Problem att få lättaste växeln att fungera bra vid konvertering från 2x11 till 1x12

FredrikTri

Ny medlem
Problem att få lättaste växeln att fungera bra vid konvertering från 2x11 till 1x12
Hej,

har konverterat min Scott Spark 910 2018 från 2x11 till 1x12. Jag har problem att få den lättaste växeln att fungera. Jag har skruvat ut justerskruven så mycket jag kan, men ändå hoppar kedjan när jag trampar. Någon som har ett tips. Jämfört med min sambos mtb som har samma 1x12 växlade bakväxel verkar växelörat sitta närmare hjulet. Någon som har ett tips? I videon går det att se att kedjan hoppar i lättaste läget. Det går inte att skruva ut stoppskruven mer heller.
Tack på förhand!
Fredrik
IMG_20211024_163048.jpg

Classe75

Aktiv medlem
Tyvärr så är inte videon tillgänglig.
Är det när du trampar baklänges?
Är det direct mount öra och växel?

Ustzeust

Aktiv medlem
Ändlägena justerar man innan kedja och vajer monteras, justera i sidled gör man med skruven på växelväljaren när vajer och kedja monterats

weldion

Aktiv medlem
Ta en bättre bild på bakväxeln. En närbild på en skruv säger inte så mycket.

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
Hoppar den nedåt (lägger sig utanför lillen) eller kryper den uppåt på nästa drev?

I det förra låter det som ändläget behöver justeras. I det senare kan örat vara snett, eller hårt spänd vajer.

FredrikTri

Ny medlem
Ta en bättre bild på bakväxeln. En närbild på en skruv säger inte så mycket.
Hej, nej det är det inte. :-) Videon som jag har en länk till förklarar nog lite mer, men den var ju inte tillgänglig, sorry. Borde vara klarare nu.

Senast ändrad:

FredrikTri

Ny medlem
Hoppar den nedåt (lägger sig utanför lillen) eller kryper den uppåt på nästa drev?

I det förra låter det som ändläget behöver justeras. I det senare kan örat vara snett, eller hårt spänd vajer.
Inget av det. Kedjan och kuggarna kommer i osynk så kedjan hamnar ovanför drevet och faller på plats. Tror videon förklarar lite mer. Sorry, videon var inte tillgänglig blev jag uppmärksammad på.

FredrikTri

Ny medlem
Tyvärr så är inte videon tillgänglig.
Är det när du trampar baklänges?
Är det direct mount öra och växel?
Ajdå. Såg att jag hade gjort lite fel på publiceringen. borde fungera nu.

Jag trampar framlänges så händer detta. Hänger inte med vad du menar med direct mount.

jonte987

Aktiv medlem
Finns inte DM för 12s men det gäller att örat som sitter på inte är för DM

freddag

Aktiv medlem
eller prova med den gamla m8000-bakväxeln om den är hel och se om det funkar tillräckligt bra

weldion

Aktiv medlem
För att visa på skillnaden mellan "vanligt" växelöra och DM-varianten för DM-kompatibla Shimanobakväxlar:
20200917_005241-jpg.1364517

FredrikTri

Ny medlem
För att visa på skillnaden mellan "vanligt" växelöra och DM-varianten för DM-kompatibla Shimanobakväxlar:
20200917_005241-jpg.1364517
Lysande. Växelörat nederst skulle nog göra inställningarna mycket lättare. Den översta som jag uppfattar som direct mount är den som är monterad på min cykel nu.. Men använder jag den nedersta så kommer hela växeln närmare hjulet och då borde det bli lättare att justera.
/Fredrik

Senast ändrad:

FredrikTri

Ny medlem

Bilagor

• IMG_20211025_143955.jpg
    IMG_20211025_143955.jpg
    610.3 KB · Besök: 18
  • IMG_20211025_151733.jpg
    IMG_20211025_151733.jpg
    423.3 KB · Besök: 17

FredrikTri

Ny medlem

InTheZone

Aktiv medlem
Hur är kedjelinjen är en annan fråga? Ibland kan det behövas distanser på främre klingan för att få till rätt kedjelinje, dvs sätta klingan lite längre ut. Chainline på engelska.

Den ska vara typ i mitten men man kan justera den lite in eller utåt beroende på var man kör mest, jag kör mest XC så har min främre klinga mer utåt än de flesta. Då går den lite sämre på största drevet bak men det är en kompromiss jag är ok med då jag bara kör 0,1% av tiden på största bak.

jonte987

Aktiv medlem
Om det är FC-M8000 fram så är det samma chainline på 2x & 1x

FredrikTri

Ny medlem
Hur är kedjelinjen är en annan fråga? Ibland kan det behövas distanser på främre klingan för att få till rätt kedjelinje, dvs sätta klingan lite längre ut. Chainline på engelska.

Den ska vara typ i mitten men man kan justera den lite in eller utåt beroende på var man kör mest, jag kör mest XC så har min främre klinga mer utåt än de flesta. Då går den lite sämre på största drevet bak men det är en kompromiss jag är ok med då jag bara kör 0,1% av tiden på största bak.
Bra fråga. Den hamnar på samma ställe som den större klingan då jag konverterade. Det är nog något som spelar in också.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer