[Projekt]Om jag skulle bygga en så snabb stigcykel... eller nä, så kul, fast ändå allround....

theBrand

Aktiv medlem
[Projekt]Om jag skulle bygga en så snabb stigcykel... eller nä, så kul, fast ändå allround....
...nä...
Om jag skulle bygga en stigcykel som var så rolig som möjligt för mig, på de stigar jag cyklar på, vad skulle jag bygga då?

Ja, den frågan har jag ställt mig. I stort tyckte jag att min Sunn passade bra in på den beskrivningen, men jag saknade ett grövre sadelrör, lägre BB och slackare HA.

Jag var helt säker på att jag inte ville ha längre kedjestag än de 425 jag hade på min Sunn.

Jag suktade länge efter en Cotic Rocket, men den kändes lite i överkant för den cykling jag hade tänkt mig. Och har 428mm kedjestag. Dessutom verkade det vara sjukt lång leveranstid, folk hade väntat i nästan ett år på att få en ram... (Nu finns de att beställa igen)

Transition bandit och Nukeproof Mega TR började segla upp som kandidater, också lite längre kedjestag... Men båda cyklarna fick gott betyg i diverse tester, Shreddan verkade dessutom sjukt nöjd (och snabb) med sin bandit. Hmm....

Nu hade jag nästan övertygat mig att kedjestag upp emot 430mm nog kunde vara ok...

Här nån stans råkade jag se en video med Rattboy Bryce på SC Blur TR... Jag hade så gott som bestämt mig för att jag skulle ha en Blur TRa här...

Sen råkade jag se att CC hade en Ibis Mojo HD democykel som de sålde ut för några tusenlappar över priset för en komplett ram.
Jag har egentligen alltid tyckt att Ibis ramar är rätt fula, och cykel hade katastrofalt långa kedjestag på 435mm (samma lika som SC 5010), troligtvis skulle den inte ens gå att cykla på...

Nå väl, jag kan ju alltid höra om man kan få provcykla. Jag svängde förbi CC på lunchen och fick ta ut cykeln en tur runt terrängen som i närheten. Det första som slog mig var hur sjukt snygg den var när man såg den på riktigt, nästa sak var: Hjälp, vad den gick!! Jag hade aldrig kunnat föreställa mig att ett länkage kunde ge en sån känsla. Cykeln bara skjuter fart på ett nästan magiskt sätt.
Jag lånade med mig cykeln hem i några dagar för att undersöka det där med kedjestagen.

vit50.jpg

Jag märkte i princip bara av de längre kedjestagen när jag skulle ut från dr0ps, och då var det ingen jätteskillnad. Wheelies kändes nästan lättare än på min Sunn. I övrigt var den smått magisk, riktigt kul att cykla på och kändes som att den gärna höll sig i luften över ojämnheter och bara lite lätt touchade underlaget. Svårt att förklara, men ungefär så här kändes det:

Däremot var cykeln i medium lite kort för mig med 50mm stam, med en 65mm stam kändes den bättre.
#Trailadjust
trail_adjust.jpg

Efter att ha röjt runt på cykeln några timmar med olika stammar var jag rätt övertygad om att jag ville ha en large. Dessutom var den vit, och även om den var sjukt snygg så hade jag ju en vit sedan innan. Dessutom hade jag väl inte så jättemycket att vinna på att köpa en komplett cykel, jag skulle ju ändå flytta över allt från min gamla.

vit_65.jpg

Så jag lämnade tillbaka cykeln till CC. Men nu kunde jag inte släppa känslan av DW-länken, jag var bara tvungen att ha en MOJO. Frågan var bara om jag skulle välja en SL-R med slackset eller en HDR. Efter att ha mailat Ibis och fått svar av Scot Nicols (Ägare och grundare!) bestämde jag mig för en HDR.

Leveransen av cykeln drog ut på tiden, men jag fick "cykelbonus" av CC på mitt ramköp, så jag passade på att shoppa loss lite nya prytlar till bygget:
Först och främst adapter ttill bakhjulet för 142mm.
IMG_0221-1.jpg

Min smutsvita styrstam skulle inte matcha nya bygget, fick bli en ny.
IMG_0240-1.jpg

To be continued...

theBrand

Aktiv medlem
...så kom då äntligen ramen, jag valde att köpa den i 650B konfiguration, skillnade mot 26" varianten är att den har 130mm slag jämfört med 160 för 26", och lägre BB. Jag planerar att köra den med 26" hjul till att börja med, om jag inte känner att BB blir på tok för lågt kommer jag nog fortsätta med det. (Mina HD är ju 26,5", så jag är ju nära nog ;))

IMG_0480.jpg

IMG_0483.jpg

IMG_0486.jpg

IMG_0489.jpg

Förutom de tekniska egenskaperna hos Mojon fanns det andra skäl till att jag valde att handla från Ibis. Jag gillar verkligen att kunna stödja en liten tillverkare som försöker göra något eget istället för att mangla på stora marknadsföringstrumman. Ibis har om jag om jag minns rätt 7 anställda, och Scot Nicols är en av de ursprungliga MTB-hippiesarna. Här finns det ingen VD som glassar runt i fräsiga bilar och kostymer, bara en kompakt samling människor som älskar cyklar!

Prophet

Aktiv medlem
Härligt!
Ska bli kul att följa denna tråd.

Kul att få höra ett utlåtande ang ramen.

A

Stervelo

Aktiv medlem
Hej, jag vet inte hur bra rp23 är nu, men på min original mojo så var 2010 rp23 rutten i jämförelse med en dhx air, men jag suktar efter en luft DB.
Jag har kört original mojon i åre 4 dagar, hyrde en bra dh rigg en dag, tyckte mojon var bättre. HDr borde vara ännu bättre utför.

Grattis till en fin hoj. Det jag verkligen märker av länkaget är att det går aningens bakåt i början, så du "fastnar" inte på stenar och annat. Provade en kompis horst länk, i åre, den kändes som att den "fastnade" mycket mer, jag fick mycket mer fart med mojon.

theBrand

Aktiv medlem
Stervelo skrev:
-------------------------------------------------------
> Hej, jag vet inte hur bra rp23 är nu, men på min
> original mojo så var 2010 rp23 rutten i
> jämförelse med en dhx air, men jag suktar efter
> en luft DB.

Jo, jag har läst att folk tycker rp23/CTD-Foxen ska vara rätt alldaglig i jämförelse med diverse andra dämpare (CCDB/A, Monarch Plus, Vector Air, Roco Air, random Coil).

Nu för tiden kan man välja att få sin Mojo HDR med endera standard Fox CTD, Fox DHX RC4, eller mot tillägg CCDBA.
Jag valde att köpa den med guldräven eftersom jag inte var säker på att jag skulle vilja köra den i 130mm läget. Då kändes det dumt att slänga en massa extra pengar på en dämpare jag kanske inte skulle vilja använda.

> Jag har kört original mojon i åre 4 dagar, hyrde
> en bra dh rigg en dag, tyckte mojon var bättre.
> HDr borde vara ännu bättre utför.
>
> Grattis till en fin hoj. Det jag verkligen märker
> av länkaget är att det går aningens bakåt i
> början, så du "fastnar" inte på stenar och
> annat. Provade en kompis horst länk, i åre, den
> kändes som att den "fastnade" mycket mer, jag
> fick mycket mer fart med mojon.

Precis så upplever jag det också, cykeln "fastnar" mindre på rötter och stenar och andra "kanter".

Schreddan

Aktiv medlem
Du hade chansen att köpa den bästa och missar öppet mål. *Skakar på huvet*
:-)

Senast ändrad:

theBrand

Aktiv medlem
Schreddan skrev:
> Du hade chansen att köpa den bästa och missar
> öppet mål. *Skakar på huvet*
> :-)

Haha, jag vet inte ja. Jag tror att jag kanske skulle ha fått svindel när jag tittade ner från det där monstruöst långa styrröret ;)

(ytterligare en grej som låg banditen i fatet var ju att de bytt till de nya Magiska 650B-hjulen i år. Inget jag har något emot direkt, förutom att jag skulle vara tvungen att köpa nya hjul och en ny gaffel.)

pMr

Aktiv medlem
Schreddan skrev:
> Du hade chansen att köpa den bästa och missar
> öppet mål. *Skakar på huvet*
> :-)

+1 :-)

theBrand

Aktiv medlem
En av nyheterna på HDR är att den har ISCG-fästen. Fästet är en indexerad bricka som monteras istället för vevlagerdistans, så om man inte har något att fästa där kan man köra med en vanlig distans och vara lika glad ändå :)

bashmount.JPG

Jag vill definitivt fästa något där, då mitt XX1-vevparti inte är kompatibelt med vanliga bashar.

bash.JPG

Efter att ha sett Videon där Cedric Gracia skär av sin kroppspulsåder med styret kändes det viktigt med rejäla styrpluggar. De här med en stålbricka som förstärkning kändes bra. (Jag passade även på att kapa ner mitt Answerstyre till 750mm, samt korta av 0,5-1 cm av greppen som jag inte använde)

barplugs.JPG

Min gamla sadel började bli sliten och lite trasig, nya cykeln skulle förstås ha en ny.

flite.JPG

En sänkstolpe ska till, men jag kände att jag behövde prova ut lite olika sadelhöjder först. För att veta vilka alternativ jag har, så jag införskaffade en relativt billig och osexig stolpe i rätt diameter. (HDR i Large har 3cm längre sadelrör än min Sunn)

stolpe.JPG

Schreddan

Aktiv medlem
theBrand skrev:
> Schreddan skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Du hade chansen att köpa den bästa och missar
> > öppet mål. *Skakar på huvet*
> > :-)
>
> Haha, jag vet inte ja. Jag tror att jag kanske
> skulle ha fått svindel när jag tittade ner från
> det där monstruöst långa styrröret ;)
>
> (ytterligare en grej som låg banditen i fatet var
> ju att de bytt till de nya Magiska 650B-hjulen i
> år. Inget jag har något emot direkt, förutom
> att jag skulle vara tvungen att köpa nya hjul och
> en ny gaffel.)

Haha! Men du måste ju inte ha örton spacers under stammen..... :-)

Blir svinbra det där, kul!

Men det är ju det, ny ram för 650B sen vill man ju inte snika på gaffel och hjul, snarare tvärtom. Var själv på väg åt det hållet men la ner.

s

Aktiv medlem
Oh!

Skall bli väldigt intressant att höra hur den funkar i 130-läget med 26"-hjul. Jag var lite inne på samma idé men vågade inte chansa på att det kommer funka med så lågt BB. Skulle verkligen uppskatta om du mäter den verkliga BB-höjden när cykeln är klar och står på luftfyllda hjul.

theBrand

Aktiv medlem
jofahjalm skrev:
> Ser grymt ut. Däremot tror jag inte din
> styrendspluggar kommer sitta kvar om du planerar
> att vurpa lite då och då.
> http://www.hopetech.com/page.aspx?itemID=SPG116
> var det som krävdes för mig.

Tror nog de sitter kvar, ett tag iaf :)
Det kanske inte syns på bilden, men de är betydligt rejälare än vanliga plastpluppar. Om änden går av lär jag få använda korkskruv eller något för att få ut de :D

42Hz

Aktiv medlem
Riktigt snygg ram! Ser fram mot en bild på komplett hoj! =)

Westman

Aktiv medlem
Kul tråd! Också nyfiken på vad du får för uppmätt geo med 26" och 130-slag.

theBrand

Aktiv medlem
Tackar för alla hejjarop :)

Bromsar blir fyrkolvs Avid (gammal bild):
broms.jpg

Drivlina, hjul och styre ärvs från gamla cykeln:
X9-type2 med XX1 vev.
Svarta Pacenti TL28 fälgar på Guldiga Tesla nav.
Guldfärgat Answer pro taper 780mm (kapat till 750).

theBrand

Aktiv medlem
Obligatorisk soffbild när cykeln är klar!

IMG_0501.jpg

BB är +-0mm i drop med en gaffel på 530mm AC, eller om man hellre vill det 336mm/13.25" med Hans Dampf både fram och bak på 23mm breda fälgar.

Edit:
Måste ha mätt galet när jag mätte vevlagerhöjden 5mm drop var det när jag mätte igen.

Senast ändrad:

c-oma

Medlem
theBrand skrev:
> Obligatorisk soffbild när cykeln är klar!
>
>
>
>
> BB är +-0mm i drop med en gaffel på 530mm AC,
> eller om man hellre vill det 336mm/13.25" med Hans
> Dampf både fram och bak på 23mm breda fälgar.

Grymt läcker hoj! Klockren färgkombo!

Rikard85

Medlem
Sweet! Mycket intressant variant med 26" hjul på 27,5" ram. Bara för att klargöra för mig själv och kanske verka lite okunnig men skillnaden i BB-höjd blev helt enkelt ingen alls (+-0) eftersom gaffeln du satte dit hade längre AC mått än vad det var tänkt från början? M.ao. den längre gaffeln tog ut de mindre hjulen så geometrin blev ändå den samma som om du kört 27,5?

Kanske blev rörigt...

/Rikard

H.

Aktiv medlem
Riktigt fin och troligen ganska snabb också!

theBrand

Aktiv medlem
Rikard85 skrev:
> Sweet! Mycket intressant variant med 26" hjul på
> 27,5" ram. Bara för att klargöra för mig själv
> och kanske verka lite okunnig men skillnaden i
> BB-höjd blev helt enkelt ingen alls (+-0)
> eftersom gaffeln du satte dit hade längre AC
> mått än vad det var tänkt från början? M.ao.
> den längre gaffeln tog ut de mindre hjulen så
> geometrin blev ändå den samma som om du kört
> 27,5?
>
> Kanske blev rörigt...
>
> /Rikard

Njeaj, med BB-drop +-0 menas att BB-center är på samma höjd som hjulaxlarna. Ett betydligt bättre mått än BB-höjd tycker jag, då det inte spelar någon roll vad man har för däck eller hjulstorlek.

När det gäller ramen så är den inte 27.5-specifik. Det är exakt samma ram för 26", det enda man byter mellan lägena är främre stötdämparfäste och stötdämparen.

Men i.o.m HDR så har man flyttat fram fästet liiite (ca:2mm) så att BB kommer ner lite med de magiska 650B-hjulen.

s

Aktiv medlem
theBrand skrev:
> Obligatorisk soffbild när cykeln är klar!

Snyggt!

> BB är +-0mm i drop med en gaffel på 530mm AC,
> eller om man hellre vill det 336mm/13.25" med Hans
> Dampf både fram och bak på 23mm breda fälgar.

Det låter riktigt intressant. Ser fram emot dina intryck när du cyklat lite på den.

Är det en 150mm gaffel? Revelation va?

Westman

Aktiv medlem
Oj, 0 i bb-drop med för små hjul och för kort gaffel, den måste ju vara hög som ett höghus med 650b och 160..? Det blev ju jättebra med 336mm. Högre än min Spitty i mid-läget bak med 530AC-gaffel..

Tiki

Aktiv medlem
Grattis Niklas! Riktig drömhoj du skaffat dig. Ser fram emot fortsättningen i tråden.
Nää nu sticker jag ut å fetbajkar......

theBrand

Aktiv medlem
s skrev:
> theBrand skrev:
> -----
> > Obligatorisk soffbild när cykeln är klar!
>
> Snyggt!
>
> > BB är +-0mm i drop med en gaffel på 530mm AC,
> > eller om man hellre vill det 336mm/13.25" med
> Hans
> > Dampf både fram och bak på 23mm breda
> fälgar.
>
> Det låter riktigt intressant. Ser fram emot dina
> intryck när du cyklat lite på den.
>
> Är det en 150mm gaffel? Revelation va?

Nästan, en sektor RL Coil (med MoCo dämparen)

Westman skrev:
> Oj, 0 i bb-drop med för små hjul och för kort
> gaffel, den måste ju vara hög som ett höghus
> med 650b och 160..? Det blev ju jättebra med
> 336mm. Högre än min Spitty i mid-läget bak med
> 530AC-gaffel..

Nu är ju min gaffel bara 4mm kortare än den som Ibis specar, det borde ge runt 1,5mm lägre BB.

Har du mätt upp ditt faktiska BB Westman? Vilka däck hade du på då?

(Ibis anger BB med Neo Moto 2,3*27,5" till 13,5"=343mm)

Westman

Aktiv medlem
theBrand skrev:
> Har du mätt upp ditt faktiska BB Westman? Vilka
> däck hade du på då?
>
> (Ibis anger BB med Neo Moto 2,3*27,5" till
> 13,5"=343mm)

333mm i Mid.läget på dropoutsen (Low är 6mm lägre) med Specialized Purgatory 2.25 bak, Hans Dampf 2.35 fram.

Hade spontant gissat att din borde blivit lägre!

Crossmax

Aktiv medlem
Grattis till Mojon! Har själv en SL och är grymt nöjd. Känner igen mycket från din beskrivning av testet av HD'n. En annan anledning att välja Ibis är deras grymma customer service. Det har hänt flera gånger att jag mailat dem under helgen och fått svar av Scot eller Hans inom en halvtimme.

theBrand

Aktiv medlem
Westman skrev:
> theBrand skrev:
> -----
> > Har du mätt upp ditt faktiska BB Westman?
> Vilka
> > däck hade du på då?
> >
> > (Ibis anger BB med Neo Moto 2,3*27,5" till
> > 13,5"=343mm)
>
> 333mm i Mid.läget på dropoutsen (Low är 6mm
> lägre) med Specialized Purgatory 2.25 bak, Hans
> Dampf 2.35 fram.
>
> Hade spontant gissat att din borde blivit lägre!

Fast Spittyn är väl byggd för en gaffel med AC på 545, då är det kanske inte så konstigt att din blir lägre.

Jag vet inte hur höga Purgatory-däcken är, lite lägre än HD antar jag?

Jaja, jag tycker iaf det funkar fint med det BB jag har nu, men skulle jag slänga på lite lägre XC-däck blir det nog lite väl lågt :)

Westman

Aktiv medlem
Japp, det är inte så konstigt. Men jag trodde Mojo HD också var byggd för Fox 36 160. (dvs 545 AC).

theBrand

Aktiv medlem
Westman skrev:
> Japp, det är inte så konstigt. Men jag trodde
> Mojo HD också var byggd för Fox 36 160. (dvs 545
> AC).

Mojo HD 160 var byggd för Fox 36 160 eller 180.
Mojo HD 140 för Fox 32 150.
Mojo HDR (160) för Fox 34 160 (AC 538) eller Fox 36 180

Mojo HDR 650B (130) för Fox 34 650B 140 med AC 534.

Samtliga Mojo HD/R har samma geo, det enda som skiljer är vilket främre dämparfäste man har ("limbo chips") och vilken dämpare.

Mojo HD 140 hade faktiskt också 130mm slag (Ibis hade vist inte mätt utan bara räknat lite snabbt...)
Det som skiljer mellan HD 140 och HDR 650B är att HDR 650Bs limbo chips placerar dämparen 2-3mm längre fram.

theBrand

Aktiv medlem
Den här cykeln har oändliga möjligheter känns det som. Jag kan köra den med 160mm slag och en 160-180 gaffel som 26" om jag vill åka lift nån dag. Eller så kan jag köra den med 650B hjul med 130mm slag och en 130-150mm gaffel för allt mellan XC och aggressiv stigcykling :)

Som jag har den nu, med 26" HansD och 150mm gaffel känns den ganska perfekt för det mesta.

theBrand

Aktiv medlem
Jag hade lite ont i halsen och feber imorse, så att släpa sig uppför några backar för att få lite utförskvalitet var inte direkt aktuellt. Så jag tog med mig lillgrabben till den lokala "dirtparken". Där finns det lite av en naturlig pumpbana med lite små hopp och dr0ps.

E_o_M.JPG

DSC_0527.JPG

DSC_0528.JPG

När jag körde cykeln i skogen tidigare i veckan (jo,m den har vart klar ungefär en vecka nu :p), sp tyckte jag att jag hade lyckats få till inställningarna på dämperiet ganska bra.
Men nu när jag försökte hoppa lite kändes cykeln plötsligt riktigt lömsk.
Det kändes som om cykeln både vill dyka med framhjulet och sticka iväg åt valfritt håll så fort jag kom i luften.
Lite mer returdämpning på både bakdämparen och gaffeln gjorde susen, sen kändes det betydligt stabilare :)

theBrand

Aktiv medlem
s skrev:
> Två tummar upp!

:)

För viktintresserade kan jag meddela att hela cykeln inklusive pedaler och 0,8kgs Hans Dampfs både vägde in på 12,45kg. Ramen vägde strax över 2,8kgs med dämpare.

theBrand

Aktiv medlem
Luthman Photography skrev:
> Schysst! Om du låter bli att knäcka revbenen på
> nästa rally kommer det nog att gå undan!

Ja just det ja, en sån där magisk stolpe måste jag ha också. Så jag slipper få den i magen :D

Är i valet och kvalet mellan en reverb stealth och en Lev, blir nog en reverb. Lite billigare och snyggare :)

theBrand

Aktiv medlem
Luthman Photography skrev:
> Jag minns dig dock inte som
> sopran....(glädjetjuten i filmen) :)

Det var andra halvan av filmteamet som stod för ljudeffekterna ;)

Lemonride

Medlem
Bra val av hoj och roligt med fler ibisar. Håller med dig i allt du skrev om cykelns uppförande. Det är något smått magiskt med DW-link. Personligen gillade jag inte rp23an som kom med min dock, är säkert bättre med de nya men min vart en helt annan cykel med en DBair. Grattis iaf :)

theBrand

Aktiv medlem
Än så länge duger räven, men det blir nog något annat så småningom. Om inte annat för att stilla min nyfikenhet ;)

theBrand

Aktiv medlem
Liten uppdatering:
Jo, cykeln är fortfarande helt underbar :)

En lite udda grej är att den är sjukt rolig att pumpa hårt vart helst det går. Jag gissar att det är den kraftiga bakåtrörelsen i länkaget som gör det. Cykeln skjuter verkligen fart vid varje press så att säga.

Jag KOM flera gånger i utförslöporna när jag var ute och körde i helgen :)
(Trots att det var rejält mjukt och blött i skogen)
DSC_6565.JPG

Att stå upp och trampa är nästan som på en HT, jag cyklade runt med sadeln i Huck-mode större delen av tiden, ides inte höja den :)

Några mindre bra saker med bygget:
Sadeln - Flite sadeln är precis så skön som jag hoppades att den skulle vara, framför allt den lite extra bredden passade min ända bra. Tyvärr gör sig samma bredd påmind när sadeln ska passera mellan benen vid branta partier. Jag antar att det är en vanesak iofs...

BB-höjd - Det är riktigt kul med lågt BB när man pressar hårt i snabba utförslöpor, särskilt när det är några snabba tajta kurvor på rad. Men islagsrisken gör sig påmind ibland när man ska trampa. Jag var nära att penetrera mig själv med sadelspetsen härom dagen när jag spurtade uppför en stenig stig och plötsligt högg i sten med ena pedalen :O
Men jag kommer nog vänja mig :)

Blankheten - Cykeln är så sjukt fin, så efter varje cykeltur spolar jag inte bara av den, jag torkar den torr med bomullstrasa...
(Och ibland på kvällen smyger jag iväg till cykeln bara för att titta lite på den, och kramas lite med den. Säg inget till min fru...)

Övrigt:
Jag ska se till att investera i en hisspinne så snart cykelkontot har återhämtat sig från kolfiberchocken, annars är jag sjukt nöjd. Nu ska jag mest koncentrera mig på att cykla, riktigt jävla görmycket.

theBrand

Aktiv medlem
Fick det smutta "down tube guard"-skyddet från CC här om veckan. Tydligen fick man inte med det när man köpte lös ram, men Cc bjussade på det och nu hade det kommit :)

Så behöver jag inte oroa mig för att vassa lavastenar ska flyga upp och punktera min bromsslang när jag rejsar trenduro I Chile (I wish...)

Bilagor

• DSC_6687.JPG
    DSC_6687.JPG
    40.5 KB · Besök: 4
  • DSC_6703.JPG
    DSC_6703.JPG
    102.5 KB · Besök: 6
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer