Problem med bakväxel XT

Mikahn

Medlem
Problem med bakväxel XT
Jag har problem med min bakväxel. När den kommer upp på näst största bak vill kedjan klättra på det största drevet. Alla växlar nedåt fungerar klanderfritt som det är inställt nu. Kan sänka wirespänningen men då vill den inte växla på det mindre dreven. Det är lika oavsett om jag har på den lilla eller stora fram (2x10)
Jag har provat med två olika kassetter, olika växlar (jag hade en reserv hemma :) ), nya kedjor, och även olika stora drev fram, inget hjälper.
Växelreglage, wire och höljen satte jag på nya i våras.
Funderar på om det kan vara växelörat som är lite krokigt i ngn riktning. Några andra ideer? Mottages tacksamt.

henka35

Medlem
Problem med bakväxel XT
Justera B skruven så att övre pulley hjulet närmar säg kassetten. Prova med det. Har gjort så någon gång vid liknande problem

Problem med bakväxel XT
Om inte B-skruven så testa att kontrollera att växelörat inte fått en törn. Jag tycker det verkar vara många växelproblem som härrör till snett växelöra.

Ringh

Medlem
Problem med bakväxel XT
Precis sådär hade jag med tidigare, lämnade in den för justering gång på gång men fick inte ordning på det då tills vi mätte växelörat och fick se att det va typ 1 mm snett och efter rätning av örat så upphörde problemet.

wman

Aktiv medlem
Problem med bakväxel XT
Hade också liknande problem som jag höll på med ett tag. Köpte sen ett nytt växelöra och problemet var löst!

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer