[Projekt, igen!] Peugeot-mtb i Reynolds-stål blir... hipsterkorrekt stålmtb! Nu med bilder från premiärtur!

thisismycat

Aktiv medlem
[Projekt, igen!] Peugeot-mtb i Reynolds-stål blir... hipsterkorrekt stålmtb! Nu med bilder från premiärtur!
crustbike.jpg

Man blir ju sugen på en cykel från amerikanska Crust när man ser sånt här. Fetingmonstercross-29er?

thisismycat

Aktiv medlem
Tillbaka från resor och lathet hade jag stund över för cykelmek igår och tänkte vajra upp cykeln. Men har stött på patrull.

19633217283_533bc231d5_z.jpg

Original sitter såna här ändhylsor på. De är liksom stegade från 5mm till ja... 4? Har inte mätt med skjutmått.

20227923366_51da28f342_z.jpg

Vanliga ändhylsor från Shimano passar inte i ramen, så jag kan inte använda dem.

Har hittat dessa online: http://www.sjscycles.co.uk/stepped-...nsert-for-5-mm-gear-outer-pack-of-4-prod5267/

Men de känns för korta och för smala? Har varit hos alla tre lokala LBS och kollat. En av dem hade en liknande hylsa på är på SJS-länken ovan.
Visst kan jag återanvända originalhylsorna, men får inte av alla...

thisismycat

Aktiv medlem
Tack, testar Jagwire POP. Typiskt att jag måste beställa det dock...

emmer

Ny medlem
thisismycat skrev:
-------------------------------------------------------
> Har hittat dessa online:
> http://www.sjscycles.co.uk/stepped-...nsert-for-5-mm-gear-outer-pack-of-4-prod5267/
>
> Men de känns för korta och för smala? Har varit
> hos alla tre lokala LBS och kollat. En av dem hade
> en liknande hylsa på är på SJS-länken ovan.
> Visst kan jag återanvända originalhylsorna, men
> får inte av alla...

Ska ju användas tillsammans med de där shimanoändhylsorna du hade fått.

thisismycat

Aktiv medlem
Igår kom ett litet kuvert från Taiwan (varför är det billigare att beställa från Taiwan än vad det är att åka runt till de tre lokala LBS:erna och fråga efter en saknad del?) med Jagwire POP. Och de verkar passa! Underbart, äntligen kan jag få ihop cykeln.

thisismycat

Aktiv medlem
20270259843_92e18c3298_z.jpg

clamp.JPG

Hittade inte sadelstolpsklämman, eller skruven till den integrerade klämman rättare sagt. Googlade lite och hittade att man skulle söka efter seat post quick release. Detta ledde mig till ebay: http://www.ebay.co.uk/itm/161801111190

Det fanns gröna, men de blev så dyra med frakt så jag slog till på en svart istället.

20891271365_656a150dbc_z.jpg

Såhär passade Jagwire Pop-hylsorna i ramen. Passade bra i ramen, egentligen lite för stora för höljet. Men men, man kan inte få allt.

20891276245_7816110fa2_z.jpg

OnOne Mary.

20881592982_f77b5f4d93_z.jpg

OnOne-grips. Skulle varit svarta, av någon anledning skickade de "clear". Får väl gå det med.

20703309058_aa4f542614_z.jpg

Ska bli intressant att testa Brooks-sadeln, så snart jag bara fått loss sadelstolpen, he he.

20865000196_65c4d4c26b_z.jpg

Ja, så är cykeln i princip klar. Växlar och sånt hyggligt inställda. Cantisarna verkar jag aldrig kunna bli nöjd med hur mycket jag än skruvar. Men jag har lärt mig mig läxa denna gången och tagit i rejält med extra vajer för justering. Så får vi se. Får köra in cykeln lite först.

20268689854_c9585c44e9_z.jpg

Pedalerna får jag inte av, det ska dit SPD. Men originalpedalerna med korgar funkar väl också så länge. Bara jag fått loss sadelstolpen och fått skruven så blir det premiärtur + utomhusbilder.

DarthVidar

Aktiv medlem

oxr

Aktiv medlem
Dra ner vajerhängaren till frambromsen mer. Så nära däcket som det går vill du ha den.

thisismycat

Aktiv medlem
oxr skrev:
> Dra ner vajerhängaren till frambromsen mer. Så
> nära däcket som det går vill du ha den.

Tack för tipset! Mekade faktiskt med denna cykeln igår och fick åtminstone loss pedalerna. Fick bra ordning på frambromsen också. Bak var det värre... Men tålamodet var inte på topp, efter en halvtaskig dag. Så kanske går bättre en annan gång.

thisismycat

Aktiv medlem
Tack för tipset om hjulen också, verkar ju riktigt vettiga!

ratatosk

Aktiv medlem
Det finns bättre o sämre cantisar. Bättre har en vinkel, själva bromsen ser ut som ett L, ut från fälgen, samt justerskruvar, samt inte små plastkåpor som ska hålla ihop allt men trillar isär o går sönder.
Du vet var jag finns:)

Väldigt snyggt annars! Skön att cykla?

oxr

Aktiv medlem
Fast de där XT-bromsarna är rätt hyggliga. Har såna bak på min gamling, men har satt dit DX fram.

thisismycat

Aktiv medlem
ratatosk skrev:
> Det finns bättre o sämre cantisar. Bättre har
> en vinkel, själva bromsen ser ut som ett L, ut
> från fälgen, samt justerskruvar, samt inte små
> plastkåpor som ska hålla ihop allt men trillar
> isär o går sönder.
> Du vet var jag finns:)
>
> Väldigt snyggt annars! Skön att cykla?

Tack! Jag har bara provkört den på gräsmattan en vända, men eftersom bromsarna inte funkat på topp har jag inte velat ta ut den på riktig rastning. Men jo, ganska skön.

Det är nog inte fel på bromsarna, det är fel på mig. Men jag _SKA_ få ordning på bromsarna.

Sadelstolpen är som sagt fast, men den är fast i ungefär det läge där jag själv skulle vilja ha den, därför går det ju att ta en runda med cykeln ändå.

thisismycat

Aktiv medlem
Måste få ordning på den här hojen, har fortfarande inte cyklat en meter på den. Spd-pedaler sitter på och allt annat är klart. Men bromsarna!
Jag hatar att justera cantis, har jag lärt mig. Lär mig istället att älska det! Langa era bästa canti-justerar-tips!

thisismycat

Aktiv medlem
T ex vilken vinkel ska man ha på vajerbryggan (eller vad man kallar det)?

berko (fd Kikon)

Aktiv medlem
Om du använder dig av en shimano link wire så blir det mycket lätt att få till vinklarna.

Jag har ett par liggande av den andra sorten som kräver lite mer pill, om du vill ha.
Men även med dem så ger det sig snabbt vilken vinkel det ska vara, eller nära nog i alla fall.

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    7.6 KB · Besök: 27
Senast ändrad:

oxr

Aktiv medlem
Använd den länk du har på bilderna, men dra ner vajerhängaren så nära däcket som du kan så får du bra kraft med det där bromsarna. Bild här:
http://happymtb.org/forum/read.php/1/411914/415042#msg-415042

Viktigast är att du justerar toe-in på bromsbeläggen. När framkanten av belägget precis når fälgen ska du ha ett spel i bakkant av belägget på ca 1-2 mm. Givetvis är det viktigt att beläggen håller samma vinkel i vertikalplanet som fälgens bromsyta när den når bromsytan.

Vill du pilla lite till så vill du att bromsarmen ska vara så långt ut som det går när klossen träffar fälgen.

thisismycat

Aktiv medlem
oxr skrev:
> Viktigast är att du justerar toe-in på
> bromsbeläggen. När framkanten av belägget
> precis når fälgen ska du ha ett spel i bakkant
> av belägget på ca 1-2 mm. Givetvis är det
> viktigt att beläggen håller samma vinkel i
> vertikalplanet som fälgens bromsyta när den når
> bromsytan.

Tack för tipsen och den illustrativa bilden!

I en youtube-video tipsar de om att trä på ett buntband i bakänden på bromklossen för att få till toe-in. Kändes som ett tips som inte var helt korkat.

Senast ändrad:

oxr

Aktiv medlem
Det låter som en smart lösning som jag grämer mig över att inte ha kommit på själv.

berko (fd Kikon)

Aktiv medlem
Buntband eller att trä på en tunn o-ring på lämpligt ställe på klossen. Det ska inte vinkla in så mycket, det är väl xt bromsar, inte biltema? :)

thisismycat

Aktiv medlem
Har inte skruvat cykel på flera månader, ska försöka få till detta ikväll så kanske man kan ta ut cykeln en sväng på torsdag!

Mayhem

Aktiv medlem
Jag fuskar och använder dessa distanser från Jagwire för att enkelt justera klossarnas position och toe-in på mina racerbromsar:

WST029.png

thisismycat

Aktiv medlem
Hasse#7 skrev:
> Hur var det på Färöarna då?

Jag har inte flyttat än. I mars!

thisismycat

Aktiv medlem
Mayhem skrev:
> Jag fuskar och använder dessa distanser från
> Jagwire för att enkelt justera klossarnas
> position och toe-in på mina racerbromsar:
>
> http://jagwire.com/img/products/lg/WST029.png

Smart pryl, såna ska jag köpa. Vad heter själva produkten?

Fick hyfsat nyp i bromsarna igår, så på torsdag blir det nog lite gruspremiär!

Mayhem

Aktiv medlem
thisismycat skrev:
> Smart pryl, såna ska jag köpa. Vad heter själva
> produkten?

Brake Pad Tuner med produktnummer WST029. Tror jag köpte mina på eBay där de finns billigt inklusive frakten från diverse säljare i Taiwan, men skall man ändå lägga en beställning hos någon av tyskarna finns de åtminstone hos Bike-Components också.

http://jagwire.com/products/v/brake_pad_tools
http://www.ebay.com/itm/New-Jagwire...190613?hash=item3aa586fdd5:g:HlEAAOxy3NBSjrGi
https://www.bike-components.de/en/Jagwire/Bremsgummi-Einstellwerkzeug-Brake-Pad-Tuner-p34603/

jomper

Forumpappa
Forumvärd
CYP196.bs_bench.tacxtool-700-80.jpg

Tacx brake shoe tuner heter den här, funkar utmärkt. Visst går det att få till utan såna grejor också men det blir definitivt enklare med.

thisismycat

Aktiv medlem
251205486_o.jpg

Instruktionen hittade i en eBay-auktion verkar göra gällande att Jagwires verktyg inte passar alla sorters bromsklossar. Stämmer det?

Mayhem

Aktiv medlem
thisismycat skrev:
> Instruktionen hittade i en eBay-auktion verkar
> göra gällande att Jagwires verktyg inte passar
> alla sorters bromsklossar. Stämmer det?

Hmm, tror nog aldrig jag fick med den instruktionen faktiskt. Jag har i alla fall med gott resultat använt den för att rikta mina egna racerbromsar och en kompis billiga canti-bromsar. Kanske någon form av friskrivning för att den billigaste typen av klossar med inbyggd hållare tenderar vara omöjliga att ställa in bra?

thisismycat

Aktiv medlem
På cykeln sitter ju faktiskt HåkanC-certifierade, laxfärgade Kool Stop-klossar så det känns ju märkligt att de inte skulle funka. Köper en Jagwire-grunka! Tacx-grejen var lite för dyr för ändamålet (men antagligen bättre)...

emmer

Ny medlem
thisismycat skrev:
> > Instruktionen hittade i en eBay-auktion verkar
> göra gällande att Jagwires verktyg inte passar
> alla sorters bromsklossar. Stämmer det?

