Problem med bakväxel på gammal pendlarhybrid

rois

Aktiv medlem
Hej,

Min bakväxel fungerar bara på 3 istället för 8 växlar. Cykeln det gäller är en gammal Merida hybrid, ca 10-11 år gammal. Bakväxeln är Sora för 8-delat. Växelreglage är något enkelt från Shimano för Atb/Mtb. Jag kan nu bara växla mellan dom 3 minsta dreven (3 högsta växlarna).

När jag försöker växla upp på större bakdrev, så är det inget motstånd i växelreglaget. Det 'bottnar' i någon mening, utan att lyfta bakväxeln.

Vad är felet, slitet växelreglage, eller är det något som går att justera?

Bullabus

Ny medlem
Bakväxeln funkar så att du drar den med tummen upp på de större dreven (lägre växlar) och fjädern i Bakväxeln drar tillbaka till de mindre när du växlar upp. Kärvar wiren bara lite grann så skiter det sej med växlingen. Så vad du ska börja med är att ta bort gamla wiren, rengör kasetten från gammalt smuts, och sätt dit ny wire. Kanske det är dags att byta kedja också om cykeln är så gammal. När du gjort det och justerat in allt så kommer du knappt känna av växlingarna.

Senast ändrad:

dabac

Aktiv medlem
Smörjfettet i gamla växelreglage kan bli klistrigt. Då är det en liten spärrhake som slutar att greppa.
Brukar bli som det du beskriver.
Kan ordnas med en rejäl dos WD-40, eller liknande, applicerad inuti reglaget.

berko (fd Kikon)

Aktiv medlem
dabac sa:
Smörjfettet i gamla växelreglage kan bli klistrigt. Då är det en liten spärrhake som slutar att greppa.
Brukar bli som det du beskriver.
Kan ordnas med en rejäl dos WD-40, eller liknande, applicerad inuti reglaget.
+1. Det är förmodligen det enda du behöver göra. Investera i nya vajrar och höljen, som redan sagts, och få en lika bra cykel som när den var ny.

Senast ändrad:

rois

Aktiv medlem
Tack för svaren!

Jag provar med tipset om smörjfettet. Känslan är just att något slutar greppa, så jag tror ett felet finns i växelreglaget Fungerar inte det, går jag vidare med byte av vajer och höljen.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer