Program att rita rutter med.

detvanligavartaget

Aktiv medlem
Finns det något verktyg som har lantmäteriets kartor? Jag har just skaffat en Edge 830. Tidigare har jag ritat i Trailforks och navigerat m. telefonen men de är värdelöst när batteriet tar slut. Särskilt om det tar slut just när man måste ringa :)

Annars går det att exportera GPX från trailforks också om jag inte minns fel.
OsmAnd har terrängkartan som alternativ karta.

OrjanX

Aktiv medlem
Finns det något verktyg som har lantmäteriets kartor? Jag har just skaffat en Edge 830. Tidigare har jag ritat i Trailforks och navigerat m. telefonen men de är värdelöst när batteriet tar slut. Särskilt om det tar slut just när man måste ringa :)

Annars går det att exportera GPX från trailforks också om jag inte minns fel.
Har du ritat rutten i TF och sparat den där som en personlig rutt / ride plan så kommer den in i din Edge 830 automtiskt. Du måste förstås ha TF-appen (Garmin Connect IQ App) installerad i din Edge. När din Edge kopplar upp sig mot Garmin Connect i din tfn så överförs rutten och du kan tända upp och cykla efter den. https://www.trailforks.com/garmin/

Latmask

Aktiv medlem
Jag lyfter den här tråden istället för att göra en ny nästan likadan...

Det här med ruttplanering känns som en djungel. Men jag har några dealbreakers som jag försöker leta utifrån.
En är att jag helst vill använda mobilen (iPhone) när jag väl är ute, och inte en hårdvaru-GPS.
En annan är att jag vill kunna ruttplanera i datormiljö och sedan på ett eller annat sätt exportera GPX till mobilen.
En tredje är att jag vill kunna välja, eller välja bort, olika vägunderlag i ett ruttförslag.

I Komoot visas underlagen föredömligt, men jag hittar ingen funktion för att t ex "skapa rutt utan grus".
I min bilfavorit CoPilot GPS kan man inte enkelt importera rutter till iPhone.
I Outdooractive hittar jag ingen funktion för att välja, eller välja bort, olika underlag från ruttförslagen. Fast det går att importera GPX till mobilappen.
Google Maps... nej, inget stöd för olika underlag där heller. Fast street view är ju bra.
Kurviger.de använder jag ofta för mc-turer men passar inte särskilt bra för cykel.
Strava pratar många om men det känns litet fokuserat på träning... eller är det Strava jag letar efter?

Jonatan F

Aktiv medlem
Rwgps håller ju folk, bla här på forumet, på att uppdatera med grusdata. Rwgps fyller alla dina önskemål förutom att jag inte sett någon funktion för ”undvik grus”. Finns kanske? Däremot syns det ju tydligt om det är grus någonstans och enkelt att dra runt.

Dock är inte rwgps helt uppdaterat. Jag brukar kombinera nvdb (Trafikverkets databas över beläggning) och Google street view (finns i rwgps) och det räcker för mig.

Jag har sett någon på forumet som byggt en egen lösning där hen visar nvdb i något program där hen kan rutta gpx. Det var dock lite av ett hemma-bygge som jag inte riktigt förstod hur hen löst :)

GoranS

Aktiv medlem
Rwgps håller ju folk, bla här på forumet, på att uppdatera med grusdata. Rwgps fyller alla dina önskemål förutom att jag inte sett någon funktion för ”undvik grus”. Finns kanske? Däremot syns det ju tydligt om det är grus någonstans och enkelt att dra runt.

Dock är inte rwgps helt uppdaterat. Jag brukar kombinera nvdb (Trafikverkets databas över beläggning) och Google street view (finns i rwgps) och det räcker för mig.

Jag har sett någon på forumet som byggt en egen lösning där hen visar nvdb i något program där hen kan rutta gpx. Det var dock lite av ett hemma-bygge som jag inte riktigt förstod hur hen löst :)
Just det att man ibland får falsk grusvägsinfo i Rwgps tänker jag kan vara ngt som frågeställaren inte är så förtjust i. Har för mig att jag sett det slå åt båda hållen - grusvägar inte flaggade som grus och asfaltsvägar flaggade som grusvägar. I flertalet fall upplever jag dock att den gör rätt.

Latmask

Aktiv medlem
Just det att man ibland får falsk grusvägsinfo i Rwgps tänker jag kan vara ngt som frågeställaren inte är så förtjust i. Har för mig att jag sett det slå åt båda hållen - grusvägar inte flaggade som grus och asfaltsvägar flaggade som grusvägar. I flertalet fall upplever jag dock att den gör rätt.
Jag är van vid att kolla med Google maps street view när planerar för mc, men tänkte att det borde finnas någon miljö/app där det sköter sig mer själv...

GoranS

Aktiv medlem
Jag är van vid att kolla med Google maps street view när planerar för mc, men tänkte att det borde finnas någon miljö/app där det sköter sig mer själv...
Jag antar att det är tre delar i det hela.

1: information om underlagstyp finns tillgänglig för alla ”vägdelar”.
2: man ska kunna välja vilka underlagstyper som ska användas i ruttningen.
3: ruttningen tar hänsyn till gjorda val samt underlagsinformationen.

Jag gissar att 1 är den kritiska/svåra punkten att verkligen få till. Utan den faller också lite poängen med 2&3.

Senast ändrad:

OskarLodin

Aktiv medlem
Strava pratar många om men det känns litet fokuserat på träning... eller är det Strava jag letar efter?

Jag tycker stravas ruttplaneringsfunktion i huvudsak fungerar bra. Den stora fördelen är att man med hjälp av heatmapen kan rutta vägar/stigar som inte finns på kartor. När man väl ritat ut en rutt är den dock svår att ändra. Funktionen kräver premium (600 kr per år). Jag gör precis som du tänker dig: jag ruttar på datorn och sen fäster jag telefonen på styret för navigering.

atorger

Aktiv medlem
Angående vägunderlag, var får ruttprogrammen informationen från? De flesta verkar ta själva väggeometrin från OpenStreetMap. Jag kartlägger flitigt på OpenStreetMap, lite för flitigt kanske, det triggar min beroende-gen eller nåt. Just nu ligger jag överst i Sverigelistan med vid marginal, men har tagit paus, måste ju hinna cykla lite också. Bor långt upp i norr så jag har mest fokus på norrbottenskommuner, men jobbat lite mer med Kramfors nu som är 80% genomgången. Tre av användarna där i listan, torger (=jag), Msiipola och riiga jobbar med NVDB-import, eller snarare manuell sammanfogning, man måste titta på varenda vägstump och passa ihop med existerande kartläggning så tar mycket tid ändå, men går cirka 10 ggr snabbare än traditionell kartläggning plus att man får bra geometri och massvis med information från NVDB, vilket inkluderar vägunderlag.

Vore synd om rwgps och allt vad de heter behåller vägunderlag för sig själv men lever på den information vi bidrar öppen för alla via OpenStreetMap.
1657736259732.png

NVDB:s vägunderlag på enskilda vägar stämmer inte alltid, asfalterade enskild väg anges ofta som grus, och i små samhällen där kommunerna rapporterat in data kan de vara lite väl optimistiska om hur mycket av gatorna de faktiskt orkat asfaltera, så brukar dubbelkolla med flygfoton / street view för att försöka få även dessa rätt.
I många delar i södra Sverige är OpenStreetMap-kartan tämligen "mogen" och korrekt, medan den i vissa delar av Sverige är i ett rätt sorgligt läge. Jag gick igenom området runt Nordingrå / Bönhamn etc redan i höstas då det är ett riktigt cykelmecka. Vägarna kunde ligga 40 meter fel. Har ingen skärmdump därifrån, men här nedan en från ett annat ställe i Kramfors kommun som visar hur det kan se ut: Gammalt i ljusgult, nytt som jag lägger in i rött. Dessutom saknades en hel del vägar, och ombyggnationerna av E4:an mellan Ullånger och Docksta och bygget av separat cykelväg bredvid var inte kartlagt (men är nu sen någon dag). Vet inte hur många år sen det var de byggde om, men det har nog varit utdaterat ganska länge. Hittade för övrigt viss geometri som inte var uppdaterad sen 2008 och hade fixme-markering "snälla rita klart vägen".

1657736703987.png

Så vill man göra skillnad i cykelsverige får man gärna sätta sig in i NVDB-projektet och göra lite grovjobb. Vill man göra lite mer finlir eller är mest intresserad av MTB finns det mycket att göra med att lägga in stigar efter Strava-heatmap, eller förbättra existerande kartläggning (geomtri som gjorts för 5 - 10 år sen är ofta grovhuggen). Stigar (och riktigt gamla usla vägar) finns ju inte i NVDB.

Det är inte jättesvårt att lägga in MTB-stigar i openstreetmap, och gör man det får alla del av ens inlagda arbete, istället för bara ett visst ruttverktyg.

Mer om NVDB-projektet för Sverige finns att läsa här:
När jag startade projektet för nåt år sen trodde jag ganska många kartläggare skulle hoppa på och då hade vi nog gått igenom hela Sverige vid det här laget, men det är mycket ideologi i OSM-världen, man är ofta mer intresserad av att kartläggning ska gå till på ett visst sätt enligt en viss (mysig) metod snarare än att det ska vara effektivt och ge bästa möjliga resultat för slutanvändarna, så vi är bara en handfull som jobbar med det och det är således lite av ett evighetsprojekt. Inom några år borde jag själv ha gått igenom norrbotten i alla fall om jag orkar tuffa på i samma takt som hittills.

När sedan allt är i en högre jämnare kvalitet blir det enklare att skriva verktyg som jämför med ändringar som görs i NVDB så man kan föra över sådant lite mer specifikt istället för att göra en fullständig genomgång som vi gör nu.

Senast ändrad:

atorger

Aktiv medlem
Tråden har varit igång ett tag, ser att jag propagerat för NVDB-projektet förra året en bit bak i tråden, så sorry för upprepningen, men vi är fortfarande i behov av folk som kartlägger 😋. Det varierar emellertid kraftigt beroende på var i Sverige man är hur stort det lokala kartläggningsbehovet är, så är man bara intresserad av det lokala så kanske det redan är i bra form. Eller så inte.

Fram tills nyligen hade jag ingen karta i min cykel-GPS, men nu har jag en Garmin 520, och då vill jag förstås kunna få in färsk OpenStreetMap-karta i den. Har man ett ruttverktyg som använder sig av OpenStreetMap i grunden vill man ha en karta i GPS:en som är baserad på samma data.

Jag kör med freizeitkarte, denna: https://www.freizeitkarte-osm.de/garmin/en/sweden.html som uppdateras en gång i kvartalet verkar det som. Får vänta att se mina senaste uppdateringar till i höst med andra ord. Har man mer bråttom kan man generera en direkt på https://garmin.bbbike.org/ (har inte provat själv).

Jonatan F

Aktiv medlem
Tråden har varit igång ett tag, ser att jag propagerat för NVDB-projektet förra året en bit bak i tråden, så sorry för upprepningen, men vi är fortfarande i behov av folk som kartlägger 😋. Det varierar emellertid kraftigt beroende på var i Sverige man är hur stort det lokala kartläggningsbehovet är, så är man bara intresserad av det lokala så kanske det redan är i bra form. Eller så inte.

Fram tills nyligen hade jag ingen karta i min cykel-GPS, men nu har jag en Garmin 520, och då vill jag förstås kunna få in färsk OpenStreetMap-karta i den. Har man ett ruttverktyg som använder sig av OpenStreetMap i grunden vill man ha en karta i GPS:en som är baserad på samma data.

Jag kör med freizeitkarte, denna: https://www.freizeitkarte-osm.de/garmin/en/sweden.html som uppdateras en gång i kvartalet verkar det som. Får vänta att se mina senaste uppdateringar till i höst med andra ord. Har man mer bråttom kan man generera en direkt på https://garmin.bbbike.org/ (har inte provat själv).

Jag var inne och tittade sist men är inte så tekniks och fattade inte ens instruktionerna :(

atorger

Aktiv medlem
Jag var inne och tittade sist men är inte så tekniks och fattade inte ens instruktionerna :(

Jo det är nog inte för alla, rätt så hög tröskel att komma igång. Om jag orkar nån gång kanske jag kokar ihop en youtube-video med lite exempel blir det nog lite enklare följa. Det ju en ganska lång stund att komma in i arbetsflödet genom att bara läsa text. Det är ingen "dum" import vi gör, mycket manuellt arbete för att ta hänsyn till det som redan finns och uppdatera geometrin snarare ta bort och lägga dit nytt (så redigeringshistorien hålls intakt), och komplettera med sånt som inte finns i NVDB (främst avgöra skillnad mellan olika småvägstyper, den informationen är inte tillräcklig i NVDB).

En bra början är att kartlägga med JOSM snarare än webbeditorn. Har man kommit igång med JOSM är det inte så stor tröskel sen. Å andra sidan erbjuder JOSM en mäktig tröskel, det är inte som att lära sig ett Adobe eller Microsoft-program precis. Allt känns ologiskt till dess man vant sig, sen går det bra och smidigt.

atorger

Aktiv medlem
Ja det är ju bra rapportera till Trafikverket om fel i NVDB, jag har gjort det litegranna, det hjälper ju alla som baserar sitt data på NVDB. NVDB är egentligen en brokig samling databaser. Man märker att det statliga datat håller rätt hög kvalitet, sen varierar det en hel del mellan kommuner och skogsbolag hur bra deras data är. Själva geometrin är oftast bra, men informationen om vägarna kan brista ibland.

Fram till i höstas hade lantmäteriet första zoomnivån av fastighetskartan tillgänglig för OSM-kartläggare (det var ett misstag tydligen, det var aldrig tänkt vara aktiverat), och då hände det att jag rapporterade in felaktigheter till lantmäteriet också då detaljnivån räckte till. Nu får man tyvärr bara se generaliserade 1:100000-kartan som har inbyggda fel och förenklingar för att göra kartan lättare läsa i den skalan, så då blir det inget att rapportera in.

JPL

Aktiv medlem
Gissar att det beror helt på var och vad man ska cykla? Själv befinner jag mig fn i Italien, och använder i princip samma koncept som jag gjort under många år (landsväg):

- Söker på område/ort med komoot, för grund-inspiration.
- Bygger i Strava.
- Parallell kollar och kvalitetssäkrar underlag m m med google maps. (Händer titt som tätt att strava tycker osäkert eller grus, men där verkligheten är bättre/asfalt)
- Är det som igår, cykling på dagen i Italien med mycket trafik, så slår jag på cykelvägs-lagret i google maps, och lägger över på markerade cykelvägar, där det finns, i avsnitt där det ser trafikintensivt ut.
- Googlo maps nyttjas även stöd för att hitta trevliga fika/öl/vin-stopp på vägen.

Kikade just idag på Stravas ruttförslag i mobilen, vilket kändes osäkert. Fick upp en runda som passade ett tänkbart mål på kartan, men vid granskning så låg det företrädesvis på stor andel riksvägar (ss/strada statale), vilket i regel kan vara lite obehagliga vägar enligt min erfarenhet. Och när jag kollade närmare, så gick det fina alternativa småvägar strax intill strava-rutten.

Senast ändrad:
Topp