---

Jag lade till en illustrativ bild på min post för att tydliggöra geometriskillnad
https://happyride.se/forum/threads/prisvaerd-xc-fs-kolfiber-med-modern-geometri.3689712/post-4024058

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer