Produktionsskräp inom cykelindustrin

Steffeman

Aktiv medlem
En fundering om produktionsfel som sker när cyklar tillverkas, framförallt ramar. Då i synnerligt efter lackering och loggan smetats på. De som inte klarar en sista genomlysning, tas de hand om på något sätt, återvinns de eller kasseras ramarna ner i skrotbingen. Hamnar metallramarna tillbaka till metallindustrin, kolfiberramarna hamnar var då? Ett konstruktionsfel, då förstår jag att de skrotas, det har med säkerheten att göra, men vid en ex. lackskada?!?

Jag har en gång i tiden jobbet med insyn i cykelproduktion i Taiwan, 20-ish år sedan dock. Kan säga att det skulle gå långt innan saker kasserades. Uträtning, omlackning, omgängning, brotscha om sadelrör i hundratals ramar för hand osv

Unno har ju redovisat hur dom blir av med sitt kolfiber. Det återvinns och blir inredning till flygplan om jag inte minns fel.

Att minimera ”waste” sent i (ram)produktionen var väl en av drivkrafterna för köra pressfit isf gängade vevlager.

NLC sa:
Att minimera ”waste” sent i (ram)produktionen var väl en av drivkrafterna för köra pressfit isf gängade vevlager.

Japp. Men förmodligen mest för att spara pengar.

Det ena behöver ju inte utesluta det andra iofs...

Kollar man luescher technic Eller vad han heter på Instagram så ser man fabrikstillsnyggningar lite då och då.

Fältprästen sa:
Det är väl som med bilar, de "snyggas" till strax innan leverans till kund har jag hört. Det kan gälla bucklor, omlackering mm.

Det skulle ju vara helt orimligt att skrota en ny säg Volvo v90 för att den har en bula någonstans ??.

Fältprästen sa:
NickPick sa:
Det skulle ju vara helt orimligt att skrota en ny säg Volvo v90 för att den har en bula någonstans ??.
Självklart. Men den som köper en ny bil förväntar sig kanske inte en från start lagad bil. Speciellt inte om man pungat ut med ett antal hundra tusen.

När jag lämnade in en av bilarna på en garanti lackering för några år sedan blev jag nästan osams med skadetekninkern, enligt honom var bilen omlackad, jag tyckte att det var omöjligt eftersom jag haft den sedan ny (specat och beställt den, så ingen lagerbil heller). Men enligt honom så ljög inte lacklagren, men att det var relativt vanligt att bilar fick gå ett extra varv genom lacken för att det upptäckts grejer.

Miss Lycka 2.0 sa:
Canyon köper sina ramar någonstans.
Ja, de lägger ut tillverkningen av de ramar de designat och specat till samma fabrik som ex.vis Trek lägger ut sin tillverkning till. Är nog ytterst få tillverkare som inte arbetar så idag.

Har stora märken sale på ramar eller cyklar med defekter från deras monteringshallar, det enda jag kan minnas att jag stött på är Canyon som har försäljning via outlet på returnerade cyklar. Ta Scott, Merida, specialized som exempel, som vräker ut cyklar, de byggs säkert på flera platser i världen, men var tar dessa ramar/cyklar vägen som har defekter. Vill man inte att dessa ramar/cyklar ska komma ut för att hålla prisbilden uppe, att inte kränga ut billigare nya cyklar som sänker ordinarie försäljning? Jag har svårt att tro de skickar iväg enskilda ramar/cyklar för ex. omlackering.

Konsensus sa:
Har stora märken sale på ramar eller cyklar med defekter från deras monteringshallar, det enda jag kan minnas att jag stött på är Canyon som har försäljning via outlet på returnerade cyklar. Ta Scott, Merida, specialized som exempel, som vräker ut cyklar, de byggs säkert på flera platser i världen, men var tar dessa ramar/cyklar vägen som har defekter. Vill man inte att dessa ramar/cyklar ska komma ut för att hålla prisbilden uppe, att inte kränga ut billigare nya cyklar som sänker ordinarie försäljning? Jag har svårt att tro de skickar iväg enskilda ramar/cyklar för ex. omlackering.
Jag misstänker att de skrotas, just för att hålla prisbilden uppe. Hållbarheten kommer i andra hand (om ens det) för dessa bolag.

När jag jobbade hos en biltillverkare användes delar med kosmetiska fel för provning. De destruerades sedan så de inte skulle hamna hos kund.

En felbyggd ram går sannolikt rakt i bingen, efter att man rett ut varför det gått fel. I dagens robot- och automatiserade värld tror jag dock svinnet är extremt litet, efterjustering är dyrt och skys som pesten.

Cyklar med ”normala” färgskador som repor och hack säljs ut däremot.

Jag TROR att:

Aluramar justeras inte, de går direkt i bingen. Skönhetsfel kan kanske spacklas och lackas på vanligt sätt.
Kolfiber justeras garanterat inte. Varje avvikelse kan lätt bli en brottanvisning.

Det är ju en fråga om var i kedjan man hittar dessa fel, därför har man ju kvalitetskontroll så ofta som möjligt även om saker slinker igenom. Man skickar med ganska stor säkerhet inte iväg cyklar från asien som man upptäckt vara kraftigt defekta vid slutmonteringen för att sen säljas till lägre priser.

Det skall vara att man har ex som kommer fram till distributörer eller återförsäljare som man då upptäcker felaktigheter på, dessa kan man kanske välja att sälja rabatterat så det är nog olika för olika märken. Jag vet att vi fick ersättningsramar från tillverkaren, sen slaktade vi och skrotade cyklarna på plats, alternativt så ville tillverkaren ha tillbaks de defekta ramarna och då kunde man spara alla dessa tills man hade en pall att skicka iväg t.ex.

Har ud någon särskild bakgrund till dina frågor? Vill du hitta billiga cyklar någonstans eller är du bara nyfiken? För frågan är väldigt spretig, att tillverka en cykel (i de flesta fall) är ju ganska många led som skall klaffa och hur man hanterar problem är nog väldigt olika dels bland tillverkarna men även beroende på var i kedjan det går fel

moros sa:
Det är ju en fråga om var i kedjan man hittar dessa fel, därför har man ju kvalitetskontroll så ofta som möjligt även om saker slinker igenom. Man skickar med ganska stor säkerhet inte iväg cyklar från asien som man upptäckt vara kraftigt defekta vid slutmonteringen för att sen säljas till lägre priser.

Det skall vara att man har ex som kommer fram till distributörer eller återförsäljare som man då upptäcker felaktigheter på, dessa kan man kanske välja att sälja rabatterat så det är nog olika för olika märken. Jag vet att vi fick ersättningsramar från tillverkaren, sen slaktade vi och skrotade cyklarna på plats, alternativt så ville tillverkaren ha tillbaks de defekta ramarna och då kunde man spara alla dessa tills man hade en pall att skicka iväg t.ex.

Har ud någon särskild bakgrund till dina frågor? Vill du hitta billiga cyklar någonstans eller är du bara nyfiken? För frågan är väldigt spretig, att tillverka en cykel (i de flesta fall) är ju ganska många led som skall klaffa och hur man hanterar problem är nog väldigt olika dels bland tillverkarna men även beroende på var i kedjan det går fel

Frågan är nog spretig då frågan är stor, och var i kedjan kan en ram tänkas att försvinna (fyndigt.. låter det stå kvar :-D ramen försvinner i kedjan). Den blir då svår att specificera en frågeställning utifrån den aspekten. Nej, egentligen inte, orsaken är att jag normalt funderar på att ta hand om miljön runt om mig själv, göra smarta val och hantera den frågan på bästa vis. Frågan uppstod när vi hemmavid diskuterade vad som är viktigt med funktionella och användbara saker, lite ur tanken att jag söker en vettig AM ram, ny eller begagnad. Är det verkligen viktigt att köpa en helt perfekt cykel till fullpris, vad är en mindre lackskada värd på ex. baktriangeln om en exakt likadan och ny cykel står bredvid den du tänkt köpa, jag menar att repor kommer uppstå i alla fall inom några dagar i skogen. Så visst, är läget skarpt och ett köp ska ske där jag kan få en likadan produkt till lägre pris så nappar jag nog på det, men jag skulle inte aktivt leta upp en lackskadad ny cykel för att spara några tusenlappar.

Tillbaka
Topp