Vissa pads går det ju inte vinkla. Och det är väl sådana det är på bilden så vitt jag kan se.
(Och de "vinklingsbara" som är på bilden är ju av V-bromslängd vilket ju inte stämmer längdmässigt.)

thisismycat

Aktiv medlem
emmer skrev:
> Vissa pads går det ju inte vinkla. Och det är
> väl sådana det är på bilden så vitt jag kan
> se.
> (Och de "vinklingsbara" som är på bilden är ju
> av V-bromslängd vilket ju inte stämmer
> längdmässigt.)

Ah, såklart!

thisismycat

Aktiv medlem
001.jpg

Hade tänkt åka ut en sväng den 24:e, men när jag vaknade öste regnet ner och det blåste nästan storm i byarna så jag tog sovmorgon istället. Den 25:e blev det dock av. Efter frukost bytte jag om och gav mig av. Hade sett en oupptäckt stig på satellitbilder kring där vi bor och ställde in siktet på den. Körde både fel och vilse i skogen, gjorde en OTB men hamnade till sist här, vid ett vattendrag som gick genom skogen.

002.jpg

Vattendraget gick ut vid en sommarstuga och en sjö som vi bor ganska nära.
Efter detta korta stigäventyr blev det mest grusväg för mig, men det var nog så roligt. Har bara cyklat landsväg sen min cross gick sönder och såldes. Fruktansvärt roligt var det.(EDIT: Inte att crossen gick sönder, utan att cykla grus.)

23938535751_a5391f52b0_z.jpg

Sadeln var inte optimalt inställd så fick lite ont i överkroppen, blev lite mycket tryck på styret. Vet inte om det beror enbart på sadeln dock. Cykeln lyckades bli ganska smutsig också.

23938540041_ddb48efd30_z.jpg

Mmmmm.

23392876884_7072d6bb81_z.jpg

Efter en vända med vattenslangen fick den torka i källarduschen. En liten souvenir hade fastnat vid vajrarna på toppröret.

Senast ändrad:

Hasse#7

Aktiv medlem
En andra jungfrutur skulle man kunna säga att cykeln fick. Bra med grejer som fixas och används. Jag såg ditt svar att Färö-äventyret inte börjat ännu.

thisismycat

Aktiv medlem
Nu uppstår dock problemet att jag vill ha en "riktig" mtb. Eller en fatbike. Men det får vänta, Färöarna först!

thisismycat

Aktiv medlem
Kommer vara i Sverige en sväng i sommar och kommer använda denna cykel som transportmedel. För närvarande sitter spd-pedaler på, men vill inte tillbringa semestern i cykelskor. Nån som har tips på bra vardagspedaler? Eller ska man mtb-plattidar? Tåkorg?

thisismycat

Aktiv medlem
IMG_0197.JPG

IMG_0196.JPG

IMG_0194.JPG

Peugeot:en lever! Nästan min favoritcykel (ah, okej av tre möjliga...) fast den är ganska tung. Men jag har ju ingen riktig skogscykel att jämföra med. Ibland får den vara grusvägsraket och ibland åker frampakethållare på, med IKEA-trådback, och då är den en utmärkt utflyktscykel. Till t ex svampplockning!

BJS

Aktiv medlem
thisismycat sa:
Peugeot:en lever! Nästan min favoritcykel (ah, okej av tre möjliga...) fast den är ganska tung. Men jag har ju ingen riktig skogscykel att jämföra med. Ibland får den vara grusvägsraket och ibland åker frampakethållare på, med IKEA-trådback, och då är den en utmärkt utflyktscykel. Till t ex svampplockning!

Härligt! Det är en fin cykel du fick ihop där och än bättre att den får nöta lite jord!

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Riktigt snygg. Ingen som har en gammal Peugeot Crazy Horse att sälja till mig?

Topp