Problem med ny dropper post (video inkluderad)

Jpe

Medlem
Jäpp fjäder är det, sen om det är metallen i den som tappar i flexibilitet vid kallgrader eller om de har smort den med uselt fett som stelnar till är väl oklart, troligen det första.

Wr3ck

Medlem
Nu har det klarnat en del vg problem, för mig åtminstone så är funktionen direkt kopplad till temperatur. När den stått i kallgarage eller om det är kyligt på turen så fungerar stolpen icke som avsett. Lite varmare ute eller inne - inga problem.
Så, en finväderscykel för 35 lakan, nja...

Fick börja med att flytta över delar från den gamla droppern till den nya jag fick skickad till mig...

Stoppskruven som håller vajern på plats hade man tvingat på och helt förstört gängorna på den nya. Samt deformerat den så att vajern inte gick att lägga på plats. Som tur var kunde man swappa hela infästningen för vajern mellan stolparna, vilket jag fick göra. Lite smått ledsamt. Men kände att jag inte orkade ta den diskussionen med e*thirteen.

Den nya fungerar i alla fall bättre rent funktionsmässigt. Men kan inte säga att jag är 100% nöjd.
Kommer inte heller riktigt överens med de fasta lägena. Varför har man valt att göra så? Rätt så irriterande enligt mig

Så det lutar mot att det blir en ny inom en snar framtid i vilket fall...

Jimel

Aktiv medlem
Så olika det är, alltid kört Spez stolpe med tre fasta lägen men folk säger att steglöst är grejjen så köpte en oneup, gillar inte alls steglöst utan tre fasta var kanon :D

n3wton

Aktiv medlem
Varför skulle en helt mekanisk stolpe innebära problem? Det är ju snarare det motsatta som gäller, med gasdämpare som strular beroende på temperatur osv.

Jag har själv en ganska bombsäker Gravity Dropper som är helt mekanisk. Ett litet tag hade jag liknande bekymmer som TS med att stolpen gick trögt främst uppåt. Det visade sig att jag av oklar anledning hade dragit sadelklämman för hårt, och då blev funktionen lidande. Det handlade inte om att ha dragit den stenhårt utan bara hårdare än normalt (ändrar sadelhöjd manuellt ganska ofta vid pumptrackåkning osv pga liten slaglängd på stolpen).

Jag kan tro, utan att veta säkert, att även den stolpe som TS har skulle kunna påverkas på liknande sätt, så testa att lossa lite på sadelklämman vid liknande problem!

Topp