Problem med växling, Shimano 105 5700

DarthVidar

Aktiv medlem
Hej!

Jag har precis uppgraderat min grääävel med en 105-grupp jag fyndade här på happyride.

Men jag får inte till växlingen bak! Det sitter nya vajrar och i princip nya höljen på, växeln sitter rakt, inga konstiga böjar någonstans. Den är korrekt justerad.

Vad består problemet i? Jo, till att börja med upplever jag att jag måste ha väldigt hög spänning på vajern för att något skall hända när jag växlar. Jag måste välja att antingen spänna vajern så att den växlar ned bra ELLER så att den växlar upp bra. Nu har jag funnit ett mellanläge där jag växlingen funkar halvdant ned och upp. Sen är det som att jag kan få den att funka bra på de yttre växlarna men att det börjar krångla någonstans i mitten. Dubbelväxlingen funkar även den sisådär. Den 8-delade Claris gruppen som satt på innan funkade ju som en dröm i jämförelse..,

Någon som varit med om något liknande? Lyckades du i sådana fall lösa det?

motionisten

Aktiv medlem
Kapar tråden lite. Jag har en Ultegra som beter sig likadant. Nya vajrar. Ingen större friktion i vajrar. Justerad efter konstens alla regler. Men får den bara gå bra upp eller bra ner. På mitten av kasseten rassel om den är kompromissad mellan upp/ner.

Bra ideer?

Luzen

Aktiv medlem
Jag har samma problem med samma grupp på min lvg.
Vajern till bakväxeln saknar hölje under vevpartiet.
Om flaskan läcker eller man sölar med lite sockervatten rinner det ner längsramen under vevpartiet och vajern blir kletig.
Brukar lösa upp det me dlite 5-56...

Pfaff

Aktiv medlem
DarthVidar sa:
Hej!

Jag har precis uppgraderat min grääävel med en 105-grupp jag fyndade här på happyride.

Men jag får inte till växlingen bak! Det sitter nya vajrar och i princip nya höljen på, växeln sitter rakt, inga konstiga böjar någonstans. Den är korrekt justerad.

Vad består problemet i? Jo, till att börja med upplever jag att jag måste ha väldigt hög spänning på vajern för att något skall hända när jag växlar. Jag måste välja att antingen spänna vajern så att den växlar ned bra ELLER så att den växlar upp bra. Nu har jag funnit ett mellanläge där jag växlingen funkar halvdant ned och upp. Sen är det som att jag kan få den att funka bra på de yttre växlarna men att det börjar krångla någonstans i mitten. Dubbelväxlingen funkar även den sisådär. Den 8-delade Claris gruppen som satt på innan funkade ju som en dröm i jämförelse..,

Och det är 5700 rakt över alla komponenter? Just 5700 är känt för lite bristfällig funktion men det brukar funka bättre än din. Jag hade en Rose SL med den gruppen och det brukade funka helt ok med lite noggrann justering och smörjning. Är det heldraget vajerhölje till bakväxeln? Skulle antagligen underlätta.

desmo

Aktiv medlem
Är inte det ett typiskt fel när man lagt vajern på fel sida om skruven på växeln?

Senast ändrad:

DarthVidar

Aktiv medlem
Pfaff sa:
DarthVidar sa:
Hej!

Och det är 5700 rakt över alla komponenter? Just 5700 är känt för lite bristfällig funktion men det brukar funka bättre än din. Jag hade en Rose SL med den gruppen och det brukade funka helt ok med lite noggrann justering och smörjning. Är det heldraget vajerhölje till bakväxeln? Skulle antagligen underlätta.

Allt utom framväxeln (som än så länge är claris men som också fungerar felfritt) är 105 5700.

Det är inte heldraget hölje och det blir svårt att ordna utan att borra i ramen. Det går absolut att ordna heldragna höljen men det känns sisådär att börja borra i en i princip ny cykel, om än den var billig, för att få en kass komponentgrupp att fungera som den skall...

Då vet jag att gruppen är kinkig iaf. När jag får tid över skall jag gå över allt en gång till och se om jag kan få växlingen att funka bättre... tack för all input allesammans!

DarthVidar

Aktiv medlem
Jag kan vara något på spåren! Jag skruvade ut B-skruven helt och då blev växlingen påtagligt bättre. Jag har iofs bara kunnat prova i mekstället än så länge.

Men det återstår lite problem som jag inte blir klok på och som rimligtvis inte borde uppstå samtidigt ifall vajern löper som den skall. Så det blir till att byta och trimma vajerhöljena och se vad det ger!

Stumpy

Aktiv medlem
Kör 6700 (ungefär samma som 5700) på pendlarcrossen och den funkar normalt sett bra. Är allt rakt, fräscht och rätt justerat, så är det inga problem.

d_anders

Aktiv medlem
Lossa vajern från bakväxeln. Håll den spänd och växla lite upp och ner så känner du om vajern löper ok. Löper den dåligt kan det som sagt t ex bero på en skarp böj på höljet, skit under vevlagerhuset, fransig vajer eller dåligt kapat eller slitet hölje.

d_anders

Aktiv medlem
Är vajern ok, sitter på rätt sida skruven (annars blir det fel längs på hävarmen och indexeribgen stämmer inte) och det ändå inte går att justera växlarna så kan man misstänka böjd bakväxel eller böjt öra som sagt.

Senast ändrad:

DarthVidar

Aktiv medlem
d_anders sa:
Lossa vajern från bakväxeln. Håll den spänd och växla lite upp och ner så känner du om vajern löper ok. Löper den dåligt kan det som sagt t ex bero på en skarp böj på höljet, skit under vevlagerhuset, fransig vajer eller dåligt kapat eller slitet hölje.

Vajern löper fritt så vitt jag kan känna, utan någon märkbar friktion. Men jag funderar på att byta höljet ändå.

Vajern är korrekt fäst på bakväxeln och är för övrigt helt ny. Vajerhöljet är ca ett halvår gammalt, precis som cykeln (vilken är relativt sparsamt använd och mest körd i torrt väder). Precis under vevlagerhuset löper vajern i en bit hölje (såndär som man kan ha mellan vajerstoppen för att väderskydda vajrarna, vad det nu heter). Vajern är korrekt fäst i bakväxeln.

Bakväxeln ser som sagt ut att sitta rakt men det kan ju vara svårt att se och växelörat kan såklart vara böjt även om cykeln inte är kraschad.

Jag har fått växlarna till att funka OK-ish, i mekstället och skulle kunna leva med det ifall det funkar lika bra på vägen. Men det känns ju lite surt att det som skulle bli en uppgradering känns som en nedgradering just nu.

Jag hade tänkt skaffa en GXR-bakväxel, så att jag kan köra med kassetter med större omfång samt få clutch, men nu vet i fan om jag vågar det.

Stumpy

Aktiv medlem
GXR?
Menar du GRX, så är den för 11-delad, 5700 är 10-delad. Du kan inte blanda 10- och 11-delat.

Edit: Äh, såg att det kommit GRX för 10-delat också nu. Glöm ovan.

Senast ändrad:

Bele

Aktiv medlem
Stumpy sa:
Kör 6700 (ungefär samma som 5700) på pendlarcrossen och den funkar normalt sett bra. Är allt rakt, fräscht och rätt justerat, så är det inga problem.

+1

Har 5700 på ena pendlarcrossen. Är allt väl underhållet funkar den bra. Det gör det faktiskt även med extremt slitna rulltrissor.

DarthVidar

Aktiv medlem
Stumpy sa:
GXR?
Menar du GRX, så är den för 11-delad, 5700 är 10-delad. Du kan inte blanda 10- och 11-delat.

Så mycket bokstäver, så lite tid! Men jo GRX skulle det såklart vara!

Men nu tror jag mig ha fått ordning på härket!!! Precis som jag misstänkte och som så många påpekat så var nytt hölje och ny vajer samt lite smörj lösningen på problemet! Om jag inte snålat med att byta hölje så hade problemet förmodligen aldrig uppstått...

Men vilken kinkig jäkla komponentgrupp! Det finns säkert känsligare grupper men denna skall definitivt bytas ut så fort plånboken tillåter!

kais01

Aktiv medlem
tråden är väl ett typiskt exempel på 'if it aint broken dont fix it' ;)

och tro på att finare komponenter per automatik växlar bättre. justering av förevarande grejer är för det mesta att föredra.

thomaslundstrom

Aktiv medlem
DarthVidar sa:
Stumpy sa:
GXR?

Så mycket bokstäver, så lite tid! Men jo GRX skulle det såklart vara!

Men nu tror jag mig ha fått ordning på härket!!! Precis som jag misstänkte och som så många påpekat så var nytt hölje och ny vajer samt lite smörj lösningen på problemet! Om jag inte snålat med att byta hölje så hade problemet förmodligen aldrig uppstått...

Men vilken kinkig jäkla komponentgrupp! Det finns säkert känsligare grupper men denna skall definitivt bytas ut så fort plånboken tillåter!

GRX 400 (10s) funkar inte tillsammans med 105 5700. Olika kabeldrag.GRX 400 är kompatibelt med Tiagra 4700 10s, som använder samma kabeldrag som shimanos 11s-grupper.

DarthVidar

Aktiv medlem
kais01 sa:

och tro på att finare komponenter per automatik växlar bättre. justering av förevarande grejer är för det mesta att föredra.

Med tanke på att man inom krullstyrecyklingen gjort det till en hederssak att omfamna kassa och daterade idéer (mest för att man är hunsad av uci och saknar cohonas för att säga ifrån, vilket man ogärna medger) så borde jag ju inte bli förvånad över att folk gärna betalar lite extra för en sämre produkt.

Jag är van vid Mtb-prylar och SLX är bra mycket bättre än Acera så jag tänkte såklart att samma gäller på krull-sidan... men men.

ooms

Aktiv medlem
DarthVidar sa:
kais01 sa:

Med tanke på att man inom krullstyrecyklingen gjort det till en hederssak att omfamna kassa och daterade idéer (mest för att man är hunsad av uci och saknar cohonas för att säga ifrån, vilket man ogärna medger) så borde jag ju inte bli förvånad över att folk gärna betalar lite extra för en sämre produkt.

Jag är van vid Mtb-prylar och SLX är bra mycket bättre än Acera så jag tänkte såklart att samma gäller på krull-sidan... men men.
Det kan ju bero på att du köpte en grupp som konstruerades för 10 år sedan, och då var första generationen med vajrarna under lindan. Hade du köpt en modern 105-grupp hade den varit minst lika bra som din claris.

kais01

Aktiv medlem
jag har också vajrarna under lindan på min racer. den är från ca 1997.

klonk-klonk säger det när man växlar. enkel campa. hur stabilt och ergo:)-nomiskt som helst. ingen längtan att byta eller trimma just den.

men en dura-ace på en annan cykel är lite motsträvig ibland. mest vajerproblem tror jag, men inte tillräckligt för åtgärd.

Topp