Angående vägunderlag, var får ruttprogrammen informationen från? De flesta verkar ta själva väggeometrin från OpenStreetMap. Jag kartlägger flitigt på OpenStreetMap, lite för flitigt kanske, det triggar min beroende-gen eller nåt. Just nu ligger jag överst i Sverigelistan med vid marginal, men har tagit paus, måste ju hinna cykla lite också. Bor långt upp i norr så jag har mest fokus på norrbottenskommuner, men jobbat lite mer med Kramfors nu som är 80% genomgången. Tre av användarna där i listan, torger (=jag), Msiipola och riiga jobbar med NVDB-import, eller snarare manuell sammanfogning, man måste titta på varenda vägstump och passa ihop med existerande kartläggning så tar mycket tid ändå, men går cirka 10 ggr snabbare än traditionell kartläggning plus att man får bra geometri och massvis med information från NVDB, vilket inkluderar vägunderlag.
Vore synd om rwgps och allt vad de heter behåller vägunderlag för sig själv men lever på den information vi bidrar öppen för alla via OpenStreetMap.
NVDB:s vägunderlag på enskilda vägar stämmer inte alltid, asfalterade enskild väg anges ofta som grus, och i små samhällen där kommunerna rapporterat in data kan de vara lite väl optimistiska om hur mycket av gatorna de faktiskt orkat asfaltera, så brukar dubbelkolla med flygfoton / street view för att försöka få även dessa rätt.
I många delar i södra Sverige är OpenStreetMap-kartan tämligen "mogen" och korrekt, medan den i vissa delar av Sverige är i ett rätt sorgligt läge. Jag gick igenom området runt Nordingrå / Bönhamn etc redan i höstas då det är ett riktigt cykelmecka. Vägarna kunde ligga 40 meter fel. Har ingen skärmdump därifrån, men här nedan en från ett annat ställe i Kramfors kommun som visar hur det kan se ut: Gammalt i ljusgult, nytt som jag lägger in i rött. Dessutom saknades en hel del vägar, och ombyggnationerna av E4:an mellan Ullånger och Docksta och bygget av separat cykelväg bredvid var inte kartlagt (men är nu sen någon dag). Vet inte hur många år sen det var de byggde om, men det har nog varit utdaterat ganska länge. Hittade för övrigt viss geometri som inte var uppdaterad sen 2008 och hade fixme-markering "snälla rita klart vägen".
Så vill man göra skillnad i cykelsverige får man gärna sätta sig in i NVDB-projektet och göra lite grovjobb. Vill man göra lite mer finlir eller är mest intresserad av MTB finns det mycket att göra med att lägga in stigar efter Strava-heatmap, eller förbättra existerande kartläggning (geomtri som gjorts för 5 - 10 år sen är ofta grovhuggen). Stigar (och riktigt gamla usla vägar) finns ju inte i NVDB.
Det är inte jättesvårt att lägga in MTB-stigar i openstreetmap, och gör man det får alla del av ens inlagda arbete, istället för bara ett visst ruttverktyg.
Mer om NVDB-projektet för Sverige finns att läsa här:
wiki.openstreetmap.org
När jag startade projektet för nåt år sen trodde jag ganska många kartläggare skulle hoppa på och då hade vi nog gått igenom hela Sverige vid det här laget, men det är mycket ideologi i OSM-världen, man är ofta mer intresserad av att kartläggning ska gå till på ett visst sätt enligt en viss (mysig) metod snarare än att det ska vara effektivt och ge bästa möjliga resultat för slutanvändarna, så vi är bara en handfull som jobbar med det och det är således lite av ett evighetsprojekt. Inom några år borde jag själv ha gått igenom norrbotten i alla fall om jag orkar tuffa på i samma takt som hittills.
När sedan allt är i en högre jämnare kvalitet blir det enklare att skriva verktyg som jämför med ändringar som görs i NVDB så man kan föra över sådant lite mer specifikt istället för att göra en fullständig genomgång som vi gör nu.