Problem vid byte av driver body från Shimano till SRAM XD

Svenmpa

Medlem
Hejsan

Jag håller på att byta driver body i mitt baknav från Shimano till en SRAM XD så jag kan köra GX Eagle bak. Jag har dock fastnat i att jag inte får loss bodyn från axeln. Som ni kan se på bilden så sitter ju bodyn på axeln, men den sitter som berget. Är det bara att dra, eller ska något lossas på ngt sätt?

Hjulet är ett Roval-hjul från en 2019 Specialized Epic Comp Carbon HT.

Bilagor

• IMG_0307.JPG
    IMG_0307.JPG
    45.9 KB · Besök: 61
  • IMG_0309.JPG
    IMG_0309.JPG
    55.7 KB · Besök: 43

emmer

Ny medlem
Ser ju inte ut som 2019 (för då borde det vara DT-body) utan gamla Formula (om än inte så gammalt som hi-lo).
Har för mig de satt påtryckta bara( och klämda med ändadaptern mot ansatsen på axeln), men gick lite tungt.

emmer

Ny medlem
Eller vänta nu.
Finns det ett hål någonstans på bodyn? (ung. mitt på, på "utsidan") där det finns en stoppskruv som man ska släppa på?
(Kan faan hålla ordning på jäkla versioner på bodys som det finns :-) Men vet jag sett det på något nav.)

Svenmpa

Medlem
emmer sa:
Eller vänta nu.
Finns det ett hål någonstans på bodyn? (ung. mitt på, på "utsidan") där det finns en stoppskruv som man ska släppa på?
(Kan faan hålla ordning på jäkla versioner på bodys som det finns :-) Men vet jag sett det på något nav.)
Ja du. Har cykeln nu på fix av dämpare. Måste kolla då den återvänder. Men, känslan är att det inte finns en sådan

Svenmpa

Medlem

GurraG

Aktiv medlem
Svenmpa sa:
GurraG sa:
Ok. Nu har jag sett en "Driver body" - vad skiljer den från en vanlig body?
Förlåt min engelska jargong. Ny i gemet med mest engelsk info att tillgå.

Ok, Då tror jag att du vill byta en vanlig Shimano "body" till en SRAM "Driver body".
Ang ditt problem så tror jag att distanshylsan i body'n "rostat" fast. Lite(/mycket) våld löser problemet: jag lägger bodyn i skruvstycket, använder en träkloss som mellanlägg och ger axeln en smäll då brukar skiten släppa. Slå aldrig direkt på axeln.

emmer

Ny medlem
Svenmpa sa:
cubefritzz sa:
Ja men det där är lite av problemet. På diverse Youtube-klipp osv går bodyn att plocka av rätt lätt, men på min sitter den redans hårt. Med rå handstyrka rubbar jag den intet och då frågar man sig ju lite om det är något man missat, innan man tar till hårdare metoder (och pajar något..)
Så hade man gjort på DT Swiss, me andra nav har andra metoder.

Svenmpa

Medlem
För den intresserade kan jag meddela att jag nu fixat biffen. Att knacka ur axeln ur bodyn var lösningen. Tog en liten bit rundstav mellan hammaren och axeln.
Tack för all input!

Senast ändrad:

Köp & Sälj

Topp