Jag är industridesigner och jobbar med att ta fram en ny cykelväska. Jag kommer dela med mig av processen här då jag försöker inkludera cykel-communityn i projektet och produktutvecklingen.
Projektet är just nu inriktat på äventyr med gravelbike men alla erfarenheter oavsett cykelform är till stor hjälp.
Bidra gärna med dina tankar och erfarenheter så gör vi en grym produkt tillsammans!
Vi börjar med några frågor som vi kan diskutera, så postar jag nya frågeställningar och uppdateringar löpande i tråden.
– Vilken cykelväskmodell föredrar du? Varför?
– Har du ett behov som dagens cykelväskor inte tillgodoser?
– Vad har du med dig i cykelväskan?
Tagga gärna till vilken typ av cykling du använder cykelväska; #pendling, #road, #xc, #gravel eller hitta på en egen :)
Kul med fler Industridesigners här=)
Jag själv använder ryggsäck i stället för cykelväskor, men om jag fick rangordna mina köpekrav så...
1. Utseende (så klart personligt, men en produkt ska se bra ut även om den inte används, jag låter den sitta kvar på hojen även när jag inte "använder" den)
2. Funktionell (den kan passa MINA behov, tänk modulärt, jag vill ha ett stort fack, en annan köpare vill ha 25 fack osv)
3. Miljövänlig, på det sättet att den håller länge eller att det finns bra möjligheter till reservdelar/service/reperation/uppgraderingar)
4. Pris....skiter jag i om den prickar rätt på de tre ovan första, då ser jag det som en investering.
Min input:
- 99.9 % av cykelväskor på marknaden har sett likadana ut sen 70 talet, nya material har tillkommit, men i grunden är det en halvsladdrig tygbox med mellan 2-200 fästband/kardborreband för att fästa på cykeln. Kort sagt, det finns massa utvecklingspotential. Så titta snabbt på de väskor som finns, hitta inspiration på andra produktområden i stället, sportprodukter, inredning, kläder, titta upp klädmärket Acronym till exempel.
- Tänk på användandet av "väskorna", gör användarstudier, om vi tar en normalstor ramväska t.ex, vad har jag i den? Kan man dela upp olika fack beroende på vad du snabbt behöver komma åt (energybar/banan), versus de extra kläder du ändå stannar för att ta på dig osv osv.
- Jag skulle vilja i många fall vilja ha en superflexibel ramväska, i ett stretchmaterial, som "stretchar" fast över ramen, och som man sedan bara kan "stretcha" ut vid behov. Tänk tekniska moderna textilier, och kanske lite BMW Gina concept. Det är nog det här jag tänder till på mest, en väska som växer efter behov och inte hänger som ett trött saxofon fodral i ramen när man inte kör den fullproppad.
- Titta på vissa tt/tempo hojjar med sina "bentoboxar" på topröret, där har du bra exempel på "hårda" packlösningar.
- "Fast" snygg väska på ramen med smidig mjuk inneväska man kan ta med sig, finns sånna väskor, men inga bra. Tänk på hur najs ett glasögonfodral kan vara med ett hårt skål, samt en "strumpa" till glasögonen inuti.
Sen är det ju sånt här som är sååååå jävla kul att brainstorma på, man är är användare själv, och tycker det mesta på marknaden är skit=) SÅ ursäkta förvirrande text och för mycket användande av " " tecken, men tycker du har valt ett bra en bra produktgrupp att rota runt i.
När du har löst problemet med bra cykelväskor(och jag kan sluta cykla med ryggsäck) så är det bara att skapa snygga, smarta och flexibla skärmar till cyklar, samt cykellampor med bra kräm i och som inte ser ut som skit. Då har du gjort cykelvärlden lite bättre och vackrare.
Lycka till!