(Problemet är löst ) Islabike, monterade annan växel än specifikationen

SafeSurfer

Aktiv medlem
Hej,
Jag köpte en islabike beinn pro 20" till mitt barn. Mycket nöjd med cykeln men har vissa problem med att cykeln tappar kedjan ibland på stökig terräng, dock växlar den bra. Saken är den att islabike gjorde en stor grej på cykelns produktsida av att cykeln har narrow wide klinga och SRAM GX 2.1 växel med clutch funktion för att undvika just chain drop. På grund av chain drop undersöker jag cykeln och ser att den GX växeln som sitter på Islabike är en variant utan clutch fuktionen. Tycker då att detta är ett problem eftersom vi har problem med chaindrop och det var tydligt att cykeln skulle ha just denna funktionen i syfte att motverka detta men skickas med en annan speficikation. Jag mailar islabike som snabbt korrigerar sin hemsida, vilket ju är bra, men deras svar till mig tycker jag är märkligt. Det lyder som följande:

"Hi Per,

Thank you for your email.

I am sorry for the confusion and if the website was misleading at all. All specifications subject to change without notice."

Jag tycker det är orimligt att de anser sig kunna ändra en sak som presenteras som en stor fördel med just denna cykel utan att meddela. Visserligen hade jag kanske köpt cykeln ändå men det var absolut en funktion som jag ansåg viktig.
Hade ni accepterat att en cykel för 10*1 drivlina förändrades på detta sätt?
Är det rimligt att be om en GX-växel med clutch funktionen, kan inte kosta dem så mycket i relation till vad jag betalade för cykeln som köptes till fullpris?

islabike orginalhemsida innan den ändrades idag
http://webcache.googleusercontent.c...s.co.uk/islabikes-pro-series/beinn-pro-series
Edit1: tydligare rubrik
Edit2:Islabike löste problemet på ett för mig mycket bra sätt. De tackar för att felet uppmärksammades, korrigerade hemsidan och skickar en ny växel. Har haft vissa problem med att kedjan hoppar av NW klingan ibland och hoppas att en ny växel löser detta.

Bilagor

• islabike screen.jpg
    islabike screen.jpg
    127.8 KB · Besök: 35
Senast ändrad:
Tycker du kan kräva en bakväxel med clutch! Trilskas dom kan du påpeka att dom slipper verkstadskostnaden.

Det hade jag aldrig accepterat.

Antingen så skickar dom dig rätt delar enligt specifikationen vid beställningstillfället, eller så tar dom tillbaka hela cykeln och återbetalar pengarna.

Självklart kan en tramsig friskrivning i deras webbsida inte rättfärdiga att dom leverar en sämre utrustad cykel. Då är det ju bara att lägga ut alla modeller med full XTR och leverera med Acera och hänvisa till friskrivningen.

Senast ändrad:
Vilka rättigheter du har beror ju på hur man tolkar det som står ovan.

Alternativ 1: Att de kan ändra specen precis som de vill utan att anslå det eller ta något ansvar för den. Alltså att de säljer en heldämpad men skickar en HT med argumentet att vi kan ändra spec bäst de vill.

Alternativ 2: De kommer inte alltid ha samma spec utan kan ändra denna utan att på ett tydligt sätt kommunicera detta till kunder vi email utskick/anslag etc. Alltså när de ändrade specen på hemsidan släppte de inget pressmedelande etc.

Sedan är det ju tydligt att du köpt cykeln enligt spec som står på hemsidan och de har inte uppfylllt denna. Alltså bör du, tycker jag, ha rätt att kräva det som stod i specen när du köpte cykeln eller likvärdig (typ slx med clutch). De har ändrat sin spec nu men det var inte den som de anslog när du köpte denna.

Alltså summan av kademumman. Disclaimern ovan betyder att de kan ändra sin spec men de betyder inte att de kan bestämma efter motagen betalning att ändra specen från de som fanns anslaget. Acceptera det inte tycker jag. Brittiska polisen är förövrigt bra på att ta emot anmälningar från personer utomlands. Det kan du använda som påtryckningsmedel om de inte är sammarbetesvilliga. De har jag gjort än gång med en säljare som inte ville levera det jag beställt. Blev en väldans fart då :)

Tack för råden, jag verkar inte vara ensam om att tycka att det är skäligt att få en ny växel levererad. Clutch är mer eller mindre obligatoriskt idag så det var lite trist att den saknades. Disclaimern "All specifications subject to change without notice." är fullständigt absurd och enbart provocerande då det är helt orimligt för en postorder firma. Jag gillar ju islabike så vill inte bråka med dem men i detta fallet så anser jag nog att de tabbat sig då funktionen lyftes fram så tydligt, sen kostar det dem inte så mycket att lösa det snyggt heller.
Jag tackar happy för råden och visat intresse.

Lite lustigt att det just handlar om barncykel med fel spec - jag hade nämligen samma erfarenhet när jag skulle köpa en Frog. Den stod specad med olika sorters reglage på olika sidor. Jag ringde runt och mailade och fick lika olika besked då. Slutade med att jag skulle köpa en på Cykloteket som, efter kontakt och enligt säljaren kontroll av cykeln de hade i butiken, var utrustad med rapidfire-reglage. När jag kommer dit med pengarna i handen har den gripshift, så jag köpte i slutändan via postorder trots att jag helst hade köpt lokalt.
Lång historia, men om det finns någon till med samma erfarenhet om felaktig spec på barncyklar så kan vi lägga fram en teori om att det är vanligt.

Det står fortfarande narrow/wide när jag kollar. Nu har du ju köpt en Pro dessutom så jag tycker du har helt rätt i att kräva rätt grejer levereras.

Jag visste inte ens att det fanns GX utan clutch? Hittar inga på SRAMs site (med reservation för att jag såklart kan ha fel)

Tyvärr verkar detta med friskrivningar på komponenter vanligt.
På min Synapse stod det att storlek 54a ska ha 350mm stolpe, min hoj kom med en 300 stolpe som då blev för kort.
Cannondale hänvisade till att de kan ändra specs när helst enligt disclaimern....efter lite eposttjafaande skickade de en ny stolpe.

Ofattbart töntigt svar från Islabikes, ett skolexempel på kass kundvård.

NickPick sa:
ceel sa:
Jag visste inte ens att det fanns GX utan clutch? Hittar inga på SRAMs site (med reservation för att jag såklart kan ha fel)

Plus 1?
Växeln finns på SRAMs hemsida om du tittar på GX 10 speed och väljer alternative views.
I det finstilta står det "Some variations of this product featured on this page are not available for purchase and are installed on bicycles as original equipment only. See your dealer for details." Det är därför troligen så att den utan clutch inte säljs annat än som OEM.

Bilagor

• SRAM GX.jpg
    SRAM GX.jpg
    67.7 KB · Besök: 36
SafeSurfer sa:
NickPick sa:
ceel sa:

Plus 1?
Växeln finns på SRAMs hemsida om du tittar på GX 10 speed och väljer alternative views.
I det finstilta står det "Some variations of this product featured on this page are not available for purchase and are installed on bicycles as original equipment only. See your dealer for details." Det är därför troligen så att den utan clutch inte säljs annat än som OEM.

Man lär sig något nytt varje dag. :) Tack!

Låter helt bisarrt att man skulle kunna skriva in en sådan friskrivning vid försäljning, och övertygad om att det inte hade hållt i någon form av juridiskt granskande. (men jag är inte jurist så...)

"När ni accepterar min beställning så kan jag komma att ändra betalningsbelopp helt utan förvarning och notifikation"

Det är en sak att ändra uppgifterna på sin hemsida. Men från det ögonblick du betalar ingår ni faktiskt ett bindande avtal där de åtar sig att leverera det som står på kvittot. Annars vore det ju fritt fram att ta betalt för en cykel och leverera en tegelsten.

Aron sa:
Det är en sak att ändra uppgifterna på sin hemsida. Men från det ögonblick du betalar ingår ni faktiskt ett bindande avtal där de åtar sig att leverera det som står på kvittot. Annars vore det ju fritt fram att ta betalt för en cykel och leverera en tegelsten.

+1

Skulle Islabike fortsätta trilskas finns även EU:s konsumenträtt.

Kristoffer R sa:
Aron sa:

+1

Frågan är ju vad som står på kvittot. Troligtvis står det just "Cykel xx", och inte en full spec.lista. Då vill det till att kunna bevisa detta, vilket TS iofs verkar kunna.
Oavsett är det klantigt/fult skött av Islabikes, visst kan man ändra spec sådär men då får man ju se till att lösa det för de kunder som hör av sig. Annars har man ju förlorat en kund (och kanske fler).

ooms sa:
Kristoffer R sa:
Aron sa:

+1

Frågan är ju vad som står på kvittot. Troligtvis står det just "Cykel xx", och inte en full spec.lista. Då vill det till att kunna bevisa detta, vilket TS iofs verkar kunna.
Oavsett är det klantigt/fult skött av Islabikes, visst kan man ändra spec sådär men då får man ju se till att lösa det för de kunder som hör av sig. Annars har man ju förlorat en kund (och kanske fler).
Det fanns specifikationslista och växeln var angivet som gx type 2 där jag tror type 2 betyder roller clutch version 2. Det finns inte så bra utbud av cyklar på 20 tums hjul så skicka tillbaks känns inte aktuellt då köper jag hellre en ny växel. Jag har bett dem skicka en ny gx växel och hoppas de gör det. Det har varit toppenbra med en så vid kasett och grippshift vilket gör att även 4.5 åring klarar riktigt branta backar och hinner växla ner snabbt före backen. Synd inte fler märken erbjuder det.

Tillbaka
Topp