Problem med nedväxling på shimano slx 1x11.

Osmanix

Ny medlem
Problem med nedväxling på shimano slx 1x11.
Hej!
Har en vitus sentier från 2017 med slx 1x11.
Ett problem jag haft typ sista året men inte orkat ta tag i då detta bara är en reservcykel sen jag skaffade fullgung är att vid nerväxling så är det väldigt svårt att få den i precis rätt läge på respektive växel. Vid uppväxling är det inget konstigt för det är liksom ett "klick" för varje växel. Men när jag ska växla ner med tumreglaget så sker liksom inget "klick" utan det känns mer som ett konstant motstånd som man måste "släppa" på precis rätt ställe. Oftast så hamnar den fel och man hör då att kedjan hoppar lite. Då "växlar jag upp" utan att växla upp och den hoppar i rätt läge för den växeln.
Så jag har alltså inte längre det här "klicket" från när den hoppar i respektive växel om ni hänger med på hur jag menar :)
Bakväxeln är rätt justerad med hi och low, kabeln är inte klämd ngnstans, har inte kört på ngt så växeln fått en skada och kan inte se ngt annat uppenbart fel..
Någon som har en idé på vad det kan vara?
 

dogday

Aktiv medlem
Problem med nedväxling på shimano slx 1x11.
Tolkar som att du med "växla ner" menar "växla till mindre kugge".

Tänker först att det är något strul med växelreglaget, men skulle möjligen kunna vara så att vajern fransat upp sig någonstans. När du växlar upp (till större kugge) drar du vajern med växelrörelsen och då tvingas den fransiga vajern med. När du växlar ner släpper du bara efter vajer, medan fjädern i växelföraren som ska dra franset – något den inte orkar med.

Hade liknande problem på min gravelcykel och då var det vajerfranz (i växelreglaget, ingen synlig klämskada någonstans) som bråkade.
 

Osmanix

Ny medlem
Problem med nedväxling på shimano slx 1x11.
Tolkar som att du med "växla ner" menar "växla till mindre kugge".

Tänker först att det är något strul med växelreglaget, men skulle möjligen kunna vara så att vajern fransat upp sig någonstans. När du växlar upp (till större kugge) drar du vajern med växelrörelsen och då tvingas den fransiga vajern med. När du växlar ner släpper du bara efter vajer, medan fjädern i växelföraren som ska dra franset – något den inte orkar med.

Hade liknande problem på min gravelcykel och då var det vajerfranz (i växelreglaget, ingen synlig klämskada någonstans) som bråkade.
Växla ner brukar väl förknippas med lägre växel = lägre hastighet. Växla till mindre kugge är ju tvärtom :)
Det kan inte bara va så enkelt då så att det kärvar lite i höljet? Inte helt ologiskt att det bara är åt det ena hållet då där är lite spänning från reglaget och bakväxeln.. Hmm
 

GurraG

Aktiv medlem
Problem med nedväxling på shimano slx 1x11.
Ni får använda vilken terminologi ni vill men efter 5-10 år som mekaniker i lvg-continentalteam så är det inget tevekan om att när cyklisten säger "det är svårt att växla ned" så menar hen att det är svårigheter att växla bakväxeln "nedåt" dvs utåt. Då var det aldrig någon tvekan vad cyklisten menade. Men det är kanske nya tider nu?
 

MrSpock

Aktiv medlem
Problem med nedväxling på shimano slx 1x11.
Ni får använda vilken terminologi ni vill men efter 5-10 år som mekaniker i lvg-continentalteam så är det inget tevekan om att när cyklisten säger "det är svårt att växla ned" så menar hen att det är svårigheter att växla bakväxeln "nedåt" dvs utåt. Då var det aldrig någon tvekan vad cyklisten menade. Men det är kanske nya tider nu?
På min optiska bakväxelväljare visas störst kugge bak (lägst fart) som "1" och minsta kugge bak (högst fart) som "9". Samma typ av benämning som på en bil, oavsett hur kuggarna ser ut.

Det verkar som Cykelkraft är inne på samma linje. Högst fart = man har växlat upp.

 

MrSpock

Aktiv medlem
Problem med nedväxling på shimano slx 1x11.
Man ska nog inte använda Cykelkraft som någon slags sanning.
Det var den som kom överst när jag googlade, kanske för att jag handlat från dem tidigare.

Här är en till jag hittade av bara farten:
Varje växel är en kombination av antalet tänder på kedjedrevet och antalet tänder på kedjehjulet. Om vi har kedjedrev med 50/34 tänder och det finns ett intervall på 11 till 28 tänder på kassetten får vi 50x11 som högsta växel och 34x28 som lägsta växel. Därför "skiftar vi upp" när vi växlar till en högre växel och "skiftar ner" när vi växlar till en lägre växel.

Men visst, det verkar råda viss förvirring kring det här. Bäst är kanske att säga "när man ökar farten" eller "när man saktar ner".
 

n3wton

Aktiv medlem
Problem med nedväxling på shimano slx 1x11.
Av TS inlägg är det ganska solklart att problemet infinner sig när hen lägger i en lättare växel, dvs växlar så kedjan klättrar uppåt på kassetten.

Jag säger antingen bekymmer med vajer och hölje (dvs byt) eller att mekanismen i reglaget gått sönder (dvs förmodligen byt där med). Vid växling till högre växel (nedåt på kassetten) sköter bakväxelns fjäder rörelsen, medan det är tummen som sköter den motsatta växlingen. Antagligen föreligger inget problem med bakväxeln mao.

Börja med att lossa vajern och dra i den medan du växlar, och känn efter om det fungerar bra då. Om vajern strular tycker jag bekymret borde vara både vid upp- och nerväxling.. Trasigt reglage är nog svårare att felsöka kanske, och förmodligen är det enklast att köpa ett nytt och testa då. Montera av kedjan och kolla bakväxelns rörelse när du ändå håller på och innan du byter något.
 

Bengt-re

Aktiv medlem
Problem med nedväxling på shimano slx 1x11.
Ja, och säger någon fälg, så menar hen hjul. Det är sen, eh, nytt.

Det är lättare med framväxel. Växla ner betyder både mindre drev och lägre utväxling. Skippa bakväxel, för tydlighetens skull.
Kör annars rapid rise så kan vi lägga på en nivå förvirring till!
 
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer