Problem med lösa drev.

miklax

Medlem
Problem med lösa drev.
Hej!

Jag har en SLX 11 kassett där dreven blir lösa. Nav Stans No tubes Neo.

När jag plockat ihop kassetten och dragit åt "låsskruven" rejält så sitter de bra. När jag sedan kört en tid så är de lite lösa. Försöker dra åt hårdare, men det går inte/hjälper inte. Plockar isär kassetten och sätter tillbaka den och då sitter dreven bra igen en tid...
Testade även att sätta dit en distans längst in, men då blev kassetten för tjock och kunde inte skruvas i ordentligt...

Det finns några jack på bodyn men det är inte extremt, dessutom tycker jag inte att de sitter som gjutna från början. Vad tror ni att detta beror på? Vad kan jag göra? Visst kan jag köpa en ny body, men den ligger på 1000-lappen med lager.

BJS

Aktiv medlem
Problem med lösa drev.
Dreven hänger sig på graderna i boden? Testa att försiktigt fila bort graderna och återkommer sedan kassetten.

BJS

Aktiv medlem
Problem med lösa drev.
miklax sa:
Bengt-re sa:
Dreven hänger sig på graderna i boden? Testa att försiktigt fila bort graderna och återkommer sedan kassetten.
Hur menar du att de hänger sig?

Hakar upp sig på splinsbommarna på bodyn så att dreven inte bottnar ordentligt. Det kan gå lirka annars, men blir det åsar ovanpå bommarna så kan det vara lite lurigt att på det tight.

miklax

Medlem
Problem med lösa drev.
janolle sa:
miklax sa:
glitch sa:
Har du dragit med momentnyckel? 40 Nm är rätt mycket.
Hur tjock distans satt du?
Jag drog allt vad jag orkar och jag är ganska stark...
Vet inte hur tjock distansen var, kan mäta lite senare.

Edit: Mätt till 1.85mm
40 Nm är = 80kilo på 50cm hävarm, 160kilo på 25cm det är mycket.
Ja, men det hjälper inte att jag drar åt i efterhand, utan bara att jag plockar bort kassetten och sätter i den igen. Jag tar alltså i allt vad jag har (Som referens tar jag över 100kg i bänk och 150 i marklyft) .

miklax

Medlem
Problem med lösa drev.
Bengt-re sa:
miklax sa:
Bengt-re sa:
Hur menar du att de hänger sig?

Hakar upp sig på splinsbommarna på bodyn så att dreven inte bottnar ordentligt. Det kan gå lirka annars, men blir det åsar ovanpå bommarna så kan det vara lite lurigt att på det tight.
Känner att du är något på spåren här. Nästa gång jag plockar bort den ska jag fota och lägga upp här.

miklax

Medlem
Problem med lösa drev.
janolle sa:
Är det Aluminium body? Att dreven kan dras "bakåt för hand/lösa är inget problem om dom inte glappar i sidled.
Jag vet faktiskt inte om det är aluminium, jag skulle tro det. Dom glappar inte i sidled. Är det så som du säger? Tänker mig att det sliter väldigt mycket på bodyn om inte dreven sitter fast ordentligt?

janolle

Aktiv medlem
Problem med lösa drev.
miklax sa:
janolle sa:
Är det Aluminium body? Att dreven kan dras "bakåt för hand/lösa är inget problem om dom inte glappar i sidled.
Jag vet faktiskt inte om det är aluminium, jag skulle tro det. Dom glappar inte i sidled. Är det så som du säger? Tänker mig att det sliter väldigt mycket på bodyn om inte dreven sitter fast ordentligt?
Det sliter alltid på bodyn med lösa drev.

janolle

Aktiv medlem
Problem med lösa drev.

emmer

Ny medlem
Problem med lösa drev.
janolle sa:
kolan sa:
janolle sa:
40 Nm är = 80kilo på 50cm hävarm, 160kilo på 25cm det är mycket.

Du får nog ta bort en nolla där va?
"40Nm is 4kg at the end of a 1m long bar, 8kg at the end of a half metre bar, 16kg at the end of a 25cm spanner."
https://singletrackworld.com/forum/topic/tightening-cassette-to-40nm-by-feel-how-tight-is-right/
Aha ja då behövs ju ingen kraft alls :)
En påse med fyrtio äpplen på en enmeters pinne är inget man håller i med tumme pekfinger direkt...

Salabaladala

Aktiv medlem
Problem med lösa drev.
miklax sa:
Salabaladala sa:
Det är inte så att låsskruven saknar den räfflade låsbrickan som ska sitta under och hindra att skruven glider ur?
Nej den sitter där och klickar fint. Det verkar inte som att skruven lossnar det känns mer som dreven blir lösa ändå...

Märkligt. Rapportera gärna tillbaka sen när du klurar ut det så kunskapen sprids.

cwh1973

Medlem
Problem med lösa drev.
Har samma Nav och hade problem med en XT-kassett som "lossnade" trots rejäl åtdragning innan ett lopp. Fick "åsar" på min body, det som löste problemet var just en distansbricka, har inget tjockleksmått på den men den löste problemet iaf!
Lycka till
mvh /C

miklax

Medlem
Problem med lösa drev.
cwh1973 sa:
Har samma Nav och hade problem med en XT-kassett som "lossnade" trots rejäl åtdragning innan ett lopp. Fick "åsar" på min body, det som löste problemet var just en distansbricka, har inget tjockleksmått på den men den löste problemet iaf!
Lycka till
mvh /C
Detta var ju jätteintressant! Var det en 11 växlad kassett?
Var det en "vanlig" bricka eller var det en som är till för kassetter? 1.85 är det tunnaste jag hittat och den var ju för tjock...

kais01

Aktiv medlem
Problem med lösa drev.
har varit ute för att låsringens gängning varit konisk, så att när man tror man dragit åt, är det bara den defekta gängen som sas bottnar. kan kollas om du på prov skippar ett drev, och då ser att låsringen går att dra in en bit längre.

jag löste det genom att med en nålfil fördjupa gängen något.

det blir liknande effekt om spacerringen på 1mm fattas. när den behövs alltså; är inte alltid fallet.

man kan låsa dreven mot varandra genom att dutta lite ventilslippasta eller liknande på ytorna där dreven ligger mot varandra. se för allt i världen till att det inte blir något överskott som åker runt och sliter på lager och annat.

miklax

Medlem
Problem med lösa drev.
Bra tips. Jag har kört 2 timmar på cykeln sedan jag "fixade" den senast men jag misstänker att den släpper igen. Då ska jag kolla gängorna sin du skrev. Tack!

cwh1973

Medlem
Problem med lösa drev.
miklax sa:
cwh1973 sa:
Lycka till
mvh /C
Detta var ju jätteintressant! Var det en 11 växlad kassett?
Var det en "vanlig" bricka eller var det en som är till för kassetter? 1.85 är det tunnaste jag hittat och den var ju för tjock...

Jupp det är 11sp kassett
/C

cwh1973

Medlem
Problem med lösa drev.
miklax sa:

Min spacer såg ut som den från Cykelkraft, men utseendet spelar nog mindre roll bara den har rätt diameter så den går över bodyn och skapar en tightfit för kassetten! Hoppas det löser sig, jag hade tur och hade lösa överblivna delar hemma som jag testade.
Ha det
/C

Topp