Problem med slaglängd på Rockshoxe Deluxe RT

Kaliforniska

Ny medlem
Jag gjorde dämparservice på min 2018 Canyon Spectral och samtidigt stoppade jag in två bottomless tokens. Jag märkte sedan att jag fick kortare slaglängd och att det tog mekanisk stopp snabbare. Tror det gick från 60mm till 50mm på dämparen. Jag tog bort dom två tokens som jag stoppade in, men problemet kvarstår.. Stoppet är inte i luftkammaren utan i dämpardelen. Jag provade att trycka in dämparen utan luftkammaren och det är stopp redan efter 50mm. Vad kan ha ändrats och gått snett?? Jag har provat att rotera och dra och trixa men utan framgång.. Nu har jag en sänk cykel bara!

IMG_0542.jpg
IMG_0541.jpg

Kevin

Medlem
Menar du att du fick kortare slaglängd efter servisen? inte bara efter att du stoppat in tokens?

Gjorde du full service? isåfall kan IFP:n ha hamnat för långt ner i dämparen så att den bottnar, då har oljan ingen mer plats att ta vägen och det tar stopp.

weldion

Aktiv medlem
Pumpar du upp fullt tryck på en gång i dämparen? Prova att pumpa litegrann, gunga lite på cykeln, pumpa lite till och gunga på cykeln igen. Gör så ett par gånger till du nått rätt tryck.
Det finns en möjlighet att trycket blir lite snedfördelat om man pumpar upp till rätt tryck på en gång. Värt att prova innan man river vidare?

Kaliforniska

Ny medlem
Tack för svar! Nej jag gjorde bara enkel service av luftkammaren. Jag provade att pumpa upp och sedan släppa ut all luft och gungade men det stoppade hela tiden tydligt på 50mm.

Läste lite om IFP:n och det kan vara nyckeln men jag fattar inte hur det funkar och hur jag kan justera den. Låter som att jag måste riva och öppna dämparen då.. Kan man öppna och justera det utan att behöva fylla gas och mecka alltför mycket!?

sdx

Aktiv medlem
Tack för svar! Nej jag gjorde bara enkel service av luftkammaren. Jag provade att pumpa upp och sedan släppa ut all luft och gungade men det stoppade hela tiden tydligt på 50mm.

Läste lite om IFP:n och det kan vara nyckeln men jag fattar inte hur det funkar och hur jag kan justera den. Låter som att jag måste riva och öppna dämparen då.. Kan man öppna och justera det utan att behöva fylla gas och mecka alltför mycket!?
Ifp den rör sig neråt när dämparen komprimerar och skulle den ha vridit sig så den står på högkant då borde det ha sprutar olja genom packningarna på kolvstången.

Kevin

Medlem

IFP:n är inget som går att justera utan att riva isär hela dämparen och det är inget jag rekomenderar om du inte känner dig bekväm med det. Har du inte rört den delen, alltså gjort en fullservice så har jag svårt att se att man skulle kunnnat påverka IFP:n.

När du trycker ihop dämparen utan yttre luftburken, kan du göra det enkelt för hand i skruvstädet så som den sitter på din första bild? jag har en Rockshox Monarch och den är väldigt hård att trycka ihop även utan luftburk. Min dämpare har 350psi bakom IFP:n men din verkar enligt manualen har 420psi så den borde vara ännu trögare.

Ifp den rör sig neråt när dämparen komprimerar och skulle den ha vridit sig så den står på högkant då borde det ha sprutar olja genom packningarna på kolvstången.
Är det verkligen möjligt för den att ställa sig på högkant när den väl är inne i dämparen, IFP:n är väl för hög för det. Om IFP:n kunde ställa sig på högkant skulle det ju snarare hända när man är ute och kör i stök, inte vid lugn hantering vid service. Om den till sist ändå skulle ställa sig på högkant så skulle det väl inte läcka någonstans? även med IFP:n så är oljan under samma tryck eftersom IFP:n är flytande. Dämparen skulle däremot inte funka utan IFP eftersom luften/gasen skulle blandas med oljan.

Velocipeden

Aktiv medlem
Pumpar du upp fullt tryck på en gång i dämparen? Prova att pumpa litegrann, gunga lite på cykeln, pumpa lite till och gunga på cykeln igen. Gör så ett par gånger till du nått rätt tryck.
Det finns en möjlighet att trycket blir lite snedfördelat om man pumpar upp till rätt tryck på en gång. Värt att prova innan man river vidare?
+1 på denna idé.

Kaliforniska

Ny medlem
Tack för input. När jag trycker ihop den utan luftburk så får jag ta i ordentligt och det är precis så att jag orkar.
Jag har inte rört någon annat skruv än att tömma trycket på yttre luftburken innan jag öppnade. Jag provade med två spacers och tog sedan bort.
Jag har testat att vrida lite på lock-out spaken då den känns lite sladdrig (som alltid på dessa...) men det ändras inget. Kan den på något sätt blockera slaglängden?

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer