[Projekttråd] Återuppliva som en rat bike?

.gus

Ny medlem
Den här lilla lådan drog igång allt..

hub.jpg

Cykelprojektsknarkandet.. Tänkte att det lilla navet har legat i lådan säkert sedan nån av Cykel Citys readagar runt 2006. Så borde väl kunna vara dags att slänga ihop ett framhjul. Som motivation så hänger det sen 2008 en gammal resecykelram i garaget som skulle behöva lite hjul.
(Se den historien här: http://notdacar.com/log/?p=24 )
(Hela resan här: http://notdacar.com/log )

Så rat-bikeprojekt får det bli.

Resecykeln (resan inkluderade totalt 3 cyklar, en blev för tung och tjock, en snodd i Polen och en köpt i Polen):
cykelhel1.jpg

Det som kom med hem på planet:
ram1.jpg

Tänkte man skulle köra lite raw-stil och fylla på med mesta möjliga vad man har i lådornasaker och mixa och matcha hejvilt. Plus köpa om man hittar nåt skoj, gärna udda eller bara nostalgiskt, fasiken va gammal man känner sig när delar från -96 går som retro/vintage på ebay...

Strippafärgdags!!
DSC_0270_Josh_Clean.jpg

Strong stuff, det där färglösaren.
DSC_0269_Aladin_Creamline.jpg

Sen lite klarlack och tork.
DSC_0274_Sanna_Vignette_Sof.jpg

Blev en inhandling av billigfälg och lyxsvarta ekrar och ansvarslöst radialekrande.
DSC_0660_Carl_Swollen.jpg

Mer följer..

.gus

Ny medlem
Bakhjul blev att fynda av en trevlig happyit för ett tag sen en solig dag, så slapp jag bygga. Ett bontrager race lite.

DSC_0911_Anne_Black.jpg

Nytt däck och en shimano 8 delad klenod ur lådorna med lite mer stads- än svettotandning så får se om den gamla 105 bakväxeln (det mesta som satt på cykeln var shimano 105-delar) pallar eller om det får lösas med en gammal XT GS anno -94, byggd som ett kassaskåp, som ligger i reserv och skiner.

DSC_0908_Alex_Clean_Black.jpg

Sen för nippelmatchningens och för att kanske någon gång komma med i "Fula hojar!!-tråden"s skull blir det såklart röda ventilhattar.

DSC_0915_Ingrid_Black.jpg

.gus

Ny medlem
Idag blir det konstgjord andning av en gammal flitesadel som kanske hängt med lite väl många år på div olika cyklar. Rengjorde (hittade ett spindelbo komplett med ägg, nät och spindel under fronten), fettade och limmade div kanter och hål.

sadelsida.jpg

Får se hur det håller.

sadelnypor.jpg

Fick en litet (i efterhand pinsamt) lyckorus när jag råkade ramla över ett forum där det var en som lyckats fixa till 1 1/8" gaffel i en 1" ram. Bara hitta en 1" kopp som var stor nog och sen lägga kulor löst och mixa med 1 1/8" styrlagerdelar. Hade varit kul att kunna sätta en annan gaffel, aheadset, en lite snyggare styrstam och ett karbonstyre som ligger i gömmorna.

http://www.socaltrailriders.org/forum/workshop/65280-fork-1-1-8-steerer-old-school-frame.html

Men det var BMX och gamla amerikanska 1" som är lite större än racer 1".. Det klassiska, när nåt låter för bra så ja..

Någon förresten som har koll på olika gaffelbredder eller infästningsstandarder för framnav? Mitt hope sitter jäkla tight i gaffeln. Det sitter fint och så men ramlar inte direkt ur om man släpper på snabblåset.

gaffel.jpg

Rengöra saker med exxon- och BPmängder med avfettning, borste och tryckluft var en höjdare märkte jag!

ute.jpg

ratatosk

Ny medlem
Spännande!
(Vad menas med en ratbike? borde väl ställas i tråden dumma frågor som jag inte vågar ställa egentligen.)

Hasse#7

Aktiv medlem
Jag köpte en 1" A-head Surlygaffel till min Dinousaurcross som också haft gängad gaffel och har alldeles för klent styrrör. Går att få från Cyclecomponents, det finns risk att hela budgeten ryker på bara gaffeln, kostade typ 800:- Men den är fin. Följer din ratbike-tråd med förtjusning.

.gus

Ny medlem
Ratatosk: Fick lite insp av den här sidan; http://www.ratrodbikes.com/ rå metall och ta vad du har så det funkar. :)

Annars kommer väl uttrycket mer från mc-världen http://en.wikipedia.org/wiki/Rat_bike

Hasse#7: Tack för tipset! Får se vad det blir fram på den, inte bestämt riktigt än. Kan bli risk att det blir shimsadapterdeluxevariant. Surly gör riktigt trevliga saker. Kul att du kikar in!

Någon som vet om de fortfarande har styrlindor i textil på Gamla stans cykel?

Såg förrresten när jag rengjorde klingorna att de är Shimanos gamla utsvävning Biopace, alltså lite halvovala klingor för att hjälpa till i mellanläget när man trampar. Har inte tänkt på det alls tidigare när jag cyklat på den. Så undrar eg hur mycket skillnad de gör.

biopace1.jpg

biopace2.jpg

Bara hoppas jag får till framväxeln lika bra som den satt innan jag tog loss den. Ovalt ja..

Sadelstolpen är en gammal ITM med svarta skåror av nån anledning.. (skårorna alltså. Stoplen för att det var den som jag hade :) .

itm-fluited.jpg

Sadeln verkar ha limmat ihop bra. Tog limm för sulor, tänkte det är lite mer flexigt.

ratatosk

Ny medlem
Aha! Jag som trodde mitt nästa projekt hette "bygga en nästan gratis pendlare åt min tjej som behöver det". Den kommer alltså heta "bygga en rat bike åt min tjej som behöver en pendlare".
Jag går från klarhet till klarhet.

.gus

Ny medlem
Funderat lite på pedaler. Kommer till 90% åka med vanliga skor men sen kanske det blir med spdna nån enstaka gång. Kikade på olika kombivarianter. Nån som har några erfarenheter?
Kikade lite på Shimano SPD PD A530, den är ju rätt clean.

Ser dock lite hal ut och läste i en recension att spd-delen är den som snurrar upp när den är obelastad. Lite dumt att jag då i 90% av fallen måste vända på den innan man cyklar iväg. Fast på de flesta bilder är den vänd åt andra hållet..

23482121_168798_full.jpg

Annars blir det nog det man har i lådan av fultrampor. Om det inte dyker upp nåt annat skoj.

DSC_0974_Bob_Black.jpg

..
Fast den silvriga Sakaepedalen var visst franskgängad..

.gus

Ny medlem
Lyckades förresten i tidigare styrlagersförvirring knacka ur styrlagerskålarna, alltid gjort det med "skruvmejsel med hammare-metoden" innan. Men hittade ett lagom stort rör denna gång och det resulterade i en lagerskål utan massa skruvmejselhack. Sweet, nästan som proffsen :D

DSC_0932_Bob_Vignette_Swollen.jpg

Fast nu var det ju rätt dumt visade det sig i efterhand så på med lagret igen. Istället för "banka med planka-metoden" så blev det hemmalyx med gängstång från jula M12 för 29:-, muttrar, brickor och två plankbitar med lagom hål i.

DSC_0930_Ingrid_Black.jpg

Skruva ihop allt runt kopparna och vips var jag tillbaka på styrlagerruta noll igen.

Den gamla styrstammen var oerhört kort och jag har en finstam liggandes som jag länge varit sugen på att få användning för. Dock är den 120mm så får se så den blir för lång. Gick förbi Posa och de lyckades rota fram en finfin 1" till 1 1/8" adapter till en billig peng (support your LBS :).. Blir ett himla kompromissande här för att få saker på plats. Tur man inte jagar gram iallafall.

DSC_0964_Ingrid_Black.jpg

Stammen blev fin med den skinande spacern innanför iallafall :D

DSC_0971_Bob_Black.jpg

Tadaa!
Konsten att ta ner designmässiga underverk på fultemanivå 101.

DSC_0969_Ingrid_Black.jpg

För att "toppa" det hela så är det inte ett vanligt täcklock på adaptern utan en förväxt styrändsplugg i plast. Blir nog bra men funderade lite på att såga ner adaptern i botten och få upp skruven lite högre så man kan sätta ett vanligt täcklock på toppen.

DSC_0972_Bob_Black.jpg

Problemet blir ju då att adaptern kanske blir lite lösare då den blir beroende av styrstammens kläm istället för mot toppen på adaptern. Mycket jobb och tänk för väldigt lite resultat. Plus blir kanske lite som att garnera en bajskorv med strössel och grädde för att försöka få den att se ut som en tårta. :)

Senast ändrad:

TBy

Medlem
Ang. PD-A530 - att den hamnar i fel läge är sällan ett problem i praktiken för mig. Man flipper lätt över ena, och när man trampar upp den andra kommer den precis rätt. Hala är de om man har kramsnö under skorna, men har inte märkt något annars trots bruk året runt. Köpes bäst från Düskland, mestadels svindyra i Sverige.

Schnüggt projekt!

.gus

Ny medlem
TBy: Ah ok, låter funkis. Ja jag såg de var dyra som den i Svea.

Efter allt fix med flitesadeln kom på att jag hade en Brooks-(Team Pro Copper)sadel i garaget. Legat kvar hyfsat oanvänd sedan första resecykeln för 5 år sen. Ner och rota och sen prova på cykeln. Passade ganska bra på lite högtravande sätt tycker jag.

DSC_0984_Bthin.jpg

Fast fliten ser lite mer racig ut och redan inpassad på baken min. Går ju alltid att byta. Gillar förresten hållarna för bromshöljet på ramen. Känns som man fick klippa till 2 meter bromshölje. Biltemas små vajerkit med svarta fina vajrar och höljen fick det bli.

DSC_0967_Bthin.jpg

Blev lite nyfiken förresten och det var inte så stor skillnad på vikt i styrstam som jag trodde. Gamla 70 mm vägde 264 och den nya 120 mm med adapter och spacer 315. Så en snickers i mellanskillnad.

.gus

Ny medlem
Bygget spårade ur lite så blev det enda rätta. Matcha stål med stål och ett par old school Syncros Mental. Ett mjölkpaket på veven.
Kanon!

pedal1.jpg

pedal2.jpg

Sen på med frambromsen. 105 som det mesta som satt på cykeln.

frambroms2.jpg

Blev rätt nöjd med finishen på ramen.

frambroms.jpg

Efter det blev det att rengöra bakväxeln. Trissorna var lite väl vassa.

bakvxel_smuts.jpg

Att rengöra den var lite som att rengöra vattenlåset i duschen.. hår?!, fett och smuts..

Sen blev det julafton och ett litet paket med småprylar från Cyclecomponents ramlade in.

paket.jpg

Bland annat nya Tacx trissor med lager.

jockey.jpg

Kaffe kaka skruvstund.

fika.jpg

Sen på med en skinande och välsnurrande klenod som hängt med sen mina första skogsrundor på 90-talet.

bakvxel.jpg

Nu blir det att dra vajrar.

rekrej

Aktiv medlem
Trevligt tråd, ser verkligen fram emot att se en färdig ratbike. Personligen tycker jag du ska gå på Brooks sadeln.

.gus

Ny medlem
Var tvungen att ut och provåka den i förrgår. 2 mil i regn har jag läst här på happy är bra för brookssadlar :) (regnskydd på så slapp banansadel). Får se om det blir ett par skärmar till sen.

Funkade kanon men blev en hel del efterdragningar av skruv och justeringar hit och dit. Plus styrlagret var nog lite väl tight draget. Fasiken svårare att hitta lagom läge på det. Jag kom på nu att kassetten inte alls är åtdragen. Men i det stora hela prima ballerina!

Saknar bara lite småsaker nu som styrlinda (eltejp med småremsor av en gammal trasig linda nu) och en pakethållare (för att hålla göraencykelresatillmedsammacykel-drömmen vid liv).

En sneakpeak på resultatet. Gör nog ett inlägg till sen när den är helt klar bara för sakens skull.
Blev rätt bra 'city-camo' på den ändå :)

sneak.jpg

Va tomt det blev utan projekt nu då..

Hasse#7

Aktiv medlem
Grattis! Matchningen på sista bilden har federico-känsla. Tack för tråden hittills och jag ser fram emot en bild med pakethållare, ett avskytt tillbehör med sån fantastisk potential att förhöja cyklingen och användningsområdet.

Oskar

Aktiv medlem
Shit, jag har ju också ett Hope-nav som jag köpt på ngn av Cykelcitys readagar som nu bara ligger och skräpar...

Någon borde göra något!

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer