Problem med ny dropper post (video inkluderad)

Wr3ck

Medlem
Hej!

Kunde äntligen hämta ut min YT Jeffsy CF Comp i fredags och har skruvat med den i helgen. Har dock ett litet problem. Dropper posten vill inte alltid hela vägen upp när man trycker på reglaget. Man får hjälpa den för hand den sista centimetern. Detta hade inte varit hela världen om det inte vore så att e-thirteen envisats med att göra fasta lägen på den. Om den inte går hela vägen upp och låser där så åker man halvvägs ner igen till mellanläget när man sätter sig

Vad kan detta bero på? Kan man på något sätt justera trycket i den så den blir lite rappare? Den är väldigt trött den sista biten. Känns inte som att det ska vara så på en helt ny pryl, som dessutom är förinstallerad.

Bör jag kontakta YT?

Modellen är som sagt en e-thirteen trs plus.

Wr3ck

Medlem
Nej det var det första jag kontrollerade. Provade med att ha sadelklämman helt lös. Men fortfarande samma problem.

sideshow

Medlem
Hej, jag skulle skriva en rad till YT om stolpen. Jag hade en stolpe ifrån 2017 som krånglade och som jag kunde skicka tillbaka. Den hade låst sig helt efter att ha strulat lite lätt i något år, det var precis på gränsen med garantin men dom skickade mig en ny till slut.

Om du mailar nu så har du det att hänvisa till om den lägger av helt framöver. /D

Wr3ck

Medlem
Var ute och provade skruva lite på vajerspännaren som satt på reglaget.
Gick att göra det värre, men lyckades inte förbättra den. Lutar åt att skriva en rad till YT och höra med dom.

Lingon

Aktiv medlem
Tror det är en fjäder och inte luft som skickar upp sadeln på dom. Kanske stiction pga att den är ny?

Snakepit

Aktiv medlem
Var ute och provade skruva lite på vajerspännaren som satt på reglaget.
Gick att göra det värre, men lyckades inte förbättra den. Lutar åt att skriva en rad till YT och höra med dom.
Rätt känsliga på vajern. Testa att styra upp stolpen lite i röret och mata in mer hölje, så det inte blivit en knix precis vid infästningen.
Ta även upp hela stolpen om ovan inte funkar, infästningen av vajern är lite rapplig.

Wr3ck

Medlem
Rätt känsliga på vajern. Testa att styra upp stolpen lite i röret och mata in mer hölje, så det inte blivit en knix precis vid infästningen.
Ta även upp hela stolpen om ovan inte funkar, infästningen av vajern är lite rapplig.

Aha, okej! Detta skall undersökas! Tack för tipset!

Wr3ck

Medlem
Lossade hela stolpen och kontrollerade vajern. Den glider fint med fram och tillbaka genom ramen och verkar inte böjt sig på något sätt. Infästningen för vajern på stolpen såg också okej ut. Det är precis som att det blir vacuum i den och att den inte orkar sista biten tack vare det.
Vågar man dra på något fett/olja vid tätningen ifall det är så att det är för mycket friktion?

Gjorde en video på spektaklet. Hoppas den går att se.

marr

Moderator
Forumvärd
Lossade hela stolpen och kontrollerade vajern. Den glider fint med fram och tillbaka genom ramen och verkar inte böjt sig på något sätt. Infästningen för vajern på stolpen såg också okej ut. Det är precis som att det blir vacuum i den och att den inte orkar sista biten tack vare det.
Vågar man dra på något fett/olja vid tätningen ifall det är så att det är för mycket friktion?

Gjorde en video på spektaklet. Hoppas den går att se.

Gaffelsmör borde du kunna testa lite.

Ustzeust

Aktiv medlem
Har haft min i ett år, brukar ta isär den helt samtidigt som underbenservice. Göra rent och fetta in glidande delar.
Gillar idén med helt mekaniskt sänkstolpe med känns som att fjädern är för klen.

AX3L

Aktiv medlem
Jag tror lite fett på rätt ställen skulle kunna lösa problemet. Men samtidigt skulle jag inte göra nånting på stolpen utan inblandning av YT på en helt ny cykel.

Wr3ck

Medlem
Har haft min i ett år, brukar ta isär den helt samtidigt som underbenservice. Göra rent och fetta in glidande delar.
Gillar idén med helt mekaniskt sänkstolpe med känns som att fjädern är för klen.

Håller med, den känns väldigt klen...

Jag tror lite fett på rätt ställen skulle kunna lösa problemet. Men samtidigt skulle jag inte göra nånting på stolpen utan inblandning av YT på en helt ny cykel.

Nej, det får bli sista ingreppet i så fall. Har lagt en ticket till YT men inte fått svar än.

mikipedia_

Aktiv medlem
Hade en sån där förut som oxå krånglade lika. Då har jag för mig jag lossade lite lite på "kronmuttern", smorde med gaffelfett och drog isär/ut fjädern lite gran😇
Vet även att i början på e13 stolparna var det mycket krångel med klena fjädrar men man fick nya av e13 bara man klagade hos deras kundtjänst.

Wr3ck

Medlem
Hade en sån där förut som oxå krånglade lika. Då har jag för mig jag lossade lite lite på "kronmuttern", smorde med gaffelfett och drog isär/ut fjädern lite gran😇
Vet även att i början på e13 stolparna var det mycket krångel med klena fjädrar men man fick nya av e13 bara man klagade hos deras kundtjänst.

Intressant! Tack för info! Som sagt, avvaktar återkoppling från YT. Om jag inte får ett tillfredsställande svar kan det ju vara värt att prova hos e13 själva då.

Jpe

Medlem
Exakt samma problem med en flång ny jeffsy. Provkörde igår, efter halva rundan kom problemet med att den inte går helt upp, känns som att fjädern inte orkar pusha upp tillräckligt, vilket ska vara ett känt problem tydligen.
Har mailat både YT och E-thirteen, fick standardsvar från E-thirteen som inte hjälpt till. Avvaktar med spänning ytterligare svar från båda leverantörer...

Wr3ck

Medlem
Exakt samma problem med en flång ny jeffsy. Provkörde igår, efter halva rundan kom problemet med att den inte går helt upp, känns som att fjädern inte orkar pusha upp tillräckligt, vilket ska vara ett känt problem tydligen.
Har mailat både YT och E-thirteen, fick standardsvar från E-thirteen som inte hjälpt till. Avvaktar med spänning ytterligare svar från båda leverantörer...

Det var som fan! Ska bli intressant att följa detta. Så får det ju bara inte vara när man köper en cykel för över 30k. Du kan väl återkoppla till mig så fort du får svar!?

Jpe

Medlem
Will do, näe lite sur blir man när de inte direkt skänker cykeln till en. Saknar redan Reverben som aldrig krånglade..

Snakepit

Aktiv medlem
Av erfarenhet vet jag att ett för tjockt fett under det locket gör stolpen seg. Gaffelfett eller annat med låg viskositet gäller.

aribr

Aktiv medlem
Min E13 stolpe hadde liknande problem. Byggde bara om den efter att jag fick nya seals från E13 kundtjänst (gratis) och vips så funkar den. Min blev ifs trög efter några månaders användning, och var inte dålig från start som din.

När jag kontaktade E13 erbjöd de att skicka en stolpe for användning medans de fixade stolpen som strulade (igen, allt gratis), det måste ju vara att "go above and beyond" för kundens skull. Men jag orkade inte vänta så de skickade ett nytt main seal.

Prova att skicka igen till E13...Men var beredd på att antigen yt eller E13 kommer vilja få stolpen inskickad.

Wr3ck

Medlem
Min E13 stolpe hadde liknande problem. Byggde bara om den efter att jag fick nya seals från E13 kundtjänst (gratis) och vips så funkar den. Min blev ifs trög efter några månaders användning, och var inte dålig från start som din.

När jag kontaktade E13 erbjöd de att skicka en stolpe for användning medans de fixade stolpen som strulade (igen, allt gratis), det måste ju vara att "go above and beyond" för kundens skull. Men jag orkade inte vänta så de skickade ett nytt main seal.

Prova att skicka igen till E13...Men var beredd på att antigen yt eller E13 kommer vilja få stolpen inskickad.

Fick svar från YT idag och dom föreslog mig att kontakta e*thirteen direkt för snabbare support. Har skickat ett mail till dom nu så får vi se vad dom säger.

Senast ändrad:

Wr3ck

Medlem
Nöjd med cykeln annars? Är själv lite inne på en Jeffsy, men Base. Hur lång tid tog leveransen?

Enbart cyklat lite på gatan fram och tillbaka. Blir premiär i skogen till helgen, så kan ge en mer utförlig recension efter det! Men första intrycket känns riktigt bra!

Dock går jag från en hardtail också så har inte så stora referenser 😅

Leveransen gick snabbt och smidigt. Min betalning hade gått igenom på en torsdag. Kunde hämta ut cykeln på fredagen veckan efter

Jpe

Medlem
Bortsett från strulande dropper så verkar cykeln bra. Jämfört med en spectral så tycker jag att den klättrar bättre och är bra mycket kvickare/poppigare i korta snabba svängar. Kul cykel som nog ska köras rätt aktivt för att komma till sin rätt. Men det är även här bara första intrycket efter en 45 min runda...

Wr3ck

Medlem
Bortsett från strulande dropper så verkar cykeln bra. Jämfört med en spectral så tycker jag att den klättrar bättre och är bra mycket kvickare/poppigare i korta snabba svängar. Kul cykel som nog ska köras rätt aktivt för att komma till sin rätt. Men det är även här bara första intrycket efter en 45 min runda...

Vilken Jeffsy blev det för dig?

Jpe

Medlem
27,5, pro -19. Stod och vägde länge mellan 27 och 29 men siktar inte på snabba stravatider utan vill ha kul i skogen så jag tror 27:an har lite mer av den varan, även om skillnaden på lekfullhet verkar vara marginell om man ska gå efter recensionerna

Wr3ck

Medlem
Okej. Velade också mellan 27 och 29. Men blev 29 till slut då det är väldigt flackt här omkring och mina polare envisas med att köra på som fan, måste kunna hänga på dom ju 😅

Jpe

Medlem
Tror det är en riktigt grym cykel, grattis till den!
Har ej hört något mer från varken YT eller E-thirteen, skickade idag ytterligare ett mail till YT och imorgon blir det påminnelse till E-thirteen...fan att man ska behöva börja skriva surgubbe-mail för att det ska hända något.

Wr3ck

Medlem
Tror det är en riktigt grym cykel, grattis till den!
Har ej hört något mer från varken YT eller E-thirteen, skickade idag ytterligare ett mail till YT och imorgon blir det påminnelse till E-thirteen...fan att man ska behöva börja skriva surgubbe-mail för att det ska hända något.

Fick som sagt svar av YT i tisdags som rekommenderade att jag tog kontakt med e*thirteen direkt för snabbast support. I Mailet fanns denna adressen bifogad: support.eu@bythehive.com
Vilken jag mailade till samma kväll.
Fick svar idag och de kommer att ersätta den mot en ny på garantin! Vet inte mer än så i nuläget. Har mailat dom mitt kvitto så får vi se hur dom vill gå tillväga. Vore ju tråkigt om man behövde skicka iväg den nya först. Blir ju inget åka av innan man fått den nya då.

miol11

Medlem
Jag hade också problem med min nya dropper, e*thirteen skickade en ny direkt och returnerade den gamla när den nya kom
Min upplevelse är att YT och e*thirteen hanterade min reklamation exemplariskt

Wr3ck

Medlem
Fick precis svar igen och en ny dropper skickas med UPS imorgon! Det var inte illa!
Skulle följa med en retursedel att klistra på paketet och skicka tillbaka den gamla.

Nog för att man gärna sluppit göra något av detta, men skönt att det löste sig så pass fort i alla fall!

Kundservice 👍🏻

Senast ändrad:

Jpe

Medlem
Ny pinne på posten här med! Får hoppas de lite nyare har bättre kvalitet i sig. God service från e-thirteen i alla fall.

mikipedia_

Aktiv medlem
Skönt det löste sig enkelt.
Ett ganska enkelt fel oxå, min e13 skruvade ur sig innuti och gjorde så sadeln kumde snurra 360grader, typiskt obra🤔 det fält mekades med silvertejp och buntband på ett enduro🤣😁

Jpe

Medlem
Nu har det klarnat en del vg problem, för mig åtminstone så är funktionen direkt kopplad till temperatur. När den stått i kallgarage eller om det är kyligt på turen så fungerar stolpen icke som avsett. Lite varmare ute eller inne - inga problem.
Så, en finväderscykel för 35 lakan, nja...

AndreasDai

Aktiv medlem
Har inte kikat hur den är uppbyggd men är den helt mekanisk så är det ju förmodligen en fjäder. Den metallen regerar annorlunda vid olika temperaturer och så bör den alltid stå helt utsträckt när den inte används annars tappar den kraft om den står komprimerad.

Senast ändrad:
Topp