Produktutveckling av cykelväska

Jag är industridesigner och jobbar med att ta fram en ny cykelväska. Jag kommer dela med mig av processen här då jag försöker inkludera cykel-communityn i projektet och produktutvecklingen.
Projektet är just nu inriktat på äventyr med gravelbike men alla erfarenheter oavsett cykelform är till stor hjälp.
Bidra gärna med dina tankar och erfarenheter så gör vi en grym produkt tillsammans!

Vi börjar med några frågor som vi kan diskutera, så postar jag nya frågeställningar och uppdateringar löpande i tråden.

– Vilken cykelväskmodell föredrar du? Varför?
– Har du ett behov som dagens cykelväskor inte tillgodoser?
– Vad har du med dig i cykelväskan?
Tagga gärna till vilken typ av cykling du använder cykelväska; #pendling, #road, #xc, #gravel eller hitta på en egen :)

SkogsMTB

Aktiv medlem
Cykelväska är för mig en ryggsäck, favorit är Camelback MULE, den har lagom stora utrymmen för cykling året runt, viktigt med vätskesystemet. Har inget negativt att säga om den. #Trail
Det är kanske inte den typen av väska du tänker på, men hoppas att det kan vara till hjälp.

freddag

Aktiv medlem
du får gärna ta dig an en rejält rymlig styrväska för bikepacking (helst 20-25 liter) som är snabb att montera, inte mosar vajrar och slangar och sitter högt så att fjädrad framgaffel kan användas och med några slags knoppar längst fram så den även fungerar som ett tt-styre.

Willie

Aktiv medlem
Jag har skaffat mig en restrap till min pendlare/äventyrare och måste säga att det är en magisk addon som sväljer otippat mycket av det man kan behöva.

Så jag hade jobbat vidare på det spåret, placeringen är ju guld om man bara ska ha en väska för diverse.

0D195E64-AD11-4BD5-8B38-DDF4F434FAF9.jpeg

DanielS

Aktiv medlem
Jag skulle vilja ha en "pannier" mer anpassad för pendling. Vattentät och med några utvändiga fickor för nycklar, mobil och (eller möjlighet till) ett laptop-fack invändigt. Även några remmar på utsidan så att man kan sätta fast extrakläder mm. Snabb att ta av och på cykeln.

Kanske redan finns? Tipsa i så fall gärna.

Kör med en sådan här idag, men de utvändiga facken är för få och för små. Och så är det svårt att få fast hjälm eller överdragsjacka på utsidan dom gånger det behövs:

Markus F

Aktiv medlem
Hej! Först tyckte jag att frågeställningen var dum, för det finns massor av olika sorters cykelväskor numera och att det bara är att välja. Men sen insåg jag att jag faktiskt har lite åsikter,

– Vilken cykelväskmodell föredrar du?
Alla. Det finns för och nackdelar med alla olika väskor. Kom med något bra så gillar jag det.
Ja, det är två segment som behöver uppmärksamhet: Mellanstora styrväskor och sadelväskor. Många styrväskor sitter för högt, eller så behöver de en frampakethållare. Eller så är de för breda. Sadelväskor typ Carradice är jättefina men behöver en modernisering. Hellre att sadelväskan är djup än att den är bred och hög. Precis som det mesta med cyklar så designas det efter en lång man, det är bra om det funkar med bara 15-20 cm sadelstolpe/styrrör. Och en cykelväska ska vara reparerbar, vattentät och av förnyelsebara material. Om jag får råda så INGEN Velcro. Hållbarhet +20 år. Naturligtvis producerad på ett etiskt sätt av arbetare som kan rösta i fria val, har rätt att organisera sig fackligt, god arbetsmiljö och vars barn har rätt till fri utbildning.
Allt. Jag menar det.
Tagga gärna till vilken typ av cykling du använder cykelväska; #pendling, #road, #xc, #gravel eller hitta på en egen :)
#allcykling

Stumpy

Aktiv medlem
Jag tycker att min Evoc Bike Travel Bag är bra.
Det finns några kriterier som är svåra att uppfylla.
- Rymma cykel, två hjulpar, verktyg och reservdelar.
- Skydda innehållet bra.
- Väga in totalt under 23 kg.
#CX

nieves

Aktiv medlem
Jag har alla former av väskor från Gilles Berthoud panniers och styrväska, Vaude och Ortlieb för touring. Apidura (helt kit) och customsydda styrväskor från Mac Workshop m.fl.
100% kundanpassat är för mig det viktigaste eller rättare sagt tillverkat/ anpassat för en viss ram och behov. Det är sällan man hittar en väska som inte passar helt perfekt.

Det kan vara en styrväska som hänger för lågt och skymmer lampan, en bakväska som saknar bra lampfästen och förhindrar/döljer baklampa fäst i sadelstolpe. Men behoven kan också vara olika, kör man med "tempopinnar" så kanske man vill ha en väska som hänger under eller en godispåse som är lättåtkomlig för långturen.
#rando #touring #dagstur #racer #fiskecykling #shoppingtur

n3wton

Aktiv medlem
Min Instagram serverar typ 50% diffusa cykelväsketillverkare som syr färgglada väskor i ett källarutrymme. Nu är det ju lätt att fastna i algoritmträsket och få sig serverat massor likartat innehåll, men känslan är verkligen att det finns supermycket väsktillverkare på marknaden. Fairlight hade någon form av överdoserings-marknadsföring där de samarbetade med typ 20 olika tillverkare på 20 dagar eller något i den stilen.

307324C3-BAB3-4A98-A313-E6331C3F0997.png

Jag har nyligen skaffat en Carradiceväska som känns gedigen utöver det vanliga. Den kan man vara kompis med under hela sin cykelkarriär förmodligen. Sen har jag ett gäng Restrap-väskor som känns hyfsat gedigna och hyfsat genomtänkta, även om jag inte är helt övertygad om deras förträfflighet.

Hållbart, genomtänkt och snyggt känns viktigare än 30 olika sorters väskor.

Senast ändrad:

Bele

Aktiv medlem
Cykelväska för mig är en väska man stoppar cykeln i. På det väskområdet finns definitivt utvecklingspotential.
Det råder viss begreppsförvirring.
Cykelväska = väska som är fäst på en cykel
Cykeltransportväska = väska för att transportera cykel

Även TS första inlägg ger en viss vägledning "Tagga gärna till vilken typ av cykling du använder cykelväska; #pendling,
#road, #xc, #gravel eller hitta på en egen :)", dvs vilken typ av cykling och inte vilken typ av cykel som ska transporteras.

ooms

Aktiv medlem
Nja, vi har ju sadelväska, styrväska, ramväska, m.fl. som sätts på cykeln.
Cykelväska är nog trots allt nåt man fraktar cykeln i.

n3wton

Aktiv medlem
Jag tror nicket "Cykelsömmerskan" och den uttryckliga ambitionen att göra väskor främst till "äventyr med gravelbike" kan tolkas som att det är väskor som ska användas när man cyklar som avses.

Bele

Aktiv medlem
Nja, vi har ju sadelväska, styrväska, ramväska, m.fl. som sätts på cykeln.
Cykelväska är nog trots allt nåt man fraktar cykeln i.
Vad är skillnaden mellan att fästa och sätta en väska på en cykel?
Åtminstone Cykloteket och Cykelkraft använder begreppet cykeltransportväska för en väska att transportera en cykel i.
De använder cykelväska som samlingsbegrepp för de exempel du anger.

Stumpy

Aktiv medlem
De första svaren som dyker upp när jag googlar "cykelväska" är sådana man stoppar cykeln i, så svaret är nog inte så enkelt.

"Cykelsömmerskan" antyder ju att hon syr cyklar, inte väskor.

Bele

Aktiv medlem
De första svaren som dyker upp när jag googlar "cykelväska" är sådana man stoppar cykeln i, så svaret är nog inte så enkelt.

"Cykelsömmerskan" antyder ju att hon syr cyklar, inte väskor.
Om det är bilderna du menar så står det cykeltransportväska på alla som jag får upp. Undantaget är XXL, men det vet vi sen tidigare att de inte alltid har så bra koll. De betalda länkarna och åtminstone de första vanliga länkarna leder alla till cykelväskor att fästa på en cykel.

Eftersom n+1 gäller skulle jag vilja en sydd cykel :giggle:

antosi

Medlem
Någonting jag saknar på nuvarande sadelväskor är ett fäste för Garmin Varia. Hade det funnits en väska där man kan sätta varian på direkt hade jag köpt den direkt. Det är väl inte helt relevant för en gravel kanske, men för landsväg hade det varit guld.

AlfaAlfa

Aktiv medlem
Jag är industridesigner och jobbar med att ta fram en ny cykelväska. Jag kommer dela med mig av processen här då jag försöker inkludera cykel-communityn i projektet och produktutvecklingen.
Projektet är just nu inriktat på äventyr med gravelbike men alla erfarenheter oavsett cykelform är till stor hjälp.
Bidra gärna med dina tankar och erfarenheter så gör vi en grym produkt tillsammans!

Vi börjar med några frågor som vi kan diskutera, så postar jag nya frågeställningar och uppdateringar löpande i tråden.

Kul med fler Industridesigners här=)

Jag själv använder ryggsäck i stället för cykelväskor, men om jag fick rangordna mina köpekrav så...
1. Utseende (så klart personligt, men en produkt ska se bra ut även om den inte används, jag låter den sitta kvar på hojen även när jag inte "använder" den)
2. Funktionell (den kan passa MINA behov, tänk modulärt, jag vill ha ett stort fack, en annan köpare vill ha 25 fack osv)
3. Miljövänlig, på det sättet att den håller länge eller att det finns bra möjligheter till reservdelar/service/reperation/uppgraderingar)
4. Pris....skiter jag i om den prickar rätt på de tre ovan första, då ser jag det som en investering.

Min input:

- 99.9 % av cykelväskor på marknaden har sett likadana ut sen 70 talet, nya material har tillkommit, men i grunden är det en halvsladdrig tygbox med mellan 2-200 fästband/kardborreband för att fästa på cykeln. Kort sagt, det finns massa utvecklingspotential. Så titta snabbt på de väskor som finns, hitta inspiration på andra produktområden i stället, sportprodukter, inredning, kläder, titta upp klädmärket Acronym till exempel.

- Tänk på användandet av "väskorna", gör användarstudier, om vi tar en normalstor ramväska t.ex, vad har jag i den? Kan man dela upp olika fack beroende på vad du snabbt behöver komma åt (energybar/banan), versus de extra kläder du ändå stannar för att ta på dig osv osv.

- Jag skulle vilja i många fall vilja ha en superflexibel ramväska, i ett stretchmaterial, som "stretchar" fast över ramen, och som man sedan bara kan "stretcha" ut vid behov. Tänk tekniska moderna textilier, och kanske lite BMW Gina concept. Det är nog det här jag tänder till på mest, en väska som växer efter behov och inte hänger som ett trött saxofon fodral i ramen när man inte kör den fullproppad.

- Titta på vissa tt/tempo hojjar med sina "bentoboxar" på topröret, där har du bra exempel på "hårda" packlösningar.

- "Fast" snygg väska på ramen med smidig mjuk inneväska man kan ta med sig, finns sånna väskor, men inga bra. Tänk på hur najs ett glasögonfodral kan vara med ett hårt skål, samt en "strumpa" till glasögonen inuti.

Sen är det ju sånt här som är sååååå jävla kul att brainstorma på, man är är användare själv, och tycker det mesta på marknaden är skit=) SÅ ursäkta förvirrande text och för mycket användande av " " tecken, men tycker du har valt ett bra en bra produktgrupp att rota runt i.

När du har löst problemet med bra cykelväskor(och jag kan sluta cykla med ryggsäck) så är det bara att skapa snygga, smarta och flexibla skärmar till cyklar, samt cykellampor med bra kräm i och som inte ser ut som skit. Då har du gjort cykelvärlden lite bättre och vackrare.

Lycka till!

Nyberg89

Medlem
En som håller. Lånade ut min väska för en kaffe och fick tillbaka den trasig.

Velat ha en ifrån buxumbox, men de skulle ta lika mycket för frakt som det skulle kosta att hämta väskan själv.

bellasoda

Aktiv medlem

1. Den modell jag föredrar heter ’Specialized mini wedge seat pack’. Den är bland de minsta på marknaden, det är därför jag använder den.
2. Om jag är ute och tränar tempocykel så har jag oftast inga fickor på kläderna, då behöver jag plats för punkafix och telefon. Om jag ska vara ute mer än två timmar så tejpar jag en snickers på ramen. Om jag istället kör racer så stoppar jag snickers i ryggfickan.
3. Det innebär två kolsyrepatroner, en liten flaska med gucka för tubdäck och en Nokia 3310. Om jag fick ändra något så skulle väskan vara billigare och säljas i 3-pack fast i samma kvalitet, och dessutom i olika färg, då kan jag ha en liten miniväska med punkafix att sätta på varje cykel.
#tempo #racer

KjellF

Aktiv medlem
För ett litet äventyr med gravel (enligt frågeställning) skulle jag använda två väskor.
En sadelväska med verktyg, punkalagning och liknande och en midjeväska.
Sadelväskan är fast monterad på cykeln och alltid "laddad". Mina krav är sitter stabilt (många har remmar som inte går att spänna tillräckligt), minst regn- och spruttät och hållbar.
Midjeväska använder jag för att det är praktiskt, snabbt på och av, följer med in om jag stannar för att fika, enkelt att plock upp något i farten, på många sätt enklare än att fylla ryggfickorna, inget faller ur om jag tar av mig tröjan osv. En midjeväska är inte heller lika "svettig" som en ryggsäck. Mina krav och önskemål är regntålig, finns några fack för smått, krok för nyckel, stabil ficka så att känsliga saker inte bryts sönder, möjlighet att strama upp väskan, minimalt med stoppning (går sönder och suger åt sig vatten), stor reflex (bilister ska se mig i en miljö med massor av ljuskällor). Midjeväskan ska minst rymma, plånbok, mobil, nycklar, snacks och ett förstärkningsplagg.
Kjell

velovin

Aktiv medlem
Tycker att Restraps "designa din egen ramväska-kit" är smart.

Wow! Vilket engagemang - Tack för era svar! :)
Jag sammanställer er feedback och återkommer med fler frågor utifrån hur projektet utvecklar sig.
Jag har en fråga nu direkt:
- Var förvarar du telefonen när du cyklar? Är det viktigt att se displayen medans du cyklar?

nieves

Aktiv medlem
Jag sammanställer er feedback och återkommer med fler frågor utifrån hur projektet utvecklar sig.
- Var förvarar du telefonen när du cyklar? Är det viktigt att se displayen medans du cyklar?
I ryggfickan.

Nej, navigerar med GPS och har ofta telefonen på stör ej eller meddelande via klocka (Fenix).

bellasoda

Aktiv medlem
Telefonen är viktig att ha med sig, och jag tycker det viktigaste är att den fungerar. Jag bytte ut min iPhone mot en Nokia dumtelefon, för att cykla på vintern med en telefon som laddar ur innan man hinner hem är inte kul.

Jag förvarar telefonen där den får plats. T ex ryggficka om mina kläder har sådan, eller i sadelväskan.

Mobilen har en batteritid på c:a 2 veckor och navigering gör jag med en Garmin GPS-klocka.

Argos

Medlem
Telefonen i ett skyddande plånboksfodral och placerad i toppfacket på ryggsäcken. Vid kraftigt regn även en fryspåse av god kvalitet (Toppits) med klämma utanpå telefonen inne i ryggsäcken. På styret sitter en lagom fet Garmin GPS-dator med all info som behövs under färd.

Mr Bottecchia

Aktiv medlem
Ryggfickan och det kommer jag fortsätta med. Finns ingen väska som någon skulle kunna hitta på som skulle få mig att placera mobilen i en väska utvändigt på cykeln eller på ryggen. Enda möjligheten skulle vara öppningsbar lucka med fack i ramen.

Ska jag pendla eller ut på tvådagarsturer och behöver ta med kläder och liknade väljer jag väskor från Carradice då dessa känns färdigutvecklade.

Senast ändrad:

KjellF

Aktiv medlem
Telefonen hamnar i ryggfick eller midjeväska. De enda gångerna jag vill ha telefonen tillgänglig är om jag cyklat vilse och om jag cyklar på min födelsedag och väntar på grattissamtal. Dvs nästan aldrig.

En viktig finess som jag saknar på de flesta väskor som sitter på cykelramen är något mjukt som minimerar repor på lacken. Dock måste det mjuka vara hållbart och får inte suga upp vatten.

Brams

Aktiv medlem
Vet inte om det är relevant för ditt utvecklande av denna produkten men...
Men det som jag funderat på när det kommer till ryggor. Och då främst för att den ska användas som pendlarcyklare.
Är en ryggsäck med dubbel botten, med en dragkedja som öppnar det undre facket utifrån.
Det ska alltså vara ett fack (kanske vadderat, eller till och med isolerat med folie) som är ca 5-8cm högt, och hela bottenytan av ryggan stort.
För att kunna frakta lunchlådan i. Så slipper den hamna på sned när man inte har annat i väskan.
Mina luncher är alltid en blandning av allt när jag kommer fram till jobbet...
Jag vet att det finns liknande i kameraväskor, och kanske till laptopryggor,...

Bifogar en prototypskiss ;)

Bilagor

Stumpy

Aktiv medlem
På min USWE-rygga finns ett fack i botten där en lunchlåda skulle få plats. Det innehåller normalt sett regnöverdraget till ryggan.

Bikzz

Aktiv medlem
För min del har jag aldrig varit så petig. Det beror på hur mkt packning man vill ha med, och vilken cykel man har - så att väskorna passar. Lätta, vattentäta, får inte gå sönder, och lagom stora.

Senaste setup är en frambag frå Ortlieb som passar på min cykel, vattentät. 2 ganska små & lätta bakväskor med rullstängning för pakethållaren, oxå vattentäta. Och en ganska stor drybag som jag surrar fast under styret med remmar, den är inte direkt gjord för cykling, men funkar fint.

Gillar inte för mkt speciallösningar, men önskar mig några fickor för små viktiga prylar, som man behöver ofta.

DanielS

Aktiv medlem
På min USWE-rygga finns ett fack i botten där en lunchlåda skulle få plats. Det innehåller normalt sett regnöverdraget till ryggan.
Min Osprey momentum har ett liknande fack, men jag har normalt regnkläderna där för lätt åtkomst.

Finns ju matlådor med olika typer av insatser, tex denna:

Man får se upp så det fungerar dock. Har inte testat just den här ikea-lådan men den låda med insatser jag har testat så gick inte insatserna ända upp till locket vilket gjorde att det lätt blev stuvning av allt ändå.

tmalm

Aktiv medlem
Det kanske har nämnts tidigare men en väska som man kan ställa på marknaden utan att den välter vore najs.
Det och ett lättåtkomligt fack för nycklar o lampor.

/T

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer