Propain Tyee, Hur klättrar den?

Eriksson2

Aktiv medlem
Hej! Är ute efter en ny cykel och har fastnat för Propain Tyee i aluminium. Jag är dock lite orolig att den ska vara för tråkig uppför. För mig är fokus utför men det blir ju mycket klättring när det ska bli mycket utför. Kör väldigt sällan platt, det blir hela tiden upp eller ner. Ofta runt 400-500 höjdmeter på en timme i skogen. Gillar även att ta lite längre turer på 50+km med både asfalt och stig. Kör mest i och runt Göteborg.

Vad tror ni? Blir det för mycket cykel?
Har hört att Tyeen ska klättra bra, bättre än till exempel en yt jeffsy som jag också har funderat på. Någon som har någon erfarenhet av detta? Kör nu på en Vitus Sentier med 150 slag och känner att en heldämpad hade passat bättre för den typ av körning jag gör.

Tjena. Nu har jag inte testat tyee specifikt men jag skulle säga att de flesta moderna trail/endurohojar med ett modernt länkade med relativt hög anti-squat klättrar ok. Men ingen 150-160mm hoj kommer vara snärtig som en XC hoj.

Om du kör 4-500 hm på en timme är det en hel del uppför verkar det som. Då är frågan hur ser klättringarna ut respektive hur ser nedfarterna ut. Tyeen sägs väl klättra bra för en 170/160 slags cykel, men en 140/130 kommer i regel klättra bättre. Kanske nya Hugene?

Tjena. Nu har jag inte testat tyee specifikt men jag skulle säga att de flesta moderna trail/endurohojar med ett modernt länkade med relativt hög anti-squat klättrar ok. Men ingen 150-160mm hoj kommer vara snärtig som en XC hoj.
Ja, det är sant men samtidigt vill jag inte känna mig begränsad nerför, då får det hellre var lite jobbigare uppför. Samtidigt så får den ju inte klättra för dåligt, då blir det inte kul. Tanken var fårn början att skaffa en cykel med ca 150 slag men man får väldigt mycket pengarna hos tyeen.

Nu blir det som vanligt på denna typ av trådar… du kommer få en massa andra förslag.? Men ärligt, om du ska köra då mycket uppför också i rätt högt tempo vad det verkar, så kanske en mer renodlad trailhoj eller tom en DC är mer lämpligt än en enduro?

Om du kör 4-500 hm på en timme är det en hel del uppför verkar det som. Då är frågan hur ser klättringarna ut respektive hur ser nedfarterna ut. Tyeen sägs väl klättra bra för en 170/160 slags cykel, men en 140/130 kommer i regel klättra bättre. Kanske nya Hugene?
Hugenen hade nog passat bättre men den är dyrare och utanför min budget tyvärr

Ja, det är sant men samtidigt vill jag inte känna mig begränsad nerför, då får det hellre var lite jobbigare uppför. Samtidigt så får den ju inte klättra för dåligt, då blir det inte kul. Tanken var fårn början att skaffa en cykel med ca 150 slag men man får väldigt mycket pengarna hos tyeen.
Jag vågar lova att den inte klättar dåligt men det går inte att trolla bort den slaglängden. Är fokus utför så kör på.

Nu har jag inte provat nya Propain-cyklarna, men deras Pro10 VPP länkage brukar vara otroligt effektiva. Jag har väldigt lite bob på min Spindrift med 180/180 i slaglängd och kan utan problem ta den för stigcykling (även om det såklart blir lite tyngre).

Största problemet med Propain nu är väl leveranstiden. Men det gäller väl å andra sidan många andra också.

Testade en 2021 Spindrift (180/180, coil bak) igår o det var en hel del klättring. Sitter man ner så funkar det klart över förväntan. Står man upp så blir det en hel del guppande (som förväntat).

Sedan så är det ju frågan om vilken typ av klättring som avses. Grusväg uppför, sittandes borde det inte vara några problem.

Nu har jag inte provat nya Propain-cyklarna, men deras Pro10 VPP länkage brukar vara otroligt effektiva. Jag har väldigt lite bob på min Spindrift med 180/180 i slaglängd och kan utan problem ta den för stigcykling (även om det såklart blir lite tyngre).

Största problemet med Propain nu är väl leveranstiden. Men det gäller väl å andra sidan många andra också.
Det låter ju lovande! Leveranstiden är ju tråkig, men väntar hellre på rätt cykel och kan ju cykla på cykeln jag har nu under tiden!

Testade en 2021 Spindrift (180/180, coil bak) igår o det var en hel del klättring. Sitter man ner så funkar det klart över förväntan. Står man upp så blir det en hel del guppande (som förväntat).

Sedan så är det ju frågan om vilken typ av klättring som avses. Grusväg uppför, sittandes borde det inte vara några problem.
Det blir väl ca 50/50 blandat med både stig och grusväg upp. Låter som att det borde funka bra?

Enduro o Freeride-hojar är väl mest till för att hjälpligt kunna ta sig till toppen för att sedan kunna åka "på riktigt" nerför. Körde för ett par månader sedan en Spesh Epic Evo o det är ju helt klart ett annat tempo uppför o som helhet är det en mer allround cykel.

Men alla har sina preferenser o som vanligt är det bäst att testa själv vad man gillar. Kanske du har några polare som har ngt liknande det du är ute efter? Hur som helst klättrar nya Spindrift helt ok med tanke på vad det är för cykel men det går inte att jämföra med en downcountry-cykel t ex.

Förutom länkaget som kanske är viktigast blir ju en så köttig cykel ganska tung. Det påverkar ju också klättringar och allmänt stigcykling. Kör du mest Ängården och liknande ställen går det säkert bra. För blandad stigcykling i Delsjön etc tror jag du ska kika på något mer mindre slag.

Jag har en 2021 Tyee.

Den klättrar bättre än min Radon Slide 130. Sitter du ner så har du ingen pedal Bob alls. Ställer du dig upp och pressar som kommer gunga lite men jag har inget problem med det då jag känner min kraft omvandlas till acceleration. Den känns alltså effektiv. Jag har ingen lockout bak (bombar CR dämpare). Jag har inte vägt cykeln men gissar på 16kg men den känns lättare och snabbare uppför än min 14,6kg trail cykel. Lätta hjul kan dock vara en stor del av skillnaden.

Jag har en 2021 Tyee.

Den klättrar bättre än min Radon Slide 130. Sitter du ner så har du ingen pedal Bob alls. Ställer du dig upp och pressar som kommer gunga lite men jag har inget problem med det då jag känner min kraft omvandlas till acceleration. Den känns alltså effektiv. Jag har ingen lockout bak (bombar CR dämpare). Jag har inte vägt cykeln men gissar på 16kg men den känns lättare och snabbare uppför än min 14,6kg trail cykel. Lätta hjul kan dock vara en stor del av skillnaden.
Det låter ju väldigt bra faktiskt!

Det låter ju väldigt bra faktiskt!
Jo jag är nöjd. Att kunna stå och trampa i branta uppförsbackar kunde jag inte göra tidigare. Bakhjulet tappade grepp direkt med gamla hojen. Nu med fjäder känns det som man nästan är klistrad till marken.

enda tråkiga är att propain likt många andra har enorma leverans problem. Folk som skulle fått leverans i februari har ännu inte fått cyklar pga komponentbrist.

beställer du en Tyee idag så var redo att den kommer i januari/februari oavsett vad sidan säger. Komponent leveranserna har skjutitsfram 2 veckor om och om igen sedan februari.

Enduro o Freeride-hojar är väl mest till för att hjälpligt kunna ta sig till toppen för att sedan kunna åka "på riktigt" nerför. Körde för ett par månader sedan en Spesh Epic Evo o det är ju helt klart ett annat tempo uppför o som helhet är det en mer allround cykel.

Men alla har sina preferenser o som vanligt är det bäst att testa själv vad man gillar. Kanske du har några polare som har ngt liknande det du är ute efter? Hur som helst klättrar nya Spindrift helt ok med tanke på vad det är för cykel men det går inte att jämföra med en downcountry-cykel t ex.
Förstår det, och egentligen hade jag velat ha en stigcykel med ca 150 slag men så såg jag Tyeen med vädligt bra spec för priset och har svårt att hitta likvärdig spec för det priset på en stigcykel. Mitt fokus är ju utför men samtidigt tror jag inte att jag behöver så mycket slag egentligen, men om den är trampeffektiv och inte allt för tung tänkte jag att mer slag kanske inte är en så stor nackdel

Förstår det, och egentligen hade jag velat ha en stigcykel med ca 150 slag men så såg jag Tyeen med vädligt bra spec för priset och har svårt att hitta likvärdig spec för det priset på en stigcykel. Mitt fokus är ju utför men samtidigt tror jag inte att jag behöver så mycket slag egentligen, men om den är trampeffektiv och inte allt för tung tänkte jag att mer slag kanske inte är en så stor nackdel
Man ska inte förringa "vill ha" känslan! Själv kör jag mest runt med min spindrift (180/180) i skogen, fastän jag har trailhoj också. Bara för jag gillar den mer.

Man ska inte förringa "vill ha" känslan! Själv kör jag mest runt med min spindrift (180/180) i skogen, fastän jag har trailhoj också. Bara för jag gillar den mer.

Varför nämner du det "villa ha"? Är det inte "vill köra", för att du tycker det är roligare att köra på den?

Jag kör nuförtiden helst helstel i stök, även om en FS klart skulle vara "bättre"=snabbare. Helstel är mer utmanande och därför roligare.

Jo jag är nöjd. Att kunna stå och trampa i branta uppförsbackar kunde jag inte göra tidigare. Bakhjulet tappade grepp direkt med gamla hojen. Nu med fjäder känns det som man nästan är klistrad till marken.

enda tråkiga är att propain likt många andra har enorma leverans problem. Folk som skulle fått leverans i februari har ännu inte fått cyklar pga komponentbrist.

beställer du en Tyee idag så var redo att den kommer i januari/februari oavsett vad sidan säger. Komponent leveranserna har skjutitsfram 2 veckor om och om igen sedan februari.
Hur upplever du den på lite längre turer? Typ 40-60km? Har 15km asfalt till närmsta stigarna, hur tror du det fungerar? Hur känns den på asfalt?

Kör också en 2021 Tyee, dock en cr med väldigt fin spec. Är oerhört nöjd med hur den fungerar på stig än så länge. Inte snabbast uppför självklart, men den tar sig alltid upp utan problem. Tycker alltid jag har grepp på bakhjulet samtidigt som framhjulet aldrig lyfter, mycket tack vare det branta sadelröret tror jag.
Har dock inte kört några längre turer än, men ser inte varför det inte skulle fungera bra.

Hur upplever du den på lite längre turer? Typ 40-60km? Har 15km asfalt till närmsta stigarna, hur tror du det fungerar? Hur känns den på asfalt?
Inte testat alls och kommer nog inte göra det. Av tidigare erfarenheter så säger jag att däcken gör störst skillnad för asfalts transport. Med rocket ron så var det inga problem med min gamla cykeln. Blev en plåga när jag bytte till Shorty/ dhr2. Jag har börjat köra bil till skogen. Trevligt att vara 100% när turen börjar.

Varför nämner du det "villa ha"? Är det inte "vill köra", för att du tycker det är roligare att köra på den?
För att TS vill ha. Jag har redan och vill köra :giggle:

Menar mest att man ska satsa på det man vill ha hellre än det som är 100% optimalt. I alla fall om det inte är helt fel. En spindrift på asfalt är inget roligt, t.ex.

För att TS vill ha. Jag har redan och vill köra :giggle:

Menar mest att man ska satsa på det man vill ha hellre än det som är 100% optimalt. I alla fall om det inte är helt fel. En spindrift på asfalt är inget roligt, t.ex.

Tolkar det fortfarande som att man ska köpa det som man tycker att kommer blir roligast och inte nödvändigtvis mest effektiv.

Jag har en 2021 Tyee.

Vilken färg har du köpt? Är sjukt sugen på en men tycker hemsidan verkar enormt missvisande.

Blev det någon Tyee AL här i slutändan?
Har kört runt i Göteborg på DC-hoj med dämpning 130/120 sedan jag drabbades av cyklingsåterfall för 3 år sedan. Nu går det snabbare utför än i början, och jag börjar snegla mot något mera dämpat för att slippa kontrollera eventuella tänder som kan ha skakat loss när jag är nere.
Tyee AL känns prisvärd, dock lite lurigt att priserna online verkar anges exkl moms fram tills man är framme i varukorgen?

Har kört runt i Göteborg på DC-hoj med dämpning 130/120 sedan jag drabbades av cyklingsåterfall för 3 år sedan. Nu går det snabbare utför än i början, och jag börjar snegla mot något mera dämpat för att slippa kontrollera eventuella tänder som kan ha skakat loss när jag är nere.
Tyee AL känns prisvärd, dock lite lurigt att priserna online verkar anges exkl moms fram tills man är framme i varukorgen?

Det blev det! Kunde inte vara mer nöjd, underbar utför och klättar inte så mycket värre än min förra hardtail. Jag rekommenderar den starkt! För mig var det olika med priserna, ibland visades det med moms och ibland utan.

Rekommenderar fjäder om du köper. Riktigt nice.
Annars så är leveranstiderna som de är. Förväntar dig ingen hoj i sommar.

Slänger in ett svar jag oxå, har ingen tyee men en Spindrift AL -21. Denna används till lite allt i allo, från enduro rundor här i Sundsvall till cykling i fjällen och några bikepark resor. Som tidigare har nämnt så är det däcken som håller cykeln tillbaka på asfalt, jag valde RS ultimate fram och bak så med låst bakdämp går det ganska bra även fast det är magic mary bak och fram med inserts. I mitt tycke så är coil nog bästa alternativet om man gillar känslan av att bakhjulet känns som limmat mot backen, galet mycket grepp men kan kännas ganska "livlös". Vill man ha en poppigare mer lekfull cykel så skulle jag speca en luft dämp istället, bara för att då kan man leka med tokens och hitta rätt känsla. Men som slutkläm skulle jag säga att Propain cyklarna absolut inte gör bort sig som enduro/stig cyklar, dem är väldigt mångsidiga och funkar till det mesta imo. Men till det tråkiga så ja, om du beställer nu så kan du förvänta dig den som en julklapp, tidigare än så är det bara tur om man hinner få dem...

Ej direkt insatt i coil, finns det någon (för) kass bland de man kan välja mellan eller är det helt och hållet en budgetfråga?
Är nog mycket ett budget fråga. Nackdelarna är lite högre vikt och du måste välja rätt fjäder för din vikt. Anledningen till luft dämpare är poppis är att dom kan anpassas till vikten via lufttrycket (enkelt för återförsäljaren). Coil är överlägset enligt mig på en gravity/enduro hoj. Jag har en Marzocchi Bomber CR på min Tyee AL.

Det spökar ibland med priserna, se till så att det inte råkar vara Brittiska pund. Blev så för mig nån gång.

Är nog mycket ett budget fråga. Nackdelarna är lite högre vikt och du måste välja rätt fjäder för din vikt. Anledningen till luft dämpare är poppis är att dom kan anpassas till vikten via lufttrycket (enkelt för återförsäljaren). Coil är överlägset enligt mig på en gravity/enduro hoj. Jag har en Marzocchi Bomber CR på min Tyee AL.
Coil 4 the win! Jag kör också med en bomber och är toknöjd.

Jag tycker båda har sina fördelar helt klart. Nu har jag kört på luft igen ett par månader efter att kört hela höst/vinter med coil. Det sköna med luft är just att det är lättare att få den exakt som man vill och mer pop (om man gillar sånt). Jag har 3 fjädrar som jag alternerat mellan och inte hittat en sweet spot, så tror progressiv fjäder vore nåt att testa. Jag kör dock en Ripmo AF, men en Tyee känns ändå som man ska köra coil på rent spontant :)

Är service på en coil billigare än en luft-dito? Fullservice på en DPX2 kostar ju ungefär 2000 kr men det är ju inte lika många delar att serva på en coil.

Tillbaka
Topp