Problem med Shimano skivbromsar

mac

Ny medlem
Hej

Jag har problem med mina Shimano skivbromsar (två Deore och en XT). Det som händer är att de tjuter och tar dåligt. Jag upplever det som olja eller fett på skiva/belägg. Det som gör mig frustrerad är att det hänt ett flertal gånger och på flera bromsar. Jag har inte hållt på med fett eller olja i närheten av bromsarna. Ena Deore bromsen bytte jag ut mot en XT och har nu fått samma fel på den. Jag undrar var detta fett, olja eller vad det är kommer ifrån. Det har uppstått någon gång när cykeln stått still i flera veckor, någon gång kom det smygande. Jag har bytt belägg och gjort rent skivan väldigt noggrant med ”superavfettning” och gnidit och gnolat med trasa/papper tills skivan är väldigt ren. Sist funkade det i ungefär fyra veckor innan det kom tillbaka. Har en kompis som har råkat ut för samma sak. Hans cykel stod parkerad några veckor och plötsligt tar ena bromsen dåligt och det tjuter. Har haft andra skivbromsar tidigare och aldrig haft problem. Sedan jag bytte till Shimano har det krånglat mycket och det på tre olika shimanobromsar (plus kompisens).

Är det fett/olja eller något annat som är problemet? Att jag bytte ut en broms var för att jag trodde att själva oket läckte olja ut till belägget. Fick hjälp hos verkstad då och de bytte belägg och även skiva. Problemet kom tillbaka. De trodde på läkage och då bytte jag broms. Funkade ca ett år. Problemet med Deore broms nummer två kom efter ett beläggbyte när jag kört slut på de tidigare.

De belägg jag använde senast heter Shimano B01S.

Någon som känner igen sig?

Tankar om detta?

Vad göra?

/Marcus

Vincentt

Medlem
Jag känner igen mig, för mig är det exakt likadant. Fungerar jättebra i 4 år och sen började tjutandet och dålig bromsverkan komma successivt. Har cyklat samma väg.

Jag rengör skivan, slipar skivan, byter belägg, rengör oken och sen 2-3 veckor senare kommer skiten in långsamt och tjuter så högt att det väcker ett kvarter och självklart... ingen bromsverkan.

Nya belägg eller gammal, spelar ingen roll. Jag rengjorde gamla belägg och det blev likadant efter 2-3 veckor.

Reservoaren är full, så olja läcker det inte.

Jag sitter starkt och funderar på att byta okar, skivor och belägg fram och bak...

Har man missat något?

/Vincent

Mayhem

Aktiv medlem
Var väl uppe en nästan identisk tråd häromdagen. Kolla baksidan av beläggen om det läcker ut olja genom kolvarna.

emmer

Ny medlem
Mineralolja, eller vattnet i mineraloljan som ansamlas längs ner (dvs oken), löser med tiden upp gummi vad det än är för gummi. Så en gnutta läckage efter ett antal år är nog vad man kan förvänta sig.

Peda

Aktiv medlem
Lustigt men jag har exakt samma problem.

Jag har fyra olika cyklar (!) med Shimano hydrauliska skivbromsar. På tre av cyklarna har jag inte haft några problem (peppar peppar). Bromsarna på dessa cyklar har jag haft i 3-4 år.
Den fjärde cykeln är en Kona Kula. Som jag bara använder ibland och lånar ut till kompisar osv.Efter ca ett halvårs ägande började jag få problem med bakbromsen, gnisslade, tappade verkan etc. Det gick att bromsa bort problemen i början, men sen blev det värre och värre. Provade med rengöring utan att lyckas. Bytte belägg, vilket resulterade i fungerande bromsar ett tag. Tillslut ruttnade jag på bromsen och köpte nytt ok, slang och handtag. Blev jättebra, fungerade klockrent i ca ett år. För några månader sen uppträdde samma problem igen.
Jag antar att det är olja som läcker ut från oket men kan inte se något oljesöl. Antar att det är väldigt lite olja som läcker ut. Jäkligt trist på i övrigt bra bromsar.

PelleP

Ny medlem
Oljud från helvetet
Redan vid köpet av min senaste TREK superfly 8 för två år sedan tjöt både fram och bakbromsen (Shimano SLX) något helt bedrövligt. Butiken kunde fixa sa de och jag ville verkligen ha just den cykeln.

Min tidigare cykel var också en Superfly vars bromsar aldrig sagt ett endaste knyst fram till den stals. Cyklade efter service och köp av ny cykel hem med helt tysta bromsar. Det höll i sig under cirka en veckas sparsam stadskörning. Det extremt genomträngande skriket var sedan tillbaka. Både fram och bak. Gick inte att använda den i stan. Folk stirrade, barn grät och hundar kröp under bilar.

Då byttes fram- och bakbromsen av handlaren och cykeln bromsade åter tyst - i två månader. Efter sparsamt cyklande började alltså oljudet igen, dock bara fram. Och det är inte ett litet pip utan ett avgrundsskrik med avslutande starka vibrationer. Hur är det möjligt?

Senast idag var jag ute på stan. Bakbromsen är tyst och så har den varit under hela året, men frambromsen tjuter, skriker och vibrerar så jag skäms. Jag är helt allvarligt beredd att dumpa cykeln från Västerbron eller nåt liknande. Ska till min handlare i veckan för ett sista samtal. Min amatörmässiga teori är att det är olja som läcker ut från bromsarna. Eller ger cykelns geometri/ skivans konstruktion en resonans som inte går att bemästra? Ge mig styrka!

Vincentt

Medlem
Det verkar som att många spekulerar kring oljeläckage. Min reservoar är full.. Har bestämt mig nu att köpa ett helt nytt kit fram och bak med nya bromsskivor för <1000:-.

Kan passa på att fråga en sak, jag har Shimano M446.... dem säljes inte längre Men M447 finns. Det står inte så mycket att den ersätter M446. Passar den tro? M-serien borde vara samma.

42Hz

Aktiv medlem
Nu säger jag inte att det är läckage men det behövs inga märkbara mängder för att det ska "slira"

mac

Ny medlem
Om det är läkage så känns det extremt dåligt. Att tre kvalitetsbromsar ska börja läcka när de är yngre än två år och normalt använda ska läcka känns orimligt. Jag ska plocka bort beläggen och kolla närmare på dem. Sist när jag bytte så kunde jag inte se/känna att beläggen hade någon olja på baksidan.

Herr Thomas

Aktiv medlem
Rätt så vanligt (om man får tro diverse trådar på nätet) att Shimano har problem med läckande ok.
Mina tidigare (rätt så dyra) Deorebromsar började läcka efter något år. Det var inget som helst problem att reklamera och få tillbaks pengarna på garantin så problemet är nog inte helt okänt hos handlarna heller.
Just nu kör jag med dom billiga M-395 på två av mina cyklar och dom verkar hålla tätt, peppar-peppar.

Jonas D

Medlem
Fyller på i den här tråden då jag har ungefär samma problem. Shimano XT från 2011. När cykeln har stått i typ 3 veckor tjuter bromsarna och har ingen bromsverkan. tvättade och rengjorde skivor och bytte belägg bak. Men problemen består. Nu de senaste gångerna cykeln har stått har jag cyklat upp till HBB och bromsat nedför tills att tjut upphört och bromsverkan kommit tillbaka. Men som sagt det är ett återkommande problem. Byta skivor och belägg står på listan eller att cykla oftare.

Vincentt

Medlem
Jag har iaf beställt nya bromsok + nya resin pads.. Behåller bromsksivor.. 1) Dem är fina 2) Jag är snål, måste köpa center lock adapter för 100 styck och tänker jag inte göra.

Jag gick och frågade en butik och dem sa att oken kan läckage intern därav dålig bromsverkan, olja rinner vid sidan av kolven inuti vilket gör att bromseffekten försvinner.

PelleP

Ny medlem
PelleP sa:
Oljud från helvetet
Redan vid köpet av min senaste TREK superfly 8 för två år sedan tjöt både fram och bakbromsen (Shimano SLX) något helt bedrövligt. Butiken kunde fixa sa de och jag ville verkligen ha just den cykeln.

Min tidigare cykel var också en Superfly vars bromsar aldrig sagt ett endaste knyst fram till den stals. Cyklade efter service och köp av ny cykel hem med helt tysta bromsar. Det höll i sig under cirka en veckas sparsam stadskörning. Det extremt genomträngande skriket var sedan tillbaka. Både fram och bak. Gick inte att använda den i stan. Folk stirrade, barn grät och hundar kröp under bilar.

Då byttes fram- och bakbromsen av handlaren och cykeln bromsade åter tyst - i två månader. Efter sparsamt cyklande började alltså oljudet igen, dock bara fram. Och det är inte ett litet pip utan ett avgrundsskrik med avslutande starka vibrationer.

Utan diskussion fixade min lbs bromsen: byte av ok ???. Precis som förra gången. Jag är GLAD. Också som sist. Och hoppas det håller i sig.

tobiascyklar

Aktiv medlem
M447. Läcker både bak och fram verkar det.

Rengjorde klossar och skivor igår, oljiga.
Märkbart med olja på skivan idag efter yttepytte cykling.

Men det är inte så det märks på nivå, trots helslabbiga bromsar.

Kikar på nya ok, men det verkar lika bäst att köpa hela kit som inkluderar nya skivor, reglage etc.

Ingen annan smart lösning? Känns litet surt och dyrt, soeciellt som jag inte har lust att byta själv.

Kul not på det: rengjorde bla med Mr muscle, också på ramen vid navinfästning (när hjulen var av) - väldigt effektivt :-)

abarth

Aktiv medlem
Som återupplivad mountainbikecyklist som håller på att ta klivet in i 2000-talet när det gäller utrustning så förbryllar detta mej en del med dessa bromsar... Är det packningen runt kolven som blir dålig över tid? Är det oljan som orsakar det? Går det inte att byta packningen (o-ring?) runt kolven själv?

Vänligen Thomas

tobiascyklar

Aktiv medlem
Uppdatering:
pratade med en mekaniker som sa att om det inte märks på nivå, så är det nog ingen läcka. jag bytte skivor och klossar, och vips: problemet löst verkar det som , efter 5-6 mil inga tecken på smuts iaf.

tobiascyklar sa:
M447. Läcker både bak och fram verkar det.

Rengjorde klossar och skivor igår, oljiga.
Märkbart med olja på skivan idag efter yttepytte cykling.

Men det är inte så det märks på nivå, trots helslabbiga bromsar.

Kikar på nya ok, men det verkar lika bäst att köpa hela kit som inkluderar nya skivor, reglage etc.

Ingen annan smart lösning? Känns litet surt och dyrt, soeciellt som jag inte har lust att byta själv.

Kul not på det: rengjorde bla med Mr muscle, också på ramen vid navinfästning (när hjulen var av) - väldigt effektivt :-)

DenLila

Ny medlem
Har samma problem på min cykel med frambromsen shinamo bromase på cykeln.
Plockar bort bromskiva och resin. Grillar ressinet tills det slutar ryka för att få bort oljan, tvättar skivan med yes.
sedan funkar bromsen bra tills man använt den två gånger, då börjar skrikandet och dålig verkan igen.
När jag fick cykeln var både bak och fram kass, men bakbromsen har fungerat perfekt efter att jag rengjorde och luftade den så vill inte röra den.
Skall ge mig på frambromsen igen i sommar och se om jag kan lägga något som packning för att förhindra läckage. (tänker mig något enkelt typ limpistols lim som packning och sedan runtom. Inte snyggt men funkar det så funkar det, största risken är väll att det smälter :/

BJS

Aktiv medlem
Plockar bort bromskiva och resin. Grillar ressinet tills det slutar ryka för att få bort oljan, tvättar skivan med yes.
sedan funkar bromsen bra tills man använt den två gånger, då börjar skrikandet och dålig verkan igen.
När jag fick cykeln var både bak och fram kass, men bakbromsen har fungerat perfekt efter att jag rengjorde och luftade den så vill inte röra den.
Skall ge mig på frambromsen igen i sommar och se om jag kan lägga något som packning för att förhindra läckage. (tänker mig något enkelt typ limpistols lim som packning och sedan runtom. Inte snyggt men funkar det så funkar det, största risken är väll att det smälter :/
Köp ett nytt ok istället...

n3wton

Aktiv medlem
Shimanobromsarnas enda nackdel - vissa ok kan börja läcka.

Nytt ok, sen är man på banan igen. Inte optimalt, men min erfarenhet är att det är få bromsar som blir drabbade i jämförelse med hur många det finns ute.

Kompatibiliteten är näst intill obegränsad inom Shimanofamiljen. Enda som skiljer är banjoinfästning eller ej på oket, annars passar "allt". Flatmount undantaget såklart.

BJS

Aktiv medlem
Shimanobromsarnas enda nackdel - vissa ok kan börja läcka.

Nytt ok, sen är man på banan igen. Inte optimalt, men min erfarenhet är att det är få bromsar som blir drabbade i jämförelse med hur många det finns ute.

Kompatibiliteten är näst intill obegränsad inom Shimanofamiljen. Enda som skiljer är banjoinfästning eller ej på oket, annars passar "allt". Flatmount undantaget såklart.

Jag kan komma på fler nackdelar, men jag effektivt avvecklat alla shimano hydrauliska skivbromsar i cykelparken. Men jag har haft mina år av lidande med skräpet....

n3wton

Aktiv medlem
Jag kan komma på fler nackdelar, men jag effektivt avvecklat alla shimano hydrauliska skivbromsar i cykelparken. Men jag har haft mina år av lidande med skräpet....
Vilka olika upplevelser man kan ha! Jag har fyra cyklar just nu med Shimanobromsar som används regelbundet. Har bytt ett par ok och förnekar inte att det bekymret existerar, men i övrigt är det ett helt bekymmersfritt ägande tycker jag. Busenkel luftning (om man gör som instruktionerna förevisar), massor med bromskraft - mer behövs inte.

BJS

Aktiv medlem
Vilka olika upplevelser man kan ha! Jag har fyra cyklar just nu med Shimanobromsar som används regelbundet. Har bytt ett par ok och förnekar inte att det bekymret existerar, men i övrigt är det ett helt bekymmersfritt ägande tycker jag. Busenkel luftning (om man gör som instruktionerna förevisar), massor med bromskraft - mer behövs inte.
Billiga och bra när de fungerar. Vilket tyvärr är sällan...

n3wton

Aktiv medlem
Billiga och bra när de fungerar. Vilket tyvärr är sällan...
Om en person får dem att fungera på en mängd olika cyklar, i många år, under olika användningsområden, i alla väder, så är det en av oss som antingen har massor av tur eller en som har massor av otur. Eller en som installerar och luftar dem rätt och en som inte gör det.😛

kebarb

Aktiv medlem

Jag tror att man kan köpa nya packningar på aliexpress. Finns säkert på flera ställen också.

Finns iallafall för zee och saint bromsarna med 4-kolvs ok.

Man kan även köpa nya kolvar, men jag tror inte det är problemet i ditt fall.

//K

Ustzeust

Aktiv medlem
har en svåger med samma problem, vilka är dom billigaste shimano oken man kan köpa, som ändå håller läckaget borta i några år?

kebarb

Aktiv medlem
På aliexpress finns några shimanomodeller som heter MT200 eller MT400. Tror du får ett komplett par bromsar för runt en femhundring, kanske lite mer nu med inflationen ;)

Egentligen lite märkligt för det är vad två par belägg kostar till mina saintbromsar.. eller två slangar.

Billigare att köpa nya bromsar av ali än att lämna in på luftning hos vissa verkstäder.

Lingon

Aktiv medlem
På aliexpress finns några shimanomodeller som heter MT200 eller MT400. Tror du får ett komplett par bromsar för runt en femhundring, kanske lite mer nu med inflationen ;)

Egentligen lite märkligt för det är vad två par belägg kostar till mina saintbromsar.. eller två slangar.

Billigare att köpa nya bromsar av ali än att lämna in på luftning hos vissa verkstäder.
Chimano.

Fredrik Å

Aktiv medlem

Lufta får man nog göra i vilket fall som helst om slangen ska dras genom ramen eller om man behöver korta slangen..

Köp & Sälj

Topp